Spring naar bijdragen

Startervraag Met Garmin Dakota 20


Gerard en marja

Aanbevolen berichten

Ik ben een startende Geocacher en gebruik de Garmin "Dakota 20" Het downloaden van een Geocach gaat goed. Maar dan heb ik een paar vragen. Ik merk dat als start waypoint de parkeerplaats wordt aangegeven. Mijn vraag is; Moet er in de download dan ook altijd het eerste waypont staan of moet ik dat dan weer handmatig invoeren, en vervolgens; heeft de Garmin een functie om te melden dat je bij de parkeerplaats aangekomen bent en dus door wil gaan naar het volgende waypoint. Onder het menu "Geocaches" van de Garmin vindt ik geen functie welke daar op lijkt. Ook in de Garmin handleiding staat daar niets over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ben een startende Geocacher en gebruik de Garmin "Dakota 20". [...] Mijn vraag is; Moet er in de download dan ook altijd het eerste waypont staan of moet ik dat dan weer handmatig invoeren, en vervolgens; heeft de Garmin een functie om te melden dat je bij de parkeerplaats aangekomen bent en dus door wil gaan naar het volgende waypoint. [...]

 

Op de eerste plaats: welkom in ons midden!

 

Op jouw eerste vraag over het parkeercoördinaat kunnen we kort zijn: als het waypoint vermeld staat onder het kopje Additional Waypoints dan zou het zo moeten zijn dat de parkeerplaats bij het downloaden van de cache als waypoint in jouw apparaat wordt geschreven en dat je hem dus niet handmatig hoeft in te voeren. Maar de cache-eigenaar kan er ook voor gekozen hebben om het parkeercoördinaat alleen in de tekst te vermelden (dus zonder er een Additional Waypoints van te maken) en in dat geval zit er niets anders op dan een handmatige invoer. Overigens geldt dit niet alleen voor parkeercoördinaten, maar ook voor eventuele andere waypoints ... het is dus slim om de cache-beschrijving goed door te lezen voordat je op pad gaat!

 

De tweede vraag betreft een basishandeling bij het bedienen van het apparaat en daarvoor verwijs ik naar de handleiding (klikkerdeklik en even doorscrollen naar pagina 5).

 

Voor plezier met het doorgronden van de materie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vaak is het zo bij dat bij Traditionals (de groene boxjes) geen coördinaten van een parkeer plaats worden aangegeven maar de coördinaten van de cache !

 

Je kunt er voor kiezen bij het downloaden van een cache om alle waypoints van de cache mee te laden, onder het tabje waypoint manager vindt je die dan. Als je zo werkt hoef je de waypoints niet zelf in te vullen maar je gebruik je ze dus hier vandaan.

Zelf gebruik ik deze optie niet. Ik zet alleen (dus niet de Child waypoint) op mijn Dakota omdat ik dit soms verwarrend vindt als er meerdere caches op staan. Als ik een cache ga lopen met meerdere waypoints start ik de cache en ga dan naar " naar volgend stadium" om daar het volgende waypoint in te voeren. Voordeel van deze gebruiks wijze is dat je de hoofdcache actief houdt en terug kunt stappen om de tekst te lezen. Ook aan het einde, na een gevonden cache kun je dan eenvoudig bij logpoging, "gevonden" intikken.

Bereid je thuis wel goed voor want regelmatig komt het voor dat niet alle tekst van een cache in de Dakota staat, de tekst wordt op een bepaald moment afgebroken en je zult niet de eerste zijn die dan halverwege een mooie multi moet stoppen omdat je niet verder kunt.

 

Maar ga eerst thuis eens lekker stoeien met de Dakota, het heeft zoveel leuke mogelijkheden !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het nadeel van de beschrijving van Saviemeke is dat bij volgend stadium de GPS het vorigee WP niet vasthoudt, dit houdt in dat als je een rekenfout hebt gemaakt je niet ff snel terug kan :(

Paperless cachen blijft altijd cachen met een klein zakboekje voor de antwoorden en de coordinaatberekeningen

Succes met het uitzoeken van je nieuwe apparaat :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een startende Geocacher en gebruik de Garmin "Dakota 20". [...] Mijn vraag is; Moet er in de download dan ook altijd het eerste waypont staan of moet ik dat dan weer handmatig invoeren, en vervolgens; heeft de Garmin een functie om te melden dat je bij de parkeerplaats aangekomen bent en dus door wil gaan naar het volgende waypoint. [...]

 

Op de eerste plaats: welkom in ons midden!

 

Op jouw eerste vraag over het parkeercoördinaat kunnen we kort zijn: als het waypoint vermeld staat onder het kopje Additional Waypoints dan zou het zo moeten zijn dat de parkeerplaats bij het downloaden van de cache als waypoint in jouw apparaat wordt geschreven en dat je hem dus niet handmatig hoeft in te voeren. Maar de cache-eigenaar kan er ook voor gekozen hebben om het parkeercoördinaat alleen in de tekst te vermelden (dus zonder er een Additional Waypoints van te maken) en in dat geval zit er niets anders op dan een handmatige invoer. Overigens geldt dit niet alleen voor parkeercoördinaten, maar ook voor eventuele andere waypoints ... het is dus slim om de cache-beschrijving goed door te lezen voordat je op pad gaat!

 

De tweede vraag betreft een basishandeling bij het bedienen van het apparaat en daarvoor verwijs ik naar de handleiding (klikkerdeklik en even doorscrollen naar pagina 5).

 

Voor plezier met het doorgronden van de materie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Triskelle, Ik heb de uitgebreide handleiding van de Garmin wel doorgelezen maar onder met hoofdmenu Geocaches vindt ik alleen een korte beschrijving van het kiezen en starten van een geocatch. De andere submenufuncties worden niet beschreven. Zo is er na starten van een catch de functie "naar volgen stadium" Ik veronderstel dat dit een functie is om na aankomst bij een waypoint het volgende te kiezen in het geval dat een multi gedownload is.

 

Om dat te proberen heb ik multi "Gootspoken" in Zaltbommel gedownload. Als ik "ga" kies volgt een route naar het eerste waypoint (vlak bij de ook aangegeven parkeerplaats) Als ik vervolgens de functie "naar volgend stadium" kies krijg ik een schermpje waarin ik de coördinaten van een waypoint in kan typen terwijl ik zou verwachten dat het volgende waypoint geslecteerd zou worden. In de waypoint manager kan ik wel terug vinden dat alle waypoints van deze multi zijn opgeslagen. Ook in de kaart (ingezoomd op Zaltbommel) worden de waypoint weergegeven. Ik zou dus wel via de kaart of het waypoint menu een volgend punt kunnen selecteren maar wat is dan de functie van "naar volgend stadium"?

 

Zo heb ik ook "de heksen van Empel" gedownload. Je wordt dan naar het startpunt op de parkeerplaats geleid. Ik kan echter niet in de waypoint manager terug vinden of ook het eerste waypoint van deze multi is meegekomen. Aan de tekst op internet bij deze Geocach kan ik niet zien of het gedownloaden waypoint nu het startpunt op de parkeerplaats is of dat dit het eerste waypoint van de multi is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Om dat te proberen heb ik multi "Gootspoken" in Zaltbommel gedownload. Als ik "ga" kies volgt een route naar het eerste waypoint (vlak bij de ook aangegeven parkeerplaats) Als ik vervolgens de functie "naar volgend stadium" kies krijg ik een schermpje waarin ik de coördinaten van een waypoint in kan typen terwijl ik zou verwachten dat het volgende waypoint geselecteerd zou worden.

 

Ik ben even zo vrij om ook mijn ervaringen te delen...

Ik gebruik nu ook een tijdje de Dakota 20, maar zover ik weet klopt jouw beschrijving precies.

Je zult handmatig de coördinaten van de volgende waypoint in moeten voeren.

Bij het cachen neem ik eigenlijk altijd een uitdraai mee als referentie en ik heb meteen ruimte voor notities en berekeningen.

Bij het gros van de multi's zul je meerdere waypoints zelf moeten berekenen,

je zult dan ook maar weinig last hebben van die handmatige invoer.

 

Zo heb ik ook "de heksen van Empel" gedownload. Je wordt dan naar het startpunt op de parkeerplaats geleid. Ik kan echter niet in de waypoint manager terug vinden of ook het eerste waypoint van deze multi is meegekomen. Aan de tekst op internet bij deze Geocache kan ik niet zien of het gedownloaden waypoint nu het startpunt op de parkeerplaats is of dat dit het eerste waypoint van de multi is.

Sommige caches zijn mooi verzorgd van een parkeerplaats.

De cache owner kan deze toewijzen als parkeerplaats waypoint.

Hier is dat niet gebeurd.

De coördinaten die hier in dit geval zijn ingeladen, zijn wel die van de parkeerplaats.

Het is echter gebruikelijker om de locatie van WP1 hier te noteren.

In dit geval zul je handmatig de coördinaten van WP 1 in moeten voeren.

Verder zul je de andere coördinaten moeten vinden door de letters en cijfers op tags te vinden.

(A t/m H in het pentagram-plaatje)

 

Neem de tijd om alles goed te lezen en het wordt vanzelf allemaal duidelijk.

Veel succes met cachen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bereid je thuis wel goed voor want regelmatig komt het voor dat niet alle tekst van een cache in de Dakota staat, de tekst wordt op een bepaald moment afgebroken en je zult niet de eerste zijn die dan halverwege een mooie multi moet stoppen omdat je niet verder kunt.

 

 

Dit komt volgens mij aleen voor indien je caches met de optie "Send to my GPS" gebruikt. Als je de optie "GPX file" gebruikt komt niet niet/minder voor.

 

Ik heb zelf getest en geconstateerd dat de bestanden van "GPX file" groter zijn dan "Send to my GPS".

 

Twan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twan, ik gebruik alleen gpx bestanden, deze bestanden bevatten alle tekst van de cache, echter de software in de Dakota kapt dit na een x aantal karakters af en kun je de rest dus niet meer lezen.

Daarnaast kun je je afvragen of het prettig is met heel veel tekst een multi te willen doen met alleen je GPS, je blijft scrollen in het scherm, na ieder nieuw ingevoerd punt moet je weer helemaal naar beneden scrollen, prettiger is het toch een (beperkte) uitdraai mee te nemen.

bewerkt door Saviemeke
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is zoals Saviemeke zegt. De waypoints worden doorgezonden naar je GPS en zijn te vinden onder waypoint manager. Inderdaad moet je dan weer wat meer stappen zetten om bij de beschrijving van de cache te komen maar dat vind ik persoonlijk geen probleem. Succes met ontdekken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twan, ik gebruik alleen gpx bestanden, deze bestanden bevatten alle tekst van de cache, echter de software in de Dakota kapt dit na een x aantal karakters af en kun je de rest dus niet meer lezen.

Daarnaast kun je je afvragen of het prettig is met heel veel tekst een multi te willen doen met alleen je GPS, je blijft scrollen in het scherm, na ieder nieuw ingevoerd punt moet je weer helemaal naar beneden scrollen, prettiger is het toch een (beperkte) uitdraai mee te nemen.

 

Ik ben het 100% met je eens dat sommige caches veel te uitgebreid zijn beschreven. Sommige mensen kunnen idd beter een boek gaan schrijven dan caches maken. :lol:

 

Ik ben het geloof ik nog niet tegen gekomen dat mijn gpx bestanden te klein waren. Wel dat de opmaak van "send to" niet deugde en afgekapt.

 

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je ongelijk hebt. Als de Dakota idd de tekst afkapt dan is dat kwalijk.

Weet iemand of de grote broer Oregon dat ook doet?

 

Twan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de Dakota idd de tekst afkapt dan is dat kwalijk.

Weet iemand of de grote broer Oregon dat ook doet?

Ja hoor, de Oregon doet dat ook.

 

De coördinaten die hier in dit geval zijn ingeladen, zijn wel die van de parkeerplaats.

Het is echter gebruikelijker om de locatie van WP1 hier te noteren.

Ik heb gehoord dat reviewers soms zelf 'eisen' dat het parkeercoordinaat als cachecoordinaat van een multi gebruikt wordt en niet WP1.

Maar het blijft een zaak om goed te lezen wat je op het cachecoordinaat moet doen.

Persoonlijk vind ik het bij sommige caches erg vervelend als het parkeercoordinaat boven de pagina staat. Als je namelijk met de fiets de cache gaat doen en de aangewezen parkeerplek een parkeergarage vrij ver uit de buurt van WP1 is, dan kun je weleens heel verkeerd uitkomen. En ja, dat is me dus al eens overkomen in Utrecht, toen ik met veel haast aan een cache begon. Beter lezen had me een heel stuk fietsen kunnen besparen. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarnaast kun je je afvragen of het prettig is met heel veel tekst een multi te willen doen met alleen je GPS, je blijft scrollen in het scherm, na ieder nieuw ingevoerd punt moet je weer helemaal naar beneden scrollen, prettiger is het toch een (beperkte) uitdraai mee te nemen.

 

Ik ben het 100% met je eens dat sommige caches veel te uitgebreid zijn beschreven. Sommige mensen kunnen idd beter een boek gaan schrijven dan caches maken. :lol:

 

Klopt. Heel irritant. Vooral als - zoals bij Earthcaches nog al eens het geval is - de opdrachten onderaan staan en dus wegvallen.

 

Vaak is het bij multi's echter een geval van het niet of niet voldoende gebruiken van de mogelijkheden van additional waypoints door cache-eigenaren.

In plaats van hele berekeningen en opdrachten in de beschrijving te plaatsen is het overzichtelijker, netter en stukken makkelijker om dat soort zaken in de additional waypoints te zetten. Behalve dat de beschrijving dan korter wordt hoeven mensen met een wat nieuwer apparaat niet meer te switchen tussen Geocache (voor de opdracht) en Waypoint (voor het coördinaat).

Overigens kunnen gebruikers van GSAK hierin zelf een hoop regelen.

 

Edit: Speling

bewerkt door Triskelle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...