Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wyatt, aan 5 wordt ruim voldoende voldaan. Je moet wel even goed kijken op de juiste locatie :-). Sorry is weer off- topic straks lijk ik nog op O..........

Bij Terra moest je een soort keurmeester, leermeester hebben en die mocht je cache beoordelen.

Ik had het niet over dát WP. :)
Maar wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat een mooie (multi)cache niet in absoluut geldende criteria is te vangen. Omdat er altijd uitzonderingen zijn. Omdat iedere 'keurmeester' criteria weer anders kan interpreteren. Omdat iedere geocacher weer andere gewichten toekent aan criteria.
Alle goede bedoelingen ten spijt: een systeem van leer/keurmeesters en keurmerken werkt willekeur in de hand en discussies over wel of niet voldoen aan de criteria.
Maak dan liever een lijst met richtlijnen waaraan een 'goede' cache zou moeten voldoen. Richtlijnen waar een CO wel met een weloverwogen reden vanaf mag wijken.

Keurmerken worden toegekend op grond van objectieve criteria. Een restaurant dat een keurmerk voor hygiëne in de keuken aanvraagt wordt getoetst op basis van criteria die maar voor één interpretatie vatbaar zijn.

De criteria voor het Keurmerk Echte Cache zijn gebaseerd op de kenmerken van een cache zoals beschreven door de bedenker van het spel geocaching. Kenmerken zoals deze ook worden vermeld op elke geocaching-website, inclusief deze. Lees de eerste alinea.

De initiatiefnemers zijn van mening dat een geocache een doos met een logboek en ruilspullen is, verborgen op een mooie of bijzondere locatie. Dat zijn de criteria waarop zij een cache (onder meer) beoordelen. Natuurlijk kun je op alle slakken zout gaan leggen, grapjes maken over pillendoosjes en logboeken ter grootte van een postzegel, alle kwaliteitscriteria wegwuiven als onzin, roepen dat je een plekje helemaal niet mooi of bijzonder vindt en eindeloos discussiëren over wat een echte cache is, als de Keurmeesters het onderling eens zijn over de criteria en op grond daarvan caches gaan beoordelen heeft het Keurmerk bestaansrecht. En als je als cachemaker of cachezoeker het hele Keurmerk niet ziet zitten kun je het gewoon negeren.

Geplaatst

Goede kwaliteit levert waardering op?

dus waardering =kwaliteit

Ja...ik weet dat dit reacties oproept, maar waarom iets nieuws, onbeheer(s)baars in het leven roepen, als er al iets bestaat dat geschikt is.

Het doel is toch dat je iets hebt om het kaf van het koren te scheiden.

Het voordeel van met favo's werken is dat je dat ook netjes via GC-project en GSAK kunt filteren ipv alle cache pagina's openen om te zoeken naar een plaatje.

En dat het niet 100% sluitend is begrijpt iedereen....maar dat wordt het keurmerk ook nier (iets met draagvlak oid).

Geplaatst

Favo's zijn niet geschikt om het kaf van het koren te scheiden, simpelweg omdat er ook liefhebbers zijn van kaf.

Sorry dat ik het zeg maar hier gaan dus punt 2 en 4 al mank uit jou eerste postje, of zie ik dat verkeerd.?

Geplaatst

Favo's zijn niet geschikt om het kaf van het koren te scheiden, simpelweg omdat er ook liefhebbers zijn van kaf.

Nu snap ik het doel van het keurmerk ook niet meer

Geplaatst

Sorry dat ik het zeg maar hier gaan dus punt 2 en 4 al mank uit jou eerste postje, of zie ik dat verkeerd.?

Dat kan ik pas beoordelen als ik begrijp wat jij bedoelt. Misschien kun je uitleggen waarom de punten 2 en 4 mank gaan.

Nu snap ik het doel van het keurmerk ook niet meer

Het doel van het Keurmerk is het scheiden van kaf en koren.

Geplaatst

Maar wie gaat mij verbieden om het keurmerk bij mijn cache te plaatsen? En als ik hem toch plaats, wie gaat er voor zorgen dat ik hem weg haal? Wat als een CO een prachtige cache heeft gelegd, maar niet actief is op dit forum en niks weet van dit keurmerk? Volgens de originele beschrijving moet een cache een log BOEK hebben, maar als eerder gezegd zijn er zijn ongetwijfeld ook genoeg caches die hier niet aan voldoen maar wel degelijk de moeite waard zijn.

Geplaatst

@Vlinder, waarom gebruik je eigenlijk je eigen site (qualitycaching) niet voor dit doel. Die site is toch bedoeld om "de betere caches" te promoten? Het zou daar meteen weer wat leven in de brouwerij kunnen brengen.

Geplaatst

Je stelt een vraag en geeft zelf direct het antwoord. Daarbij, QC werkt al met een Keurmeester die geocaches beoordeelt op grond van duidelijke criteria. Het probleem speelt daar niet.

Geplaatst

Dus hier wil je eigenlijk mee zeggen dat iedereen van verschillende soorten cache's houd.( smaken verschillen )

Hoe kun je dan de punten 2 en 4 laten tellen als criterium voor het keurmerk ?

Geplaatst

Welnee, ik wil daarmee zeggen dat liefhebbers van kaf ook favo's toekennen en dat favo's daarom niet geschikt zijn om het kaf van het koren te scheiden.

Geplaatst

@Vlinder, steek je kop niet in een wespennest. De geocaching wereld is er één van vriendschap, maar ook van veel haat en nijd en vriendjesgescharrel. Op het moment, dat jij in die wereld een site of een pagina/onderdeel van een site gaat bestieren en bepalend gaat zijn, wie er wél en wie er niet een keurmerkje mag plaatsen zal je mailbox/twitterbox/facebookbox overlopen van de vragen en verwensingen. Ik moet er niet aan denken om in jouw schoenen te staan. Ik moet er ook niet aan denken om keurmeester te worden in die stal van jou. Ik hou van mijn mede cachers..... maar ze moeten mij geen geld gaan kosten, doordat ik aan de pomp moet gaan staan om hun caches te gaan beoordelen..... :-) En ik moet ze zeker niet aan de deur of in mijn mailbox ontmoeten met vragen / discussies / opmerkingen / verwensingen e.d. over de mate waarop ik hun caches heb beoordeeld.

Daar heb ik dit keurmerk ook helemaal niet voor nodig. Ik schrijf wel in een logje wat ik er van vind en al die logjes bij elkaar zou de volgende potentiële bezoeker van zo'n cache genoeg indrukken moeten verschaffen om te bepalen of hij of zij zo'n cache gaat bezoeken. Iedereen, die logisch kan nadenken en de moeite doet om zich van te voren te oriënteren, weet wat hij kan verwachten en is dus zijn eigen keurmeester. Ik kan geen betere bedenken!!!!

• Top! 1
Geplaatst

TT, dit heb je al eens geschreven. En je begrijpt het nog steeds niet. IK bepaal niet wie een keurmerkje mag plaatsen, CO's kunnen een Keurmerk AANVRAGEN. Ik hoef dus helemaal geen verwensingen te verwachten.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...