Spring naar bijdragen

TomTom met coordinaten


Geopatra

Aanbevolen berichten

Je kunt in tomtom geocaches als poi's laten zien. Hier kun je dan ook naartoe navigeren.

Mits de cachecoördinaten genomen zijn op een bestaande weg, parkeerplaats, of er vlak bij, ander geeft de GPSdriver van TomTom een foutmelding en je ziet alleen maar een groene scherm.

Een bospad wordt niet door TomTom herkend en dan krijg je de melding dat je GPSsignaal is weggevallen :lol1:

 

GRTZ

 

Kruimeldief :beerchug:Een vriendelijk woord doet geen kwaad. Probeer het liever met een puntige tentharing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Bij het navigeren naar een cachecoördinaat zal TomTom je brengen naar de dichtsbijzijnde weg die hij kent. Ligt de cache middenin een woud dan zal je maar kunnen navigeren tot de dichtsbijzijnde berijdbare weg die gekend is op de TT kaart. Lijkt mij logisch !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ligt de cache middenin een woud dan zal je maar kunnen navigeren tot de dichtsbijzijnde berijdbare weg die gekend is op de TT kaart. Lijkt mij logisch !

Is echter niet logisch!

 

Het zou ook kunnen op de manier van MapSource: via de weg naar het dichtstbijzijnde punt op een weg, en vervolgens loodrecht op de weg het bos in tot op de doelplek zelf. De Garmin GPS V doet het ook zo.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tomtom is een Autonavigatiesysteem dat NIET bedoeld is om mee door de bossen te crossen. Wil je wel door het bos struinen, gebruik dan een ander systeem of andere software. Als je gaat zeilen gebruik je toch ook Tomtom niet en mocht je dat wel doen dan kan je toch moeilijk verwachten dat het je op de juiste bestemming brengt. M.a.w gebruik soft-en hardware voor zaken te doen waarvoor het ontwikkeld is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch ben ik het hiermee niet eens.

 

Wat voor een bos geldt geldt ook voor een nieuwbouwwijk, of als er domweg een weggetje ontbreekt op de kaart.

 

Een aanwijzing voor een route rechtstreeks van het dichtstbijzijnde punt op een bekende weg naar het doel mag dan gebrekkig zijn, het is beter dan niets. En TomTom geeft niet alleen geen aanwijzingen, ik begrijp zelfs dat de eigen-positieaanduiding ophoudt, als zijnde onbetrouwbaar.

 

Er is trouwens een systeem (geweest?) waarbij je via een mobiele-telefoonverbinding een adres kunt opgeven, waarna je een richtingspijl en afstand tot het doel krijgt voorgeschoteld, net als op een GPS. Je moet dan zelf maar kijken welke straten je dichter bij het doel brengen.

 

Niet ideaal, maar beter dan niets. En dat geldt ook voor het ontbrekende laatste stukje in een autonavigatieprogramma als TomTom.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is trouwens een systeem (geweest?) waarbij je via een mobiele-telefoonverbinding een adres kunt opgeven, waarna je een richtingspijl en afstand tot het doel krijgt voorgeschoteld, net als op een GPS. Je moet dan zelf maar kijken welke straten je dichter bij het doel brengen.

Dat kan mijn GPSmap 76S probleemloos, zonder telefoonverbinding.

Tot op huisnummerniveau!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toch Lex ben ik het niet met je eens. Wat heb je immers aan een "aanwijzing voor een route" als je niet ziet op het kaartmateriaal wat er allemaal tussen het eindpunt ligt waar TT je brengt en de eigenlijke cacheplaats. Die ruwe richting die je krijgt moet toch altijd vertaald worden naar het terrein?! Bovendien kan je toch altijd zelf een schatting maken van de richting als je het Tomtom kaartscherm activeert, het zal wel niet op de graad nauwkeurig zijn maar dat kan toch geen probleem geven?

 

Wat betreft mijn eigen caches "Specht" en "Samson" zou ik het je ten zeerste afraden de richting te volgen die je GPS V je zal aangeven. Samson bijvoorbeeld ligt in vogelvlucht op amper 20 meter van een brede weg, maar wel 50 meter hoger !

 

Een systeem dat via je mobieltje een pijl toont kan NOOIT fatsoenlijk werken gezien het bekende bearing-heading probleem. Stel je krijgt zo'n pijlje op je GSM en dan draai je ter plekke een beetje rond je as, welk richting ga je nu uitgaan? Lukt bij een kompasloze GPS trouwens ook niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tomtom is een Autonavigatiesysteem dat NIET bedoeld is om mee door de bossen te crossen.  Wil je wel door het bos struinen, gebruik dan een ander systeem of andere software.  Als je gaat zeilen gebruik je toch ook Tomtom niet en mocht je dat wel doen dan kan je toch moeilijk verwachten dat het je op de juiste bestemming brengt.  M.a.w gebruik soft-en hardware voor zaken te doen waarvoor het ontwikkeld is.

Ben ik het niet met je eens. AUTO mag je ervoor weglaten. Het is een navigatiesysteem. Crossen door bossen hoef je sowieso niet, met of zonder navigatiesysteem. En wegen en paden mogen best wel beter herkend worden door TomTom.

Je kunt TomTom namelijk zeer goed gebruiken op de fiets en al lopend in een stad of iets dergelijks.

Je moet dan wel een BT GPS hebben en natuurlijk een PDA met BT. Ik ga er vanuit dat iemand die van plan is een PDA aan te schaffen en TomTom, daar rekening mee houdt. Het is wat duurder maar nog weer handzamer en gebruiksvriendelijker.

 

Wat mij tegenvalt van TomTom is gewoon het feit dat buiten een normale door TomTom gekende weg, er dus een foutmelding komt van de GPSdriver. En dat is niet logisch.

De foutmelding zegt iets van dat de GPS niet betrouwbaar is. Ook al heb je zicht op alle sattelieten.

 

Helaas is de kaartmateriaal dat TomTom gebruikt niet altijd up to date. Er worden wegen vermeld die nog aangelegd moeten worden en er worden wegen vergeten die al 10 jaar geleden zijn aangelegd.

 

Gewoon navigeren van huisnummer naar huisnummer is prima op TomTom. Navigeren naar een parkeerplaats in de buurt van de cache is ook redelijk.

Er wordt namelijk op een weg gezocht en niet zoals met een gewone GPS die zich niets van wegen aan trekt.

Met TomTom ben ik meestal eerder op de plaats van bestemming dan met de pijlaanwijzer van mijn GPS.

 

GRTZ

 

Kruimeldief ;)Life is like a marathon: the faster you run, the bigger the pain and the sooner you are finished.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is trouwens een systeem (geweest?) waarbij je via een mobiele-telefoonverbinding een adres kunt opgeven, waarna je een richtingspijl en afstand tot het doel krijgt voorgeschoteld, net als op een GPS. Je moet dan zelf maar kijken welke straten je dichter bij het doel brengen.

Dat kan mijn GPSmap 76S probleemloos, zonder telefoonverbinding.

Tot op huisnummerniveau!

Hoe doet jouw 76S dat dan Kapper?

Ik heb ook een 76S maar ik kan niet navigeren met het ding, laat staan dat het mij ergens naar toe brengt op huisnummernivo.

En wat dat via je mobieltje betreft, die kosten vallen wel mee.

 

Ik navigeer met mijn mobieltje op huisnummer via GPRS en dat kost bij normaal navigeren ongeveer 10 Kb per uur navigeren. Bellen kun je er dan ook nog gewoon mee.

Mijn mobieltje zelf heeft geen kaarten of wat dan ook. Die worden gewoon opgehaald via GPRS en er wordt mij continu gemeld of ik rechtdoor moet of moet afslaan en over hoeveel meter enz. Dus de turn to turn methode.

In het Nederlands en de kaarten zijn altijd up to date.

 

Ik geloof dat ik hier ergens op het forum wel een paar plaatjes heb achtergelaten waarin dit te zien is.

 

GRTZ

 

Kruimeldief ;) Ik wil rijk worden, net als mijn vader; die wil ook rijk worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik krijg in elk geval die foutmelding waarvan sprake alleen als ik in navigatiemode ben en aan het navigeren ben naar een bepaalde bestemming. Zet de begeleiding uit en je zal merken dat je een positiebepaling krijgt. Ook in de kaartmodus zal je geen foutmelding krijgen.

Ik vind dit alles logisch want TT is een "wegnavigatie" systeem (omdat ik autonavigatie van Kruimeldief niet meer mag gebruiken ;) ) Als je je nu in een bos of op een bospad bevind dat TT niet kent dan kan hij inderdaad niets berekenen. Het is tenslotte een programma dat rekent via welbepaalde algoritmen. Andere toestellen kunnen dat misschien wel (zoals GPS V) omdat ze in rekenen via andere algoritmes en in essentie geen "wegnavigatiesystemen" zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij tegenvalt van TomTom is gewoon het feit dat buiten een normale door TomTom gekende weg, er dus een foutmelding komt van de GPSdriver. En dat is niet logisch.

De foutmelding zegt iets van dat de GPS niet betrouwbaar is. Ook al heb je zicht op alle sattelieten.

Ik zat me al af te vragen welke foutmelding je bedoelde. Ik heb de situatie al meerdere malen mee gemaakt maar heb nog nooit een foutmelding gezien. Maar nu ik lees dat je de melding bedoelt dat de GPS positie onbetrouwbaar is, In mij ogen is dat geen foutmelding, maar een melding, en een hele logische.

TomTom is primair ontwikkeld voor navigatie op het wegennet, en verwacht dan ook dat je je op dit wegennet bevind. Zodra je daar buiten bent zal hij er van uitgaan dat er iets mis is, en dus aangeven dat de positie onbetrouwbaar is. Overigens blijft TomTom bij dat soort momenten bij mij altijd gewoon mijn positie op de kaart weergeven, hij verteld me alleen niet meer welke afslag ik moet nemen of waar ik de hoek om moet. Ook heel logisch, volgens TomTom zijn er immers op die positie geen afslagen of hoeken. Maar je kan nog steeds aan de hand van de kaart op het scherm naar je doel navigeren, ook al ligt dat in the middle of knowere..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar nu ik lees dat je de melding bedoelt dat de GPS positie onbetrouwbaar is, In mij ogen is dat geen foutmelding, maar een melding, en een hele logische.

TomTom is primair ontwikkeld voor navigatie op het wegennet, en verwacht dan ook dat je je op dit wegennet bevind.

Ok, dat is dan gewoon een verschil van mening over hoe te lezen wat TomTom bedoeld. Als hij mij meld dat ik bij een volledige ontvangst geen betrouwbaar signaal heb, dan zie ik dat als een fout. Het had anders omschreven kunnen worden.

 

Ieder navigatiesysteem heeft zijn voor en nadelen. Als ik wayfinder bekijk, die ik op mijn SE p900 heb, dan ben ik zeer tevreden. Deze navigeert beter en is duidelijker dan TomTom. En later dit jaar zelfs uitgebreid met een functie om mij te waarschuwen dat er een file of ander opstakel op mijn route is en mij dan een alternatieve route berekent. Je hebt ook veel minder dat gezeur van die Miep dat jij moet omkeren als je te ver bent doorgereden. Doe dat maar eens op een 4 baans weg....

De allergrootste nadeel van Wayfinder is wel dat ik de cachecoördinaten niet kan invoeren. Ik kan wel coördinaten invoeren maar het formaat van deze coördinaeten snap ik niet en tot n toe nog niemand op dit forum. Voordeel is dat ik op huisnummernivo navigeer door geheel Europa.

 

En dan komt binnenkort TomTom 3 al weer uit. Dat gaat dan weer geld kosten. Alleen kopers die vanaf een bepaalde datum in 2004 TTN2 hebben gekocht kunnen de update gratis krijgen. De rest mag weer flink in de buidel tasten.

Maar, en dat is voor mij belangrijk, als ik het goed begrepen heb is het kaartmateriaal nog steeds niet vernieuwd en dat is nu al een paar jaar zo. Dus twijfel ik eraan om de update aan te schaffen.

Het carambalige is dan wel dat een update kost niet zoveel als een volgende versie weer volledig moeten aanschaffen.

Het grote verschil zit hem nu in een soort grensoverschrijdende kaart. Als je nu de grens overgaat kom je automatisch in een kaart dat de hoofdwegen laat zien in he buitenland. Op huisnummernivo moet je Europa weer aanschaffen en onderweg inladen.

 

GRTZ

 

Kruimeldief ;)Men zegt wel eens, je bent wat je eet.

Dan moet ik wel snel, goedkoop en gemakkelijk zijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe doet jouw 76S dat dan Kapper?

Ik heb ook een 76S maar ik kan niet navigeren met het ding, laat staan dat het mij ergens naar toe brengt op huisnummernivo.

Het ligt er maar aan wat je onder navigeren verstaat.

Ik krijg van mijn GPSmap 76S bearing & distance.

Daar is mee te navigeren. Niet in de zin van tweede afslag rechts enzo, maar met ondersteuning van de kaart is het redelijk overzichtelijk en bruikbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toch Lex ben ik het niet met je eens.  Wat heb je immers aan een "aanwijzing voor een route" als je niet ziet op het kaartmateriaal wat er allemaal tussen het eindpunt ligt waar TT je brengt en de eigenlijke cacheplaats.  Die ruwe richting die je krijgt moet toch altijd vertaald worden naar het terrein?!  Bovendien kan je toch altijd zelf een schatting maken van de richting als je het Tomtom kaartscherm activeert, het zal wel niet op de graad nauwkeurig zijn maar dat kan toch geen probleem geven?

Misschien heb ik het niet goed begrepen, ik heb zelf geen TomTom.

 

Ik begrijp van Kruimeldief dat de aanwijzingen - met een foutmelding - ophouden als je je op een aan TomTom onbekende weg bevindt.

In die situatie schakelt mijn jaren oude autonavigatiesysteem over op een kaart, waarop de autopositie en -rijrichting met een pijltje worden aangegeven. De wegen die hij wel kent staan op het kaartje. Daarbij staat dan de rijopdracht: rijd naar een nabije weg. Als je een bekende weg bereikt krijg je weer het scherm met over ... meter linksafslaan.

Ik vind dit de beste oplossing voor de gegeven situatie.

 

Van jou begrijp ik nu dat het kaartscherm wel blijft werken. Dat neemt mijn kritiek grotendeels weg. Als hij niet zelfstandig op de kaart overschakelt moet je het maar handmatig doen.

 

Een systeem dat via je mobieltje een pijl toont kan NOOIT fatsoenlijk werken gezien het bekende bearing-heading probleem. Stel je krijgt zo'n pijlje op je GSM en dan draai je ter plekke een beetje rond je as, welk richting ga je nu uitgaan? Lukt bij een kompasloze GPS trouwens ook niet!
Wat ik bedoelde is een systeem voor gebruik in een auto, niet zijnde een telefoon. Het is in principe een uitgeklede GPS, die via een GSM-verbinding een centrale computer raadpleegt voor de omzetting van het adres in coördinaten. Voor elk doel wordt er eenmalig kontakt gelegd, en dat kost dan geld. In een rijdende auto heb je het bearing-heading probleem niet. Zoals ik al zei, niet ideaal, want je weet inderdaad niet wat er voor wegen zijn tussen jou en het doel. Maar beter dan niets, je weet tenminste welke kant je op moet.

Overigens vind ik het waarschijnlijk dat het systeem mislukt is en niet meer bestaat! Ikzelf zou er in ieder geval nooit aan beginnen.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...