Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

hallo forum

het is de eerste keer voor ons op dit net en wij hebben een vraag

wij willen een kruispunt bepalen met vier wp in rd coordinaten hoe doe je dat

groeten team hazu

Geplaatst

Hoe ik dat zou doen op mijn GPS (Oregon 450):

Als je vier wp's hebt: Linksboven = lb rechtonder = ro enz

Maak op je GPS een route van lb naar ro naar lo naar rb

Laat deze route op de kaar zien.

Nu zie je meteen waar het kruispunt is. Door daarop te klikken kun je een WP aanmaken.

Vooral de laatste stap is wat lastig op de Oregon!

Geplaatst

Kijk hier

Dit is voor smartphone en PC en kan heel veel berekenen

ook een kruispunt van 4 coordinaten

wel even de coordinaten omzetten met je GPS of het programma

Je kan ook als je een beetje wiskunde beheerst het kruispunt berekenen, omdat RD als een plat vlak gezien kan worden (op de kortere afstand dan weliswaar)

Succes

Geplaatst

Juist omdat het RD is, is het een makkie. Zelfs hoge wiskunde is er niet voor nodig. Pak de 4 X-waarden, bij elkaar optellen en delen door 4, doe hetzelfde met de Y-waarden et voila, het kruispunt.

Groetjes

Spirit

Geplaatst

Juist omdat het RD is, is het een makkie. Zelfs hoge wiskunde is er niet voor nodig. Pak de 4 X-waarden, bij elkaar optellen en delen door 4, doe hetzelfde met de Y-waarden et voila, het kruispunt.

Groetjes

Spirit

Dit meen je toch niet serieus? Met een beetje boerenverstand is het duidelijk dat hier niks van klopt. Verschuiven van een van de punten in de lijnrichting geeft een heel ander gemiddelde terwijl het kruispunt niet verplaatst.

Geplaatst (bewerkt)

Een vierkant is wat overdreven. Een ruit is voldoende.(Aangenomen dat de lijnstukken van de kruispunt loodrecht op elkaar staan, anders is zelfs een paralellogram voldoende.)

bewerkt door wirholt
Geplaatst

Dit meen je toch niet serieus? Met een beetje boerenverstand ....

Niet met boerenverstand, maar met huisvrouwenlogica heb ik diverse keren in het veld van deze theorie met succes gebruik kunnen maken. Denk je dat het niet kan, gebruik het dan vooral niet. Maar ik weet inmiddels beter uit ervaring....

Spirit

Geplaatst

Groetjes

Spirit

Ook ik heb dit al een aantal keer in het veld geprobeerd, en kom dan ook goed uit.

Geplaatst

Als je de vier X waarden optelt en deelt door 4 en hetzelfde doet met de Y waarden, dan krijg je de coördinaten van het zwaartepunt. Toevallig, als die vier punten de hoekpunten van een parallelogram vormen, kan het zwaartepunt samenvallen met het snijpunt van de diagonalen, maar dat is lang niet bij alle vier punten zo. Neem bijvoorbeelde de punten (1,0) (0,1) (1,10002) (2,1), dan is het snijpunt (1,1), maar met het middelen van X en Y krijg je het zwaartepunt (1,5001). Een behoorlijk verschil. Het feit dat het een keer goed uitgekomen is, bewijst dus niet dat het een goede methode is.

Geplaatst

Deze theorie heb ik gisteren uitgerekend voordat ik mijn post plaatste

als je dit met willekeurige punten doet, klopt dit niet !!!

Heb namelijk de vergelijkingen van beide lijnen bepaald met wiskunde

En het kruispunt van de twee lijnen bepaald met een vierkantsvergelijking

Coordinaat klopte wel

Maar optellen en delen door 4 gaat gewoonweg niet lukken

Huivrouwenlogica?? Dat zegt mij genoeg :lol1:

Geplaatst

hallo forum

leuk dat jullie helpen maar wij snappen het nog niet als je rd omrekend en daarna het kruispunt bepaald krijg je dan geen afwijking in je eind coordinaat

en vraag twee is het volgende wat voor coordinaat stelsel is dit N 821503 E 2439320 en wat bedoelen ze met N coordinaat bevindt zich tussen positie 821503 en 821510

E coordinaat tussen 2439320 en 2439327 graag uit leg hoe je dit moet doen

groeten team hazu

Geplaatst

Weet niet precies wat je bedoeld maar nee, geen afwijking. Tenminste als je het kruispunt bepaald d.m.v. het aanmaken van een kruisende route op je GPSr zoals hier eerder is uitgelegd.

De notatie "N 821503 E 2439320" kan ik weinig zinnigs over zeggen. Maar als het N coordinaat zich tussen positie 821503 en 821510 bevindt, dan lijkt me dat gewoon een N-coördinaat met een marge van 6 :)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...