Spring naar bijdragen

Slangenbeet?!


Lady Cachetta

Aanbevolen berichten

Twee weken geleden werd ik tijdens het graaien naar een cache onder de wortels van een boom in een moerassig gebied, gebeten door een beest. Ik kon het betreffende dier zelf niet zien. Het getroffen lichaamsdeel was mijn rechter-middelvinger. Het deed flink pijn, zoals een wespensteek.

Daarop zwol de betreffende vinger op en kreeg een interessante rood-blauwe kleur. Het geheel ging gepaard met een pijnlijke jeuk, vooral 's nachts. Na enkele dagen werd de zwelling minder en dacht ik dat het allemaal over was.

Sinds vandaag wordt het echter weer erger en nu doet niet alleen mijn vinger, maar mijn hele hand pijn.

Er zijn duidelijk twee gaatjes te zien in de vinger, op ongeveer 1/2 cm. afstand van elkaar.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Betreft dit inderdaad een slangenbeet?

En zo ja, hoe lang heb ik dan nog?

 

Alle advies is welkom, want ik heb mijn vinger hard nodig voor mijn werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik zou naar de dokter gaan of even langs het havenziekenhuis in r'dam

TeQuila, bedankt voor je reactie,

 

Ik zou ook wel naar de dokter gaan, als ik er van overtuigd zou zijn dat hij hier wat aan kan doen. Maar dat betwijfel ik. Ik kan mezelf ook wel antibiotica voorschrijven. Maar ik wil graag weten of er ervaring mee is onder geocachers.

En waarom het Havenziekenhuis? Zo diep was het moeras nou ook weer niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn duidelijk twee gaatjes te zien in de vinger, op ongeveer 1/2 cm. afstand van elkaar.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Betreft dit inderdaad een slangenbeet?

En zo ja, hoe lang heb ik dan nog?

 

Alle advies is welkom, want ik heb mijn vinger hard nodig voor mijn werk.

Dit lijkt inderdaad erg op een slangenbeet, zeker in de contect zoals jij omschrijft.

In nederland komen adders van een aardig formaat voor, ik heb ze zelf al regelmatig gezien van langer dan 50 cm, en al heel wat beten moeten behandelen.

Hoe groter het beesie is hoe agressiever zijn gif kan zijn.

Hoewel de adder zelden een mens of groot dier dodelijk kan verwonden kan het vuil van de tanden in combinatie met het gif toch een aardige rotte plek veroorzaken maar daar weet je inmiddels alles van begrijp ik :thumbup:

ALs je over een gifpomp beschikt zoals aspevenin kan je proberen om het gif eruit te zuigen al denk ik dat je daar nu wat laat voor bent.

Waarschijnlijk heeft je lichaam zelf het hele kleine beetje gif al afgebroken of zit het nu in je weefsels en heb je nu alleen last van een fikse onsteking.

Een bezoekje aan de huisarts zou ik dan ook zeker niet nalaten.

Je moet dan wel erbij vermelden dat het waarschijnlijk om een slangen beet gaat dan krijg je vanzelf of een doorverwijzing of een fikse antibiotica keur.

 

Suc7

en

Beterschap in ieder geval.

 

----Schat levens kansen in op -2 dagen-----

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een uurtje googelen leert me:

 

* dat de beet inderdaad van de adder is. In Nederland is dit de enige giftige slang. Heeft twee tandjes in de bovenkaak.

* dat de beet niet gevaarlijk is, mits men zich laat behandelen door een dokter.

 

Wat ik niet heb kunnen vinden is of je wel of niet de cache hebt gevonden. Want daar gaat het uiteindelijk om.

 

Beterschap in elk geval.

 

8BG

 

Professioneel jongleur en googelaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een uurtje googelen leert me:

 

* dat de beet inderdaad van de adder is. In Nederland is dit de enige giftige slang. Heeft twee tandjes in de bovenkaak.

* dat de beet niet gevaarlijk is, mits men zich laat behandelen door een dokter.

 

Wat ik niet heb kunnen vinden is of je wel of niet de cache hebt gevonden. Want daar gaat het uiteindelijk om.

 

Beterschap in elk geval.

 

8BG

 

Professioneel jongleur en googelaar

Uiteraard is de cache gevonden!

Daar had ik ook wel een slangenbeet voor over! (Het ging om BMC # 50: Simon says THAT simple, van Boudewijn, die tot op heden door slechts drie mensen is opgelost. De beet past wel in het kader van het hele verhaal, bedenk ik me nu...)

 

En wat moet ik bij die dokter doen dan?

 

Nog een ding dat ik niet begrijp: hoe kun jij een uurtje googelen als dit onderwerp slechts een half uur op het forum staat?

 

Je bent niet alleen jongleur, goochelaar en googelaar, maar ook nog eens clairvoyant!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een uurtje googelen leert me:

 

* dat de beet inderdaad van de adder is. In Nederland is dit de enige giftige slang. Heeft twee tandjes in de bovenkaak.

* dat de beet niet gevaarlijk is, mits men zich laat behandelen door een dokter.

 

Wat ik niet heb kunnen vinden is of je wel of niet de cache hebt gevonden. Want daar gaat het uiteindelijk om.

 

Beterschap in elk geval.

 

8BG

 

Professioneel jongleur en googelaar

Uiteraard is de cache gevonden!

Daar had ik ook wel een slangenbeet voor over! (Het ging om BMC # 50: Simon says THAT simple, van Boudewijn, die tot op heden door slechts drie mensen is opgelost. De beet past wel in het kader van het hele verhaal, bedenk ik me nu...)

 

En wat moet ik bij die dokter doen dan?

 

Nog een ding dat ik niet begrijp: hoe kun jij een uurtje googelen als dit onderwerp slechts een half uur op het forum staat?

 

Je bent niet alleen jongleur, goochelaar en googelaar, maar ook nog eens clairvoyant!

Ik denk dat 8BG in de toekomst kan kijken :thumbup:

 

Zoals ik al zei waarschijnlijk hoef je die huisarst iet eens onder ogen te komen maar kan je via het telfonisch spreek uur ( als dat nog bestaat) uitleggen wat er aan de hand is, dan kan je vaak gelijk een doorverwijzing krijgen.

 

De meeste kids die ik behandeld heb gingen we toch wel mee naar de eerste hulp, bij kinderen wil het gif nog wel eens agressiever werken.

 

De meeste ziekenhuizen hebben het antiserum wel op voorraad en dat werkt vaak beter dan een antibiotica keurtje maar vaak krijg je allebei.

 

Teq noemde al het haven ziekenhuis in rotterdam, dit ziekenhuis heeft een kliniek voor tropische en vreemde ziekten maar ook voor de behandeling van slangen of andere reptielen beten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een ding dat ik niet begrijp: hoe kun jij een uurtje googelen als dit onderwerp slechts een half uur op het forum staat?

 

Je bent niet alleen jongleur, goochelaar en googelaar, maar ook nog eens clairvoyant!

Jemig. Normaal gesproken zou ik hier een uur over doen, nu blijk ik het ook in een half uur te kunnen :thumbup: .

 

De dokter kan je wat tegengif bezorgen. Dat schijnt hij nog te mogen.

Als hij dat niet wil kan je altijd nog terugvallen op een praatje over het weer.

 

Trouwens is in Nederland 1 op de 130 beten door de adder dodelijk. Ik neem aan dat het dan om jonge kinderen gaat of ouderen. Met jou conditie hoef je je daarover geen zorgen te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht dat die adders nog in winterslaap zitten. Maar je... het is dan ook geen winter.

Wel geeft dit aan dat cachen niet helemaal zonder gevaar is. :thumbup:

En dat je bij bepaalde cache's (in gebieden waar adders leven) beter een leren werkhandschoen aan kunt doen.

 

Jacco vechtdal team

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We kunnen nu wel allemaal lachen en grapjes maken, maar ik denk dat we toch gewaarschuwd zijn.

 

Denk er in het vervolg om als je een cache benaderd met de blote handen en zeker als je je hand in het ongewisse moet steken.

Steek eerst even met een stok of maak lawaai. Slangen zijn helemaal niet op een avontuurtje uit en als ze kunnen zijn ze weg voordat je ze te zien krijgt. Maar een in het nauw gedreven dier maakt gekke sprongen (of was het beten).

En dat er wel eens iemand dood aan kan gaan, is gewoon een feit! :thumbup:

 

Doe dus handschoenen aan als je je hand ergens in steekt en je hebt geen overzicht over de situatie. Is al nuttig al was het maar voor brandnetels en doornen. Net zogoed als dat we stevig schoeisel aantrekken als we een gebied intrekken dat maar een beetje afwijkt van een stadwandeling, dus ook die andere ledematen beschermen.

 

Een gewaarschuwd man (en natuurlijk vrouw) telt voor :(:crybaby:

 

Edit:

Vechtdal ik geloof dachten hetzelfde op hetzelfde moment

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat je bij bepaalde cache's (in gebieden waar adders leven) beter een leren werkhandschoen aan kunt doen.

 

Jacco vechtdal team

Hey weer een uitrusting stuk erbij dus, dat zou betekenen dat je in ieder bosrijk gebied deze handschoenen bij je zou moeten hebben.

 

Alleen moet je dan wel een stevige leren handschoen nemen een normale werkhandschoen die voor het grootste deel uit stof bestaat bijt het beesie gewoon doorheen.

 

En natuurlijk een paar stevige stappers dus geen sandalen en blote voeten dat vinden die krongkel gevaartes meestal ook wel leuk om in te happen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het een idee om bij een cache waarbij de kans vrij groot is om een adder tegen te komen om er een waarschuwwing bij te zetten. Ik heb bij verschillende caches ook een tekenwaarschuwing gezien. Ik denk dat als men er op wordt geattendeerd, dat men wel wat voorzichtiger is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...