Spring naar bijdragen

Slangenbeet?!


Lady Cachetta

Aanbevolen berichten

Ik vind het jammer en onbegrijpelijk dat je (met zo'n voor-opleiding) na dit voorval niet linea recta naar de EHBO bent gegaan.

Wat voor restklachten heb je nu nog?

Hopelijk geen weefsel-necrose ?

Bij lichaamsdelen / -uiteinden zoals vingers en tenen kan dit -gezien de doorbloeding- best vervelende gevolgen hebben. :(

 

Ik vind dat je best de naam van de cache mag vermelden, bij mijn weten komen adders alleen in de oostelijke provincies voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik vind het jammer en onbegrijpelijk dat je (met zo'n voor-opleiding) na dit voorval niet linea recta naar de EHBO bent gegaan.

Wat voor restklachten heb je nu nog?

Hopelijk geen weefsel-necrose ?

Bij lichaamsdelen / -uiteinden zoals vingers en tenen kan dit -gezien de doorbloeding- best vervelende gevolgen hebben.  :D

 

Ik vind dat je best de naam van de cache mag vermelden, bij mijn weten komen adders alleen in de oostelijke provincies voor.

Ik dacht eerst helemaal niet aan een slang.

Pas vandaag zag ik dat er precies twee kleine gaatjes op die plek zitten.

Bovendien vind ik dat je niet voor ieder wissewasje naar de dokter/ehbo moet rennen en als het vandaag beter gaat dan gisteren, dan zal het morgen nog beter zijn.

 

Het leek in eerste instantie meer op een wespensteek en daar ga je toch ook niet mee naar de dokter?! :(

 

De naam van de cache (is trouwens al vermeld) is BMC # 50 Simon says THAT simple, van Boudewijn.

Ik heb inmiddels van een andere kenner vernomen dat adders overál in Nederland voorkomen. :blink:

 

Restklachten zijn niet van necrotische aard, (dan had ik uiteraard wel actie ondernomen). Er waren geen flebitis-achtige verschijnselen (dan had ik wel afgetekend op de vene), primair inflammatoir (wat duidt op een goede afweer, toch?) en niet aggresief-progressief. Er was vooral sprake van jeuk en subcutaan oedeem.

Ik vertrouw in eerst instantie op de lichaamseigen antibiotica, voordat ik wat dan ook ga slikken.

Doorbloeding was steeds prima.

 

Bovenstaande is een hoop medisch gewauwel :( , maar ik denk dat GeoGerard wel begrijpt wat ik bedoel.

 

Twee jaar geleden ben ik in Italië ook door een slang gebeten in mijn arm en toen ontstond er de volgende dag wél flebitis, die ik netjes heb afgetekend (progressie: 2 cm/30 min.) waarvoor ik me uiteraard meteen heb laten behandelen. Maar dat was geen adder, maar een vogelslang.

 

Het restverschijnsel dat ik nu heb is pijn en stijfheid in mijn pols en in het tweede gewricht, wat nogal lastig is, aangezien het de middelvinger betreft. (Maar wel weer handig in het verkeer.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ALs je over een gifpomp beschikt zoals aspevenin kan je proberen om het gif eruit te zuigen al denk ik dat je daar nu wat laat voor bent.

Over die pompen zijn de experts hier het nog niet over eens.. uitzuigen word in ieder geval afgeraden.

Bij slangenbeten is de beste EHBO, drukverband stevig om het gebeten lichaamsdeel binden, maar niet de bloedsomloop afbinden. dan ASAP naar ziekenhuis..

Moet er wel bij zeggen dat de slangen hier wel een slag erger zijn die de adders in NL.. hier hebben we wel deathadders, maar dat zijn relatief onschuldige beestjes..

De meeste doden vallen trouwens idd onder kinderen en ouderen. een gezonde volwassene heeft een goede kans van overleven, zelfs bij een taipan (giftigste slang die er is), dat bewijst een hulpje van Steve 'croc hunter' Irwin laatst wel weer :/

 

Een goed boek (thriller) waar terloops veel info over slangen word gegeven is 'een Slang in Sydney'.

 

Stampen werkt bij de meeste slangen wel, maar je moet voorzichtig blijven.. altijd eerst ff met een stok of iets dergelijks testen voor je ergens je hand in steekt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Lady,

Kun je nog even precies aangeven met coördinaten en zo, waar het gebeurd is?

Dan kunnen we er rekening mee houden dat het daar gevaarlijk is.  :(

 

Verder beterschap met je hand.

Heeft je pappie er al een kus op gegeven?  :(

Ik zei nog tegen Lady: "Wedden dat er nu lieden met een heel speciaal gevoel voor humor heel 'scherpzinnig' gaan op merken, dat we vader en dochter zijn?"

 

En inderdaad, 2 zulke reacties.

 

Kijk, van Biertjuh vind ik het niet gek. Die heeft een verleden in Delft waar ie niet trots op is en hij rijdt nu steeds net als Barny met een grote boog om Delft heen. (Toch zal ie één dezer dagen dit cache-paradijs moeten bezoeken, want zijn echtgenote kraakt momenteel de ene moeilijke cache in Delft na de andere). :D

 

Maar van Peetee, een Fries nog wel (nou ja, Stadsfries) die mij op 6 juni zal gaan verblijden met een heerlijke taart, daar had ik het echt niet van verwacht! :blink:

 

Zo zie je maar weer, zelfs op het forum biedt het geocachen verrassingen. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vijf jaar geleden gebeten door een spitssnuitadder. In Zuid-Frankrijk.

Voelde inderdaad de beet zelf en zag eigenlijk ook meteen dat ik

gebeten was, er kwam een klein beetje bloed uit twee gaatjes.

 

Gezien het feit dat er in dat gebied heel veel spitssnuitadders voorkomen

(terwijl ze zeldzaam heten te zijn) ga ik er van uit dat het er ook één is geweest.

 

Had er op zich niet veel last van, de jeuk was de volgende dag al weg.

Ze zijn wel giftig, maar niet dodelijk voor mensen.

 

Moraal van het verhaal: Kijk uit voor slangen, als je denkt dat er slangen

in de buurt zijn, loop wat zwaarder, slangen voelen de trillingen door

de grond en zijn dan al weg voordat je er in de buurt bent.

 

Dat is zeker verstandig in tropische landen. In Sri Lanka op korte afstand

(4 tot 6 meter) toch een flink aantal zeer dodelijke slangen gezien. En

die afstand vind ik eigenlijk nog te weinig. Waarom? Misschien dat dit

stukje uit European Association of Poisons Centres and Clinical Toxicologists

XXII International Congress je aan het denken zet:

 

It is believed that 2–3 people in Sri Lanka die from snake bite every day, and

this country has the highest death rate from snake bite in the world.

 

Maar deze situatie verschilt niet veel met andere Aziatische landen.

 

Slangen zijn mooie beesten, maar wel van een flinke afstand, want ze

reageren vele malen sneller dan jij!

 

Bytheway.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Yvonne (GOTCHA)
In Noorwegen, als je daar je de bossen loopt, doe je laarzen aan, een lange broek en een shirt met lange mouwen.

Nou ja zeg, ik heb helemaal geen lange broek (geen korte ook trouwens) en wil er beslist geen aan.

En laarzen waar je op kunt wandelen heb ik ook nog nooit aangehad, die zijn dus alleen voor hele natte plekken voor een zo kort mogelijk stuk.

De risico's neem ik dan maar voor lief.

Het moet wel leuk blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoeft geen adder te zijn geweest. een ringslang kan

ook bijten en is niet erg giftig. alleen verwacht je

dat niet in de winter. of andere beestjes met scherpe

tanden. vleermuis, bunzinkje verstoord in zijn slaap ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Lady,

 

Hoe ver staan die gaatjes in jouw vinger uit elkaar? Ik heb mijn huisdier even opgemeten (hoewel hij het %=+$$/ om z'n bek open te doen)

adder01.jpg

Hoewel adders best lang kunnen worden zijn het eigenlijk maar hele kleine beestjes. Die tandjes staan maar een paar millimeter uit elkaar. Deze (en z'n brooertje) staan bij mij op sterk water dus als je nog eens van dichtbij wilt zien wie je gebeten heeft kom je maar eens langs. Ze komen uit het bos tegenover motel de Witte Bergen bij Laren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Lady,

 

Hoe ver staan die gaatjes in jouw vinger uit elkaar? Ik heb mijn huisdier even opgemeten (hoewel hij het %=+$$/ om z'n bek open te doen)

Eén foto zegt meer dan duizend woorden, dus hierbij de betreffende getroffen vinger:

 

slang_vinger.JPG

 

Ik moet zeggen dat t erg lastig is op je eigen vinger te tekenen en er dan een foto van te maken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruisende berichtjes...

Je vinger ziet er trouwens al weer redelijk gezond uit.

Maar ik begrijp dat hij nog niet zo gezond aanvoelt?

Hoe zit het trouwens met je tetanus inenting?

Sinds ik mijn oom aan tetanus verloren heb ben ik daar erg voorzichtig mee.

Of zijn adders immuun voor tetanus?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zit geregeld in zuid-west Tsjechie waar de zandkopadder (ofzo) voorkomt, wat naar het schijnt de enige echt dodelijke slang in Europa is. Ik heb ze weleens gezien ja. Ongerust als ik was vroeg ik het na bij de locale boswachter, onze buurman, en die gaf een luchtig antwoord; "ja er overlijden weleens mensen aan een slangenbeet van die adder, dat zijn dan toeristen of lui uit de stad die het beest zien en zo in paniek raken dat ze overlijden aan een hartaanval"

sindsdien trek ik in lang gras wel laarzen aan maar maak ik me verder niet druk meer want de kans dat ik daar door een auto overreden wordt is zoveel kleiner dan de kans op een slangebeet dat ik me daar veiliger voel dan in Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

we hebben het vermoeden dat onze hond eens gebeten is, en dat zette ook behoorlijk op. maar ze heeft het rustig overleefd en kruipt weer net zo vrolijk als voorheen in de houtstapel, waar slangen volgens de buren graag zitten, en waar we nu de as van de open hard strooien, daar schijnen slangen namelijk niet van te houden. misschien een idee voor caches in slangen-area's, even de inhoud van je open haard uitstrooien voor je de cache legt.

 

 

grtz Kora, nog steeds banger voor auto's dan voor slangen, Azimuth

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...