Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

graag hulp bij omzetten notatie

uit google maps haal ik de volgde notatie:

50.823596,6.019342

hoe zet ik dit zo simpel als mogelijk in graden en minuten

met de bekende tools lukt het mij niet

gr

Montebaldo

Geplaatst

Even in Excel doen?

Graden is het deel voor de komma/punt.

De rest keer 60. Dan is het gehele deel het aantal minuten.

Wat je dan nog overhoudt is het deel achter de komma.

Voorbeeld voor 50.823596

N50 graden

0.823596 * 60 = 49.41576

Dus 49 minuten en 416/1000

Dan kom ik op N 50 49.416

Geplaatst

In het geval van het noord coordinaat. De 50 zijn de graden. Dan 50 eraf trekken en de rest met 60 vermenigvuldigen, die coordinaten kun je dan invoeren in je gps. Hetzelfde geld voor het oost coordinaat. Voor de komma de hele graden, erna de rest, syeeds met 60 vermenigvuldigen.

Geplaatst

mooi toch dat forum

het wordt me nu een stuk duidelijker en er zijn meerdere manieren op het doen

het voorstel van Duifje spreekt mij ook wel aan met Excel want ik moet er een hele reeks doen

maar het maken van formules gaat mij nog niet zo makkelijk af dus hulp zou geweldig zijn

gr montebaldo

Geplaatst

Je kan de coordinaten ook invoeren in je gps of in mapsource. Als je daarna de instellingen verandert dat veranderen de coordinaten mee. Bij voorkeuren eerst hddd.ddddd kiezen en daarna omzetten in hddd mm.mmm.

Geplaatst

Je kan de coordinaten ook invoeren in .. mapsource. Als je daarna de instellingen verandert dat veranderen de coordinaten mee.

Hoeft niet. Zet Mapsource gewoon op DD MM.MMM' en voer iets in als "xx.xxxxx". Hij maakt er dan direct een DD MM.MMM' coordinaat van.

Topicstarter: je hebt Mapsource, toch? Handig tooltje hoor.

Geplaatst

Er zijn inderdaad een boel mogelijkheden om het om te zetten. Maar bij 200 coördinaten handmatig omzetten wordt het een boel tikwerk.

Ik heb hier een excel lijst met RD coords. Ben nu op zoek naar een programma dat deze lijst kan importeren, knippen en/of plakken en dat naar een gpx bestand omzetten, zodat het in mapsource geladen kan worden. Van iemand al wat gekregen maar hier moet nog wat aan gesleuteld worden. Heeft iemand een andere en/of betere oplossing?

Geplaatst (bewerkt)

Die lijst in Excel is het makkelijkste denk ik. Als het een tekst bestand is tenminsten (extensie maakt niet uit, als het maar gewoon leesbare tekst is). GPX file maken heb ik nu deels ontwikkeld, deze week de rest nog even doen. Heb nu een voorbeeld met 1 cachelocatie, nu nog even zo maken dat EN de originele cache er in staat EN de cache met de correcte coordinaten want in ieder geval een Oregon gebruikt het cachenummer als unieke identifier voor een cache (jaja, ik kan GSAK gebruiken en zelfs nog zelf de originele coordinaten updaten, maar dit is een makkelijke oplossing).

Weet je wat, ik schrijf zelf wel een GSAK-light :dribble:

@Grizzly-man, als je me een klein voorbeeldje stuurt dan wil ik er deze week wel naar kijken. O, wacht even.... RD is nog wat meer werk. Moet ik eerst die omzetting in Excel weten te programmeren.

bewerkt door Duifjes
Geplaatst (bewerkt)

Ik gebruik voor dit soort omzettingen altijd:

Geotrans, een freewareprogramma met allerlei omzetmogelijkheden.

Niet alleen het coördinaten formaat, of de ene projectie naar de andere, maar ook van de ene kaartdatum naar de andere en meer.

Hiermee kun je ook batch-verwerking doen, dus als je een hele lijst hebt.....

bewerkt door Pocileh
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...