vp2rood Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 Hallo sinds kort heb ik een Garmin 450t. Gisteren naar Antwerpen gegaan om wat te cachen, helaas bleek één van mijn GPX bestanden (net de gene met alle trads rond Antwerpen) niet leesbaar te zijn. Voor ik weg ging heb ik nog via Basecamp gekeken of alle caches er op stonden en dat klopte. Maar in het veld kon ik deze dus niet oproepen. Weer terug thuis opnieuw gekeken. Ze staan er gewoon op. De vier GPX bestanden hadden in totaal zo'n 775 caches met childwaypoints erbij zo'n 1400 wp's. Dat lijkt me toch ruim binnen het limiet. Weet iemand wat er aan de hand is en wat de oplossing is voor dit probleem.
Team Gelaen Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 hm, geen idee. Kun je de gps openen vanaf de GPS (als je via de windows verkenner naar de verwisselbare schijf gaat)? Als ik nieuwe dingen naar mijn GPS copieer, probeer ik altijd thuis uit of alles leesbaar is. Dat doe ik voor nieuwe kaarten en voor nieuwe GPX bestanden, net om dit soort problemen te voorkomen. En bovendien (als je dat al niet doet), de GPS ontkoppelen van de PC met de mogelijkheden die windows daarvoor biedt. 'Gewoon' de usb kabel eruit trekken KAN zorgen voor problemen.
Marcel en Micha Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 Ik heb een Garmin Dakota 20 en bij mij is het ook wel eens. Als ik een pocket quiery (GPX bestand) erop zet (of meerdere), dan koppel ik hem even af van de computer en zet ik hem aan en ga echt even kijken in mijn GPS of de caches erin staan. 9 van de 10 keer gaat het goed, maar soms staan ze er gewoon niet in (en dan staan de GPS bestanden wel op de goede plek). Meestal is het wel als ik meerdere topo kaart gedeeltes erop zet en bijvoorbeeld 2 GPS bestanden van 1000 caches. Als ik dan alles wis en het er opnieuw op zet werkt het allemaal prima. Het zou misschien er aan kunnen liggen omdat ik ook de GPS zomaar los trek en niet eerst dat ding aan klik dat je het veilig kan verwijderen.
Wad-Seekers Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 En bovendien (als je dat al niet doet), de GPS ontkoppelen van de PC met de mogelijkheden die windows daarvoor biedt. 'Gewoon' de usb kabel eruit trekken KAN zorgen voor problemen. Ik gebruik een Etrex-Vista. Ik ontkoppel alle usb-aansluitingen altijd via 'hardware veilig verwijderen' maar de etrex staat nooit in het rijtje met te ontkoppelen aansluitingen. Iemand een idee hoe dat kan?
vp2rood Geplaatst 3 juni 2011 Auteur Geplaatst 3 juni 2011 hm, geen idee. Kun je de gps openen vanaf de GPS (als je via de windows verkenner naar de verwisselbare schijf gaat)? Als ik nieuwe dingen naar mijn GPS copieer, probeer ik altijd thuis uit of alles leesbaar is. Dat doe ik voor nieuwe kaarten en voor nieuwe GPX bestanden, net om dit soort problemen te voorkomen. En bovendien (als je dat al niet doet), de GPS ontkoppelen van de PC met de mogelijkheden die windows daarvoor biedt. 'Gewoon' de usb kabel eruit trekken KAN zorgen voor problemen. De GPS is gewoon te openen via windows verkenner. Als ik dubbelklik op de GPX bestanden dan worden deze gewoon in GSAK geladen en worden alle caches gewoon weergegeven. Met de bestanden is dus niets aan de hand lijkt me. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat de andere caches wel wel werden weergegeven maar dat de inhoud (dus omschrijving, logboeken en hintweergave) niet raadpleegbaar was. Als ik daarnaar vroeg sloeg de GPS zelfs vast. Blijkbaar is er iets goed misgegaan. Jammer dat ik niet precies weet wat, want kan ik het de volgende keer misschien voorkomen.
wolojoli Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 Een 'eject' doen van de disk werkt bij mij ook prima (Windows7)
Saab9-x Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 (bewerkt) Ik heb dit probleem ook wel een paar keer gehad, maar heb een goede 'work around'. Bij mij was het probleem als ik de in een keer de oude gpx file verwijder (ca. 1500 caches) en nieuwe gpx bestanden via GSAK op mij Oregon 300 zet heeft het de Garmin veel tijd nodig om intern alles weer op orde te krijgen. Soms loopt het vast en moet je de batterijen verwijderen om 'm weer te resetten en op te kunnen starten. In deze situatie zag ik een aantal caches niet, die wel in de gpx stonden. Wat ik tegenwoordig doe is eerst de Oregon aan de PC koppelen (USB), de oude GPX bestand(en) verwijderen, afkoppelen, opnieuw opstarten (dus zonder caches erop), weer uitzetten, aan de PC koppelen en de nieuwe gpx file(s) erop zetten. Dan start de Oregon weer goed op met alle caches in de kaart van de gpx. 3 juni 2011 bewerkt door Saab9-x
Marcel en Micha Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 @ Saab: dat klinkt me erg bekend in de oren. Als ik ineens heel veel info eraf haal en erop zet dan doet hij er ook heel erg lang over om te laden. Ik ga het de volgende keer doen zoals je het doet: Leeghalen, afkoppelen, aan en uit zetten, aankoppelen, nieuwe bestanden erop. Tnx!
Bolle1961 Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 Ik gebruik een Etrex-Vista. Ik ontkoppel alle usb-aansluitingen altijd via 'hardware veilig verwijderen' maar de etrex staat nooit in het rijtje met te ontkoppelen aansluitingen.Iemand een idee hoe dat kan? hij is niet als usb massa opslag aangekoppeld als je op je eTrex kiest voor usb massa opslag komt hij wel in het rijtje veilig verwijderen te staan
Le Comte Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 Bekend probleem. Ik kan de methode die Saab9-x hierboven beschrijft aanbevelen.
Wad-Seekers Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 Ik gebruik een Etrex-Vista. Ik ontkoppel alle usb-aansluitingen altijd via 'hardware veilig verwijderen' maar de etrex staat nooit in het rijtje met te ontkoppelen aansluitingen. hij is niet als usb massa opslag aangekoppeld als je op je eTrex kiest voor usb massa opslag komt hij wel in het rijtje veilig verwijderen te staan Dat klopt. Maar de gegevens worden toch ergens weggeschreven. Ik vind het dan ook vreemd dat er niet steeds een 'veilig verwijderen' optie is.
topzoekertje Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 Ik heb het probleem met het trage opstarten ook een paar keer gehad. Oorzaak is dat de Oregon alle informatie in nieuwe GPX-bestanden omzet naar een eigen format. Die informatie in zijn eigen format is wat je te zien krijgt als je caches opvraagt. Bij een aantal grote nieuwe bestanden kost dat omzetten/inlezen veel tijd en hij lijkt zelfs vast te lopen (ik geloof dat hij vooral vastloopt als hij nog geen fix heeft, dus binnen). Batterijen eruit is dan de enige oplossing. Bij het opnieuw opstarten herkent hij de GPX-bestanden niet meer als nieuw en leest ze dus niet opnieuw in. Gevolg: de Oregon vindt geen caches. Oplossing is simpel: open het GPX-bestand en sla het weer op. De datum is dan aangepast en bij de volgende keer opstarten herkent de Oregon het bestand als nieuw en zal de bestanden inlezen. Praktisch is het om niet teveel grote GPX-bestanden in een keer op de GPX te zetten en als je dat toch doet, de GPS pas buiten weer aanzetten.
Fam Vogel Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 1 vraagje wanneer is een gpx bestand te groot? Ik laat mestal 1 pocketqueari in van 1000 caches, die ik de volgende keer wis voor ik nieuwe inlaad.
barnold Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 (bewerkt) toevallig overkwam mij dit gisteren ook met mijn oregon 450t. een groot gpx bestand geladen en misschien niet netjes losgekoppeld. daarna nog even terug vast aan de pc en nog een kleintje toegevoegd. gevolg: in het veld was het kleine bestand prima te lezen, het grote bestand leverde wel de lijst met aanwezige caches op en ik kon aangeven dat ik er naar toe wilde navigeren, maar zodra ik een beschrijving tekst of hint wilde zien. liep hij vast. gelukkig kon het thuisfront mij wat assistentie verlenen. ik dacht eerst dat het gekomen was omdat ik eergister een nieuwe software versie op het apparaat gezet had, maar die verklaringen over koppelen en intern het gpx bestand niet goed representeren, lijken mij zinniger. eenmaal thuis heb ik geprobeerd of ik de bestanden vanuit mapsource, basecamp en easygps kon benaderen. dat ging prima. het moet dus bijna zeker aan de incorrecte eigen representatie binnen de oregon gelegen hebben ik heb de caches nogmaals vanuit gsak geladen en dat geeft geen problemen. 3 juni 2011 bewerkt door barnold
Cernunnos Geplaatst 3 juni 2011 Geplaatst 3 juni 2011 bovenstaande post op verzoek van poster verwijderd.
Aanbevolen berichten