Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik zou als lezer best uitgenodigd willen worden op dit landgoed, het ziet er prachtig uit!

Succes met het vinden van een andere mooie plaats.

Geplaatst

TeamCaleus, het komt me voor dat je een druk hoofd hebt. Een natuurwandeling is daar de beste remedie tegen.

Geplaatst

Goed verhaal en mooi geschreven.

Inhoudelijk kan ik me wel in de landgoedeigenaar vinden; niet alle cachers laten "onzichtbare" sporen na; kijk al die cachepaadjes maar.

Om van die horden "telefooncachers" maar te zwijgen.

En als het zo'n mooi gebied is maak je je toch een mooie multi over het landgoed en leg je de cache er net buiten?

Geplaatst

Ruim twee jaar geleden had ik al toestemming om een cache te leggen in een natuurgebied met inachtneming van bepaalde voorwaarden.

Op stap met een vrijwilliger van IVN , herfst 2012, was er voldoende info om een fantastische tocht uit te zetten, met als onderwerp het betreffende gebied.

En toch bleef het maar liggen omdat multi's sowieso minder populair zijn en daardoor op relatief weinig bezoek mogen rekenen.

Als CO wil je toch wel dat je cache ook daadwerkelijk wordt bezocht. Tenzij je Parel van de Maand wordt bij de buren want dan springt iedereen erop af als een bok op een haverkist.

Dat een multi in een natuurgebied Parel van de Maand wordt zal sowieso niet zo snel gebeuren.

Onlangs had ik een idee voor een multi waar werkelijk alle kwartjes vielen binnen enkele dagen. Alleen had het niks te maken met natuur en de omgeving.

Vol enthousiasme diende ik het verhaal en de route in bij de betreffende beheerder omdat ik het idee had dat daardoor het natuurgebied beter onder de aandacht bij het publiek zou komen.

Om kort te zijn, men was niet echt enthousiast.

Het werd niet zo verwoord maar duidelijk werd wel dat men niet zat te wachten op drommen mensen die blindelings naar verstopte waypoints gingen zoeken, met alle gevolgen van dien.

Dan toch maar weer verder gaan bedenken met het idee uit 2012 waar aandacht voor het gebied en zijn biotoop is maar waar de meeste geoachers niet op zitten te wachten of het hele idee maar laten varen.

Geplaatst

een wijze man die landgoed eigenaar, hij heeft waarschijnlijk colega's gesproken over het gedrag van "geocachers" of ervaring met de cache's die daar al hebben gelegen cq langsliepen

en geloof me, 100% van de "geocachers" loopt zijn pijltje op de GPS achterna ook al staan er 100 borden verboden toegang

ze gaan er voor het gemak er van uit dat de CO toestemming heeft om daar te mogen zijn, ook al kan het een fout zijn van hun eigen berekening of een intoetsfout

er zijn legio cache beschrijvingen waar ik lees dat borden "verboden toegang" gewoon genegeerd mogen worden

ik kan zijn zorgen helemaal indenken

Barny

Geplaatst (bewerkt)

Op het gevaar af te worden afgeschoten (hoewel het is bijna Kerst :newyear: ),

misschien is het mogelijk een mooie, wat langere wandeling te maken waarbij gebruik gemaakt wordt van een strippenkaart of foto's.

Een Multi waarbij je ('stomme') plankjes moet tellen of projecties moet maken?

Je vindt dan weliswaar geen mooie WP's (=ingenieus gebouwd) onderweg, maar je hoeft ook nergens te graven.

Voordeel: er komen geen massa's mensen op af en de natuur wordt niet lekgeprikt.

bewerkt door regenboog2
Geplaatst

Ruim twee jaar geleden had ik al toestemming om een cache te leggen in een natuurgebied met inachtneming van bepaalde voorwaarden.

Op stap met een vrijwilliger van IVN , herfst 2012, was er voldoende info om een fantastische tocht uit te zetten, met als onderwerp het betreffende gebied.

En toch bleef het maar liggen omdat multi's sowieso minder populair zijn en daardoor op relatief weinig bezoek mogen rekenen.

Als CO wil je toch wel dat je cache ook daadwerkelijk wordt bezocht. Tenzij je Parel van de Maand wordt bij de buren want dan springt iedereen erop af als een bok op een haverkist.

Dat een multi in een natuurgebied Parel van de Maand wordt zal sowieso niet zo snel gebeuren.

Onlangs had ik een idee voor een multi waar werkelijk alle kwartjes vielen binnen enkele dagen. Alleen had het niks te maken met natuur en de omgeving.

Vol enthousiasme diende ik het verhaal en de route in bij de betreffende beheerder omdat ik het idee had dat daardoor het natuurgebied beter onder de aandacht bij het publiek zou komen.

Om kort te zijn, men was niet echt enthousiast.

Het werd niet zo verwoord maar duidelijk werd wel dat men niet zat te wachten op drommen mensen die blindelings naar verstopte waypoints gingen zoeken, met alle gevolgen van dien.

Dan toch maar weer verder gaan bedenken met het idee uit 2012 waar aandacht voor het gebied en zijn biotoop is maar waar de meeste geoachers niet op zitten te wachten of het hele idee maar laten varen.

Petje af voor de beheerder (sorry, Dagwacht ...) want dit is wat ik al jaren hoop: dat beheerders van natuurgebieden kritisch gaan kijken naar hoe plaatsers hun gebied presenteren. Of om het anders te zeggen: de natuur verdient het om gebruikt te worden als méér dan stoffering!

Dat er dan minder bezoekers komen, maar wel (bijna) uitsluitend mensen die ook echt geïnteresseerd zijn in het natuurverhaal: dit zijn de mensen waar een beheerder op mikt.

Op het gevaar af te worden afgeschoten (hoewel het is bijna Kerst :newyear: ),

misschien is het mogelijk een mooie, wat langere wandeling te maken waarbij gebruik gemaakt wordt van een strippenkaart of foto's.

Een Multi waarbij je ('stomme') plankjes moet tellen of projecties moet maken?

Je vindt dan weliswaar geen mooie WP's (=ingenieus gebouwd) onderweg, maar je hoeft ook nergens te graven.

Voordeel: er komen geen massa's mensen op af en de natuur wordt niet lekgeprikt.

Dat is volgens mij nou juist wat Dagwacht wél wil: een cache die véél bezoekers trekt ...

• Top! 2
Geplaatst

O ja, en natuurlijk ook nog reageren op de blog van Team Caleus: ook ik heb wel eens meegemaakt dat geen toestemming werd gegeven. Daarom begint (eigenlijk: begon) mijn plaatsingstraject altijd met het vragen van toestemming.

Soms kan dat iets uitmaken. Een beheerder of eigenaar die zich geconfronteerd ziet met een kant-en-klare route waarvoor alleen 'even' toestemming moet worden verleend, reageert misschien anders dan iemand die te horen krijgt dat je een prachtig gebied in de buurt ontdekt hebt. Echt iets om aan anderen te laten zien. Dat zou kunnen via een geocache, etc.

Geplaatst

Mee eens Aragorn, ik denk dat het daar ook mis ging. Ik stond een beetje met mijn mond vol tanden bij de eerste ontmoeting. En toen ik vertelde dat ik daar aan het kijken was naar het maken van een route werd me pas duidelijk dat de landgoed eigenaar voor me stond.Dat hielp niet echt natuurlijk.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...