Spring naar bijdragen

Peil En Ga Functie


joytje

Aanbevolen berichten

Hallo mensen. Wie kan me helpen met het volgende?

Ik ben zo 2 maanden bezig met geocaching en heb al veel plezier geervaart met mijn dochter met het vinden van verschillende caches!

We willen nu een cache zoeken bij ons in het dorp waarbij je d.m.v. peil en ga functie je volgende cordinatie kan vinden.

Nu heb ik al me gebruiksbeschrijving van mijn GPS gelezen en op internet gedoken, maar ik ben er nog niet uit!

 

Het gaat om de volgende vraag:

Ik heb een PGS colorado 300 van Garmin inbezit. Daar zit een functie op bij de kompas Peil en ga.

Nu weet ik hoe je de graden moet vast leggen. Maar voor deze functie is nodig de aantal meters.

Wie kan me vertellen hoe ik de meters in kan stellen om te weten hoe veel ik moet lopen en in welke richting.

 

Alvast bedankt!! Ik kijk ernaar uit om deze functie onder de knie te krijgen.

Met vriendelijke groeten van team Joytje

Wilco en Jasmijn Resink

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Pijl en ga is wat anders dan Projecteer. Ik denk dat het om het laatste gaat. Er is een hoek en een afstand betrokken. Bij de eerste alleen een hoek. Niet erg handig bij geocachen. Zoek dus na laden van je waypoint de functie projecteer. Kan ware noorden zijn, wat we meest gebruiken. Maar sta niet gek te kijken als magnetisch noorden gebruikt wordt, wat op enkele km afstand in Nederland wel een paar meter uitmaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, in een ORegon 450 diue waarschijnlijk redelijk hetzelfde werkt doen wij het zo.

 

De positie van waaruit je moet werken zou het huidige waypoint moeten zijn. Waarschijnlijk ben je daar al gekomen door naar een coordinaat te gaan. Vanuit de waypoint manager kun je dan een projectie maken vanaf dat punt (projecteer waypoint, ergens onderaan in het menu). Peiling (aantal graden) invoeren en de afstand. Let op dat je wel eerst eventueel een nul invoert, in meters kun je tot 9999 geloof ik maar als je 300 meter moet hebben moet je 0300 invoeren. Succes.

 

EN als je tov het magnetische noorden moet werken dan gaat dit niet lukken, je GPSr werkt met het 'echte' noorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is "peil en ga" net even iets anders dan een normale peiling maken. Met "peil en ga" richt je de ontvanger op het punt waar je naar toe wilt (de GPSMAP 60 heeft hier een simpel viziertje voor aan boord, op de nieuwe 62 ontbreekt dit en van andere apparaten weet ik het eigenlijk niet). De koers naar dat punt leg je vast en vervolgens wordt je met behulp van de kompas-functie in die richting gestuurd. Tijdens het gebruik van deze "peil en ga" functie krijgt het kompas een ietwat andere opbouw waardoor het mogelijk is om te bepalen of en in hoeverre je van de vastgestelde koers afwijkt.

 

Het grote verschil met een normale peiling is dus dat de koers ter plaatse bepaald wordt aan de hand van een opmerkelijk object (mast, silo of solitaire boom) en dat er van te voren geen afstand gegeven wordt. Een typische opdracht waarbij deze functie gebruikt wordt is om in de richting van de uitkijktoren aan de andere kant van het heideveld te lopen tot je bij een ruiterpad-paaltje komt (elke eventuele overeenkomst met een bestaande cache berust op louter toeval).

bewerkt door Triskelle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de gpsmap62s moet ik eerst de eenheid voor de afstand kiezen, en dan pas de afstand. Vermoedelijk is dat bij de Oregon ook zo.

Je moet dan natuurlijk M kiezen, anders kom je heel ergens anders uit...

 

Nee dat moet je in stellen bij : stel in>eenheden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is "peil en ga" net even iets anders dan een normale peiling maken. Met "peil en ga" richt je de ontvanger op het punt waar je naar toe wilt (de GPSMAP 60 heeft hier een simpel viziertje voor aan boord, op de nieuwe 62 ontbreekt dit en van andere apparaten weet ik het eigenlijk niet). De koers naar dat punt leg je vast en vervolgens wordt je met behulp van de kompas-functie in die richting gestuurd. Tijdens het gebruik van deze "peil en ga" functie krijgt het kompas een ietwat andere opbouw waardoor het mogelijk is om te bepalen of en in hoeverre je van de vastgestelde koers afwijkt.

 

Het grote verschil met een normale peiling is dus dat de koers ter plaatse bepaald wordt aan de hand van een opmerkelijk object (mast, silo of solitaire boom) en dat er van te voren geen afstand gegeven wordt. Een typische opdracht waarbij deze functie gebruikt wordt is om in de richting van de uitkijktoren aan de andere kant van het heideveld te lopen tot je bij een ruiterpad-paaltje komt (elke eventuele overeenkomst met een bestaande cache berust op louter toeval).

Nu wordt de spraakverwarring alleen maar groter. 'peil en ga' is een 'gewone peiling': een koers vastzetten om te volgen. Een waypoint maken op een bepaalde afstand over deze koers is een 'projectie'. Bij diverse Garmin-apparaten is de projectie een optionele vervolgstap op het vastzetten van een uitgemeten koers (peiling). Deze projectie kan doorgaans ook direct vanuit de wp-manager worden gemaakt, dus zonder eerst te peilen. bewerkt door Goonies Oosterhout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]

Nu wordt de spraakverwarring alleen maar groter. 'peil en ga' is een 'gewone peiling': een koers vastzetten om te volgen. Een waypoint maken op een bepaalde afstand over deze koers is een 'projectie'. Bij diverse Garmin-apparaten is de projectie een optionele vervolgstap op het vastzetten van een uitgemeten koers (peiling). Deze projectie kan doorgaans ook direct vanuit de wp-manager worden gemaakt, dus zonder eerst te peilen.

 

Klopt helemaal! Ik liet mij teveel meeslepen door de eerder gegeven antwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...