Calanque Geplaatst 9 april 2004 Geplaatst 9 april 2004 Ik sta op het punt een GPS te kopen en zou nu wel eens samengevat van mensen willen horen die hun 60c of 60cs in de US hebben gekocht wat de ervaringen zijn. Werkt alles correct? Problemen met bestellen? Goede ervaringen met bepaalde online shops? Heeft iemand er nog zin in om dit uitgekauwde onderwerp op 1 plek samen te vatten? Met vriendelijke groeten, Arnoud
dj bel Geplaatst 9 april 2004 Geplaatst 9 april 2004 bestellen en afleveren; ik heb de mijne een week geleden vrijdagavond net voor 23.00 besteld bij gpscity.com en hij is vanochtend goede vrijdag 8.00 afgeleverd. Volgens het internet fedexschema zou dat de 13e zijn. (nu is het de 9e) economy=3 tot 5 werkdagen. Via internet kon ik het pakje volgen met track, waarvan je het url en nummer opkrijgt. ik had een foutje gemaakt met de c-kaart kreeg een mailtje, deed een beltje naar de states, druk op de knop. hij is onderweg prijs; 477 dollar =390 euro op de deurmat ex evt tax In vergelijking met de andere discounters is de telling anders, maar de som gelijk. Service en uitstraling gaven de doorslag. ik had een etrex Vista; daar was ik niet ontevreden over. Bediening 60cs; binnen 10 minuten alles ingesteld pagina, menu, enter, quit; super consequent en makkelijk als je bekend bent met de garmin opbouw zoals de Vista, dan heb je hem echt zo onder de knie. overzichtelijke display goed zicht buiten. mooie kaarten met mapsource metroguide snel mapsource. 54 en metroguide 4 om gedoe te minimaliseren heb ik alles opnieuw op een andere pc geinstalleerd. Stoeien was het even met de usb en het laden van de kaart; dit gaat nu via file/save to/usb of serieel het laden via usb scheelt enorm, nedeland in iets van 5 minuten, in tijd in vergelijking met de Vista, waar ik van de week nog zeker 25 minuten over Belgie deed voor de nieuwe bezitter van de vista. waypoints en routes weer met de gpssen bovenaan in mapsource een autoroute via een punt dat hij niet als weg op de kaart kent, vind íe vervelend, maar dat is op te lossen door het iets te verplaatsen. Ik verwacht dat dat met een upgrade simpel te verbeteren is en wordt want keyword in de prospectus is handheld autorouting. Hij is eigelijk gemaakt voor Cityselect, hetgeen ik nog niet heb. duidelijke aanwijzing op de kaart met pijlen en goede "voor"aanwijzing voor een overzicht. ontvangst versnelt en beter als bij de Vista in moeilijke omstandigheden ontvangt zelfs een paar satelieten binnen, daar had de vista een reradiating antenne voor nodig; een verbetering. compas blijft goed werken bij geen ontvangst als vervanger. minder, maar dat is peanuts vind ik is de beltknop achterop de 60cs voor de beltgesp. hij heeft geen vervangend afdekdopje als je dat niet gebruikt. hier vind ik wel een schroefje met rubbertje voor. mijn conclusie is een onderschrijving van de conclusie van www.gpsinformation.net bij de 60c; de nieuwe standaard in een zeer gunstige kwaliteit prijsverhouding. De top is verlegd. Zeker naar europese prijzen is een aankoop in de vs aan te bevelen. De enige die zal zeuren over een amerikaanse basiskaart is een nieuwe koper die dat alleen doet om de prijs te drukken, want zonder metroguide, cityselect of navigator koop je geen apparaat. Je hoort het er eigenlijk bij te krijgen. Mede door de voorbereiding vooraf met de gedownloade manual en de Vista-kennis is deze topper met een dag onder de knie en heb je het gevoel niet beter te weten. Enige overweging zou nog kunnen zijn het verwisselbare geheugen van de 76cs die straks uitkomt voor iets van 50 dollar meer, maar binnen Nederland en op vakantie zie ik de noodzaak niet. Misschien als je wekelijks de grens overgaat. Bovendien had men op www.gpsinformation.net bij een vergelijkende test met de 76s bij de 60cs een iets betere ontvangst. de 60cs heeft een antenne met veel vrije ruimte terwijl de 76cs toch naar het model van de 76s zal zijn. Plat en een patchachtig.Maatgevend ik weet het niet, maar ontvangst mag geen enkel punt van discussie meer zijn, vind ik. duidelijk of niet. Sterkte Arnaud. Mij kan je mailen met je vragen.
Calanque Geplaatst 9 april 2004 Auteur Geplaatst 9 april 2004 Dus als ik het goed begrijp dan kun je wel autorouting doen met Metroguide maar dan alleen routes die je op de computer vooraf hebt ingesteld? Of begrijp ik het (weer ) verkeerd? Ja ik heb de hele manual al 3 keer doorgelezen en alhoewel ik soms wel een iets duidelijkere uitleg wil is hij wel voldoende inzicht gevend. Tja die "ingebakken" Amerikaanse kaart is nu eenmaal zo maar als je Mapsource NL laad heb je toch eigenlijk een nog betere kaart van NL in je GPS? Ik heb ook gekeken naar de 76cs maar ja, om heeeeeeeeel eerlijk te zijn heb ik denk ik dat extra geheugen niet nodig ennnn vind ik de 60cs gewoon een mooier apparaat. Maar dit is een persoonlijke mening natuurlijk.
Peetee Geplaatst 9 april 2004 Geplaatst 9 april 2004 Dus als ik het goed begrijp dan kun je wel autorouting doen met Metroguide maar dan alleen routes die je op de computer vooraf hebt ingesteld? Of begrijp ik het (weer ) verkeerd? Met Mapsource kun je routes laten berekenen op je pc, zoals met elke routeplanner. Deze route kun je vervolgens laden naar je gps, zodat je met behulp van je gps naar je eindbestemming gebracht wordt. Deze route kan onderweg niet automatisch aan nieuwe wensen aangepast worden. Autorouting houdt in dat je gps zelf een route naar je eindbestemming kan berekenen. In dat geval hoef je je route dus niet door je pc te laten berekenen, maar doet je gps dat voor je. Laden van de route van pc naar gps is dus ook niet nodig. Mapsource kun je hiervoor niet gebruiken, City Select en City Navigator wel. Voordeel van autorouting is dat je onderweg je route door de gps kun laten herberekenen of aanpassen, als daar aanleiding voor mocht zijn. Tja die "ingebakken" Amerikaanse kaart is nu eenmaal zo maar als je Mapsource NL laad heb je toch eigenlijk een nog betere kaart van NL in je GPS? Klopt helemaal! Die is dan zeker nauwkeuriger dan de Europese basiskaart zou zijn. Die geeft slechts globaal je positie weer.
ronnie Geplaatst 9 april 2004 Geplaatst 9 april 2004 Dus als ik het goed begrijp dan kun je wel autorouting doen met Metroguide maar dan alleen routes die je op de computer vooraf hebt ingesteld? Nee dat kan dus niet. Autorouting is alleen mogelijk met City Select, en City Navigator. Wat betreft de basis kaart: Wat iedereen vergeet is als je de autorouting wilt gebruiken voor een ritje naar je vakantie adres in b.v. Zuidfrankrijk. Je hier dus niet zal aankomen met een amerikaanse basis kaart. Het geheugen van de 60C/CS is te klein om alle kaarten van beginpunt naar eindpunt te kunnen laden. Heb je nu de europeese basiskaart, dan heb je alleen de detailkaarten van begin en eindpunt nodig. De 60C/CS kan dan gewoon de route berekenen met behulp van de basiskaart. En een GPS was nou juist zo handig voor als je op vakantie gaat.
dj bel Geplaatst 9 april 2004 Geplaatst 9 april 2004 Lees de test van de 60c op www.gpsinformation.net klik het apparaat aan. Daar staat ook duidelijk dat autorouting alleen goed werkt met cityselect, vandaar de grote vraag op markplaats.nl naar ........ Met metroguide alleen via de pc. Maar dat is iets wat Garmin software-matig kan verbeteren of jij met de aanschaf van CitySelect of Navigator. Voor mij zit de essentie in de verbeterde ontvangst en mogelijkheden vergelijkbaar met de Vista en meer zoals kleur en goed zicht , uitstekende benaderbaarheid, routebegeleiding, proximity, alarm, usb . Wij hadden voor de Pasen bij Bever nog even snel een venture gehuurd om met de family voor de zekerheid toch een leuke cache te kunnen doen. Gewoon toch maar geannuleerd, echt niet nodig. Nu ben ik daar wel fanatiek in, maar toch als het niets was, had ik het ook gezegd en stond het bintje met knoppen en display vanavond nog op marktplaats. Ik garandeer je dat gaat lang duren voordat dat gebeurt. Laat medegebruikers nog maar eens ervaring vertellen.
Calanque Geplaatst 9 april 2004 Auteur Geplaatst 9 april 2004 Ik was tot het punt "submit order" en heb besloten nog even deze thread af te wachten en als ik niet echt vervelende verhalen hoor dan bestel ik hem dinsdag meteen. Met pasen gebeurd er toch niets meer, ook niet in de VS, dus nu of over een paar dagen bestellen maakt ook niet uit. Bij alles wat je in bank en post bedrijven invoert, ze springen allemaal door tot de 13e. Bijna zover..........
Calanque Geplaatst 9 april 2004 Auteur Geplaatst 9 april 2004 Het geheugen van de 60C/CS is te klein om alle kaarten van beginpunt naar eindpunt te kunnen laden.Heb je nu de europeese basiskaart, dan heb je alleen de detailkaarten van begin en eindpunt nodig. De 60C/CS kan dan gewoon de route berekenen met behulp van de basiskaart. En een GPS was nou juist zo handig voor als je op vakantie gaat. Jazeker is hij handig als je op vakantie gaat BINNEN EUROPA (sorry voor het schreeuwen maar daar moest even de nadruk ok ) maar ik ga de komende tijd niet in europa op vakantie. Behalve in mei een weekje maar dan is het: leve het vliegtuig dus dan heb ik alleen de kaarten rond Carcassonne nodig en die kunnen er makkelijk in. Daarnaast de autoroute du soleil naar de provence en de autoroute naar bordeaux kan ik nu bijna blind , het gaat me om het laatste stukje en dat is toch prima te doen met de Mapsource metroguide kaarten? Tja de city select kaarten voor Europa die komen nog wel een keer. Ik kan ze krijgen alleen dan zonder unlock code dus heb je er nog geen moer aan toch?
Calanque Geplaatst 9 april 2004 Auteur Geplaatst 9 april 2004 Ik vind dat echt een belachelijk hoog bedrag. Moet je nagaan dat je een hp ipaq 5550 met tomtom en gps muis en carkit koopt voor 550 euro. Het is niet dat je een nieuw besturingssysteem koopt ofzo voor je computer ofzo. Maar goed, voor ontwikkeling moet betaald worden.
Kruimeldief Geplaatst 9 april 2004 Geplaatst 9 april 2004 Ik vind dat echt een belachelijk hoog bedrag. Moet je nagaan dat je een hp ipaq 5550 met tomtom en gps muis en carkit koopt voor 550 euro. Het is niet dat je een nieuw besturingssysteem koopt ofzo voor je computer ofzo. Maar goed, voor ontwikkeling moet betaald worden. Dan heb je ook alleen maar Benelux en straten die bekend zijn bij TomTom. Als je op een zandpad zit dat niet aangemeld is als straat, dan doet TomTom het niet mer en krijg je een melding dat de accuraatheid van de GPS niet voldoende is. Wil je europa dan moet je ook 149 euro meer neertellen. Dan moet je ook nog alles software meerekenen dat de PDA nodig heeft om te kunnen geocachen. En dan nog is het een sof vergeleken met een goede GPSr. En die Ipaq is ook al verouderd. Een jaar geleden koste zo'n setje tegen de 1000 euro. Over een jaar zijn de benodigde CitySelectCD's voor deze GPSen gratis omdat er dan al weer een nieuwe versie is Een PPC met een stuk navigatiesoftware vergelijken met een GPS en de daarvoor bedoelde software is appels vergelijken met peren. En zelfs TTN2 heeft nog vele gebieden die het niet kent. De woonwijk waar ik woon is 15 jaar oud en TomTom kent het niet. Mijn adres wel maar niet de wijk. Hij zegt nog steeds dat ik in een buitendorp woon... TTN3 is trouwens wat dat betreft nog niet veel verbeterd. GRTZ Kruimeldief Ik steun openbaar onderweis.
Calanque Geplaatst 9 april 2004 Auteur Geplaatst 9 april 2004 Een PPC met een stuk navigatiesoftware vergelijken met een GPS en de daarvoor bedoelde software is appels vergelijken met peren. Ik bedoelde er niet mee een ppc te gebruiken voor het geocachen alleen dat een ipaq 5550 (en die is toch redelijk nieuw) in de winkel nu rond de 600 euro moet kosten. We hadden het hiervoor in deze topic over de autorouting features van de 60cs en daardoor vergelijkbaar met de tomtom variant dus niet helemaal appels met peren. Verder kun je de60cs natuurlijk voor veel meer dingen gebruiken dan dat je de tomtom variant kan gebruiken. Het gaat hier niet om de vergelijking in veelzijdigheid van het apparaat maar om de simpele vergelijking van prijs. Waarom moet die cityselect zoveel kosten. Als je het vergelijkt met de ipaq 5550 met tomtom gedoe erbij dan kost het je ongeveer 550 euro als je goed zoekt. Dan zie je ook dat de ipaq 5550 los ook zo rond de 550/600 euro is. Afijn de tomtom plus carkit kun je nagenoeg gratis krijgen met een beetje zoeken. Wat mij nu verbaast is dat als je toch best veel geld aan een gps uitgeeft dat in vergelijking met bovenstaande variant de software niet ZO schandalig duur hoeft te zijn. Het is niet dat ze het wiel opnieuw uit moeten vinden ofzo.
Kruimeldief Geplaatst 10 april 2004 Geplaatst 10 april 2004 Ik denk dat ze bij Garmin ook niet het wiel willen uitvinden. De Garmins en hun Software zijn al wat jaartjes langer op de markt dan TomTom. Ik zie het anders hoor. Cityselect is routingsofware voor heel europa op huisnummernivo, dat zoals het hier ergens staat beschreven 299 dollar kost. Dat is tegen de koers van vanmorgen 08:00 (1,2096) als je het laat overkomen uit Amerika en betaalt per creditcard en dan reken ik niet de verzendkosten: € 247,19 Wil je TomTom routingsoftware aanschaffen voor hetzelfde gebied in Europa dan betaal je in Nederland: TomTom Navigator 3 Software+Maps (BeNeLux) € 169,00 + rest van Europa € 189,00 = € 358,00 Dit is dus alleen maar het software en zonder GPSmuis. Verschil? reken maar uit Nu hebben we het bijna alleen over software gehad. De beide apparaten (60C/CS vs Ipaq 5550) wilde je er niet bij inbetrekken. Toch wil ik je nog ff verhalen over mijn zoektocht naar de setprijs Ipaq 5550 met TTNpakket De Ipaq die jij noemt, zeg jij dat het ding € 600,00 kost. Mag het ook gemiddeld € 659 zijn? Als jij goed zoekt, vind jij dezelfde Ipaq 600 Euro en dan met TomTom erbij + Muis + carholder. Dat is leuk. Alleen lukt het mij niet om het ding in Nederland te vinden voor lager dan € 939 en €1039 . Het verschil zit hem in een GPSmuisje of een BT GPS. Dat zijn toch andere prijzen dan die jij noemt. Trouwens, combiprijzen zijn natuurlijk altijd lager. Misschien kun je ergens een goedkopere Ipaq 5550 vinden met TomTom. Maar is het dan TomTom 2 of 3? De meeste setvoordeeltjes die je nu tegenkomt is met TomTom2. Logisch dat die nu gratis zijn. TomTom3 ligt namelijk al 2 weken in de winkel. Verder zijn de mappen van CitySelect CD topografisch gezien van veel betere kwaliteit dan van TomTom. Moeten we nog verder gaan? Dacht het niet......... GRTZ Kruimeldief Is knowledge knowable? If not, how do we know that?
Calanque Geplaatst 10 april 2004 Auteur Geplaatst 10 april 2004 OK ik geef me gewonnen Jullie hebben gelijk, maar blijft veel geld nietwaar? Maar over die ipaq 5550 heb ik even een vriend gebeld die er in "handelt". Op dit moment is een ipaq 5550 450euro bij hem en met het hele tomtom 3.01 pakket 575euro. Ik moet eerlijk zijn en ik zou ook heel graag die cityselect cd's hebben maar is nu nog gewoon te duur. Misschien zal de prijs veranderen, misschien ook niet. We zullen het wel zien. Ik snap het wel maar toch jammer dat z hem niet voor een meer schappelijke prijs aanbieden als je een 60cs koopt. Maar goed, vandaag eens even kijken of ik nog tijd heb een cache te doen. Heb er wel zin in eigenlijk. Het weer is niet echt top maar het is wel droog hier aan het strand. We zullen zien.....
gr2 Geplaatst 10 april 2004 Geplaatst 10 april 2004 Verder zijn de mappen van CitySelect CD topografisch gezien van veel betere kwaliteit dan van TomTom. Even een opmerking over een enkele passage uit dit doortimmerde betoog. CitySelect ken ik niet, wel CityNavigator waar mijn StreetPilot op draait. Ik denk dat deze beide MapSource-versies vergelijkbaar zijn. Het moet me van het hart dat CityNavigator me toch wat tegenvalt. Foutloze routes met de StreetPilot zijn een uitzondering. Voorbeeldjes - Als ik bij Utrecht de A27 in zuidelijke richting volg, en ik wil de A28 op naar Amersfoort, dan krijg ik geen seintje dat ik rechts moet aanhouden. - Onlangs vanuit de richting Rotterdam de lange slingerdijk door het Westland naar Hoek van Holland gereden. Een lange, doorgaande weg. Ik werd gek van de opwekking bij elke zijstraat om links of rechts aan te houden (om de dijk te volgen). - Op provinciale wegen gebeurt het vaak dat je bij parkeerstroken het advies krijgt links aan te houden, terwijl je daar gewoon de weg moet vervolgen. - Op de A12 bij Harmelen krijg ik steevast het bevel linksaf te slaan, terwijl daar helemaal geen afslag o.i.d. is en ik gewoon rechtdoor moet. - Auto-afsluitingen in woonwijken zijn MapSource doorgaans onbekend. - MapSource stuurt je dwars door Rotterdam heen, terwijl je natuurlijk de ringweg moet volgen. - verbijsterend vond ik het om te merken dat CityNavigator belangrijke doorgaande wegen in de driehoek Driebergen-Langbroek-Werkhoven niet kent. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Onlangs mocht ik een blik werpen op de TomTom-kaarten. Die zagen er toch heel adequaat uit. Ik ken enkele gebruikers van TomTom, die ontkennen dat zij dezelfde problemen hebben als ik heb met MapSource. Tricky om op basis van deze incidentele uitingen conclusies te trekken. Maar ik moet nog maar zien of CitySelect c.q. CityNavigator beter is dan TomTom.
Aanbevolen berichten