Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Kruimeldief wil wel maar heeft nog wat problemen met zijn diploma turfkrabben en aardappeltrekken.

Alsjeblieft, jij hebt het door.

Voor hem maken we een aparte appendix bij de cache's zonder haakjes. Iedereen tevreden! ;)

Zou je dat voor mij willen doen? Dat is gaaf zeg.

Ik heb hem al een paar programmaatjes gestuurd waarmee e.e.a. gemakkelijker gaat, misschien moet ik nog een voor hem maken zonder haakjes waar de haakjes automatisch gezet worden :(

Dat zou helemaal te gek zijn. Trouwens, wil je er ook een uitleg bij doen? Ik kan namelijk nergens vinden waar ik voor de ROT13 mijn text moet schrijven. Maar serieus, een progje met die van Dalen die antwoord wil hebben zou helemaal niet misstaan

Trouwens Kruimeldief wat is symbiant (7). Dat weet ik nu niet!

Ik ook niet. Zal wel een schrijffout van mij zijn ;)

Weet je Symbian is een OS voor sommige PDA's en GSMetjes. Symbian is er in diverse soorten. Zo gebruiken de Nokia's Smartphones Symbian 60 en De Sony Ericssons P800 en P900 hebben bv Symbian 7.

GRTZ

Kruimeldief ;) Verborgen armoede: als je niet eens van dingen weet te genieten waar geen geld aan te pas komt.

Geplaatst

Kruimeldief

. Trouwens, wil je er ook een uitleg bij doen? Ik kan namelijk nergens vinden waar ik voor de ROT13 mijn text moet schrijven.

De blauwe velden in de progjes die ik je heb gestuurd zijn de invulvelden.

In Cache Decriptor zijn 2 blauwe velden.

De eerste voor de tekst in te voeren

De tweede om aan te geven welke ROT methode je wilt. Staat standaard op 13.

Suc6

Geplaatst
Inderdaad vaker verschillende schrijfwijzes tegengekomen. Over het algemeen was het wel duidelijk hoe een en ander uitgelegd moest worden, maar als ik mag kiezen, geef me dan maar het *. Da's tenminste voor iedereen duidelijk. (Neem ik aan.)

Ooit op de lagere school heb ik geleerd dat vermenigvuldigen werd aangegegeven met een x en delen met een / zoals

49x87=4262 als ik het goed heb

Toen ik meer scholing kreeg waarin ook het vak wiskunde zat leerde ik weer anders.

Dan ging het over formules in de trand van w=ax+b-ab+c/b

en dan betekende ax gewoon a maal iks.

Toen kwamen er computers. Dan moest je formules anders gaan intypen omdat die domme dingen zoiets als ax zien als de naam van een 'variabele' zoals dat dan in die vaktaal heet.

En zodoende werd de * geconfiskeerd door programmataalbedenkers als 'operator-symbool' voor vermenigvuldigen.

En de ** voor machtsverheffen. Voor de wortel hebben ze voor zover mij bekend nooit een symbooltje gekozen. Dat is dus SQRT(...) geworden.

Tezelfdertijd kregen ook de letters $%*? speciale betekenissen bij zoekopdrachten: de '' wildcards' geheten. Zoeken naar 'N*den' of 'N????den' enzo.

Dus voor sommige gewone computergebruikers die alleen adminstratieve zaken doen: voor hun betekent een ding als A*B : er mag van alles staan tussen de letter A en de letter B.

Dus misschien een soort legenda geven?

In onderstaande tekst wordt :

het *-teken gebruikt om een vermenigvuldiging aan te geven,

het **-teken om macht te verheffen

het /-teken om gehele getallen te delen

het \-teken om aan te geven dat je de rest na deling moet gebruiken

etc.

;)

Geplaatst

Je hebt wel een punt.

Maar als je echt een punt wilt zoeken met een duidelijke notatie dan kan ik deze aanbevelen.

Difficulty: ***** Terrain: **

De cache bevindt zich binnen een straal van 1 km rond de

De coordinaten van de cache zijn

OL : 0.034304082916*X

NB : 0.345789728812*X

(WGS 84)

X is een getal met 8 cijfers achter de komma.

Het getal X kan gevonden worden door mijn werk

wijze te achterhalen. Dit kan d.m.v. een berekening.

Je hoeft daarbij geen bijzondere aannames te doen,

maar ik raad je wel aan het grondig aan te pakken.

De oplossing van het raadsel is niet gelegen

in iets geometrisch.

In de cache zitten o.a. een paar kristallen.

Je kan b.v. 1 daarvan verwisselen met iets

anders.

extra hint:

De cache bevindt zich onder een steen bedekt

met wat humus/blad ongeveer 1 meter van een

redelijk grote boom.

Indien je de juiste coordinaten gevonden hebt

kun je op verzoek een foto van deze boom via

e-mail van mij ontvangen.

Crystal & Stone van Mark Diamant

Een aanbeveling, ook als je eerst 10x of 10* of 10maal wilt orienteren het blijft een verschrikkelijk mooi bos. Het kan een paar maandjes duren, maar toch.

Mark maakt er geen punt van om je te amuseren.

Dus; krijg je van de notaties een punthoofd, ga dan over de rivieren naar Groenekan

Geplaatst

@dj Bel:

Ik heb het een poosje doorgelezen en bekeken. Eerlijk en oprecht, ik zou zo'n cache niet kunnen oplossen.

Het lijkt wel chinees voor mij.

@Lupardi:

Top, dat is de oplossing. Gewoon een legenda onder aan de cachepagine. Voor mij nog graag een omschrijving erbij omdat ik symbolenblind ben :(

GRTZ

Kruimeldief ;) 36 plannen om een veldslag te winnen zijn niet zo goed als 1 plan om te vluchten.

Geplaatst

goed plan!

ik ben ook een voorstander van een bijgesloten legenda als er sprake is van lastige rekensommetjes..

Maar nu het volgende: (ik ben nog maar een beginneling, dus lach me alsjeblieft niet uit als dit een hele stomme vraag is..)

Ik deed onlangs een multi-cache waarbij ik de coordinaten voor een bepaald waypoint moest berekenen.

De uitkomsten waren bijvoorbeeld:

A=3

B=68

C=64

D= 45

Vervolgens stond er:

ga naar positie: N 51.A.B en E 005.C.D

Ik (verkerende in een roes van opwinding omdat ik het rekensommetje goed had kunnen uitrekenen :yes: ) vul enthousiast het volgende in:

N 51.3.68

E 005.64.45

Vervolgens een flink stuk moeten lopen en niets kunnen vinden!!! (t'was een mooie wandeling, dat wel :D )

Nu blijkt dat ik een nulletje (0) had moeten toevoegen voor het decimale-minuten getal...

dus:

N 51.3.068

E 005.64.045

Is dit een vaste regel in de Geocache-wereld?? Worden de decimale minuten altijd als 3cijferig weergegeven?

Op zich lijkt het achteraf wel logisch...maar het foutieve coordinaat zag er op de stafkaart ook redelijk plausibel uit..vandaar dat ik niet zo kritisch was de eerste keer..

Is iemand van jullie dit wel eens overkomen?

Greetz,

bArtch

Geplaatst
Is dit een vaste regel in de Geocache-wereld?? Worden de decimale minuten altijd als 3cijferig weergegeven?

Ik kan me je verwarring wel voorstellen, maar het is inderdaad gewoonte bij het geocachen om coördinaten weer te geven in het formaat ddºmm.mmm' (ofwel: in graden, minuten en duizendsten van minuten).

Dat is de regel. Toch ontstaat regelmatig verwarring, omdat je nooit precies weet of de cacheplaatser het ook zo bedoeld heeft. Maar in het door jou gegeven voorbeeld vind ik het wel logisch.

Geplaatst
Plaats haken om zaken bij elkaar te houden.

X= ( A+B ) * A / C + A*( C-B )

X= (5+6) * 5 / 7 + 5 * (7 – 6)

Volgens  De MVDWOA regel staat er dus eigenlijk

X=(((5+6)*5) / 7) + (5 * (7-6)

X= ((30*5) / 7 ) + (5 * 1)

X= (150 / 7) + 5

X = 21,4 + 5

X = 26,4

Ik heb het even na zitten rekenen maar volgens mij staat er iets anders.

Ze hebben mij een aantal jaren geleden, tjaaaa het is eigenlijk wel heel lang geleden, geleerd dat 5+6 11 is en geen 30 :D

Plaats haken om zaken bij elkaar te houden.

X= ( A+B ) * A / C + A*( C-B )

X= (5+6) * 5 / 7 + 5 * (7 – 6)

Volgens De MVDWOA regel staat er dus eigenlijk

X=(((5+6)*5) / 7) + (5 * (7-6)

X= ((11*5) / 7 ) + (5 * 1)

X= (55 / 7) + 5

X = 7,86 + 5

X = 12,4

Maar de bedoeling is duidelijk en daar gaat het om :D

Groetjes Ruud :yes:

Geplaatst
Nu blijkt dat ik een nulletje (0) had moeten toevoegen voor het decimale-minuten getal...

dus:

N 51.3.068

E 005.64.045

Bartch, het kan natuurlijk nooit zo zijn dat de minuten in het oost coördinaat groter zijn dan 59.

Is dit wel het geval dan kan het de bedoeling van de cache plaatser zijn om bij het aantal graden 1 op te tellen in jouw geval dus E006 04.045 Nu maakt een graad verschil al snel een verschil van 70 KM dus zal je snel genoeg in de gaten hebben of je goed zit of niet :D

Ruud :yes:

Geplaatst

:yes:

ja Ruud, je hebt gelijk,

Ik gaf slechts wat voorbeeldgetallen en realiseer me nu pas dat 64 een beetje ongelukkig gekozen is..dat kan natuurlijk niet..maar het ging me meer om die "0" die er extra moet worden bijgeplaatst.

bArtch

Geplaatst

Een vast onderdeel van de caches zijn de log's op de site.

Degene die het niet snapt haalt daar toch zijn info vandaan en lukt het nog niet ga je contacten leggen met anderen voor eventuele hints. Er zijn cachers die dat heel leuk vinden.

Maar ook toen vatte "team dusee" de clou niet, geen "aha erlebnis" maar er zijn toch vele wegen die naar Rome leiden; lees ons verhaal maar eens. Toch opgelost. We kennen iedere tak in dat bos en mapsource en ozi uit ons hoofd. En nog een paar leuke sites.

Denk je dat wij boos op Mark zijn; nee hoor eerder geprikkeld

Hij heeft de oplossing in de cache liggen, maar dat hadden wij nooit zo kunnen uitrekenen. Nou en

Wij vonden de cache door wat zo mooi heet flexibel gedrag; andere ingangen zoeken en vooral doorgaan.

Je niet bezighouden met dwangmatige percepties .............. dat belemmerd je inzicht.

Zo is er iemand die heeft de regio Den Bosch in een keer dicht willen spijkeren; ga vooral je gang

ik hoop dat ze net zo leuk zijn als die van Mark, maar ik heb er nog niets over gehoord, behalve dan dat het vol lag.

Allemaal leuk! die; ik vind dat.................... jullie die caches moeten beschrijven zoals ik dat snap

Het klopt weer; .... je moet ze zien te vinden ... met respect voor de makers ..............

en dan mag je ze loggen.............. of lees de logjes eerst even. Kan helpen...

Wat kan het koud zijn terwijl het toch druk is.

Driedimentionaal van Mark is ook erg leuk; heb je weleens van een dodeceader gehoord?

Het is maar net hoe sterk je frustratietolerantie is?

Toch?

Geplaatst
Hierbij een kleine voorzet voor standaard hantering van coderingen bij het plaatsen en oplossen van geocachen.

Iemand ideeën drop ze hier!

Hier hield het voor mij al op.

Alsjeblieft, waar gaan we naar toe? Zo komen er steeds minder caches waar ik naar toe kan gaan.

Beginnen ze ineens over ene van Dalen die antwoord wil, nou ik heb gekeken maar van Dalen is hiero geeneens niet lid niet.

Peetee kan wel zeggen dat we hem hebben leren kennen op de lagere school, nou in mijn tijd was hij er niet. Hij heeft waarschijnlijk bij PeeTee in de klas gezeten. Maar Peetee vergeet dat hij veeeeeel ouder is als mij en dat ik altijd met de bus naar school ging. Mijn moeder zei altijd dat die, die met de bus naar school gaan, leren nooit iets en zijn voortbestemd als putjesschepper. Ik mijn best doen om het niet teworden en daar heb ik nu spijt van. Die gasten scheppen niets meer maar blijven in de auto zitten en een robot doet het werk.

Kunnen we niet gewoon zoals altijd in bijna alle computerprogramma's de * gebruiken voor vermenigvuldigen en de / voor een deling? en de - voor min en de + voor plus?

Dat is voor mij al moeilijk genoeg.

En laat al dat gedoe met die haakjes achterwege. Dan ben ik de tel kwijt en kan ik weer naar een volgende cache reizen.

Hou alsjeblieft rekening met mensen die iets minder gestudeerd hebben. Ik bedoel, ik mag dan wel een diploma aardappelkrabben en turfsteken hebben, maar van al die tuttiefruttie tussen allerlei haakjes en letters die ineens cijfers worden, heb ik geen kaas van gegeten.

GRTZ

Kruimeldief :ph34r: Mijn werkgever heeft me eindelijk eens meer verantwoordelijkheid gegeven: vanaf nu ben ik verantwoordelijk voor alles wat fout gaat.

;)

Nu heb ik de moeite genomen om dit draadje eens door te lezen, maar als ik dit soort caches tegenkom op de Geaocachesite, en er staat veel van dit soort aanwijzingen in dan hebben we eigenlijk al niet zo heel veel zin meer. Wij noemen geocaching ONTSPANNING. En natuurlijk hoeft niet alles kado gegeven te worden, maar de soort aanwijzingen die hier besproken worden vinden wij soms niet meer ontspannend. Met als gevolg....ach laat maar, we doen wel een andere, we hebben er tenslotte pas 25 gevonden d'r is nog keus.

Misschien wel erg jammer voor de genomen moeite om andere cache-teams te lokken naar een geweldige leuke lokatie, en die vervolgens door te zien rijden naar een andere. Met andere inventieve aanwijzingen en verstopplaatsen is een cache voor iedereen leuk, en kan toch best moeilijk gemaakt worden zonder discussies over wiskundige berekeningen. :thumbup:

Toch een woord van dank voor alle cache-plaatsers voor het mogelijk maken van deze vorm van vrijetijdsbesteding.

Groeten.........De Rijenrakkers

Geplaatst
Een vast onderdeel van de caches zijn de log's op de site.

Degene die het niet snapt haalt daar toch zijn info vandaan en lukt het nog niet ga je contacten leggen met anderen voor eventuele hints.  Er zijn cachers die dat heel leuk vinden.

Vertel me dan ook gelijk de eindcoördinaten, dan kan ik er direct naar toe rijden. :thumbup:

Nee, dit is echt geen goed voorbeeld. Nu lijkt het alsof iedere cacher in zijn log een zooi aanwijzingen achterlaat. Als je er echt niet meer uit kunt komen en dan een telefoontje pleegt om een stap verder te komen heb ik geen problemen mee.

Ik ben geen voorstander van spoilers in de logs of in de foto's die de cachers bij hun logs plaatsen.

Dit vind ik niet eerlijk tegenover degene die de cache geplaatst heeft. Deze heeft wie weet hoe lang zitten te broeden, puzzelen enz en dan is er zo'n Jan Doedel die de clou in een keer verraadt in een log. Weg alle moeite die de plaatser heeft genomen om zijn cache te laten slagen. Weg moeilijkheidsgraad. Zo worden binnen een aantal finds een zoveel sterren cache een simpele zero. Jammer.

En wat dat gedoe betreft met al die * /() enz, ik kom er heus wel uit, maar niet iedereen heeft wiskunde gehad en niet iedereen "ziet" het. Je kan ook overdrijven in het verzinnen van rekensommetjes enz. De cache moet voor iedereen te vinden zijn en niet alleen voor een aantal wiskundenerds.

Er zijn caches genoeg met leuke puzzels enz om je toch redelijk bezig te houden. Een legenda erbij moet geen probleem zijn.

GRTZ

Kruimeldief :ph34r:Geduld is een eigenschap die we bewonderen in de bestuurder van de auto achter ons en verafschuwen in de bestuurder van de auto voor ons.

Geplaatst

He' kruimeltje toch,

Gelukkig is jou reactie wel altijd standaard. Je laat regelmatig een wantrouwende indruk achter.

Jij de zuivere eerlijke bikkel en de rest fouterik. Zo komt dat over.

Als jij echt weet hoe het ontrafeld is, waar je niets van zegt te snappen, dan vind ik je conclusie weer iets te voorbarig. Jij weet weer hoe het zit.

Het simpele feit dat er misschien wel honderd mensen broeden op die cache maar er zo weinig namen bij staan geeft toch te denken.

Maar ik nodig je uit of jij het de huidige gegevens kunt.

No hard feelings ; je kunt er heel mooi wandelen en lijkt in sommige opzichten op het mooie drenthse landschap;

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...