Winny81 Geplaatst 21 januari 2014 Geplaatst 21 januari 2014 hallo, ik heb ene gsp garmin etrex 30 gekregen om te gaan geocachen. mijn vrouw is er in geslaagd een kaart op te zetten via openstreetmap. hoe kan ik nu juist zien welke kaart het is (belgie of benelux of europa) en als ik ga cachen, zet ik ze er op via de site geocaching.com en dan send to my gps. nu enkele vraagjes :-) hoe kan ik de kaart in en uit zoomen? kan ik de gevonden cachen loggen door de gps aan pc te hangen of moet het nog altijd gewoon via de site? hoe kan ik juist bekijken waar ik gelopen? iets met basecamp wss ma hoe doe ik dat juist. ik weet het, ne hoop vragen, ma hopelijk kan iemand mij helpen.
Birdie.NL Geplaatst 21 januari 2014 Geplaatst 21 januari 2014 Winny, Gefeliciteerd met je GPS. Veel vragen zijn al eerder beantwoord op dit forum dus enig zoeken kan nooit kwaad. Daarnaast heb je de Wiki http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Garmin/eTrex_30 en handleiding http://www.gebruikershandleiding.com/Garmin-eTrex30/handleiding-5-463790.html Maar toch een poging: welke kaart? Kijk op Stel > Kaart > Kaartinformatie om te zien welke kaart 'AAN' staat. Je kunt natuurlijk ook naar buiten gaan en de GPS wat satellieten laten zoeken. Als je dan de Kaart-knop kiest en geen kaart ziet - ja, dan denk ik dat je een juiste kaart-bestand moet zoeken op OSM of OpenFietsMap. in en uitzoomen gaat volgens mij via knop aan de linkerzijde loggen moet je uiteindelijk online doen. Via (macro's van) hulpprogramma's als GSAK en GAPP of de buren logtool kun je de loglijst van je GPS uitlezen en kun je logjes invoeren. In de praktijk (4 jaar) doe ik het vrijwel altijd direct op geocaching.com. Je looproute zichtbaar maken kan via de zogn. Track (of Spoor in de handleiding). Geef die een kleur (bijoorbeeld zwart) en dan zie je die op je kaart.De track kun je via je USB-kabel ook in Basecamp of Mapsource laden.
Winny81 Geplaatst 21 januari 2014 Auteur Geplaatst 21 januari 2014 bedankt, hier ben ik toch al iets mee ik kan inderdaad zien op gps waar ik ben geweest, hier op een licht blauwe lijn. op den duur zijn het al heel veel lijnen :-) ma hoe ik ze in basecamp krijg is me nog een raadsel net zoals fiets of wandel routes erop zetten of zelf routes maken in basecamp en ze er daanra op zetten
Van Stolk Geplaatst 21 januari 2014 Geplaatst 21 januari 2014 Er zijn veel leerzame instuktie filmpjes over gebruik van basecamp te vinden op youtube. Hier wordt je goed uitgelegt hoe een en ander werkt. Overigen ook over je gps.
regenboog2 Geplaatst 21 januari 2014 Geplaatst 21 januari 2014 bedankt, hier ben ik toch al iets mee ik kan inderdaad zien op gps waar ik ben geweest, hier op een licht blauwe lijn. op den duur zijn het al heel veel lijnen :-) ma hoe ik ze in basecamp krijg is me nog een raadsel net zoals fiets of wandel routes erop zetten of zelf routes maken in basecamp en ze er daanra op zetten Hallo Winny81 De kleur van je track kan je zelf kiezen. Als er te veel lijnen zijn, kan je de track gewoon verwijderen. De kaart inzoomen gaat met de middelste knop aan de linkerkant van je GPS, uitzoomen gaat met de bovenste knop. Ik ben niet heel goed in basecamp, maar ik zie de caches en tracks in basecamp verschijnen wanneer ik de gps aan de pc leg. Als ik basecamp open verschijnt vanzelf de kaart die op de gps open staat (bij mij open street fietsmap). Dan zie ik alle caches die ik geladen heb, die ik gevonden heb en de tracks. voor zover die in de gps staan natuurlijk.
kirchroa Geplaatst 22 januari 2014 Geplaatst 22 januari 2014 http://www.wanderreitkarte.de/garmin_de.php hier vind je de laatste nieuwe kaarten voor de garmin, gratis en legaal. Kwestie van downloaden en de kaarten overzetten op de Garmin zonder tussenkomst van andere programma's Veel plezier
Winny81 Geplaatst 2 februari 2014 Auteur Geplaatst 2 februari 2014 (bewerkt) hallo, ben vandaag nogmaals gaan geocachen met mijn etrex, werkt zeer goed, maar is niet zeer precies vind ik... als ik dan mijn iphone neem en da app van geocaching open loop ik er bijna recht op. kan de gps nog fijner afgesteld worden? en dan nog iets, mss meer belangrijk... als ik wandel geeft een paarse lijn de weg aan die ik moet volgen, een blauw driehoekje toont waar ik ben, nu het porbleem is dat vaak het blauwe driehoekje gewoon blijft staan/ hangen... als ik hem dan ff op en af zet zit ie weer op de juiste locatie... enig idee hoe dat beter kan of verholpen wordt? alvast hartelijk bedankt. 2 februari 2014 bewerkt door Winny81
DanPan Geplaatst 2 februari 2014 Geplaatst 2 februari 2014 (bewerkt) als ik wandel geeft een paarse lijn de weg aan die ik moet volgen, een blauw driehoekje toont waar ik ben, nu het porbleem is dat vaak het blauwe driehoekje gewoon blijft staan/ hangen... als ik hem dan ff op en af zet zit ie weer op de juiste locatie... enig idee hoe dat beter kan of verholpen wordt? alvast hartelijk bedankt. De etrex30 beschikt over een elektronisch kompas. Heb je dit al eens gekalibreerd, wordt aanbevolen bij vervangen van de batterijen? (zie p. 18 van de handleiding) 2 februari 2014 bewerkt door DanPan
Fotogravinnetje Geplaatst 3 februari 2014 Geplaatst 3 februari 2014 Zit je al op de meest recente firmware? Kan ook verschil maken. Ik herinner me van oude firmware dat dit gedrag er in zat en met latere firmware opgelost was
jvdbroek Geplaatst 3 februari 2014 Geplaatst 3 februari 2014 Als je de positie op de kaart aanpast, dan blijft de cursor op die positie staan en beweegt hij niet meer met je mee. Meestal wordt er dan ook de positie van de cursor (pijl) op het scherm weergegeven. Ook wordt meestal aangegeven hoe ver die plek van je huidige positie vandaan is. Als je nu per ongeluk de joystick hebt aangeraakt, dan kan de pijl een heel klein beetje verschoven zijn. Dan wordt je positie daarna niet meer bijgewerkt. Dit kun je oplossen door op de "Quit" toets te drukken (ik weet niet welke dat is op de Etrex x0 serie). Dan springt de pijl weer naar de huidige positie.
elmo1979 Geplaatst 6 februari 2014 Geplaatst 6 februari 2014 ik heb zelf ook een etrex 30 heb zelf een aantal dingen aangepast zoals ik hoef niet op me map te zien waar ik geweest ben hij slaat het wel op maar toont het niet op de kaart. Het loggen doe ik eerst op me gps, ga naar cache ===> logpoging ===> daar kan ik zelfs een opmerking ingeven zoals logrol nat oid verder hang ik hem dan bij thuiskomst aan me pc en ga ik naar gc en daar laad ik all fieldnotes in en voila een mooi rijtje caches. of idd via gapp maar dat gebruik ik niet ik gebruik gsak voor het inladen van me caches en daarmee kan ik ook veel sneller schakelen tussen caches mocht je meer vragen hebben over waar je iets kan vinden dan mag je een bericht sturen
BJBoes Geplaatst 31 maart 2014 Geplaatst 31 maart 2014 Ik heb even een aantal vragen over de etrex 30. Ik wil deze voornamelijk voor het geocaching gebruiken. Maar mijn eerste indruk valt de gps mij tegen voor het gebruik met geocaching of wellicht doe ik iets fout. Je kan op de kaart/kompas ook gegevens velden plaatsen en 1 daarvan is "afstand tot bestemming. Echte deze klopt voor geen meter bij mij. Wanneer ik op de bestemming ben geeft deze "afstand tot bestemming" 24 meter aan terwijl de gps nauwkeurigheid op 5 meter staat. Kijk ik op de kaart van de gps dan sta ik op het eindpunt. De kaart geeft de locatie beter weer dan het gegevensveld "afstand tot bestemming" hoe kan dat? Is het ook mogelijk de coördinaten van je huidige locatie in de gegevensvelden weer te geven? wanneereen multcache vooraf gedefinieerde waypoints heeft. hoe kan ik dan bij die geocache van Waypoint naar waypoint lopen? moet ik die handmatig toe voegen? ondanks dat ik de gpx file heb geladen in de gps?
regenboog2 Geplaatst 31 maart 2014 Geplaatst 31 maart 2014 De vooraf gedefinieerde waypoints staan niet onder de geocaches. zoals je misschien denkt, maar je vindt ze onder Waypointbeheer. De gegevensvelden kan je zelf aanpassen. Als je in het scherm bij Kompas opent en dan op de knop linksonder drukt, komt het leuze menu. Daar kan je de gegevensvelden wijzigen en het dashbord aanpassen. Daaronder kan je ook kiezen om de huidige coördinaten weer te geven. Ik weet geen antwoord op je vraag waarom de afstand zo verschilt. Ik weet wel dat de afstand regelmatig verspringt, maar dat is volgens mij bij elke GPS zo.
BJBoes Geplaatst 1 april 2014 Geplaatst 1 april 2014 Hallo regenboog2, bedankt voor je snelle reactie. Ik zie de gefineerde waypoints idd onder waypointbeheer staan. Alleen deze staan helaas in de "waypointcode" i.p.v. een normale naam. Gegevensvelden kan ik wel aanpassen. maar helaas staat er niet mijn huidige locatie in coördinaten. wel de coördinaten van de eindbestemming.
StefandD Geplaatst 1 april 2014 Geplaatst 1 april 2014 De waypoints hebben een logische naam, namelijk de GC-code van de cache waarvan de eerste 2 tekens (de 'GC' in de cachecode) door de cachelegger zijn gekozen. Als je de code van een cache weet kan je de waypoints van die van andere caches onderscheiden. De huidige locatie zou wel in het rijtje moeten staan. Ik heb momenteel geen eTrex om na te kijken, maar het zou iets van 'Locatie' of 'Huidige Locatie' moeten heten.
Aanbevolen berichten