Vlindertje Geplaatst 15 april 2013 Geplaatst 15 april 2013 ... of zullen worden: zie Bedevaartcache 3 1
Odlaniger Geplaatst 15 april 2013 Geplaatst 15 april 2013 wat een onzin weer allemaal, ik mag toch verwachten dat we allemaal als volwassen mensen zelf bepalen wat we doen of we wel wel of geen hints geven, of we wel of niet om hints vragen of we wel of niet loggen hier op het forum komen allen de"heilige boontjes" die vooral aan veel borstklopperij doen, de echte doorsnee cacher zie je hier niet het antwoord is al duidelijk nog voordat de vraag gestelt word Barny Klopt Barny, jij bent niet de doorsnee cacher, dus kom je op het forum. Maar dat jij mag doen waar je zin in hebt, omdat je een volwassen mens bent, gaat mij te ver. Wil jij dat er zo onsportief wordt omgegaan met jouw caches?
barny Geplaatst 15 april 2013 Geplaatst 15 april 2013 geocachen is voor mij een hobby dus er kan in die zin dan ook nooit "onsportief" met mijn cache's worden omgesprongen persoonlijk zelf geef ik geen "hints" (meer) over mijn cache's, als ik hints zou willen geven had ik die wel op de cache pagina gezet, wil je zonodig mijn cache oplossen en kan men dat dan niet dan zoeken ze maar en andere oplossing, of anders maar niet aan hun de keuze. barny
Odlaniger Geplaatst 15 april 2013 Geplaatst 15 april 2013 .......................en kan men dat dan niet dan zoeken ze maar en andere oplossing, of anders maar niet aan hun de keuze. barny Gelukkig weet ik een andere oplossing. Ik ken iemand die alle eindcoördinaten in zijn bezit heeft, dus ik vraag hem gewoon naar jouw cachelocaties.
Sivota Geplaatst 15 april 2013 Geplaatst 15 april 2013 (bewerkt) Ik vind het eigenlijk wel een tamelijk moeilijk te beantwoorden vraag om op een forum te stellen, want of je extra hints geeft moet je echt helemaal zelf uitmaken.Wie dit en andere fora regelmatig leest, die weet dat elk advies (met betrekking tot het vragen van hints, beginnetjes van puzzels etc.) zal zijn dat je dat in eerste instantie aan de CO kunt en moet vragen.Verder weten we allemaal wat er ongeveer "done" en "not done" is in het spel en ook dat het er achter de schermen er nogal eens anders toegaat dan doorgaans over het algemeen (publiekelijk) sportief wordt gevonden. Of je wel of niet hints of meer geeft hangt in de praktijk voor (bijna) iedereen af van een aantal zeer subjectieve zaken.Bijvoorbeeld:Ken je de CO en weet je dat die welwillend is om vragen te beantwoorden of juist niet.Weet je dat de CO het vervelend vindt dat er veel over de cache wordt weg gegeven of dat het hem/haar niet uitmaakt.Ken je de cachers die om hints vragen en hun manier van cachen en hun mentaliteit in het spel.Vind je het zelf fijn om tips en hints te ontvangen of zoek je het liever zelf uit.Deel je zelf bepaalde kennis graag of hou je het voor jezelf of in beperkte kring.Afijn, zo zijn er nog wel een aantal zaken waarop een ieder voor zich een afweging maakt waarom er wel of geen informatie wordt verstrekt aan degene die een beroep op je doet. Wat wijsheid is wordt hier gevormd door de grenzen die je zelf (met al je persoonlijke afwegingen) hierin bepaalt, in combinatie met de als fatsoenlijk ervaren hulpvaardigheid (die op dit forum al vaak aan bod is gekomen en soms in de guidelines wordt omschreven) en wellicht het besef dat we hier toch met z'n allen met een spel bezig zijn. Een tip die ik wel wil meegeven bij een algemeen mailtje dat je krijgt is om wat vragen te stellen, zoals: Wat wil je weten en waarom? Zelf probeer ik vaak goed uit te leggen waarom ik iets wil (weten) van de ander. Meer raad kan je in deze m.i. niet verwachten.Succes... 15 april 2013 bewerkt door Sivota
de Maoskes Geplaatst 16 april 2013 Geplaatst 16 april 2013 Dat deze discussie aangezwengeld is komt ws. omdat ik enige medecachers heb benaderd. De reden achter de vraag is m.i. niet onsportief. Bij de 55 caches die wij a.s. zaterdag willen doen zitten een 6-tal caches op een rijtje bij die in de logs allen als zeer lastig werden omschreven. Het ging ons dus puur om deze 6 caches en niet om van deze dag een race te maken. Wij moeten nl. zo'n kleine 200 km. rijden op een dag en het is alleen maar fijn als je goed beslagen op pad gaat. Het is idd. waar dat diegene die ik benaderd heb zelf kunnen bepalen of ze iets willen prijs geven of niet. Wij lopen al jaren mee en zien in de praktijk zaken die zo zwart zijn als de nacht. O.i. behoort onze actie daar zeker niet toe!
JackHoe Geplaatst 16 april 2013 Geplaatst 16 april 2013 Is het dan zo'n ramp om een paar caches niet te vinden? Waar gaat het hier nu om? Misschien een cursus omgaan met teleurstellingen volgen? Begrijp me niet verkeerd hoor, in mijn ogen staat vragen vrij, maar bij dit soort vragen ontstaan bij mij een ander soort vragen.
de Maoskes Geplaatst 16 april 2013 Geplaatst 16 april 2013 In het wereldje van de cachers denk iedereen wel iets anders en wordt het e.e.a. ook verschillend beleefd. Dat daar diverse meningen over te geven zijn is natuurlijk ook mensen eigen. Ik onderga de teleurstellingen als een man en lig daar geen moment wakker van. Immers er zijn ergere dingen in de wereld! Als ik had geweten dat het vragen van enkele extra hints zo'n heisa had gegeven had ik mijn mailtjes wel voor me gehouden. Triest dat daar gelijk een item van moet worden gemaakt!! Maar ook dat is natuurlijk weer een mening op zich.. 1
barny Geplaatst 16 april 2013 Geplaatst 16 april 2013 (bewerkt) de smoes van het vele kilometers rijden heb ik ook vaker gehoord, totaal onbelangrijk, het gaat toch om op de plek geweest te zijn? de ervaring van de wandeling? ook zonder de cache kan je die twee belevenissen inclusief foto's heel mooi kwijt in een foundlog, (omdat je op de plek geweest ben) of in een not found log, omdat je eerlijk tegen je zelf ben. onderweg wat carpoolkokers meepakken om de verlorengegane puntjes (dat doe je alleen maar om makkelijker aan andere cache's Favo's te kunnen geven (#proest #kuch)) en je bent weer helemaal boven jan dit is natuurlijk niet de mening van een enkeling maar zeker een veel gehoord gewawul onder het cache volk van 2013 Barny Ps: Od, gooi je haar los en leef je uit 16 april 2013 bewerkt door barny
Vlindertje Geplaatst 16 april 2013 Geplaatst 16 april 2013 Eén dag, 200 km, 55 'caches' ... geen race. Rara, hoe heet dat spelletje? 1
Diederikus Geplaatst 16 april 2013 Geplaatst 16 april 2013 Eén dag, 200 km, 55 'caches' ... geen race. Rara, hoe heet dat spelletje? Hé, daar hebben we het stokpaardje weer. Je bent laat vandaag.
antarctica Geplaatst 16 april 2013 Geplaatst 16 april 2013 Topicstarter, je raakt een gevoelig punt; niet voor niets kijken (keken) bijna 50 mensen met dit topic mee. Dit hele spelletje draait om verstoppen en vinden, maar het is een spelletje. En net als bij elk ander spelletje zijn er altijd valsspelers, variërend van cachers die met een complete database op stap gaan en elke multi of mystery verlagen tot een simpele opraper tot cachers die elkaar als vrienden wel eens helpen met een hint. En iedereen die vals speelt heeft een smoes om z’n gedrag goed te praten. Waar leg je je grens? Als CO wil ik graag mensen helpen en een hint geven; cachers die onderweg zijn op een van mijn routes en genieten van de waypoints, wil ik graag een duwtje in de goede richting geven als ze vast lopen. Als cacher geef ik met plezier een hint aan bevriende cachers die daarom vragen. Zelf vraag ik ook regelmatig een hint bij een puzzel waar ik niet uit kom (eigenlijk ben ik totaal niet geïnteresseerd in die puzzel, maar alleen in de wandeling die er achter zit). Als CO baal ik enorm van mensen die mijn zorgvuldig gebouwde cacheroute compleet negeren en alleen belang hebben bij het eindpunt: ik vind dat zielige puntjesrapers. Mensen die complete databases hebben en doorgeven aan “vriendjes” heb ik ook weinig waardering voor. Dit soort cachers getuigen van weinig respect voor het werk van de CO. Iedereen legt de grens van wat toelaatbaar is, ergens anders. Daarom is er ook zoveel wrevel en ongenoegen merkbaar hier op het forum. Maar om antwoord te geven op de vraag van de topicstarter: ik zou cachers die hints voor meerdere caches willen hebben, doorverwijzen naar de betreffende CO’s. Antarctica 3
Flaker91 Geplaatst 16 april 2013 Geplaatst 16 april 2013 Ik geef het gerust toe: Eergisteren kwam ik een cache tegen die ik binnenkort wil gaan doen. Hiervoor moest echter wel een puzzel opgelost worden. Deze methode snapte ik niet (heb de methode wel vaker gezien), dus heb ik iemand (die hem de dag ervoor had gelogd met een tekst: na heel veel hints en hulp van de CO hebben we deze kunnen vinden) even een mailtje gestuurd. Die heeft me een klein zetje gegeven voor het oplossen van de puzzel, de rest doe ik graag zelf. Is daar nou wat mis mee? Als diegene nee had gezegd, dan mail ik de CO wel.
Diederikus Geplaatst 16 april 2013 Geplaatst 16 april 2013 Als CO baal ik enorm van mensen die mijn zorgvuldig gebouwde cacheroute compleet negeren en alleen belang hebben bij het eindpunt: ik vind dat zielige puntjesrapers. Ongeveer zoals jij de Zoete Wraak hebt opgelost?
Aanbevolen berichten