Spring naar bijdragen

Hoeveel Geocachers In Nederland?


vliegtuigteam

Aanbevolen berichten

Beste collega-cachers,

 

Bedankt voor het mee-filosoferen over de cacheactiviteit in Nederland. Ik voel me iig niet ongewenst als nieuwkomer, dat is prettig. De Global-cache suggestie gaf me nog het meest wat ik wilde weten. Daar staat hoeveel cachers in welk jaar hoeveel caches gelogd hebben! De derde kolom is het aantal actieve cachers dat jaar.

 

2003 33038 2048 16

2004 82744 3618 22

2005 136817 5607 24

2006 229217 8427 27

2007 407931 12220 33

2008 619304 18358 33

2009 938660 26732 35

2010 1291125 35045 36

2011 662771 23024 28

 

Zo kun je zien dat bijv. in 2010 meer dan 1,2 miljoen caches zijn gevonden door bij elkaar ruim 35.000 cachers.(met een gemiddelde van 36 caches per cacher) Dat zal dus ongeveer het aantal actieve cachers zijn in Nederland.

 

Laat ik me niet door tegenhouden! Nu alleen nog een GPS-apparaat, of een I-phone (ga nog even spitten in het forum...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

6 jaar geleden hoorden wij tot de nieuwelingen, de groep die niet zou niet weten wat echt geocaching was, geen creativiteit hebben, het "geheim" niet geheim houden, teveel drukte veroorzaken dus geocaching zou over een paar jaar niet meer leuk zijn....:cry:

 

We komen nog steeds zelden geocachers tegen, op loglijsten van onze eigen geocaches komen namen voor van mensen ver uit de buurt. En ook zien we juist geen namen van plaatsgenoten (gewoon eens gekeken aan de hand van gelegde caches in woonomgeving) die dus weer ergens anders heengaan of andere voorkeuren hebben.

 

6 jaar geleden was je bijzonder als je 1000 caches gevonden had, dán was je iemand:eek: Nu lopen we tegen de 1000 kilocachers aan zie ik in genoemd overzicht.

En de kwaliteit van caches, er zijn veel wegwerpcaches gekomen en ook hele mooi wandeltochten.

 

Maar ik ben wel weer benieuwd hoeveel van de cachers op de statistieken bijv. het laatste jaar minimaal1 cache gelogd hebben.

Ik hoor helaas nooit iemand klagen dat er zoveel voetbalclubs zijn en verenigingen dat er eigenlijk niks meer aan is en dat we het maar moeten stoppen:dribble:Gelukkig houd ik niet van voetballen en wel van geocaching.

 

Nelleke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo kun je zien dat bijv. in 2010 meer dan 1,2 miljoen caches zijn gevonden door bij elkaar ruim 35.000 cachers.(met een gemiddelde van 36 caches per cacher) Dat zal dus ongeveer het aantal actieve cachers zijn in Nederland.

De gemiddelde cacher vind 36 caches per jaar? Dat lijkt me iets te kort door de bocht...

Ik vond er vorig jaar 513 en dit jaar zit ik daar al over heen.

Er zijn heel veel cachers die het na 10 caches voor gezien houden, en die vallen vast ook onder de hierboven genoemde "actieve" cachers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien geven de maandelijkse statistieken dan een beter beeld. Die zeggen dat er per maand zo'n 8000 tot 12000 cachers actief zijn.

Maand	Gevonden	Cachers		Percentage gevonden
01	94713		8101		08,3%
02	107035		8529		09,4%
03	131609		9628		11,6%
04	177714		11533		15,6%
05	195207		12020		17,1%
06	133663		10447		11,7%
07	99300		8155		08,7%
08	120117		9071		10,5%
09	99435		8438		08,7%
10	115209		8952		10,1%
11	81374		7580		07,1%
12	94062		7863		08,3%

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo kun je zien dat bijv. in 2010 meer dan 1,2 miljoen caches zijn gevonden door bij elkaar ruim 35.000 cachers.(met een gemiddelde van 36 caches per cacher) Dat zal dus ongeveer het aantal actieve cachers zijn in Nederland.

De gemiddelde cacher vind 36 caches per jaar? Dat lijkt me iets te kort door de bocht...

Ik vond er vorig jaar 513 en dit jaar zit ik daar al over heen.

Er zijn heel veel cachers die het na 10 caches voor gezien houden, en die vallen vast ook onder de hierboven genoemde "actieve" cachers.

vliegtuigteam heeft ook niet gezegd dat de gemiddelde geocacher er 36 vindt per jaar. Nee, gemiddeld worden er 36 caches gevonden per geocacher. Dat is toch wat anders.

Misschien eens interessant om een verdeling te maken van de aantallen. Zal vast geen mooie Gaus kromme uitkomen, maar wat wel?

 

Overigens, de getallen komen van de buren en voor zowel de getallen aangehaald door vliegtuigteam en Japiejoo zijn dit de getallen voor Nederland en België samen. Waarbij gezegd kan worden dat ongeveer 3/4 van de founds in Nederland zijn (dus meer dan 3 miljoen) en 1/4 van de founds in België (dus ruim 1 miljoen)

 

- Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je raakt met dit soort statistieken natuurlijk altijd in de problemen wat betreft concrete getallen over cachers.

Als ik het goed begrijp zijn deze statistieken gebaseerd op caches die in Nederland en België liggen. Dus toeristen-cachers vinden enkele caches in Nederland en die worden hierin meegenomen, wat dus het gemiddelde aantal per cacher beïnvloed, want die vindt er misschien in een jaar 500 in Duitsland en maar 10 in Nederland, maar die in Duitsland vind je hier niet terug. Andersom geldt ook dat mijn founds in het buitenland hier ook niet in voorkomen.

Als je goede statistieken over cachers wilt hebben moet je eigenlijk de data van de cachers hebben en niet de data vanuit de caches.

Dus zoals al gesteld in het postje hierboven: gemiddeld werden er 36 caches in Nederland en België gevonden per geocacher in 2010. Niet meer en niet minder :)

 

En wat betreft die verdeling, ik zou inzetten op een mooie gamma-distributie en dan vind ik de k=2, theta=2 wel een mooie :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk dit is een onderwerp waar ik als forum newbie wel kan aanhaken. Ik ben denk dat ik een typisch voorbeeld ben van iemand die buiten alle gemiddelden valt. In 2006 al geregistreerd eerste cache pas in 2009 gelogd en daarna vooral een 'gelegenheids'-cacher. Na de ziekte van mijn vrouw vorig jaar nu sinds april de draad opgepakt en wat fanatieker nu. Niet dat ik voor de aantallen ga maar iemand die vooral veel plezier beleefd aan het bezoeken van locaties en van de onverwachtse gebeurtenissen, ontmoetingen. Elkaar overlopen zal denk ik niet snel gebeuren want ik denk dat juist de vrijheid van het geocachen er voor zorgt dat ieder zijn eigen invulling er aan geeft....en dat spreekt mij juist zo aan. Voor mijn 'hoe-en-waarom' tsjek het profiel zou ik zeggen.

 

Misschien is het een optie om een voorstel topic in het forum op te nemen? Dat miste ik zelf hiermee krijg je inzicht in een ieder zijn motivatie (en kunnen we gaan turven met hoevelen we zijn) ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het een optie om een voorstel topic in het forum op te nemen? Dat miste ik zelf hiermee krijg je inzicht in een ieder zijn motivatie (en kunnen we gaan turven met hoevelen we zijn) ;)

goed idee, ik heb ook al lopen zoeken naar zo'n topic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...