Spring naar bijdragen

Wie heeft er problemen met een Magellan SporTrak?

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Een aantal maanden hebben we een Magellan SporTrak (de gele) en na deze een tijdje gebruikt te hebben zijn er wat problemen naar voren gekomen. Deze problemen doen zich ook voor bij een SporTrak van iemand anders.

De importeur/Magellan zelf zegt dat ze geen klachten erover krijgen.

Het gaat hierbij om de volgende problemen :

1. Regelmatig weet de GPS niet meer waar hij zit. Dan heeft deze voldoende ontvangst maar zit er kilometers (de grootste afwijking die we gezien hebben van meer dan 200km) naast. Het maakt verder niet uit wat je doet, het wordt niet beter. Na een 'clear all memory' zijn deze problemen over en klopt de positie weer.

2. Soms loopt de GPS vast en kun je er niks meer mee. Dan is het enigste wat je kunt doen de batterijen eruit halen (of de toetscode uit de FAQ proberen maar die onthou ik nooit) waarbij je dus alle gegevens verliest.

(Het verlies van gegevens (track, waypoints, etc.) bij het verwijderen van de batterijen is overigens wel door Magellan bevestigd. Je moet de GPS met het knopje uitzetten voordat deze de gegevens opslaat.)

Mijn vraag is nu dus: wie heeft een SporTrak en wie heeft er problemen mee ?

Geplaatst

Ik heb zelf geen Magellan, ervaring heb ik er dus niet mee.

Maar als de importeur zegt dat-ie er nooit klachten over krijgt, dan is het dus duidelijk een defect, en zou ik hem laten repareren/omruilen.

Mocht de importeur daar moeilijk over doen, dan zou je hem voorzichtig tussen neus en lippen door eens kunnen influisteren hoe ruimhartig de concurrent omgaat met dit soort zaken, en hoe dit gewaardeerd wordt in het geocachingwereldje. :ph34r:

Gast Yvonne (GOTCHA)
Geplaatst

Wij hebben een Magellan SporTrak (gewoon de kale basisuitvoering) en zijn erg tevreden.

Het probleem dat jij als tweede schetst waarbij het apparaat helemaal niets meer doet hebben wij in de anderhalf jaar dat we het apparaat gebruiken twee keer gehad.

Miswijzingen van 100 km en meer komen een enkele keer voor, maar dan staan de satelieten altijd wel erg ongunstig. Probleem 1 kennen we niet.

Dat de track en de intussen ingevoerde waypoints alleen worden opgeslagen als je hem uit doet is ons bekend. We laten het er dan ook niet op aan komen dat de batterijen op zijn, maar slaan zo gauw hij een signaaltje low battery geeft de gegevens een keer op door hem even uit te zetten.

Enige probleem dat wij hebben (maar we wilden hem niet missen door hem op te sturen voor garantie) zijn de kleine scheurtjes in het materiaal. Maar zoals al in een eerder draadje vermeld, we gaan niet met GPS zwemmen en spatwaterdicht is ie echt nog wel.

Volgende keer voor ons beslist weer een Magellan.

Geplaatst
Maar als de importeur zegt dat-ie er nooit klachten over krijgt, dan is het dus duidelijk een defect, en zou ik hem laten repareren/omruilen.

Omruilen is ook geen probleem, maar dan krijg je dus zo'n zelfde terug met dezelfde problemen. Daarom wilde ik ook eerst weten hoe vaak de problemen voorkomen...

Geplaatst

Beste Kluts

Ook mijn gele basis Sportrak is/was wel eens de "kluts kwijt".

Ik heb daarover gemaild in een yahoo nieuwsgroep:

bericht gekke GPS

Daar kun je ook de reacties op het bericht lezen.

Hieronder mijn volledige bericht:

==============================================

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Sportrak Basis

GPS. Regelmatig gaan we met de kinderen en vrienden geocachen.

Gister dus ook. Het ging allemaal prima, goede ontvangst in het bos.

Goede posities, etc. Een hele leuke cache route, met veel kleine

verstopte plastic doosjes met daarin weer de coordinaten voor de

volgende punten.

Toen kreeg ik een 'low batterie' message, die ik in de strijd van het

zoeken even vergat. 10 minuten later gaf de GPS ons een 7 km

verkeerde positie door. Ik zette de GPS uit, verwisselde de

batterijen en we kregen de goede positie, maar daarna ineens weer een

verkeerde (25 km fout).

Ik heb de GPS verschillende malen uit en aan gezet. Soms kregen we

heel even de goede positie, maar eigenlijk sprongen we door heel

Nederland. In de praktijk zaten we vlakbij Ede, maar volgens de GPS

midden in de Waddenzee, dab weer onder Apeldoorn. etc. etc.

We gingen naar een open plek in het bos, met veel open hemel. Volgens

het sateliet scherm ontving de GPS 4 -5 krachtige satelietten.

Terwijl we daar zaten vertelde de GPS ons dat we ons met 20 km per

uur voortbewogen. Na een keer uitzetten was het weer 7 km per uur. Er

was ook geen zon ikoon op het kompasscherm, terwijl het toch midden

op de dag was.

We moesten stoppen met geocachen en gingen terug naar de auto met een

simpel kompasje en richtinggevoel.

45 minuten later, valkbij de auto, zette ik de GPS weer aan en toen

was alles OK.

Goede positie, goede snelheid. Ook toen we met de auto naar huis

reden werkte alles weer zoals het hoort.

Is er iemand die dit ook wel eens heeft ervaren?

Kan het een hardware probleem zijn?

Moet ik de GPS terugsturen naar Magellan.?

Weet iemand de oorzaak van het probleem?

Het zou de batterij wissel kunnen zijn, maar het zelfde verschijnsel

is 1x eerder gebeurd (met een 1/2 volle batterij [dus geen wissel]).

Toen was het wel in veel mindere mate: 1 maal een foute positie voor

een paar minuten.

Wat kan ik doen met mijn GPS om het probleem op te lossen als het

weer gebeurd?

(Ik heb geprobeerd de GPS te initialiseren, maar hij maakte de

sequence niet af).

Bedankt voor de eventuele antwoorden, suggesties en oplosssingen.

==================================

Ik heb het ook op engelse nieuwsgroepen gepost.

Crazy GPS

Een ander bericht:

Bogus reading

En bij Magellan gemeld.

Die vertelden mij om de GPS ter reparatie op te sturen, naar de nederlandse importeur.

Dat ze daar het probleem niet kennen is dus *****! Of ze hebben een slechte klachtenadministratie.

Ze hebben hem gerepareerd, wat ze precies gedaan hebben weet ik niet???????

Ze waren wel erg coulant en hebben de beschadigde buitenkant en venster gratis vervangen voor een nieuw omhulsel.

De leen-GPS die ik had heeft in de tijd dat ik hem gebruikte ook een keer de zelfde kuren gehad.

Zelf denk ik dat het zou kunnen komen door lage batterij spanning. Achteraf redenerend en concluderend bleek dat het probleem gebeurde bij dezelfde soort -zeer goedkope- batterijen. Dezelfde batterijen gaven ook problemen in andere huishoudeloijke apparaten, die deden het egwoon niet. Dezelfde batterijen zaten ook in de leen-GPS toen die problemen gaf.

Nu gebruiken we goede oplaadbare batterijen en heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Zijn er andere mensen met dezelfde batterij problemen/ervaringen?

Porbeer eens goede batterijen zou ik zeggen, of gebruikte je die al?, en meldt eens of het probleem inderdaad over gaat.

Geplaatst

Ik ben in het blijde bezit van een Sportrak Pro en tot grote tevredenheid.

Van de problemen die geschetst worden ken ik alleen het vastlopen. Dit is enkele malen gebeurd.

Inderdaad even batterijen eruit en weer terug: hupsakee. Ik ben nooit de gegevens kwijt geweest dat ik weet! Hoogstens het op dat moment gebruikte coordinaat.

Ik gebruik overigens altijd oplaadbare GP-batterijen: NiMh. Ook wel dezelfde soort van de Aldi. Niks mis mee! :ph34r:

Ik heb overigens wel eenmalig lekkage gehad ;) : wandeling van enkele uren in de regen waarbij ik de gps langdurig op zijn kop aan mijn pols liet hangen. Vermoedelijk had ik net die morgen bij het plaatsen van de batterijen het schroefje niet zo geweldig aangedraaid. In ieder geval was er via het batterijencompartiment wat vocht binnengekomen en werd het scherm blauw en daarna niets meer. Ik kon wel net zien dat hij nog wel gewoon ontving.

Thuis batterijen eruit en boven de verwarming die nacht. Verder nooit meer iets van gemerkt.

Mn. door zijn grote geheugen waar dus veel kaarten in kunnen is dit voor mij DE gps. ;)

Groet,

Geopatra.

Geplaatst

De problemen die dawangumu beschrijft hebben wij dus ook.

Meestal doen we een 'clear all memory'. Daarna werkt ie ook weer goed.

De GPS lang uitzetten zodat het vanzelf overgaat hebben we nog nooit geprobeerd.

Ik zelf denk niet dat het een hardware probleem is. Ik denk eigenlijk dat de firmware wat gammel is en door een bepaalde combinatie van factoren (welke weet ik nog niet) raakt ie van slag.

Het eerste antwoord van Magellan was inderdaad dat ie stuk was en dat ie terug moest. Maar nadat ik verteld had dat iemand anders ook het probleem had zijn ze dat onderwerp een beetje 'vergeten' verder.

Dat het aan de batterijen ligt had ik ook al bedacht. Ik gebruik wel oplaadbare NiMH batterijen (best wel goed merk) die ik altijd vol mee neem. Ik was wel van plan om als het nog eens voorkomt er duracell batterijen in te stoppen om te zien of dat helpt.

De problemen doen zich ook voor als de batterijen nog vol zijn.

Geplaatst

Clear memory heb ik ook geprobeerd en werkte bij mij niet. Het probleem ging vanzelf over, nadat de GPS langere tijd uit was. Of dat dan komt door het uitzetten of doordat "de combinatie van factoren" veranderd is, weet ik niet ...........

Zelf heb ik ook wel eens gedacht dat de firmware misschien de oorzaak zou zijn. Die gedachte werd versterkt doordat het probleem zich 1 week later op dezelfde dag, zelfde tijd, voordeed en ook na ongeveer een uur vanzelf weer overging.

Volgens mij hebben ook alleen de Basis Sportrak's last van dit probleem. Die hebben nogal oude firmware i.t.t. tot de Pro's enzo, die regelmatig een update krijgen.

Geplaatst

Misschien dat alle SporTraks basics op dezelfde tijd de problemen geven ?

Voor zover ik kan terugzien ging het bij ons fout (grote afwijkingen) op de volgende data (tijden kunnen een beetje afwijken)

1-2-2004 14:15

14-2-2004 15:15

21-2-2004 13:15

Daarvoor ging het ook een aantal maal fout maar die kan ik me niet zo precies meer herinneren.

Geplaatst

Sinds oktober 2003 hebben wij ook de Magellan SporTrak (geel). Sinds die tijd pas 1x een probleem er mee gehad tijdens het doen van een cache, toen kreeg ik afwijkingen van 10 km. Verder geen problemen, ook niet qua vastlopen of zoiets. Wel problemen met het batterijklepje, het ringetje dat er aan dit is een keer afgebroken :ph34r: . Verder is t een ;) GPS!

P.s. De keer dat het fout ging was op 1 december 2003 rond een uur of 4.

P.s. 2 Op 1-2-2004 om 14:15 waren wij aan het cachen en was er geen probleem.

Geplaatst

Het wordt een interessant draadje. ook bij mij waren de tijden dat het mis ging rond 3 uur s'middags. ;)

Zou het iets te maken kunnen hebben met het fout interpreteren van informatie van WAAS satelietten?:ph34r:

Wie weet hier iets zinnigs over te zeggen?

Geplaatst

Maar het kan aan een heleboel liggen :

misschien gebeurd het als de GPS 3 uur aan staat, bijvoorbeeld als je bijna altijd om 13:00 begint en om 16:00 beginnen de problemen

misschien zijn de batterijen tegen die tijd ver genoeg leeg om voor problemen te zorgen

misschien is de GPS tegen die tijd te koud geworden (volgens de spec moet ie boven de -10 blijven), volgende keer gaat de thermometer dus ook nog mee...

misschien loop je net over aardstralen heen ;)

Of misschien ligt het inderdaad aan WAAS, meestal kan ik het verhelpen met een clear memory->all en de batterijen eruit/erin. Dus misschien is de GPS dan weer netjes gereset zodat ie weer opnieuw gegevens van WAAS kan opvragen ?

Overigens. Soms als de GPS zo in de war is, heb ik een heleboel goede satteliet ontvangst (veel zwarte balkjes) en staat er dan geen 2D of 3D: de GPS zegt dus zelf dat ie niet weet waar we zitten...

Ik ben dus helemaal de kluts kwijt wat er nou precies mis is...:unsure: Het zou handig zijn om het te kunnen reproduceren...

Geplaatst
[...]P.s. De keer dat het fout ging was op 1 december 2003 rond een uur of 4.

P.s. 2 Op 1-2-2004 om 14:15 waren wij aan het cachen en was er geen probleem.

Ik heb even terug gekeken met de Mission Planner wat er die dag gebeurd is. Als ik uitga van positie Utrecht stad (dat is een beetje centraal gelegen in ons landje) dan is tussen 15.00 en 15.30 (wintertijd is een uur later) de PDOP, dus de plaatsingsonnauwkeurigheid door de configuratie van de satellieten, heel groot. Dat is puin. In de tijd daarvoor en daarna is die prima: 3 op de schaal.

Heden is de slechte tijd een ietsje korter maar nog steeds zo om en nabij de 15.30-1600 uur 's middags gelegen. Kort daarvoor is er een prima constellatie (PDOP=3).

En natuurlijk kan het ook aan onze EGNOS liggen. Die is nog in testmode en door een gebrek aan waarnemingsstations op de grond is de grootste kans je merkt dat dat de zaak mis gaat op het moment dat de grootste correcties moeten worden aangebracht. En dat is zo even nadat de zon zijn hoogste punt heeft bereikt. De verstoring van de ionosfeer is dan het grootst. En dat is waar EGNOS juist wat aan wil doen.

Cachers die hun tochten plannen: neem ook even mee hoe de satellieten ervoor staan!

• 1 month later...
Geplaatst
Of misschien ligt het inderdaad aan WAAS(..)

Wellicht eens een test doen door WAAS/EGNOS uit te schakelen... :beerchug:

Dit trof ik aan op Magellan Sportrak Review:

The units are permanently in the WAAS mode which can't (easily) be switched off.  This will be a problem for users far outside the WAAS and EGNOS correction areas.  For example, users in Australia have reported significant position errors introduced by receiving the POR satellite's WAAS corrections.

For those that MUST deactivate WAAS, perform the following keystrokes (not approved by Magellan and may lock up the receiver):  MENU, Right, Left, Right, Left.  A "00" box appears.  Rocker up to "03", Enter.  Another Enter will deactivate WAAS.  Esc, Esc, and then power off.  (This is important; other keystrokes may lock up the unit).  To turn WAAS back ON, rocker back up to "03" and press Enter.

Zelf bezit ik een Sportrak Color welke zeer goed bevalt. Geen lock-ups of disposities. Firmware staat op 5.1. Het enige wat ik nog mis is een tool waarmee ik MapInfo of ArcView shapes kan uploaden als kaartmateriaal... :cry:

De antenneontvangst is echt verbazingwekkend !

Grtz!

Geplaatst
De antenneontvangst is echt verbazingwekkend !

Ik heb vernomen, en ik weet niet zeker of dit precies klopt, maar waarschijnlijk is het wel.

De Magellan gps'en hebben zeker geen beter ontvangts dan de Garmin GPS V.

Ze werken alleen met gegist bestek, en de garmin GPS'en niet.

Dit houdt in dat als de ontvangst wegvalt dan berekend de Magellan de positie gewoon door alsof je gewoon door beweegt.

Als de garmin geen ontvangst meer heeft, dan wordt dat gewoon aangegeven.

Verder hoor ik veel verhalen dat de magellan doorijlt. Als je naar een cache loopt en er gewoon overheen gaat, en verolgens weer terug moet.

Dit effect klopt precies als je ervan uitgaat dat de Magellan werkt met gegist bestek.

Het lijkt alsof de Magellan dus een beter ontvangst heeft, maar dit is in werkelijkheid dus niet zo. Qua ontvangst zijn ze beiden gelijk.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...