Odlaniger Geplaatst 8 november 2011 Geplaatst 8 november 2011 Vanavond kreeg ik een tip via een mailtje van een gerespecteerd geocacher: “Jouw mysteries staan al heel lang op geoleaks; met eindcoords”. Ik zou tegen de informanten willen zeggen: blijf van mijn caches af! Ik geef dagelijks hints aan mensen voor mijn caches, maar die beslissing mag ik nemen. De lol is er nu grotendeels af, al zijn er genoeg mensen die de hobby nog wel beoefenen zoals bedoeld. Misschien moet ik gaan zoeken naar een methode om bij een nieuwe cache de informatie variabel te maken, zodat iedere cacher zelf het wiel moet uitvinden. Alhoewel ook dan kan worden verraden wat je te wachten staat. Kortom, een nieuwe uitdaging, "ieder nadeel heb zijn voordeel", de wijze woorden van J.C. Ik neem bedenktijd. Misschien voorlopig enkel caches zoeken (zonder hulp).
Oemoemenoetjes Geplaatst 8 november 2011 Geplaatst 8 november 2011 De lol is er nu grotendeels af, al zijn er genoeg mensen die de hobby nog wel beoefenen zoals bedoeld. Misschien moet ik gaan zoeken naar een methode om bij een nieuwe cache de informatie variabel te maken, zodat iedere cacher zelf het wiel moet uitvinden. Alhoewel ook dan kan worden verraden wat je te wachten staat. Kortom, een nieuwe uitdaging, "ieder nadeel heb zijn voordeel", de wijze woorden van J.C. Ik neem bedenktijd. Misschien voorlopig enkel caches zoeken (zonder hulp). Ik heb even gekeken en je cache Inspiratie staat er bijvoorbeeld op. Maar enkel met de antwoorden om het wp 1 te vinden. Ik denk dat deze cache een goede mix is. Je moet de cache lopen om uiteindelijk de gegevens te krijgen om de cache te kunnen vinden. Ik weet dat er ook kant en klare eindcoords zijn, maar dat zul je denk ik nooit tegenhouden. Maarja, als iemand de cache Inspiratie niet wilt lopen is dat onwijs zonde. Wij hebben genoten van deze locatie
MacDD Geplaatst 8 november 2011 Geplaatst 8 november 2011 Ik denk dat dat de trend moet worden. Mysterie gaat onderdeel worden van een multie en daardoor staan de eindcoordinaten hopelijk niet op leax.
IvdK Geplaatst 8 november 2011 Geplaatst 8 november 2011 Vanavond kreeg ik een tip via een mailtje van een gerespecteerd geocacher: “Jouw mysteries staan al heel lang op geoleaks; met eindcoords”. Ik zou toch eens gaan navragen bij de "gerespecteerd Geocacher" .... Zelfs Geoleaks is namelijk geen voorstander van het verspreiden van coordinaten, dus verbied dit ook, het enige wat deze site doet is, net als iedere CO, hints geven om bij de oplossing te komen! Ik zou tegen de informanten willen zeggen: blijf van mijn caches af! Ik geef dagelijks hints aan mensen voor mijn caches, maar die beslissing mag ik nemen. Vergis je niet in dit spel, er zijn alleen in Nederland naar schatting al ongeveer 2500 cachers bezig, Het groepje wat corrected werkt is misschien 100! man groot, misschien nog 200 sporadisch... dat betekend dat er toch nog +- 2000 cachers zijn die wel netjes zelf puzzelen, of deze puzzels links laten liggen. Geen paniek dus over mysteries Ik denk dat dat de trend moet worden. Mysterie gaat onderdeel worden van een multie en daardoor staan de eindcoordinaten hopelijk niet op leax. Juist! dan komt netjes de oplossing tot WP1 op de site te staan -Zonder coords- en kan de liefhebber dus gelijk buiten beginnen aan de mooie multi!
Koen-Thirza Geplaatst 8 november 2011 Geplaatst 8 november 2011 Vanavond kreeg ik een tip via een mailtje van een gerespecteerd geocacher: “Jouw mysteries staan al heel lang op geoleaks; met eindcoords”. Ik zou toch eens gaan navragen bij de "gerespecteerd Geocacher" .... Zelfs Geoleaks is namelijk geen voorstander van het verspreiden van coordinaten, dus verbied dit ook, het enige wat deze site doet is, net als iedere CO, hints geven om bij de oplossing te komen! Ik zou tegen de informanten willen zeggen: blijf van mijn caches af! Ik geef dagelijks hints aan mensen voor mijn caches, maar die beslissing mag ik nemen. Vergis je niet in dit spel, er zijn alleen in Nederland naar schatting al ongeveer 2500 cachers bezig, Het groepje wat corrected werkt is misschien 100! man groot, misschien nog 200 sporadisch... dat betekend dat er toch nog +- 2000 cachers zijn die wel netjes zelf puzzelen, of deze puzzels links laten liggen. Geen paniek dus over mysteries Ik denk dat dat de trend moet worden. Mysterie gaat onderdeel worden van een multie en daardoor staan de eindcoordinaten hopelijk niet op leax. Juist! dan komt netjes de oplossing tot WP1 op de site te staan -Zonder coords- en kan de liefhebber dus gelijk buiten beginnen aan de mooie multi! Dan horen jij en ik bij die 200!
lingbeek Geplaatst 8 november 2011 Geplaatst 8 november 2011 Sorry hoor, maar met alle respect maar het “puntjes scoren” is een lang achterhaalde excuses van enkele puzzelmakers, er liggen tegenwoordig zoveel tradies, dat je echt je best moet doen om er eentje te missen, voor een simpel puntje ga je niet zoveel moeite doen als de oplossing proberen te achterhalen. Misschien zijn er echt wel mensen die echt vragen stellen om echt wat te leren? En vinden dat simpele puntje tussen al die andere puntjes is dan helemaal niet zo interessant? Niet meteen zo negatief, zorg eerst maar dat van alle puzzels alle coordtjeks er af gaan dan is de geocachepuzzel pas opgelost bij het vinden van de cache, iets wat mijn inziens het uitgangspunt zou moeten zijn. Bekijk het eens van de andere kant Barny Ik wens je veel succes als je mijn Veluws Multi Mysterie (GC35DH5) wil vinden zonder de geochecker.... Ik daag je uit... Dat gaat je niet lukken tenzij iemand je de coördinaten gaat vertellen...
Odlaniger Geplaatst 8 november 2011 Geplaatst 8 november 2011 Ok, enige nuance, het merendeel van de geocachers gaat dus niet voor de gemakkelijke weg, gelukkig maar. Desondanks blijf ik bij mijn stelling dat hints voor caches niet in de openbaarheid zouden mogen worden gebracht. Iedere cacher kan mij persoonlijk benaderen en ik begeleid iedereen naar de oplossing voor zover nodig. Zowel voor de zoeker als voor mij de leukste en meest persoonlijke manier. Maar ja, internet, niets is meer veilig.
Udoos Geplaatst 8 november 2011 Auteur Geplaatst 8 november 2011 Nu we toch zo lekker bezig zijn en het me inmiddels wel duidelijk is dat dit een interessante discussie is waar we waarschijnlijk niet uitkomen zou ik toch nog een vraagje willen stellen over dit onderwerp. De meeste leggers geven aan het geen probleem te vinden om een hint te geven, als je maar duidelijk maakt wat je zelf al geprobeerd hebt. Maar daar zit voor mij na 95 reacties op dit topic nog steeds het lastige punt. Veel mysteries hebben alleen een plaatje, som of pijlen staan. Wat ik dan al geprobeerd heb? Niks dus, wat kan ik proberen als er 3 pijlen naar links en 2 naar rechts wijzen? (ik verzin nu maar wat). Waar begin je dan met zoeken? Nogmaals ik wil geen antwoord op de vraag, ik wil de logica van het zoeken begrijpen. Ik heb een voorbeeld gevonden, dit is de enige tekst: XYZ = (keer vallen) * (pagina + HAVO) Voor mij... Ik heb echt geen idee waar ik beginnen moet! En de CO wil weten wat ik al geprobeerd heb.. En zo is de cirkel mooi rond. Ik weet nu waarom het 'not done' is volgens sommigen, maar weet nog steeds niet waar ik moet beginnen met een puzzel zoals bovenstaand of een foto. Ik wil niet op geoleaks het antwoord vinden, maar de logica hoe het moet. En ooit kom ik erachter!
Cardamar Geplaatst 8 november 2011 Geplaatst 8 november 2011 Ik ben iemand die wel van de puzzeltjes houdt en ze zelf ook graag maak. Ik doe dit niet om andere mensen de ogen uit te steken, zo van, deze gaan jullie nooit oplossen! Integendeel. Ik doe dit omdat er twee soorten vinders van dit soort cachers zijn; de puzzelaars en de puntjesrapers. Met beide heb ik geen problemen. Ik vind dat de puzzelaars bij mij terecht kunnen voor een leuke breinbreker. Dat er puntjesrapers zijn die de coördinaten op 'een andere manier' krijgen, ook geen probleem. Ik ben echter niet van mening dat ik van al mijn mysteries maar meteen traditionals moet gaan maken, dan hebben die puzzelaars ook niets meer te doen. Wat ik dan *persoonlijk* wel leuk vind om te lezen... Laat als vinder in je log even achter of je ze echt zelf hebt opgelost, of je hulp hebt gehad, of dat je misschien wel geen ene fluit aan die hele puzzel hebt gedaan. No problemo, maar m.i. wel leuk voor de legger. Uitleg vragen is zeker niet 'not done', maar om dat in het openbaar op een forum te doen wel. Tenzij je die CO al keer op keer hebt gemaild en je geen reactie krijgt, dan lok je het ook zelf uit! Ik snap Barny ook met het checker verhaal, maar ik vind het persoonlijk wel fijn dat ik bij grote afstanden niet nog een keer hoef te komen. Ook dat zet ik altijd in mijn log, of ik van het hulpmiddeltje gebruik heb gemaakt of niet. Ik neem aan dat de legger het ook leuk vindt om mijn verhaaltje na de tijd te lezen.
Odlaniger Geplaatst 8 november 2011 Geplaatst 8 november 2011 Ik lees: "het enige wat deze site doet is, net als iedere CO, hints geven om bij de oplossing te komen!" Maar daar gaat het mij dus om. Nogmaals, het is mijn cache en ik mag hints geven en ik bepaal welke hints. Ik geef geen oplossingen zoals geoleaks dat doet en gelukkig vragen mensen daar bij mij ook niet om. Als cachevrienden elkaar helpen, ok, dat doe ik ook. Maar maak er geen gemeengoed van. Geoleaks zou moeten doorverwijzen naar de CO. Vooralsnog blijf ik erbij dat ik bedenktijd neem voordat ik weer een cache plaats. Maar dat geeft niet, caches genoeg. De uitdaging wordt alleen maar groter nu mijn ogen zijn geopend! Dank daarvoor.
barny Geplaatst 9 november 2011 Geplaatst 9 november 2011 Maar 200 cachers die cachen met corrected coords ha ha ha ik durf te beweren dat 80% van de reguliere cachers werken met corrected coords, dat betekent natuurlijk niet vanzelf dat ze elke cache zo vinden maar ze hebben het wel met regelmaat zo aan het cachen slaan. En Lingbeek ik begin al niet aan die cache’s om op te lossen, ik ga dan liever op pad maar ik weet ook dat er zijn meer pusselcache’s die in de tjekker noodzakelijke info geven, ook die coords worden verzameld Barny
Twentse Mug Geplaatst 9 november 2011 Geplaatst 9 november 2011 Waarom moet je perse elke puzzel willen oplossen?
J-Thread Geplaatst 9 november 2011 Geplaatst 9 november 2011 XYZ = (keer vallen) * (pagina + HAVO) Voor mij... Ik heb echt geen idee waar ik beginnen moet! En de CO wil weten wat ik al geprobeerd heb.. Grappig, ik ken deze puzzel niet maar ik zie wel direct het antwoord. Maar dat komt vast door een andere hobby van me. Maar je hebt dus nog niks geprobeerd? Tsja, dan zou ik als CO ook nog even wachten met het geven van een hint, want er zijn natuurlijk wel verscheidene dingen te doen ook al heb je geen idee. Er zijne vele mysteriepuzzels zoals deze waarbij geen opdracht staat en je zelf maar uit moet vogelen hoe je aan de oplossing kunt komen. Enkele standaard trucs: - Kijk goed naar de titel van de cache, die heeft vaak te maken met de puzzel en geeft soms een goede hint voor de oplossingsrichting - Google eens op (combinatie's van) woorden uit de puzzel, vaak zie je dan ineens de samenhang. Bijvoorbeeld: je ziet "cuatro", "siete" en "dos" in de opgave staan (zomaar een willekeurig voorbeeld), maar hebt geen idee wat het betekent. Die 3 woorden in Google of andere zoekmachine naar keuze invullen levert al snel de informatie op dat dit Spaanse telwoorden zijn. - Kijk of er nog extra afbeeldingen bij de cache zitten, soms geven die meer info - Probeer terug te rekenen om een idee te krijgen van de grootte van de waardes. Je weet globaal wel waar de cache zou moeten liggen, dus in grote lijnen kun je vaak bepalen wat de antwoorden moeten zijn. Ook dat kan weer helpen, bijvoorbeeld om een patroon te zien. - Doe bovenstaande stap ook met veelgebruikte coordinatensystemen, bv Dutch RD Grid, om te zien of dan soms het aantal cijfers overeenkomt met elementen uit de puzzel (als je twee rijen van 6 symbolen hebt, zou dat goed RD kunnen zijn met elk symbool staat voor 1 cijfer). - Bekijk eventueel de broncode van de cache of check of je niet ergens op afbeeldingen / woorden kunt klikken om doorverwezen te worden naar een andere site. Als het dan nog steeds niet gelukt is: - Bekijk de hint, vaak staat daar ook een hint voor de puzzel - Lees de logs aandachtig door, de meeste mensen verklappen toch een heel klein beetje van de puzzel en als je alle logs leest kan dat soms net een duwtje in de goede richting geven Als je dan na weken puzzelen nog steeds geen oplossing hebt: - Stuur de CO eens een mailtje met de denkrichtingen die je had maar wat niks opleverde Er zijn vast nog veel meer trucs die vaker terugkomen, en wij zijn nou ook weer niet zulke ervaren puzzelaars, maar met dit stappenplan moet je (zonder de laatste stap) in elk geval toch simpele puzzeltjes zoals de gevraagde kunnen oplossen.
Team WilP Geplaatst 9 november 2011 Geplaatst 9 november 2011 . Als je dan na weken puzzelen nog steeds geen oplossing hebt: ............... Heb je al veel dagen verknald die je buiten had kunnen zijn. Daarmee mijn grootste punt onderschrijvend dat de puzzel belangrijker is geworden dan het geocachen. M.i. kan en mag dat niet de bedoeling zijn.
Fotogravinnetje Geplaatst 9 november 2011 Geplaatst 9 november 2011 Hangt er van af. Als dat 'weken puzzelen' betekent dat je met lelijk weer, of met even een kwartiertje vrije tijd (en geen cache op zo korte afstand) zo af en toe naar de puzzel kijkt, dan zie ik niet in dat dat ten koste zou gaan van het naar buiten gaan om te cachen. Ik heb ook vaak genoeg weinig fut om op stap te gaan, wil wel wat doen en zou puzzelboekjes vol kunnen gaan schrijven, maar dan is mysteries oplossen goedkoper én afwisselender. Ik weet wel waar ik dan voor kies!
Aanbevolen berichten