Spring naar bijdragen

M.o.b.


hellsinki

Aanbevolen berichten

de laatste tijd krijg ik met enige regelmaat de volgende melding op mijn gps tijdens het lopen van multi's.

m.o.b. (man over boord) direct navigeren naar?

 

wie kan mij vertellen wat deze melding inhoud want ik kom dit door heel nederland tegen.

of zijn er meer mensen die deze melding ontvangen op hun gps?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is een nood melding. meestal word het gebruikt op het water als er iemand van een schip overboord is geslagen. Vraag me wel af waar je zoiets hebt ontvangen. in de buurt van een meer/rivier of ergens midden in een dorp?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@jefman ontvang deze als ik in de bossen zit b.v. vandaag bij luyksgestel en een aantal weken geleden in de bossen bij Mierlo.

@ de fam toch raar dat ik deze melding ontvang als de gps gewoon aan mij rugtas hangt en de zelfde meldingstoon geeft als bij geariveerd bij wp.kan deze functie ook niet vinden bij instellingen want anders had ik die wel gevonden en had ik deze vraag hier niet gesteld maar ik werk met een map62st dus als jij weet waar deze instelling zit dan hoor ik het graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De melding g.m.o.b. v.k.b. verschijnt bij mij als het niet lukt de cache te vinden. De letters staan voor 'geen man over boord - volgende keer beter'. Als ik dan de knop M.O,B. indruk verschijnt de boodschap 'direct navigeren naar' met de juiste eindcoördinaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ de fam toch raar dat ik deze melding ontvang als de gps gewoon aan mij rugtas hangt en de zelfde meldingstoon geeft als bij geariveerd bij wp.kan deze functie ook niet vinden bij instellingen want anders had ik die wel gevonden en had ik deze vraag hier niet gesteld maar ik werk met een map62st dus als jij weet waar deze instelling zit dan hoor ik het graag.

Wanneer je de find knop langer ingedrukt houd dan normaal krijg je het scherm M.O.B te zien..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

@ de fam toch raar dat ik deze melding ontvang als de gps gewoon aan mij rugtas hangt en de zelfde meldingstoon geeft als bij geariveerd bij wp.kan deze functie ook niet vinden bij instellingen want anders had ik die wel gevonden en had ik deze vraag hier niet gesteld maar ik werk met een map62st dus als jij weet waar deze instelling zit dan hoor ik het graag.

Wanneer je de find knop langer ingedrukt houd dan normaal krijg je het scherm M.O.B te zien..

 

als ik de find knop te lang vast houd dan gaat er een waarschuwingstoon af en slaat mijn gps vast dus dat is het ook niet (bij mij tenminste)

De melding g.m.o.b. v.k.b. verschijnt bij mij als het niet lukt de cache te vinden. De letters staan voor 'geen man over boord - volgende keer beter'. Als ik dan de knop M.O,B. indruk verschijnt de boodschap 'direct navigeren naar' met de juiste eindcoördinaten.

 

klinkt mooi maar helaas deze knop heb ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen die vroeger hebben leren zeilen weten misschien nog dat als iemand overboord ging de schipper twee opdrachten gaf:

1. Zwem!! (aan het adres van de onfortuinlijke)

2. Wijs aan!! (aan het adres van een aan boord gebleven bemanningslid)

 

De tweede opdracht was bedoeld om de drenkeling in het vizier te houden en die functie is nu overgenomen door de "Man Over Board" functie van een moderne GPSr. In feite doet de MOB-functie twee handelingen in een druk op de knop; het maakt een waypoint en navigeert daar naar toe.

Hoe deze functie wordt aangesproken is afhankelijk van het apparaat, dus als je even meldt wat voor'n apparaat je hebt dan is er vast wel iemand die jouw kan zeggen wat je deed en dus wat je moet vermijden.

bewerkt door Triskelle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gok dat hij een garmin map 62st heeft. Maar zeker weet ik het niet. ;)

 

Ontvangen kan je deze melding niet, je moet hem eerst zelf maken. Staat je rugzak niet ergens tegen de toetsen aan of zo? Dat is de eerste gedachten die bij mij opkomt als ik je probleem zo lees.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gok dat hij een garmin map 62st heeft. Maar zeker weet ik het niet. ;)

 

Ontvangen kan je deze melding niet, je moet hem eerst zelf maken. Staat je rugzak niet ergens tegen de toetsen aan of zo? Dat is de eerste gedachten die bij mij opkomt als ik je probleem zo lees.

ik heb idd een map62st en draag deze voor op mijn rugzak aan een draagband heb alles nog eens na gezocht in mijn gps en kan niks vinden wat hier mee in verband gebracht kan worden.

kan ook niks terug vinden in de handleiding

Mensen die vroeger hebben leren zeilen weten misschien nog dat als iemand overboord ging de schipper twee opdrachten gaf:

1. Zwem!! (aan het adres van de onfortuinlijke)

2. Wijs aan!! (aan het adres van een aan boord gebleven bemanningslid)

 

De tweede opdracht was bedoeld om de drenkeling in het vizier te houden en die functie is nu overgenomen door de "Man Over Board" functie van een moderne GPSr. In feite doet de MOB-functie twee handelingen in een druk op de knop; het maakt een waypoint en navigeert daar naar toe.

Hoe deze functie wordt aangesproken is afhankelijk van het apparaat, dus als je even meldt wat voor'n apparaat je hebt dan is er vast wel iemand die jouw kan zeggen wat je deed en dus wat je moet vermijden.

weer wat geleerd!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De functie is erg handig om je motor/auto terug te vinden in een onbekende omgeving. Bij het uitstappen even snel een waypoint maken waarvan je weet dat het tijdelijk is. De volgende keer dat je het weer indrukt is je oude waypoint vanzelf overschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...