Spring naar bijdragen

Aardrijkskunde Spreekbeurt Help


Team Creama

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het belangrijkste argument lijkt mij dat geocachen een manier is om de aandacht te vestigen op uiteenlopende geografische verschijnselen, zowel van fysische als sociale aard. Dat varieert van Earthcaches, zoals A'Tuin aangeeft, tot TB-hotels bij verkeersknooppunten (stations, vlieghavens). En wat is geocaching zonder topografische kaarten? In feite is geocachen aardrijkskunde in spelvorm, waarbij spelers elkaar attent maken op geografisch interessante locaties.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou de juf even vragen hoe breed zij 'aardrijkskunde' ziet. Is het alleen sociaal en fysische geografie of ook cartografie?

Als dat laatste er bij hoort, dan past geocaching daar prima in: via coordinaten je weg vinden op de kaart en in werkelijkheid.

Als je dan echt de diepte in wil gaan (weet niet hoe oud je zoon is) kunnen daar nog verschillen tussen WGS84 en RD bij komen.

Details over het spel geocaching zijn dan minder op hun plaats: cache-typen, cachegrootte, manier van loggen etc.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt. Ik denk dat aardrijkskundig gekozen is door de juf, omdat ze anders zoveel huisdieren spreekbeurten langs ziet komen. Mijn zoon zit in groep 8.

Ik verwacht ook wel dat de juf het wel interessant zal vinden, omdat het geen standaard onderwerp is, en het ook zeker aardrijkskundige raakvlakken heeft. Hij moet het maar even overleggen, en uiteindelijk het accent niet teveel op de details van het spel leggen.

 

Als iemand nog leuke aanvullingen heeft dan horen we het graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt. Ik denk dat aardrijkskundig gekozen is door de juf, omdat ze anders zoveel huisdieren spreekbeurten langs ziet komen. Mijn zoon zit in groep 8.

Ik verwacht ook wel dat de juf het wel interessant zal vinden, omdat het geen standaard onderwerp is, en het ook zeker aardrijkskundige raakvlakken heeft. Hij moet het maar even overleggen, en uiteindelijk het accent niet teveel op de details van het spel leggen.

 

Als iemand nog leuke aanvullingen heeft dan horen we het graag.

 

Onze dochter heeft ook een spreukbeurt gehouden over geocaching. Om het te visualiseren is het, naast de beamer met pp-presentatie, ook leuk om ergens een doosje bij het schoolplein te verstoppen. Van tevoren verstoppen en coördinaat even opnemen. Laat een favoriet klasgenootje (of juist niet) maar even zoeken.

Was wel een succes moet ik zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk eens hier

 

en hier

 

en ook even hier

 

en kijk ook even hier en naar de cachebeschrijvingen zelf.

 

Maar ook het gebruik van de gps binnen ons coördinatenstelsel (lengte- en breedtegraden) past perfect binnen aardrijkskunde.

 

Kijk ook even hier

 

Geocaching is een uitstekend onderwerp binnen het vak aardrijkskunde!!!

 

Dat gaat goedkomen! :smartass:

bewerkt door Ringeling
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...