MarcoDomi Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 Team Tabak, jullie hadden gezellig op de koffie kunnen komen, ware het niet dat ik aan het werk was :-S
Team Aragorn Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 (bewerkt) Dus eigenlijk: iedereen komt aan het eind bij hetzelfde doosje uit, maar legt niet per se dezelfde weg af. Zoiets (in de verte dan) hebben we een aantal jaren geleden eens meegemaakt bij een multicache met twee instinkers onderweg. Trapte je erin, dat moest je uiteindelijk terug naar het punt waar je de fout gemaakt had om de juiste informatie te zoeken. We hebben toen flink wat extra meters gemaakt! In het logboek stond het verzoek om in je log te vermelden dat je 'een lange wandeling' had gemaakt wanneer je één keer fout had gezeten, of 'een zeer lange wandeling' wanneer je twee fouten had gemaakt. Je gaat dan ineens de logs heel anders lezen! Maar eigenlijk vind ik het zelf minder leuk als de logs niet over dezelfde tocht gaan, want zo is het dan toch? Alsof er in een natuurgebied twee caches liggen; je doet de ene en leest de logs van de andere. Vernieuwingen ... toen we in 2003 begonnen was een multi met simpele vragen (bouten tellen) al heel wat. Daarna kwamen de puzzels thuis op, en de bijzondere WPs onderweg. Een cache in een vogelhuisje was in het begin heel bijzonder, wordt nu als weinig verrassend ervaren. In het algemeen is het zo dat caches waarvoor extra materiaal noodzakelijk is (boomklimmen, varen, duiken) lang niet door iedereen gedaan (kunnen) worden. Daaronder reken ik ook caches als wherigo, met QR-codes, of waarvoor je een smartphone nodig hebt. Voor al die varianten is vast een doelgroep maar ik houd het liever simpel! Vooral op digitaal gebied lijkt de techniek de cacher nog regelmatig in de steek te laten. Eerlijk gezegd zie ik mezelf niet met een Google Glass door een bos lopen! Maar ja, eigenlijk ben ik een heel ouderwetse cacher. Gewoon lekker struinen in de natuur en vuil worden, terwijl de GPS - met reservebatterijen - ervoor zorgt dat ik niet kan verdwalen. Edit: reactie op de laatste post van Diederikus over gewenste vernieuwingen. 22 augustus 2014 bewerkt door Team Aragorn
Team Tabak Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 @MarcoDomi.... Ja, zo kan ik ook iets aanbieden.... :-) We waren op jouw aanbeveling naar Decathlon gereden voor de schoenen (hoort eigenlijk in een ander draadje, maar de moderator is mild vandaag heb ik gehoord..) Hun eigen merk bleek niet lekker te passen. Te smal... typisch Franse leest.... Gelukkig bleken ze tot onze vreugde ook Merrells te hebben tegen aantrekkelijke prijzen. Dus verlieten we Best toch nog zeer tevreden.... En ter plekke natuurlijk naar de Mol gekeken.... en toen via Oirschot door naar Oisterwijk. En daar kun je als cachelegger eigenlijk niets fout doen.... 90 % van de ingrediënten is door God al geplaatst. Je hoeft alleen nog maar vogelhokjes op te hangen en dan zijn wij als cachers gelukkig.... Het kan allemaal zo eenvoudig zijn......:-)
MarcoDomi Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 (bewerkt) Leuk hè Team Tabak, Suus' Rondje! Prachtig daar, er ligt daar vlakbij ook een schitterende wandelmulti op de Kampinaheide. Een verrijking begint in mijn ogen met de creativiteit van de legger. Die kan divers zijn. Creativiteit wat betreft de route, de waypoints, verstopmethodes, puzzels, cachebehuizing, maar ook de beschrijving bijvoorbeeld. Het woord "grijnspoint" vind ik schitterend en treffend. Het kan ook een "grijns"moment zijn, zoals me overkwam bij het lezen van deze: GC5B0GH (link wil niet plakken). 22 augustus 2014 bewerkt door MarcoDomi
Team Tabak Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 Het probleem is dat het natuurlijk lastig praten is omdat ik niet teveel prijs wil geven, maar ik heb de hoop dat er ook wel in iets meer algemene bewoordingen over vernieuwingen en toevoegingen aan het cachen gepraat kan worden. Je kunt wel iets prijs geven over het type cache. Is het een natuurwandeling? Is het überhaupt een multi? Wil je de puzzelaar aan zijn/haar trekken laten komen? Gaat het je om het knutselelement en het spekken van de kas van Hornbach? Grappig is wel, dat Team Aragorn bijvoorbeeld zegt, dat een vogelhokje in 2003 erg verrassend was en nu niet meer zo. Je mag echter niet vergeten dat er de laatste 5 jaar erg veel "nieuwe" cachers zijn bijgekomen en lang niet alleen kokerzoekers. Voor al die cachers was het vogelhokje verrassend, toen ze het fenomeen voor de eerste keer zagen.... Voor ons ook.... Door de hoeveelheid vogelkastjes van tegenwoordig ebt die verrassing wél iets eerder weg dan in 2003. Dat geldt al helemaal voor de caches, die in de webwinkel zijn aangeschaft zoals het bekende steentje en zo.... Ook leuk de eerste keer, maar je komt ze iets te veel tegen. Staat bij jou het verrassingselement voorop, dan zal je inderdaad je eigen fantasie aan het werk moet zetten, maar het is me al wel duidelijk, dat daar bij jou geen gebrek aan is. Als ik schaker was en ook nog handig (ben ik niet) zou ik een route uitzetten met schaakstukken. Over de liefde van de Koning voor de koningin en de moeite die hij moet doen om haar te "schaken" kan vast wel een machtig stuk proza in elkaar gedraaid worden. De schaakbewegingen van loper, toren, koning en vooral paard kunnen vervolgens de route bepalen..... Of het vernieuwend is weet ik niet. Ik ben nog nooit rijk geworden van welk idee dan ook.... Er waren altijd minimaal 123 mensen voor mij.....
Team Aragorn Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 Geopatra had al een schaakcache, ben even de naam kwijt ... o ja, Koning Ko van het Baertwijckschaakbord.
MarcoDomi Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 Wat een poëtisch idee, TT! Ook wat voor een roman ;-)
Team Tabak Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 Geopatra had al een schaakcache, ben even de naam kwijt ... o ja, Koning Ko van het Baertwijckschaakbord. Ay daar heb je het al.... Blijven er nog 122 voorgangers over..... Het wordt nooit wat met een originele cache in de Alblasserwaard.... :-)
Odlaniger Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 Met enige bewondering lees ik alle bijdragen, de meeste argumenten zijn goed onderbouwd.Ik herken mijzelf het meeste in hetgeen Aragorn zegt, zoals: "Maar eigenlijk vind ik het zelf minder leuk als de logs niet over dezelfde tocht gaan." Dan zijn enkele WP's te moeilijk voor een aantal mensen, dat kan gebeuren."Een cache in een vogelhuisje was in het begin heel bijzonder." Altijd leuk zo'n hint: Onbewoonbaar. Zucht, alweer een vogelhuisje waar ik geen gat in zie."Maar ja, eigenlijk ben ik een heel ouderwetse cacher. Gewoon lekker struinen in de natuur." Ik ben geen liefhebber van bouten tellen, maar wanneer ik onderweg over internet moet beschikken, dan denk ik al snel: liever geen weeweewee.het wordt een zware bevalling.nl. En voor Diederikus: wees zuinig met verrijkingen en toevoegingen, want verarming ligt op de loer.
MarcoDomi Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 (bewerkt) Inderdaad ligt het er maar net aan wat voor type cacher je bent. Of in mijn geval: in wat voor bui ik ben, want ik vind heel erg veel leuk. Ook www. ;-) O ja en een cache kan ook té rijk zijn. Dan ben je zo overdonderd dat je niet meer voluit kunt genieten. Net als een hele doos bonbons achter elkaar je misselijk kan maken. De eeuwige, schitterende klassieker Jumanji zat wat dat betreft op het randje van wat ik aan kon. En daardoor was 'ie nu juist perfect :-) Wij hebben 'm in 2 dagen gedaan, anders had ik er denk ik minder van genoten van al die schoonheid. 22 augustus 2014 bewerkt door MarcoDomi
Sivota Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 (bewerkt) "Een cache die zo moeilijk is, dat men, soms meerdere malen de CO nodig heeft om de cache te voltooien, is geen goede cache" Een uitspraak van Barny waarvan ik de neiging heb om het ermee eens te zijn, ware het niet dat ik op dit moment de twee caches van Reintje de Vos in beheer heb (GCG44G en GCPH48) Dit zijn vanaf het begin caches voor de liefhebbers van wiskundige opgaves in combinatie met een behoorlijke wandeling geweest. Veel cachers lopen ze in delen en ik wordt regelmatig om advies gevraagd, omdat de opgaven pittig zijn. Omdat het oorspronkelijk niet mijn caches waren heb ik mij ook grondig in die caches moeten verdiepen en me er regelmatig over verwonderd hoe mooi het was uitgedacht allemaal. Recent bezocht ik het bos weer omdat er wat moet worden verlegd en opnieuw viel het mij op hoezeer Reintje zijn hart en zijn kunnen in deze caches heeft gelegd en hoe hij er met vol enthousiasme maandenlang aan heeft gewerkt. Ruim 11 en 7 jaar later staan deze caches nog als een huis en wordt er nog steeds veel plezier aan beleefd. Diederikus, ik heb maar een enkel advies: Volg je hart en de inspiratie die daar uit voortkomt... 22 augustus 2014 bewerkt door Sivota
Diederikus Geplaatst 22 augustus 2014 Auteur Geplaatst 22 augustus 2014 Diederikus, ik heb maar een enkel advies: Volg je hart en de inspiratie die daar uit voortkomt... Dat zal ik uiteindelijk ook ongetwijfeld zeker doen. Toch vind ik het heel prettig de bezwaren te vernemen. Daaraan kan ik met simpele middelen denk ik wel tegemoed komen, zonder het oorspronkelijke idee geweld aan te doen.
Odlaniger Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 Domi, dat bedoelde ik met mijn advies aan Died. Alles waar te voor staat is niet goed. Te rijk, teveel, teleurgesteld, telegraaf. En een hele doos bonbons doet mij denken aan mijn zusje toen zij 5 was. Ze had een hele doos rumbonen van mijn moeder opgegeten en was straalbezopen.
Odlaniger Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 Sivota, met de uitspraak van Barny ben ik het eigenlijk ook wel eens. Het siert de legger wanneer niemand zijn hulp nodig heeft. Nou ja, zukkels zullen er altijd blijven. Wanneer ik de hulp van de legger moet inroepen, dan baal ik daarvan. Daarom heb ik bij nader inzien besloten mijn 06-nummer toch maar niet te vermelden. Maar dat brengt mij bij het volgende dilemma: wanneer ik een mailtje krijg van een cacher die bij het laatste WP vastloopt, ondanks dat het een eenvoudige puzzel betreft, wat moet ik dan doen? Het team is vier uren bezig geweest, wat doe ik? Help ik of zeg ik, sorry zukkels? Ik help. Dus eigenlijk gen dilemma.
Odlaniger Geplaatst 22 augustus 2014 Geplaatst 22 augustus 2014 Overigens vind ik dit topic uitermate interessant. Het gaat nu eens niet over de voorkeuren van cachezoekers, maar over de slapeloze nachten van cachecreateurs. En ja, ik moet eerlijk bekennen, ik ben benieuwd naar de authentieke reactie van Vlinder. Hij heeft ongetwijfeld ook een mening.
Aanbevolen berichten