Spring naar bijdragen

Wat Vragen Als Starter


De Lieshoutjes

Aanbevolen berichten

Beste Geocachers,

 

Onlangs hebben wij kennis gemaakt met geocachen. Na een aantal traditionals geprobeerd te hebben, wilden we een stapje verder, de multi's. Een paar weken terug hebben we de eerste multi opgelost. We hebben hier 2 middagen over gedaan. We liepen vast op bepaalde punten, en in combinatie met het uitvogelen van de geocache app duurde het wat langer.(eerst zo verkennen alvorens we een gps aanschaffen). Nu zijn we alweer 2 dagen bezig met een andere multi. En ook hier komen we niet verder na een bepaald WP. De wandeling weer van voorafaan starten om nogmaals te checken of we écht niets over het hoofd hebben gezien wilde niet helpen. We zijn geen opgevers, en vastbesloten om deze cache tot een goed einde te brengen, maar o wat kan het frustrerend zijn. We zijn ook nog maar beginners, en kennen de kneepjes van het vak dan ook nog niet goed. Maar na deze middag kregen wij toch een aantal vragen.

-leggen we de lat te hoog door beperkte ervaring? Dit is een 3-sterren cache. Of ligt het echt nog aan ons oplossingsvermogen? (of niet goed lezen).

-we proberen ons aan de cache regels te houden, en gaan geen gebieden betreden die verboden zijn. Echter deze middag kwamen we bij een coordinaat die ons hierheen bracht. We zijn niet gaan zoeken, voor ons was niet helemaal duidelijk of we dit gebied mochten betreden. We hebben geprobeerd een weg te vinden die ons via een omweg naar een WP zou kunnen brengen. Hierdoor moesten we een aantal km omlopen. Is dit een manier van cachen? Gebeurd dit vaker?

-Is het een aanrader om een keer met een gids te lopen? Iemand die ons onder het cachen wat tips zou kunnen geven om misschien wat helderheid te krijgen over bepaalde punten waarmee we vast komen te zitten onderweg? En deze weer kunnen toepassen in andere caches.

- hoe gaan jullie om met caches waarbij jullie vastlopen? En dan voornamelijk caches niet in de buurt, maar verder weg. Gaan jullie terug totdat je het hebt gevonden, of is het dan jammer, maar dit is de uitdaging van geocachen.

- Is het een groot verschil, misschien qua nauwkeurigheid, in een gps en een app? Of wat zijn andere voordelen hieraan?

 

Wellicht allemaal echte beginners vragen, ik hoop dat jullie ons wat antwoorden (uit ervaring) kunnen geven.

 

Bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Welkom in de wondere wereld van het Geocachen :thumbup:

 

Het makkelijkste (en leuk) is om eens mee te lopen met ervaren cachers. Dan kun je gelijk uitleg krijgen bij de dingen die je tegenkomt. Als je aangeeft in welke regio je woont en een oproepje doet zijn er vast cachers die het leuk vinden om een keer een keertje met jullie op pad te gaan :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je forumnaam slaat op de plaats waar je misschien woont namelijk Lieshout dan wil ik jullie zeker wel even wat kneepjes leren.

Ik woon namelijk ongeveer 4 Km van Lieshout.

Cache doe ik al ruim 4 1/2 jaar, een beetje ervaring heb ik dus wel :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

-leggen we de lat te hoog door beperkte ervaring? Dit is een 3-sterren cache. Of ligt het echt nog aan ons oplossingsvermogen? (of niet goed lezen).

De difficulty rating is altijd subjectief, maar ik zou zeggen dat jullie de lat wel gelijk hoog leggen. Waarom niet eerst een aantal multi's met wat minder sterretjes doen om het een beetje door te krijgen? Het is absoluut niet onmogelijk om een 3-sterrencache als beginner te doen, maar er zijn zoveel kleine dingetjes die je door ervaring leert die handig kunnen zijn bij het cachen, wat ervoor zorgt dat een cache die voor een ervaren cacher niet zo moeilijk is toch door een beginner als behoorlijk lastig ervaren kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor al jullie reacties!

 

J-Tread, Dit is precies wat ik ook dacht, of eigenlijk, bang voor was. De eerste multi die we hebben opgelost was 2 sterren, heb ik net even nagekeken. En bij deze hadden we ook 2 dagen nodig. B)

 

Nekrav & Jefmen, Bedankt voor jullie aanbieding! Wij komen uit omgeving Eindhoven.

 

Nekrav, Lieshout ligt op 14 KM. In de richting! :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met iemand meegaan helpt zeker in het begin.

 

Echter aantal sterren is inderdaad subjectief zoals al gezegd.

Ik heb zelf nooit naar sterren gekeken, maar meer naar de beschrijving. Mijn eerste multi (Het zwarte Goud)had 3 sterren. Die heb ik toen weliswaar niet direct gevonden, maar dat lag meer aan niet goed lezen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vinnie, bedankt voor je aanbod! Ik heb vandaag gereageerd op het aanbod van Nekrav. Wellicht kun jij ons ook het een en ander bijbrengen. Fijn!

 

Gealen, bij de multi die wij hebben opgelost hebben we heel lang lopen zoeken naar 1 punt. Toen we de oplossing niet konden vinden, of eigenlijk het antwoord op het vraagstuk niet konden beantwoorden omdat we niet op 't WP kwamen, zagen we tussen alle 'gevonden' berichten dat er op dat punt een afwijking was van een aantal tientallen meters. Door deze informatie de cache toch nog gevonden! :) We hadden dus geen fout gemaakt en toch liepen we vast. Bij de cache waar we nu vastlopen wordt er op gehamerd dat je goed moet lezen, het kan dus goed zijn dat we (verschillende) punten verkeerd geinterpreteerd hebben. Ook nadat we verschillende opties geprobeerd hebben. Ik denk daarom dat een gids voor ons een uitkomst is! Niet iemand die voor ons alles oplost, maar ons wegwijs kan maken en tips geven waar we op moeten letten.

 

Fijn dat jullie zo behulpzaam zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ook wel leuke multi's zijn,

 

http://coord.info/GC1T7CH niet te lang maar wel leuk zeker voor de wat kleinere kinderen.

http://coord.info/GC189F1 Deze is weer wat lastiger dan de andere maar ook niet moeilijk.

http://coord.info/GC18PM8 deze is moeilijker dan de andere 2 je moet hier meer zoeken dan oplossen.

 

Bij de eerste en de laatste kan ik je begeleiden die heb ik al gehad en de andere zou ik zelf ook moeten zoeken naar de antwoorden.

 

ik ben over ongeveer 4 weken weer te vinden in Hank mischien eerder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met nekraV en Vinnie heb je twee goede cachers te pakken om samen op pad te gaan. Dus dat gaat zeker lukken.

 

Het belangrijkste bij het caches is natuurlijk dat je er plezier in hebt. Als de uitdaging belangrijk is dat vinden jullie moeilijke caches misschien het leukst. Als je meer voor de wandeling gaat dat misschien een route zonder rare vragen. Als je gewoon veel caches wilt vinden dan neem je een power-trail. Het mooie aan cachen is dat er voor iedereen wat bij zit.

 

-leggen we de lat te hoog door beperkte ervaring? Dit is een 3-sterren cache. Of ligt het echt nog aan ons oplossingsvermogen? (of niet goed lezen).

-we proberen ons aan de cache regels te houden, en gaan geen gebieden betreden die verboden zijn. Echter deze middag kwamen we bij een coordinaat die ons hierheen bracht. We zijn niet gaan zoeken, voor ons was niet helemaal duidelijk of we dit gebied mochten betreden. We hebben geprobeerd een weg te vinden die ons via een omweg naar een WP zou kunnen brengen. Hierdoor moesten we een aantal km omlopen. Is dit een manier van cachen? Gebeurd dit vaker?

Een drie sterren cache is best te vinden als beginner, zo zie ik dat onze eerste cache een 2.5 sterren mysterie/multi was. Met meer ervaring wordt het natuurlijk makkelijker. Zo zal je merken dat als een nieuw berekend waypoint op een onwaarschijnlijke plek ligt, er waarschijnlijk iets fout is. Ook als het volgende waypoint heel veel verder weg ligt dan de vorige waypoints heb je vaak iets fout gedaan. Meestal een goed moment om de berekening nog eens na te kijken, heb ik de juiste antwoorden opgeschreven en heb ik het juist ingetikt. Natuurlijk zal je dit niet altijd helpen. Soms is een waypoint gewoon weg, doe je gewoon iets fout zonder het te merken of is de cacheplek bezet.

 

- hoe gaan jullie om met caches waarbij jullie vastlopen? En dan voornamelijk caches niet in de buurt, maar verder weg. Gaan jullie terug totdat je het hebt gevonden, of is het dan jammer, maar dit is de uitdaging van geocachen.

Cachers gaan hier verschillend mee om. Meestal zie ik het als een kwestie van jammer en ga ik ervan uit dat ik nog weleens in de buurt kom. Thuis ga ik nog eens nadenken, lees ik wat oude logjes, stuur mogelijk een mailtje naar de eigenaar en hoop ik op wat nieuwe inzichten die de volgende keer helpen. Ook het seizoen kan helpen de zomer met veel begroeiing kan het veel lastiger maken dan de winter als het kaal is (maar soms wel weer bedekt met sneeuw). Laatst de eindcache opgezocht waar ik twee jaar geleden al bijna was en vorige week een stukje van een multi gelopen waar ik vier maanden geleden mee begonnen was. Zeker als de cache wat verder weg ligt zal het meestal niet meteen de volgende week zijn dat ik weer die kant op ga. Gelukkig blijven de meeste multies wel lang liggen in Nederland. Soms ben je natuurlijk ook te laat zoals bij een cache die net voor mijn neus gearchiveerd werd, jammer maar voor mij niet zo erg. Natuurlijk vindt niet iedereen het leuk om weer terug te komen dus er zijn ook genoeg cachers die een belletje in het veld zullen plegen naar iemand voor extra informatie.

 

- Is het een groot verschil, misschien qua nauwkeurigheid, in een gps en een app? Of wat zijn andere voordelen hieraan?

Een standalone GPS zal waarschijnlijk niet heel veel nauwkeuriger zijn dan jullie huidige 'app'. Dus dat is meestal niet de belangrijkste reden om een aparte GPS te kopen. Weten wat standaard verstopplekjes zijn helpt meestal veel meer om caches te vinden. Het voordeel van een standalone GPS zit er meestal in dat ze beter tegen regen kunnen en dat ze langer werken op een setje batterijen (dat je ook nog kan vervangen). Verder is er ook een zeer brede keuze in GPSsen (touch-screen of toetsen, met of zonder kaarten, groot scherm of lekker compact, etc.). Door eerst de app te gebruiken is het makkelijker om jullie wensen te bepalen voordat jullie een eigen GPS aanschaffen. Een keertje meewandelen of een GPS van iemand lenen helpt natuurlijk ook om de voor- en nadelen te vinden aangezien dit vaak ook erg persoonlijk is.

 

Succes en veel plezier met het cachen,

Bram.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Bram,

 

Bedankt voor je heldere antwoorden!

 

Nu we op pad gaan met ervaren cachers hebben we toch besloten om nu een GPS aan te schaffen.

Ik heb het Garmin topic al doorgespit en ben al het een en ander wijzer geworden.

 

We willen ons goed oriënteren, zodat we geen spijt krijgen van een aankoop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Bram,

 

Bedankt voor je heldere antwoorden!

 

Nu we op pad gaan met ervaren cachers hebben we toch besloten om nu een GPS aan te schaffen.

Ik heb het Garmin topic al doorgespit en ben al het een en ander wijzer geworden.

 

We willen ons goed oriënteren, zodat we geen spijt krijgen van een aankoop.

Om mee te starten is een eTrex leuk. Dakotaserie is echt vreselijk, en dakota is ook goed, maar wel weer iets ingewikkelder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn pas naar een Waypoint geweest. Dit vonden wij erg prettig. Je kunt dan erg goed de toestellen vergelijken. Wij kwamen uit op een Etrex 30. Maar volgens mij maakt het geen verschil in menu hoor tussen Etrex of Dakota. Alleen vonden wij het touchscreen van de dakota slechter te zien. We mochten ze allemaal even meenemen naar buiten voor het vergelijk.

 

Onze 1e cache was een gewone, op een heel rustig plekje. Erg fijn om even wat te testen. Onze app gaf direct de juiste plek aan, maar de vEtrex niet. Toen hebben we wat zitten rommelen in het profiel en bleek dat we hem nog op offroad moesten zetten, anders wil hij je over wegen sturen en dan kom je er dus niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...