Spring naar bijdragen

TomTom met coordinaten


Geopatra

Aanbevolen berichten

Wat ik bedoelde is een systeem voor gebruik in een auto, niet zijnde een telefoon. Het is in principe een uitgeklede GPS, die via een GSM-verbinding een centrale computer raadpleegt voor de omzetting van het adres in coördinaten. Voor elk doel wordt er eenmalig kontakt gelegd, en dat kost dan geld. In een rijdende auto heb je het bearing-heading probleem niet. Zoals ik al zei, niet ideaal, want je weet inderdaad niet wat er voor wegen zijn tussen jou en het doel. Maar beter dan niets, je weet tenminste welke kant je op moet.

Overigens vind ik het waarschijnlijk dat het systeem mislukt is en niet meer bestaat! Ikzelf zou er in ieder geval nooit aan beginnen.

 

++ Lex ++

Eigenlijk is zoiets er wel Lex.

 

Ik heb er al eens over gehad in het draadje waarin ik vroeg om een omrekening van onze cache coördinaten naar coördinaten voor Wayfinder.

 

Het principe dat jij beschrijft is in feite Wayfinder, en niet duur. Tenminste het gebruik is niet duur. men is inmiddels overgestapt van GSM naar GPRS. Straks met UMTS met een snelheid alsof je ADSL zit wordt het nog beter.

 

Nu heb je dus Wayfinder. Een navigatiesysteem dat via een smartphone gaat dat draait met Symbian als Operating System.

De nieuwe Nokia 6600, Siemens SX1 en de Sony Ericsson p800 en de p900 zijn onder andere zulke toestellen.

 

Ik zelf gebruik de SE p900 in combinatie met Wayfinder en een Emtac BT GPS.

 

Een klein programmatje dat nog geen Mb groot is wordt op de telefoon geïnstalleerd en registratie gaat via SMS bij de maker in Zweden. De serialcode is wel heel persoonlijk. De Imeicode van de telefoon wordt hiervoor gebruikt.

 

De bedoeling is natuurlijk wel dat je een Bluetooth (BT) GPSr hebt die in verbinding staat met de telefoon.

 

Je start het programmatje op en er wordt een continue verbinding gelegd met Zweden via GPRS. Als er geen dataoverdracht is kost zo'n verbinding niets en de telefoonfunctie blijft gewoon bestaan, dus bellen en gebeld worden wil altijd.

Je typt in waar je naar toe wilt en vanwaar je komt. Via GPRS krijg je de route binnen en de GPS wijst je de weg. Iedere keer dat je van de route afwijkt wordt er via GPRS een nieuwe route aangeboden. Turn to Turn principe, maar op een kaartje rijden is ook mogelijk.

Je kunt op de telefoon duidelijk zien waar je heen moet en een damesstem verteld je in het Nederlands ook nog eens de route.

Een uur rijden kost ongeveer 5 to 15 Kb. aan dataverkeer. Dat is echt niet veel.

Ik heb bij Orange de eerste 2 Mb vrij en daarna betaal ik 3 euro per Mb.

Het programma met de licentie en de service vanuit Zweden kost wel aardig wat geld.

Zonder hardware kost het de eerste jaar 250 euro en daarna ieder jaar 149 euro voor heel Europa of 99 euro voor de Benelux en Noord-West Duitsland.

Je hebt wel altijd de kaarten up to date en nog dit jaar krijgen de nederlandse gebruikers ook de mogelijk heid, zonder kosten, de route aan te laten passen aan de situatie op de weg. Via GPRS krijg je bijvoorbeeld ineens een andere route opgegeven omdat blijkt dat verderop op jouw route een ongeluk is gebeurd of een file staat.

 

Het enige probleem van dit systeem is dat ik die coórdinaten die ik wel kan invoeren niet ontcijferd krijg naar onze cachecoördinaten.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :blink:To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dit lijkt me inderdaad wel een goed systeem Kruimeldief.

Het systeem waar ik het over had beloofde niet meer dan een richtingpijl en afstandaanduiding naar het uiteindelijke doel, afslagaanwijzingen onderweg waren er zeker niet bij. Het doeladres ging in de vorm van postcode en huisnummer, de computer vond daar dan de coördinaten bij.

Ik denk dat ik er in 1997 of 1998 over gelezen heb.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik er in 1997 of 1998 over gelezen heb.

En dat is voor wat de huidige techniek betreft nog het stenen tijdperk. In die tijd kocht ik een CDbranders van Philips voor 1000 gulden met een respectabele brandsnelheid van 2x, Nu kosten ze 39 euro en branden 50 x. DVDbranders kosten nu nog 10% van de prijs van 3 jaar terug.

Ik ben bang voor de dag dat ik het niet meer kan volgen. De ontwikkeling gaat steeds sneller en sneller. En om bij te blijven moet je tegenwoordig het spul zelf gebruiken.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :blink: Rozen verwelken,

schepen vergaan;

Dus geen rozen kopen

en met het vliegtuig gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ontwikkeling gaat steeds sneller en sneller. En om bij te blijven moet je tegenwoordig het spul zelf gebruiken.

En dan kan je het nog niet bijhouden.

 

 

gr twinlife

Een "normaal" mens kan het ook allemaal financieël niet bijhouden. Het wordt tijd dat ik reviewsponsoring krijg :D

 

GRTZ

 

Kruimeldief :thumbup:Van geld dat we niet hebben, kopen we dingen die we niet nodig hebben, om indruk te maken op mensen die we niet mogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

banjer

 

kan je dit iets beter uit leggen ik van alles geprobeerd :thumbup:

 

welppppppppppppp ik krijg het niet voor elkaar

 

banjer

Een plaatje toevoegen aan een overlay doe je door een bitmap van 22 bij 22 pixels in dezelfde map als de overlay (ov2-file) te plaatsen, met dezelfde naam als de overlay (alleen dan met de extensie bmp)

 

Toevallig heb ik vanmiddag zelf een nieuwe overlay gemaakt, met alle nederlandse en belgische caches. Uitpakken en in de folder op je PPC gooien waar je kaart van tomtom in staat. Je vind hem hier inclusief GC-logo bitmap.

of wie dan ook

 

groeten Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

het omrekenen kan ook door een html-file te maken die dat doet, en die als startpagina van je browser op je pda te gooien. Hier de source. (nix illegaals aan, want dat heeft een collega van mij ff tussen neus en lippen door in elkaar gestampt doen we het erover hadden):

 

<html>
<head>
 <title>Coordinate Conversion</title>
 <script type="text/javascript" language="JavaScript">
 <!--
	 function BovenNaarBeneden() {
   document.conversion.lat2_deg.value = document.conversion.lat1_deg.value
   document.conversion.lat2_min.value = parseInt(document.conversion.lat1_min.value)
   document.conversion.lat2_sec.value = (document.conversion.lat1_min.value-parseInt(document.conversion.lat1_min.value))*60

   document.conversion.lon2_deg.value = document.conversion.lon1_deg.value
   document.conversion.lon2_min.value = parseInt(document.conversion.lon1_min.value)
   document.conversion.lon2_sec.value = (document.conversion.lon1_min.value-parseInt(document.conversion.lon1_min.value))*60
	 }
	 function BenedenNaarBoven() {
   document.conversion.lat1_deg.value = document.conversion.lat2_deg.value
   document.conversion.lat1_min.value = parseInt(document.conversion.lat2_min.value)+(document.conversion.lat2_sec.value/60)

   document.conversion.lon1_deg.value = document.conversion.lon2_deg.value
   document.conversion.lon1_min.value = parseInt(document.conversion.lon2_min.value)+(document.conversion.lon2_sec.value/60)
	 }
 //-->
 </script>
</head>
<body topmargin="0" bottommargin="0" leftmargin="0" rightmargin="0">
 <table width="100%" height="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
 <tr><td align="center" valign="center">
	 <form name="conversion">
   <table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  	 <tr>
     <td>
    	 Latitude: (Deg.Min)<br>
    	 <input type="text" name="lat1_deg" size="3" maxlength="3">°
    	 <input type="text" name="lat1_min" size="7" maxlength="7">'<br>
    	 Longitude: (Deg.Min)<br>
    	 <input type="text" name="lon1_deg" size="3" maxlength="3">°
    	 <input type="text" name="lon1_min" size="7" maxlength="7">'
     </td>
  	 </tr>
  	 <tr>
     <td>
    	 <input type="button" value="Convert" onclick="javascript:BovenNaarBeneden()"><br><br>
     </td>
  	 </tr>
  	 <tr>
     <td>
    	 Latitude: (Deg.Min.Sec)<br>
    	 <input type="text" name="lat2_deg" size="3" maxlength="3">°
    	 <input type="text" name="lat2_min" size="2" maxlength="2">'
    	 <input type="text" name="lat2_sec" size="5" maxlength="5">"<br>
    	 Longitude: (Deg.Min.Sec)<br>
    	 <input type="text" name="lon2_deg" size="3" maxlength="3">°
    	 <input type="text" name="lon2_min" size="2" maxlength="2">'
    	 <input type="text" name="lon2_sec" size="5" maxlength="5">"
     </td>
  	 </tr>
  	 <tr>
     <td>
     <input type="button" value="Convert" onclick="javascript:BenedenNaarBoven()">
     </td>
  	 </tr>
   <table>
	 </form>
 </td></tr></table>
</body>
</html>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond een beetje zitten freubellen. Werkt perfect dat Gartrax. Loc file downloaden, inlezen in Gartrax en omzetten naar ov2. Op de PPC in de juiste map plaatsten, aangeven in de instelling als POI, selecteren en Eva verteld alles. Prachtig :ph34r:

 

Dit paasweekend maar eens flink gebruik van maken en mocht het scherm toch op groen springen, dan weet ik dat ik in de buurt rij. Ik wil het toch alleen gebruiken om zo wat makkelijker direct in de buurt te geraken van het beginpunt. Daarna komt de Garmin weer uit de tas.

 

Bedankt voor alle tips hier! :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje off topic, maar wel in het verlengde van ov2 files.

 

Wellicht bij velen al bekend, maar op deze site kun je het programmaatje Checkpoint gratis downloaden. Dit is een stukje software die oa een geluidssignaal geeft wanneer je bij een POI in de buurt komt .

 

Via onderstaande link kun je POI overlays in diverse categorien downloaden. Te denken valt aan flitskasten, bezinepompen van de shell, esso etc., Mc Donalds, Burgerking en nog veel meer. Via checkpoint kun je dit heel easy in de juiste folder op je PPC zetten.

 

POI

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, als je in TT2 in het kaart scherm bent (dus niet de naviogator) dan kan je met de menu optie 'Extra' en vervolgens bij 'Ga naar positie' ee ncoordinaat invoeren. Welliswaar in een voor 'ons' afwijkende notatie. De plek van de ingevoerde locatie wordt op het scherm weergegeven. Het is niet je van het maar er is tenminste iets.

 

Natuurlijk kan je ook gebruik maken van de POI-optie. Er is zelfs een lijst met alle NL caches (?) als POI bestand beschikbaar. Gecombineerd met de gpx bestanden is dit een aardige combinatie.

 

Greetz, Dutch Nomad

Hoe kan ik in het bezit komen van deze geocache Points of Interrest? Ik ben zwaar geinteresseerd ;)

Ik neem aan dat dit de aanvangs coordinaten zijn??

 

Verder heb ik problemen met het invoeren van de gps coordinaten in tomtom.

De notatie is afwijkend van de coordinaten die bij geocaching gebruikt worden.

Heeft iemand hier ervaring mee / een oplossing of workarround voor??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met POIEdit kun je (Geocaching.com) GPX files omzetten naar een POI-overlay voor TomTom.

Zelf gebruik ik GSAK  om eerst zelf een GPX te creeren waarin de GC code vervangen is door de verkorte naam van een cache, omdat dit het zoeken in TomTOm wat eenvoudiger maakt.

 

Een plaatje toevoegen aan een overlay doe je door een bitmap van 22 bij 22 pixels in dezelfde map als de overlay (ov2-file) te plaatsen, met dezelfde naam als de overlay (alleen dan met de extensie bmp)

 

Toevallig heb ik vanmiddag zelf een nieuwe overlay gemaakt, met alle nederlandse en belgische caches. Uitpakken en in de folder op je PPC gooien waar je kaart van tomtom in staat. Je vind hem hier inclusief GC-logo bitmap.

Joepie!! bedankt voor de info!

ik kan vanaf nu ook navigeren m.b.v. de overlays in tomtom :yes:;)

bovenstaande post kan als niet verzonden beschouwd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Checkpoint werkt probleemloos met Windows Mobile 2003 op de PPC. NB: Als je TomTom 3 gaat gebruiken moet je de POI's opnieuw sync'en anders zijn ze niet zichtbaar op je scherm. Verder ben ik geen problemen tegengekomen mbt. Checkpoint.

 

Martijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb met belangstelling dit topic gelezen :thumbup: en ik ben er al in geslaagd het loc file naar ov2 om te zetten in te lezen met de bitmap in TT3, even een paar vragen

 

Gartrax:

1. Welk formaat moet ik kiezen bij de conversie met Gartrax, ik heb EasyGPS gebruikt, dat accepteerde de *.loc files.

2. Gartrax klaagt over dubbele entries, dwz het komt punten tegen met dezelfde coordinaten, waardoor komt dit?

 

TT3

3. Naast een bmp voor op de kaart is het ook mogelijk om een geluidje aan een geocache te koppelen in TT3?

4. (@Kruimeldief) Hoe zet de je maagden erin? En de TB's? En het nieuw icoon?

5. Hoe kun je caches die je al hebt gevonden eruit filteren of een ander icoontje geven?

 

GSAK

6. Tevens begrijp ik dat je met GSAK kunt opgeven hoe de naam van het POI eruit moet komen te zien. Wat zetten julie er in, wat is een werkbare lengte?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...