Team Tammo Geplaatst 17 april 2014 Geplaatst 17 april 2014 Leuke, maar lastige discussie. En een discussie die al jaren loopt en waarvan ik denk dat deze voorlopig ook nog wel gevoerd blijft worden. Iedereen heeft zo zijn wensen en ideeën over geocaching, en ik vraag me af we überhaupt in staat zouden kunnen zijn om tot een compromis te komen. Niet alleen vanwege het feit of wij ooit met de neuzen dezelfde kant op zouden kunnen gaan staan, maar er is misschien nog wel een grotere horde te nemen, als we veranderingen willen, zouden wij die ooit doorgevoerd gaan krijgen ?
MarcoDomi Geplaatst 17 april 2014 Auteur Geplaatst 17 april 2014 (bewerkt) Het gaat vast vaak op, maar niet altijd, wat Odlaniger zei. Sommige mensen zijn niet zo gezegend met knutselvaardigheden of creativiteit op het gebied van het maken van een adembenemende pagina. Of de lokatie leent zich toch het beste voor een micro. Of mensen leggen hun eerste cache en zijn nog wat voorzichtig, al is de gekozen plek prachtig. Zoals ikzelf. Ik zag het niet zitten dat mensen daar in dat mooie gebied gingen rommelen in het struikgewas en wilde ook graag de brug gebruiken. Ik was bang voor rippen en plaatste daarom een nano. 17 april 2014 bewerkt door MarcoDomi
MarcoDomi Geplaatst 17 april 2014 Auteur Geplaatst 17 april 2014 Leuke, maar lastige discussie. En een discussie die al jaren loopt en waarvan ik denk dat deze voorlopig ook nog wel gevoerd blijft worden. Iedereen heeft zo zijn wensen en ideeën over geocaching, en ik vraag me af we überhaupt in staat zouden kunnen zijn om tot een compromis te komen. Niet alleen vanwege het feit of wij ooit met de neuzen dezelfde kant op zouden kunnen gaan staan, maar er is misschien nog wel een grotere horde te nemen, als we veranderingen willen, zouden wij die ooit doorgevoerd gaan krijgen ? Ik denk ook dat dat lastig zou zijn. Wel denk ik dat als maar genoeg mensen leuke caches blijven creëren, aandacht en zorg besteden aan de caches van anderen en iets leuks maken van hun logjes,: dit wel een positief effect móét hebben. Omdat het spel op die manier leuker wordt voor iedereen en je mensen enthousiast maakt en inspireert.
xenos Geplaatst 17 april 2014 Geplaatst 17 april 2014 Wat mij opvalt (misschien heb ik het mis )is buiten de grote hoeveelheid strooigoed en prullen er toch ook steeds meer kokers komen waar over nagedacht is en tot een leuke creatie is geworden . Het blijven natuurlijk door sommige verfoeide dingen maar als deze creatieve kokers op een bijzondere plek liggen ben ik tevreden dat ik weer een bijzondere en/of mooie plek gezien heb en waarvan de legger tijd en aandacht aan het geheel heeft gegeven.ook aspirant leggers zien dit verschil en zullen ook na denken over een creatie Dus ik denk dat Domi gelijk heeft en dat er eens een positief effect moet ontstaan
thex Geplaatst 17 april 2014 Geplaatst 17 april 2014 Een koker in een onverwacht cache jasje is als een lekkere pinda in een borrelnoot.Wat wel opvalt: deze zijn niet homogeen verdeeld over nederland, m.a.w. in sommige streken zitten goede geocachers die hun buren stimuleren ook een koker in een jasje te stoppen op een aantrekkelijke manier (veldpuzzel, Mc Gyher cache). Zo krijg je zakjes met borrelnootjes, oftewel: kleine feestjes (volgens Duyvis die weet waar er een fuif is).
Odlaniger Geplaatst 17 april 2014 Geplaatst 17 april 2014 Domi, je zegt: Of mensen leggen hun eerste cache en zijn nog wat voorzichtig, al is de gekozen plek prachtig. Misschien moet men niet te snel zijn eerste cache willen leggen of misschien wel nooit. Bijvoorbeeld: ik heb nu 10 caches gevonden, tijd om iets terug te doen. Het is mijn eerste cache, een simpele opraper om het uit te proberen. Je kunt met veel plezier musea bezoeken en schilderijen van Tintoretto, Titiaan of Turner bewonderen, maar voel je dan niet verplicht ook te gaan schilderen. Musea zullen jouw schilderijen misschien niet willen kopen. Dat is het verschil met Geocaching.com. Die koopt niets en is dus niet kieskeurig. Ik ken iemand die net is begonnen met geocachen, maar heel veel tijd, creativiteit, knutselvaardigheid en wellicht ook geld heeft besteed aan het maken van een geocache die een topper blijkt te zijn. Hij heeft de lat heel hoog gelegd voor zichzelf.
Team Tammo Geplaatst 17 april 2014 Geplaatst 17 april 2014 Andere vraag, zijn de "problemen" die wij hier in Nederland ervaren specifiek voor ons, of is daar een wereldwijde tendens in te zien ? Als ik kijk naar de uitvoering van caches, hoe er met caches wordt om gegaan, waar caches geplaatst worden of hoe er gedacht over het principe van "ruil gelijkwaardig of beter", dan zie ik daar in ieder geval in de landen waar ik gezocht heb weinig verschil mee.....
thex Geplaatst 17 april 2014 Geplaatst 17 april 2014 Wat betreft duitsland klopt het, wat betreft ardenne en luxemburg niet (mijn indruk).
MarcoDomi Geplaatst 17 april 2014 Auteur Geplaatst 17 april 2014 Domi, je zegt: Of mensen leggen hun eerste cache en zijn nog wat voorzichtig, al is de gekozen plek prachtig. Misschien moet men niet te snel zijn eerste cache willen leggen of misschien wel nooit. Bijvoorbeeld: ik heb nu 10 caches gevonden, tijd om iets terug te doen. Het is mijn eerste cache, een simpele opraper om het uit te proberen. Je kunt met veel plezier musea bezoeken en schilderijen van Tintoretto, Titiaan of Turner bewonderen, maar voel je dan niet verplicht ook te gaan schilderen. Musea zullen jouw schilderijen misschien niet willen kopen. Dat is het verschil met Geocaching.com. Die koopt niets en is dus niet kieskeurig. Ik ken iemand die net is begonnen met geocachen, maar heel veel tijd, creativiteit, knutselvaardigheid en wellicht ook geld heeft besteed aan het maken van een geocache die een topper blijkt te zijn. Hij heeft de lat heel hoog gelegd voor zichzelf. Deels mee eens. Ik denk inderdaad dat je niet te snel moet willen leggen en dat je iets moet kunnen toevoegen. Onlangs vroeg een bezoeker Even op adem komen mij na inderdaad 10 founds hoe zoiets gaat als je een cache legt en ik heb hem geadviseerd om eerst nog minstens een heeeeeeleboel caches meer te bezoeken om inspiratie op te doen. Mijn eerste cache legde ik "pas" nadat ik er al honderden gevonden had (ik kón ook niet anders, er lag van de ene op de andere dag ineens een prachtige brug! ) Maar als je een cache creëren bestempelt als iets voor alleen de "grote meesters" die de lat enorm hoog leggen, dan denk Ik dat je een hele grote groep diskwalificeert. Niet alleen de mensen die wat onzeker zijn, gewend zijn de lat erg hoog te leggen en die snel denken dat wat ze maken niet goed genoeg zal zijn (geldt dat misschien wel een beetje voor jou? ), waardoor we wellicht briljante caches mislopen. Maar ook mensen die enthousiast zijn, met zorg een plek kiezen en een misschien niet briljante maar toch erg leuke cache leggen en/of creëren waar veel cachers en niet in de laatste plaats zij zelf heel veel lol aan beleven.
Diederikus Geplaatst 17 april 2014 Geplaatst 17 april 2014 Ervaring vertelt je alleen wat je NIET moet doen. Niet wat je wel moet doen.
thex Geplaatst 17 april 2014 Geplaatst 17 april 2014 Mijn ervaring zegt me zaterdag jou cache te doen. Wat zeg je men nu: andere plannen maken ?
Odlaniger Geplaatst 17 april 2014 Geplaatst 17 april 2014 Domi, de één legt de lat heel hoog, de ander iets minder hoog. Maar er zijn teveel mensen die nog nooit van een lat hebben gehoord. De hoogte van mijn lat is veranderd, mede door dit forum. In het begin lag mijn lat op de hoogte van leuke puzzeltjes. Op dezelfde hoogte van mensen die mijn puzzels leuk vinden. Of ik ooit nog een geocache maak weet ik niet. Ideeën en concepten liggen er, maar ik heb de behoefte iets origineels te maken en dat valt om de donder niet mee. Een nog groter probleem is het vinden van geschikte locaties en toestemmingen van terreineigenaren. Nederland ligt bijna vol en de reputatie van cachers wordt er niet beter op. Overdaad schaadt. Teruglezend denk ik dat bovenstaande een beetje somber overkomt. Is niet zo bedoeld. In een museum geniet ik van de schilderijen die ik mooi vind. En ik geniet van mooie geocaches, misschien ook omdat ik er zo weinig loop. Geen verzadiging die kan leiden tot punten verzamelen. En als ik inspiratie heb dan schilder ik zelf ook. Mijn atelier is mijn locatie en toestemming heb ik altijd. En geen last van reviewers die zeggen: hoho, op 161 meter staat ook al een schilderij van jou, dus afgekeurd. En zo kan ik ongetwijfeld nog wel even doorgaan als ik op mijn schrijfstoel zit.
Dagwacht Geplaatst 17 april 2014 Geplaatst 17 april 2014 De reviewers hebben het stervensdruk. Heel veel nieuwe inzendingen maar ook veel die niet aan de regels voldoen. Aan het systeem van reviewen kan volgens mij een hoop verbeterd (lees geautomatiseerd) worden zodat er een voorschifting komt en de indieners aanpassingen kunnen doen voordat het echte reviewen begint. Ik heb geen idee of de wal het schip een keer gaat keren en de reviewers er de brui aan geven om veel werk voor niks te doen. Daar zit namelijk de grootste frustratie. Wij kunnen ondertussen niets anders doen dan een zo goed mogelijk voorbeeld geven door mooie caches te maken. En plannen en ideeën zijn er nog genoeg. En ja, soms duurt het een tijd voordat wat betreft plan en locatie alle puzzelstukjes op de juiste plek vallen. En anders wachten we gewoon nog wat langer. Binnenkort gaan we weer een bestaande cache opruimen omdat de locatie is veranderd. Ook dat hoort er bij. Ik ben overigens van mening dat de caches in Nederland beslist niet slechter zijn dan in andere landen. Nederland wijkt wat dat betreft zeker niet af in negatieve zin.
MarcoDomi Geplaatst 18 april 2014 Auteur Geplaatst 18 april 2014 Domi, de één legt de lat heel hoog, de ander iets minder hoog. Maar er zijn teveel mensen die nog nooit van een lat hebben gehoord. De hoogte van mijn lat is veranderd, mede door dit forum. deeën en concepten liggen er, maar ik heb de behoefte iets origineels te maken en dat valt om de donder niet mee. Een nog groter probleem is het vinden van geschikte locaties en toestemmingen van terreineigenaren. Overdaad schaadt. En zo kan ik ongetwijfeld nog wel even doorgaan als ik op mijn schrijfstoel zit. Ware woorden worden hier gesproken. Inderdaad ook veel mensen "zonder lat".
Aanbevolen berichten