Spring naar bijdragen

coordinaat om zetten naar rd


mc gregor

Aanbevolen berichten

:D

 

 

voor een cache moet ik coordinaten omzetten naar rd om dat dat beter werkt

 

dat lukt nog wel met een prog van de bruineberen.

 

of kan ik de coordinaten in tikken en dan omzetten naar rd.

 

en hoe zet ik deze dan op kaart mapsource/ozi of iets anders

 

en hoe moet ik dat dan instellen :dribble:

 

HELP !!!!!!!!

 

 

Rob

 

 

 

 

 

 

 

mijn dank grenst aan honds dol heid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Of simpelweg het je GPS laten doen. Voor zover ik weet kan je ze allemaal instellen op ons RD raster in meters en dan weer terug gaan naar WGS84 graden.

Hier zijn recepten beschreven om het te doen.

Er staat daar ook iets (onderaan) over Mapsource instellen.

Voor Ozi kan je het nazien bij Ozi Explorer en Nederlandse Topografische kaarten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik de enige geocacher die een GPS heeft die alleen maar met WGS84 kan werken en dus niets om kan zetten naar RD of andersom?? En één die ook nog maar 2 cijfertjes achter de komma heeft??

 

Ach ik red me er wel mee, ik loop echter wel tegen een eigenschap van Ozie aan die met dit topic te maken heeft nl.:

Als ik een bestandje coordinaten van internet afhaal (een route of iets dergelijks) in WGS84 formaat en dit in Ozie inlees terwijl de displaydatum op WGS84 staat doet Ozie nog een vertaal slag waardoor al mijn punten iets naar het Noord-Oosten komen te liggen.

 

Dit zal wel te maken hebben met het feit dat de kaarten als RD kaarten zijn gecalibireerd alleen het zou handig zijn dat je bij het importeren van waypoints ook de datum in kan geven net zoals dit kan als je de waypoints handmatig invoert.

 

Vraag 1 Weet iemand of dit kan en zo ja hoe?

 

Via een omweg heb ik het geprobeerd met GPSBabel dat ik na een tip op dit forum ergens gedownload heb, alleen dit programma loopt bij mij al op regel 1 vast en geeft een syntax error.

 

Vraag 2: ligt die fout in GPSBabel misschien aan het feit dat ik W2000 gebruik en zo niet waar kan ik een werkende versie van dit programmaatje krijgen zodat ik te importeren WGS84 waypoint-bestanden in zijn geheel om kan zetten naar RD alvorens ik ze in Ozie inlaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik de enige geocacher die een GPS heeft die alleen maar met WGS84 kan werken en dus niets om kan zetten naar RD of andersom?? En één die ook nog maar 2 cijfertjes achter de komma heeft??

 

Ach ik red me er wel mee, ik loop echter wel tegen een eigenschap van Ozie aan die met dit topic te maken heeft nl.:

Als ik een bestandje coordinaten van internet afhaal (een route of iets dergelijks) in WGS84 formaat en dit in Ozie inlees terwijl de displaydatum op WGS84 staat doet Ozie nog een vertaal slag waardoor al mijn punten iets naar het Noord-Oosten komen te liggen.

 

Dit zal wel te maken hebben met het feit dat de kaarten als RD kaarten zijn gecalibireerd alleen het zou handig zijn dat je bij het importeren van waypoints ook de datum in kan geven net zoals dit kan als je de waypoints handmatig invoert.

 

Vraag 1 Weet iemand of dit kan en zo ja hoe?

 

[...]

Alleen WGS84 en 2 cijfertjes achter de komma? Wat voor oud type is dat?

 

En je probleem dat WGS84 coordinaten verkeerd terecht komen op een in RD geijkte kaart: waarschijnlijk heb je niet de datums.dat file bij Ozi.exe neer gezet. Lees maar eens het verhaal over RD en Ozi waar het in de inleiding vermeld wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen WGS84 en 2 cijfertjes achter de komma? Wat voor oud type is dat?

 

Magellan GPS Pioneer ergens in '96 / '97 gekocht. Voorloper van de 300 serie. Hij kan trouwens naast WGS84 ook NAD27 aan!!!!

 

waarschijnlijk heb je niet de datums.dat file bij Ozi.exe

 

Inderdaad heb ik dit niet gedaan omdat in de handleiding stond dat deze file strikt genomen niet meer nodig was, omdat Ozie tegenwoordig Rijksdriehoekmeting direct herkent. Juist omdat dit er zo stond dacht ik dat het daar in ieder geval niet aan kon liggen. Maar goed, je moet deze file dus sowieso altijd meenemen om later problemen te voorkomen.

 

Nu lijkt het perfect te werken.

 

Bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad kent Ozi "Rijksdriehoeksmeting", maarrrr in de ijkfiles van een bundel zeer bekende kaarten staat als datum "RD" vermeld. Dat is afkomstig van de tijd dat Ozi nog geen Rijksdriehoeksmeting definitie ingebakken had.

Er is dus toen een externe definitie gemaakt, genaamd RD, middels de datums.dat file. Vandaar dat die nodig is.

Een andere optie is natuurlijk om met een slimme edittor (die in één klap op meerdere bestanden eenzelfde actie kan uitvoeren) RD te vervangen door Rijksdriehoeksmeting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de ijk-files bedoel je toch de .map bestanden neem ik aan?

 

In al mijn .map bestanden staat al Rijksdriehoeksmeting, daarom dacht ik ook dat ik die datums.dat niet nodig had.

 

Kijk maar:

 

OziExplorer Map Data File Version 2.2

44H_Waalwijk Topo25 Rijksdriehoeksmeting

J:\Geocaching\JPG\Topo25_3_jpg\44H_Waalwijk.jpg

1 ,Map Code,

Rijksdriehoeksmeting,WGS 84, 0.0000, 0.0000,WGS 84

Reserved 1

Reserved 2

Magnetic Variation,,,E

Map Projection,Transverse Mercator,PolyCal,No,AutoCalOnly,No,BSBUseWPX,No

Point01,xy, 100, 100,in, deg, , ,N, , ,W, grid, , 130000, 413000,N

Point02,xy, 4100, 100,in, deg, , ,N, , ,W, grid, , 140000, 413000,N

Point03,xy, 4100, 5300,in, deg, , ,N, , ,W, grid, , 140000, 400000,N

Point04,xy, 100, 5300,in, deg, , ,N, , ,W, grid, , 130000, 400000,N

 

 

 

Ik blijf het vreemd vinden dat ie het zonder dat bestandje niet goed doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, en je hebt een dusdanige versie van Ozi dat hij in z'n datalijst ook Rijksdriehoeksmeting heeft staan? (Eenvoudig te vinden als je in je coördinaat statusbalk klikt op het displaydatum.)

Zelf heb ik namelijk ook geen datums.dat file staan, maar een versie die 'Rijksdriehoeksmeting' standaard al kent, en .map files met 'Rijksdriehoeksmeting'.

Het zou bij jou namelijk alsnog misgaan als je een datums.dat neerzet met daarin 'RD' plus z'n definitie, maar .map files gebruikt met daarin 'Rijksdriehoeksmeting'. Ozi vindt dan namelijk geen match en gaat uit van WGS84. (Hier kwam ik in den beginne van m'n Ozi gebruik achter toen ik bij "waypoint properties -> edit position" m'n muiscursor liet zweven boven het datumveld waarin stond 'Datum of loaded map'. De tooltip vertoonde WGS84 toen het nog misging, nu komt daar dan braaf 'Rijksdriehoeksmeting'.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Ozi heeft Rijksdriehoekmeting ingebakken (getest op de door jouw beschreven manier, staat keurig in het selectie-rijtje).

 

Maar het gaat in alle gevallen goed hoor, als ik handmatig coördinaten ingeef en zo, alleen als ik een bestandje met waypoints van het internet haalde en dit als setje importeerde ging het fout. Nu ik datums.dat heb toegevoegd gaat dat ook goed. Het probleem lijkt dus opgelost, alleen vreemd dat ik dat bestandje nodig heb, terwijl mijn Ozi Rijksdriehoekmeting herkent en mijn kaarten ook op die manier zijn gecalibereerd.

 

Wat er zou gebeuren als ik een GPS aansluit weet ik niet omdat dat met mijn GPS nog niet kan :-(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Ik heb zelf laatst iets in excel geprogrammeerd om coordinaten van WGS84 naar RD en vice versa te converteren. Dat kan via het voorbeeld-blad, maar je kan het ook erg makkelijk opnemen in je zelfgemaakte excel-sheets.

 

Ik heb het nog nergens on-line gezet, ook niet gedocumenteerd of zo, ik ben nu zo ongeveer de enige gebruiker. Maar als er meer mensen zijn die er wat aan hebben, dan stel ik het graag belangeloos ter beschikking. Hoe meer mensen er plezier van hebben, hoe beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Wij hebben een webpagina gemaakt dat een coordinaat omzet naar RD. Er zit ook een link bij naar mapquest zodat je kunt zien waar het ligt en een link naar de dichtsbijzijnde caches.

Kijk maar eens op RD-conversie

 

 

Volgens mij zijn daar de x- en y-coordinaten verwisseld...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben een webpagina gemaakt dat een coordinaat omzet naar RD. Er zit ook een link bij naar mapquest zodat je kunt zien waar het ligt en een link naar de dichtsbijzijnde caches.

Kijk maar eens op RD-conversie

 

 

Volgens mij zijn daar de x- en y-coordinaten verwisseld...

 

Nee hoor

 

Groetjes Quaerens :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...