Spring naar bijdragen

gps


ematt

Aanbevolen berichten

:thumbup: Vandaag richting cache gereden in Velzen, om bij parkeerplaats te komen gegevens ingevoerd, maar de gps draait dol. Terwijl ik stil sta schijn ik 80 te rijden. Afstand is 1 km en een paar seconden later 15 kilometer. 6 satelieten aanwezig om plaats te bepalen.

Dit is mij vorige week ook al in duitsland gebeurd. We geven de moed dan maar op en rijden terug.

 

Verkeerde gps gekocht misschien of maandagmorgen monster?

Merk gps Magellan type Sportrak.

hellup :beerchug:

 

ematt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Optimistisch gaan we eerst even kijken of er iets gemeld over rare toestanden met satellieten. Eentje waarvan de klok op hol is geslagen of die niet door heeft dat die op een andere manier onzin uitzend.

In de lente houden ze altijd schooonmaak maar voor vandaag was niets geplant volgens een recente NANU op

http://www.schriever.af.mil/GPS/Current/current.nnu?

Wel de 9-de en de 17-de. 'outage'.

Ook Space Weather is normaal:

http://www.spaceweather.com/

In de newsgroups niets geen verdere rapporten over rare GPS metingen vandaag (voice of the people).

 

Mocht later toch iets mis te zijn geweest met de sats dan zal ik op dit stukje terug komen.

 

Dan de constellatie van de satellieten boven ons hoofd. De Mission Planner geeft voor vandaag voor Amsterdam op GMT aan:

hopeloze DOP om 8.30 , 12.30 , 19.15 uur. Dan staan de satellieten uiterst beroerd gedurende een half uur.

Maar dit patroon herhaalt zich morgen ook netzo. Je kan dus testen

Tussen 14-16 uur weinig en laag staande sats, bij tijd en wijle maar 6.

Maar zelfs met 3 sats ontvangst hoeft de GPS niet van de wijs te raken. En virtueel te gaan bewegen in de mate beschreven. Dit dus niet denk ik, maar check morgen om dezelfde tijd (nauw ja 4 minuten vroeger) wat de GPS doet.

 

Dan storingen in de nabijheid: Velzen: grote radartorens in zicht gehad? Zendmasten?

Of een andere GPS in de nabijheid?

 

Ik ga ook denken aan electronische beschadiging van het rekenwerk omdat de symptomen zich al eerder vergelijkbaar voordeden. Ergens vallen bitjes om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prof. kun je voor morgenmiddag (12-16) een DOP verwachting geven voor het noorden van NL (Appelscha, mocht het zo nauwkeurig kunnen)? Dan gaan wij met cameraploeg op pad en een beetje ontvangst in het bos is dan wel handig. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb Leeuwarden staan. op 53g12m, 5g46m.

van 15.00 tot 16.00 zeer weinig sats.

DE DOP (..aantal sats):

12.00 tot 13.15 = 4 (==OK OK) (>12 sats !!!)

13.15 - 14.00 = >>10 (=beroerd) (toch 9 sats!, dus slechte configuratie (allen op een lijntje?))

14.00 - 15.00 = oplopend van 4 (=OK) naar 9. ( 11 stats)

15.00 - 17.15 = wiebelend tussen 6 en 8 ( 8 sats)

 

Dus Lunch maar om 13.15 tot 1400.

Dan wel met een volle maag snel werken daarna want na 15.00 wordt het weer slechtere positie bepaling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prof, bedankt zover voor de uitleg,

 

In velzen was mij niets opgevallen voorwat betreft masten oid.

Alles van de gps deed raar ( niet in 1e bericht vermeld). Ik had een elevatie van 1469 m, dat is wel erg hoog. Het kompas bleef maar draaien.

 

Dit alles gebeurde op een afstand van ongeveer 2 km van de ingevoede coordinaten.

 

Dit zelfde gebeurde op 5 maart in Tubbergen nabij Oldenzaal ook.

Beide keren zaten wij in de auto.

Tijdstip komt ongeveer overeen met half een.

Ik ga morgen testen.

Anders stuur ik het apparaat op.

 

Bedankt ematt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide keren zaten wij in de auto.

Als het gebeurt terwijl je in de auto zit, en daarbuiten niet, dan zou ik de oorzaak in de auto zoeken. Zo werkt het electronisch kompas op mijn Vista in de auto eigenlijk nooit goed, vanwege het vele metaal. Ook getint glas kan het signaal verstoren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het gebeurt terwijl je in de auto zit, en daarbuiten niet, dan zou ik de oorzaak in de auto zoeken. Zo werkt het electronisch kompas op mijn Vista in de auto eigenlijk nooit goed, vanwege het vele metaal. Ook getint glas kan het signaal verstoren.

Mijn ervaring met de vista met het elektronische kompas in de auto is ook niet je van het.

Gisteren in de auto met mijn vista voor mijn neus (voor de kilometerteler) gaf mijn vista netjes 91km per uur aan en 500 later word ik aangehouden door de blauwpetten die beweren dat ik 114km reed,gemeten met een geijkte lasergun.

Na het in ontvangst nemen van een geel briefje :thumbup: heb ik toch even de proef op de som genomen en mijn vista vergeleken met mijn kilometerteller en het klopt helemaal de vista geeft bij 100km de eene keer 83km aan en de andere keer een paar kilometer boven de 100 aan.

Dus de invloed van het vele metaal en getint glas speelt zeker mee voor een goede ontvangst .

 

 

gr twinlife :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat de vista niet meer wist waar ie was had ik een tijdje geleden in het vrije veld, net nadat ik hem had aangezet. Nadat ik het kompas had gecalibreerd deed ie weer normaal. Blijkbaar heeft de toestand van het kompas invloed op de navigatie. Ik weet nog steeds niet of het een foutje van het apparaat is, of dat het zo hoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat de vista niet meer wist waar ie was had ik een tijdje geleden in het vrije veld, net nadat ik hem had aangezet. Nadat ik het kompas had gecalibreerd deed ie weer normaal.

Als ik mijn auto op een parkeerplaats zet en stap uit dan ga ik eerst mijn kompas weer kalibreren,uit ervaring weet ik dat hij dan iets nauwkeuriger werkt.

 

Trouwens zo'n geel briefje waar ik net over schreef kan ik hier loggen zag ik net ;) ,ik was namelijk onderweg naar trappers2.

Toch nog een voordeeltje. :thumbup:

 

gr twinlife :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:thumbup:  Vandaag richting cache gereden in Velzen, om bij parkeerplaats te komen gegevens ingevoerd, maar de gps draait dol. Terwijl ik stil sta schijn ik 80 te rijden. Afstand is 1 km en een paar seconden later 15 kilometer.  6 satelieten aanwezig om plaats te bepalen.

Dit is mij vorige week ook al in duitsland gebeurd. We geven de moed dan maar op en rijden terug.

 

Verkeerde gps gekocht misschien of maandagmorgen monster?

Merk gps Magellan type Sportrak.

hellup :beerchug:

 

ematt

In dit draadje kun je lezen dat je niet de enige bent die het probleem heeft/had met de Magellan SporTrak ;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus Lunch maar om 13.15 tot 1400.

Dan wel met een volle maag snel werken daarna want na 15.00 wordt het weer slechtere positie bepaling.

Helaas... we vertrekken rond 12 uur bij mij thuis, 45 minuten rijden... dan dus half uur met goede condities, dat moet te doen zijn voor de eerste punten van de multicache.

 

Aangezien ik stiekum de eindcoordinaten van de plaatser heb gekregen kunnen we daarna gelijk door naar het eindpunt. Alles binnen een half uur kan vast wel, je moet toch wat voor eeuwige eer en glorie (ahum...).

 

Dan even wat drinken en op naar de volgende cache (zonder cameraploeg denk ik) en om 14:00 weer een cache doen. Een normale, dus één punt in een uur... mwoah... als dat niet kan... :blink:

 

Daarna terug naar huis en loggen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...