Spring naar bijdragen

Kompas Wijkt Af?


LeonW

Aanbevolen berichten

Blijkbaar is in het andere topic iets mis gegaan, "Instellingen voor geocaching"???

 

Maar goed, de vraag was/is de volgende:

 

Het gaat nog steeds om de etrex vista HCX.

 

Ik heb de datavelden veranderd. Ik heb nu linksboven "afstand tot volgende", rechtsboven "wijzer", dus het kompasnaaldje in het klein.

Daaronder een brede balk met richting (W,O,N,Z) naar straat(naam).

 

Als ik een route loop aan de hand van de kaartgegevens, klopt het perfect. Het zwarte driehoekje is precies daar waar ik ben.

ECHTER, het kompas geeft me de goede richting aan, maar zodra ik zeg maar nog 8 a 10 meter moet lopen voor de volgende afslag, begint de wijzer plots van richting te veranderen. Loop ik dan toch verder dan wordt de "afstand tot volgende" ook weer groter.

Zou ik daarbij de meters wel kunnen uitlopen tot 0 meter dan kom ik op een onlogische plek uit, bijvoorbeeld 3/4 op grote straat.

 

Kaart Instellingen: - orientatie: KRS boven

- onder : 200KM

- auto zoom : aan

- Detail : normaal

- plaats op de weg: aan

 

Kompas is gekallibreerd!

 

Kan iemand me helpen?

 

Inmiddels begin ik de gps wel steeds beter te begrijpen, gelukkig!!!

 

 

Groete Leon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Heb het geprobeerd, maar is het ook niet.

 

Bij mijn voorbeeld ben ik dan nog niet eens bij een cache. Het gebeurt gewoon bij een afslag die ik nemen moet, bijvoorbeeld naar links.

Zodra ik een 8 tal meter van de hoek af ben (lopend), wijst het kompas opeens vrolijk naar rechts of achter uit, terwijl ik dus linksaf moet...... Loop ik dan verder naar de kruising om het voetpad linksaf te nemen, begint het kompas de afstand tot volgend in meters gewoon op te tellen....

 

Wie het weet mag het zeggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, gister avond een verhelderend chat gesprek met Kalkendotters gehad, waarvoor mijn grote dank.

 

Ik heb deze ochtend een reeds gevonden cache opnieuw bezocht, met andere instellingen.

 

Ik heb inderdaad de optie "niet via wegen" gekozen. Gps geeft dan 1 rechte lijn aan. Met behulp van de kaart heb ik dan de juiste straten gekozen. Op deze manier ben ik tot op 1 meter nauwkeurig bij de cache uitgekomen! HOERA!!!

 

IS het de normale manier van geocachen dat je ter plekke je route plant? Ik was in de veronderstelling dat je zoals met de TomTom, een route loopt en zo dicht in de buurt komt van de cache.

Want stel ik ga op de fiets cachen, dan is het toch lastig om al fietsend een route te bepalen. Of...?

 

We gaan maandag a.s. op vakantie, en voor die tijd wil ik toch wel graag eea onder de knie hebben!

 

Gegroet Leon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je met de fiets een cache gaat zoeken zet je hem gewoon op routeren via wegen. Als je dan vlak bij de cache bent schakel je over op "direct" routeren (geen idee hoe dat precies heet). Dan zie je tijdens het fietsen dus gewoon de route, en je kunt de cache ook vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inderdaad de optie "niet via wegen" gekozen. Gps geeft dan 1 rechte lijn aan. Met behulp van de kaart heb ik dan de juiste straten gekozen...........

IS het de normale manier van geocachen dat je ter plekke je route plant?

 

De enige keer dat wij de optie "via wegen" gebruiken is, om naar de parkeerplaats of naar het beginpunt te gaan. Dan gebruiken we onze GpsMap60Cx als een soort TomTom.

 

Zodra we beginnen met de multi/tradi/..... gebruiken we altijd de optie "niet via wegen" en lopen m.b.v. de pijl. Hierdoor moeten we zelf bepalen ( eventueel m.b.v. van een kaart ) welk pad we moeten lopen en dat is ( vinden wij ) veel leuker. Ook als we naar een cache fietsen gebruiken we de optie "niet via wegen".

 

Het gaat ons namelijk niet om, hoe snel we een cache vinden, maar hoeveel plezier we eraan hebben.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebruiken jullie dan het kompas of de kaart om naar het beginpunt/parkeerplaats te gaan?

 

De kaart klopt bij mij perfect, maar de nog af te leggen afstand (tot volgende afslag te voet)klopt gewoonweg niet.

Nu vind ik dat op zich niet zo erg, want op de kaart kun je precies zien hoe je moet lopen. Maar ik blijf het een gek iets vinden dat de afstanden niet kloppen.

 

Groet Leon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leon,

 

Gebruiken jullie dan het kompas of de kaart om naar het beginpunt/parkeerplaats te gaan?

Wij gebruiken de kaart om naar het beginpunt/parkeerplaats te gaan.

 

 

De kaart klopt bij mij perfect, maar de nog af te leggen afstand (tot volgende afslag te voet)klopt gewoonweg niet.............Maar ik blijf het een gek iets vinden dat de afstanden niet kloppen.

Het is onmogelijk om een kaart 100% goed te maken. Het komt vaak voor dat, terwijl je op een pad loopt, je volgens de Gps-kaart er 10m naast loopt. Geocaching is GEEN exacte wetenschap. Ondanks de GPS rocket-science, moet je zelf ook zoeken en nadenken. Gelukkig maar, anders was het lang zo leuk niet!

 

 

Wij hebben 2 kaarten op onze Gps: een autokaart ( = City Navigator Europe NT ) en een wandelkaart ( = Topo Benelux 2010 ). Beide kaarten zijn routable, maar de Topo kaart stuurt je soms wel eens dwars door een bos, terwijl je er met je auto beter omheen kunt.

 

Daarom gebruiken we de CitNav om naar het beginpunt ( = parkeerplaats ) te rijden. We kiezen dan de "Volg wegen" optie en laten ons leiden d.m.v. "55m rechts op aaa-straat" en "320 links op bbb-straat" ( bij ons het 'actieve route' scherm ). Het is soms ook handig om even op de kaart te kijken, i.v.m. onduidelijk kruisingen en/of algemeen overzicht. Soms reageert de Gps iets te laat ( na een bocht/kruising ) en sta je voor de volgende kruising zonder dat de Gps je 'verteld' waar je heen moet. Het is dan handig als je weet waar je rijdt en waar (welke richting) je heen moet. Regelmatig switchen tussen 'actieve route' en 'kaart' scherm dus.

 

Als we op de parkeerplaats zijn aangekomen, schakelen we de Gps over op de Topo kaart en gebruiken de "niet via wegen" optie. Vanaf dat moment lopen we 'op de pijl' en schakelen soms alleen even over naar de kaart als we heel erg twijfelen over welke afslag we moeten nemen ( wij lopen het liefste lange multi's en vinden het dus ook niet erg om iets om te lopen. De snelste weg hoeft niet de beste en/of de mooiste te zijn ).

 

Ook de terugweg naar de auto lopen we 'op de pijl' en het liefste via een andere weg dan dat we gekomen zijn. Zoals gezegd lopen wij het liefste lange multi's en nemen daar alle tijd voor. Bij de auto aangekomen, schakelen we de Gps weer over naar de CityNav kaart.

 

Nog 1 hint: Onze GPSMap 60CX reageert soms nogal vreemd, als je tijdens de navigatie van kaart wisselt. Wij beëindigen/stoppen altijd eerste de navigatie, voordat we van kaart wisselen.

 

Gr.

 

LinkaLovers

 

Edit: dikke vingers

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je, LinkaLovers! Kom ik weer wat verder mee!

 

Ik heb net het boek "De kunst van het vinden" besteld.

Hoewel het al best aardig gaat, kan ik nog wel wat info gebruiken.

 

Ik hoop volgende week een aantal leuke caches te kunnen doen/vinden tijdens onze vakantie in Friesland!

 

Groet Leon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...