Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Tja gut, ik zou nu meer dan kilo cacher zijn als ik alle caches mocht loggen waar ik wel verdraaid veel moeite voor heb gedaan, maar waar ik met geen mogelijkheid bij kon, ondanks het gegeven dat er wel een rolstoel icoontje op de pagina staat of stond (over lichtvaardigheid m.b.t. verantwoordelijkheden gesproken...)

Hoewel veel CO's prima op mijn mails reageren en ik soms ook tot loggen van een found wordt uitgenodigd hou ik de eer aan mijzelf en hou ik me aan de spelregel: Eerst je naam in het logboek van de cache, dan pas een log op internet.

Enfin, ik zal het wel niet begrijpen of het zal wel anders liggen, maar zo ligt het voor mij en ik vind die guideline duidelijk genoeg.

Ik vermaak me evengoed toch wel met de wandeling, daar gaat het mij om....

bewerkt door Sivota
  • Top! 1
Geplaatst

Ook het rolstoelverhaal is een interessant gegeven. Zeer onlangs bezochten wij een cache met slechts één ster voor terrein. We moesten daarvoor een 100 tal meters lopen over een drukke weg zonder stoep en zonder fietspad, kortom.... over de weg. In een industriewijk, dus veel zwaar verkeer. Toen we bij de cachelocatie kwamen, moesten we een 50 tal meters door pollen gras met veel molshopen lopen... Drassig ook nog eens, want het had geregend. Mijn vrouw en ik keken elkaar aan en zeiden tegelijk... Hoe denkt de CO, dat een rolstoel hier ooit moet komen. Wordt hij of zij onderweg naar de cache toe al niet aangereden, dan toch komt hij of zij met zijn of haar stoel volkomen vast te zitten in de molshopen op weg naar het nulpunt. Is de CO dan in de buurt om te helpen????

Ik kon het niet laten om de cacheowner daarop aan te schrijven, alhoewel ik niemand in onze cacherskring ken met een rolstoel. Maar toch.... Hem gezegd, dat het beter zou zijn de moeilijkheidsgraad voor het terrein met een half puntje te verhogen, mede om teleurstellingen bij rolstoelbezitters te voorkomen. We moeten dus nu nog antwoord krijgen en de cache staat nog steeds op één ster. Ik vraag me echt af, of de huidige generatie cachers met mobieltjes en 20 founds zich wel realiseren wat er aan de hand is, wanneer zij hun cache met slechts één ster waarderen? Over verantwoordelijkheden gesproken!

Geplaatst

Ik vind dat geen naam in een logboek geen Found is, of de cache nou 1,5, 4,5 of 5 sterren heeft.

Laatst nog had een cacher wel de cacheplek gezien, maar was de cache geript. En toch als found loggen... Die logs heb ik dan ook verwijderd.

Ik heb het idee dat dit over de cache op de Ermelose Heide gaat.

Ik had de cacheplek gevonden, er was een logpapier (in ander omhulsel) gemaakt door een andere cacher en hier hebben we onze naam op gezet.

Op zich terecht dat de found-log dan verwijderd wordt, omdat ik niet op de officiele logrol heb geschreven.

Vervolgens blijkt de cache te zijn gearchiveerd. Zo wordt mij de kans ontnomen om deze cache alsnog te vinden.

Ik vind dan (op zo'n moment) dat de found-log terecht was. We hebben de plek gevonden, wisten zeker dat we goed zaten en nu kunnen we 'm niet overdoen.

Tja... :lookaround:

Geplaatst

Volgens mij ligt er op de Ermelose hei meer dan genoeg.

En anders liggen er verspreid door het land nog genoeg caches, vaak veel interessanter dan die op de hei.

Antarctica

Geplaatst

Hoe denkt de CO, dat een rolstoel hier ooit moet komen. Wordt hij of zij onderweg naar de cache toe al niet aangereden, dan toch komt hij of zij met zijn of haar stoel volkomen vast te zitten in de molshopen op weg naar het nulpunt.

Het rolstoel-icoontje beschrijft de staat van de cacher ná het cache-bezoek, denk ik.

Geplaatst

Hoe denkt de CO, dat een rolstoel hier ooit moet komen. Wordt hij of zij onderweg naar de cache toe al niet aangereden, dan toch komt hij of zij met zijn of haar stoel volkomen vast te zitten in de molshopen op weg naar het nulpunt.

Het rolstoel-icoontje beschrijft de staat van de cacher ná het cache-bezoek, denk ik.

Ha, ha, ha, die zal ik onthouden. Erg leuk :thumbup:

• Top! 1
Geplaatst

Alleen Oogcontact Is Ook Gevonden.

8658606746_9e920c5257_m.jpg

Ik kan me de coulance van de co ook wel weer voorstellen.

• Top! 1
Geplaatst

@RandoLoup, vertel eens, hoever je verantwoordelijkheden reiken en of er al eens zaken zijn geweest in het verleden met betrekking tot dit gegeven. Interessant!

De veiligheid m.b.t. het geocachen is een zaak waar zowel de legger van de cache, als degenen die een cache willen zoeken, maximaal aandacht aan moeten besteden.

Een veiligheidsrisico moet voldoende bekend zijn bij degenen die er mee te maken kunnen krijgen en je dient zodanige maatregelen te treffen, dat de kans op ongevallen minimaal is.

In Frankrijk stapt men bovendien erg graag naar de politie om een klacht in te dienen (porter plainte) die - zeker bij een ongeval - middels een rechtzaak afgehandeld wordt. Met een reeële kans dat je (deels) aansprakelijk wordt gesteld. Dat maakt de rechter uit.

Lokale overheden kijken wel uit en die plaatsen bijvoorbeeld op alle denkbare plekken borden die het zwemmen verbieden. Ook bij overstorten en andere plekken waar geen zinnig mens zal zwemmen. Op het fietspad langs het Marne-Rhin kanaal mag in het donker niet fietsen, omdat dan de kans groter is om in het kanaal te fietsen. Heb je een mooie vijver in je tuin, dan zet er maar gerust een hek omheen. Als er een kind stiekum komt en in je vijver verdrinkt, ben jij schuldig. Iemand die een bouwvallige schuur heeft, moet de omgeving ook afsluiten en middels borden op gevaar wijzen. Als een inbreker door de vloer van de zolder zakt, is de eigenaaar verantwoordelijk. Tenminste als je die voorzorgsmaatregelen niet genomen hebt.

Ik ken geen gevallen in France waarbij CO's veroordeeld of beboet zijn i.v.m. een veiligheidsprobleem dat tot een ongeval leidde. Maar in andere takken van buitensport deden zich wel problemen voor.

Net zo min ken ik zoekers van geocaches die in de hexagoon voor het begaan van overtredingen e.d. gesanctionneerd zijn.Het kan evenwel gebeuren dat je als geocacher op sommige plaatsen argwaan wekt als inbreker of erger. Er wordt geadviseerd om in steden een geel veiligheidsvestje te dragen bij caches op 'strategische plekken' zoals bruggen, tunnels en stations. Een andere optie is om zo'n cache gewoon te negeren. Er geldt immers nog steeds een aangescherpt plan vigipirate!

Bij het plaatsen van een cache wordt overigens niet alleen gekeken naar de moeilijkheidsgraad van het terrein. Er kunnen andere - onzichtbare- risico's zijn. Die een zoeker niet kent. Zoals de kans op ongewenste ontmoetingen op sommige plekken of andere dingen. Ik heb een multi-nachtcache in een gebied waar men soms 's nachts jaagt op wilde zwijnen. Vanuit vaste jachtopstellingen op palen. De lokaties en de trajecten van de WP's zijn dusdanig gekozen dat een geocacher ook bij een verkeerde calculatie niet onbedoeld in het schietveld van een jager terecht kan komen.

Het plaatsen van geocaches moet je zien als een roeping. Het belangrijkste doel is het bieden van een leuke, aparte of spannende geocache uitdaging in een dito passende omgeving, waarin degenen die 'm aangaan veel plezier aan beleven. Een cache avontuur waar je geen vervelende verwondingen, maar wel een blijvende positieve herinnering aan overhoudt. Daarin staan mijn eigen standpunten qua veiligheid altijd bovenaan.

Geplaatst

In feite wijkt het allemaal niet zo veel af met de situatie hier ter plekke. Misschien dat sommige situaties iets aangescherpt zijn. Je verhaal komt er op neer, dat wanneer caches geplaatst worden met gebruik van het gezonde verstand en de zegen van Franciscus 1 (roeping) er weinig mis kan gaan.

Geplaatst

Je verhaal komt er op neer, dat wanneer caches geplaatst worden met gebruik van het gezonde verstand en de zegen van Franciscus 1 (roeping) er weinig mis kan gaan.

Als je je gezonde verstand gebruikt, dan denk ik dat je al een heel eind in de goede richting zit. In welke outdoor activiteit dan ook.

Geplaatst

Dus is geocachen best een sociaal gebeuren. Ook tegen een minder valide kun je zeggen: je kunt de boom in.

Geplaatst

....tegen een minder valide kun je zeggen: je kunt de boom in.

Ja, want je mag natuurlijk niet discrimineren. Alles wat je tegen 1 groep kan/mag zeggen, moet dus ook tegen een andere groep gezegd kunnen worden. :bag:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...