Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Zijn er mensen die aan GeoCaching doen en bijvoorbeeld rolstoelafhankelijk zijn?

Vinden jullie dat de leggers van de caches voldoende duidelijk aangeven dat je er wel of niet bij kunt komen?

Zijn de caches die dat wél zijn, makkelijk vooraf op te zoeken, hoe doen jullie dat?

Ik ben helemaal groen in het GeoCachen en erg benieuwd.

Geplaatst

Welkom in de wereld van het GeoCachen!

Caches worden 'gereviewed' voordat ze publiek beschikbaar zijn. Wij hebben een nauwkeurige reviewer en je kunt daarom altijd aan de sterretjes bij 'Terrain' zien of een cache rolstoel- toegankelijk is. Als 'terrain' maar één sterretje heeft, dan mag je er van uitgaan dat de cache rolstoel toegankelijk is. Alle andere hebben minimaal 1 1/2 sterretje! Met dank aan Kruimeldief, onze reviewer!

T-bones

Geplaatst

ook zou er bij elke cache die rolstoel toegankelijk is een rolstoel icoontje moeten staan. dit icoontje vind je rechts op een cachepagina bij het kopje atributes!

icoontje: wheelchair-yes.gif

Geplaatst

Een cache kan best rolstoeltoegankelijk zijn en toch meer dan 1 terreinsterretje hebben. Bijvoorbeeld als je een behoorlijk stuk moet afleggen, maar dit wel gewoon n een rolstoel kan. Dus in theorie zou het Wheelchair-attribuut de beste indicatie moeten geven. In theorie zeg ik, want was is nou precies rolstoeltoegankelijk? Ik kom weleens caches tegen die het rolstoelattribuut hebben en die je inderdaad prima per rolstoel kunt bereiken, maar dan toch echt niet zelf vanuit je rolstoel kunt pakken. Dus er moet dan op zijn minst iemand ter plekke bij zijn voor die laatste stap.

De reviewer komt overigens niet op de plaats van de cache en kan dus niet garant staan voor de rolstoeltoegankelijkheid van een cache. Het ligt er dus zuiver aan wat de plaatser van de cache onder 'rolstoeltoegankelijk' verstaat en of hij of zij überhaupt de moeite heeft genomen om het attribuut in te schakelen. Vaak kun je in de cachebeschrijving, de additional hint, spoilerfoto's en de logs van eerdere vinders ook wel informatie vinden die erop wijzen of een cahce rolstoeltoegankelijk is. Dus ik zou zeker niet alleen op het aantal sterren en de aanwezigheid van het attribuut afgaan.

Als je overigens een dergelijke beperking hebt, zou ik dat ook even vermelden in de oproep die je hebt geplaatst voor ervaren cachers die je in jouw omgeving wegwijs willen maken.

Geplaatst

In het algemeen zou ik er vanuit gaan dat een cache niet rolstoeltoegankelijk is tenzij het icoontje er expliciet bij staat. Dat betekent namelijk dat de maker er in elk geval over nagedacht heeft en dus blijkbaar van mening is dat het met de rolstoel zou moeten kunnen.

Ook ligt het er natuurlijk heel erg aan op wat je onder 'rolstoeltoegankelijk' verstaat. In bovenstaande alinea bedoel ik daarmee dat iemand in een rolstoel zelfstandig die cache zou kunnen doen, maar je kunt natuurlijk ook denken aan zaken als: kun je op de route met een rolstoel rijden? Wellicht cache je samen met iemand die niet in een rolstoel zit en dus bv op de eindlocatie de cache uit een boom of uit de grond kan halen, waar je als rolstoeller niet bij kan. Daarnaast hangt het er ook vanaf wat je kunt: er zijn mensen die in een rolstoel zitten maar best even op kunnen staan om iets te pakken bijvoorbeeld.

Geplaatst (bewerkt)

Sinds 2005 hanteren de reviewers, volgens afspraak met Groundspeak, de volgende regel:

Caches die rolstoelvriendelijk zijn, kunnen voorzien worden van een rolstoelicoontje en de terreinwaarde van één ster.

De cache moet dan geheel ZELFSTANDIG door een rolstoelcacher te doen zijn.

( Bij caches van voor 2005 geldt deze regel dus niet)

Is de cache-legger niet zeker van de rolstoelvriendelijkheid of is de cache niet rolstoelvriendelijk, dan de terreinwaarde naar anderhalve ster en het rolstoel icoontje weghalen.

Dit is echter geen vastgelegde guideline en de cache kan er niet op worden afgekeurd.

De aanwijzingenen van de reviewers zijn, heb ik begrepen, ook alleen zichtbaar wanneer de cache bij aanleveren door de reviewer wordt teruggestuurd (in de standaard bijgeleverde notities).

Als de rest van de cache in orde is en deze meteen wordt goedgekeurd dan worden deze aanwijzingen niet gezien.

Verder is deze vuistregel niet zo heel erg bekend.

In de praktijk kom je nog wel eens obstakels tegen.

Zo is er bij veel cache-eigenaren de opvatting dat het rolstoel-icoontje ook gebruikt kan worden wanneer de rolstoecacher begeleid kan worden.

Soms denken cache-eigenaren niet echt na en kan de rolstoel of scootmobiel ergens niet langs, zijn er hekjes of zelf trappetjes of de cache kan niet worden gepakt.

Vaak wordt er niet gelet op de veiligheid.

Althans dat is mijn bevinding van de praktijk

Aan de andere kant geven cache-eigenaren vaak aan gehandicapten de kans om te loggen zonder dat zij de cache hebben opengemaakt en het logboekje hebben getekend. Bijvoorbeeld met een foto o.i.d.

Ik vind dat zelf echter minder leuk, maar ze doen het wel.

Zelf heb ik een beperking en ik ben bekend met zo'n twintig geocachers die vanuit de scootmobiel of electrische rolstoel cachen.

De meeste cachen met begeleiding, met het gezin of de partner bijvoorbeeld.

Je kunt geschikte caches zoeken op terreinwaarde van één ster en op rolstoel icoontje , al klopt dit dus lang niet altijd.

Ook weet ik van het bestaan van een goede bookmarklijst Link

Zelf ben ik bezig met een site waar minder valide geocachers op wat meer criteria caches kunnen zoeken en beoordelen, maar door persoonlijke omstandigheden ligt dit al een tijdje stil.

Als je alleen op pad gaat, dan zou ik je willen adviseren om cachebeschrijvingen vooraf goed te lezen en je eigen mogelijkheden en beperkingen goed in de gaten te houden.

Mijn ervaring is dat het regelmatig niet lukt om de eindstash te pakken te krijgen, maar dat je wel op geweldige plekjes en langs mooie routes kunt komen.

Ga je met begeleiding, dan kom je een heel eind.

Veel plezier :D

Edit: Toevoeging

bewerkt door Sivota
  • Top! 2
Geplaatst

Misschien heb je wat aan de site www.handicaching.com, al vermoed ik wel dat die erg op de VS georiënteerd is.

Geplaatst (bewerkt)

Ook weet ik van het bestaan van een goede bookmarklijst Link

Bedankt voor het vermelden.

Het word weer tijd om deze een keer up-to-date te maken. Zal dit binnenkort eens doen. Weet nog verschillende caches die met een rolstoel die met een rolstoel te doen zijn.

Moet er wel bij zeggen, dat wij uitsluitend ervaring hebben in het begeleiden van een rolstoel, dat is toch weer anders dan helemaal zelfstandig een route kunnen doen.

bewerkt door ZaNaBoZa
Geplaatst

Zeker; deze GCJ6JG staat bij :Wandeling door deze mooie plaatst. Het laatste stuk van de wandeling voert je door een bos over onverharde paden.

Niet geschikt voor rolstoelen. :rolleyes:

Geplaatst

Het is afhankelijk hoe gehandicapt je bent en hoeveel mogelijkheden je rolstoel / scootmobiel heeft.

Zo was ik helemaal verbaasd dat het Team GeoRatten met de scootmobiel de helling naar onze cache "wassermann" was opgeklommen. :eek:

Zie hier de log :thumbup:

Ik zou de cache eigenaar raadplegen over welke mogelijkheden er zijn :)

Geplaatst (bewerkt)

Zeker; deze GCJ6JG staat bij :Wandeling door deze mooie plaatst. Het laatste stuk van de wandeling voert je door een bos over onverharde paden.

Niet geschikt voor rolstoelen. :rolleyes:

Bij bovengenoemde cache stond destijds een rolstoelicoontje. Zie zojuist dat deze is verwijderd uit de cachelisting en derhalve ook van de bookmarklijst verwijderd.

Op het moment dat er bij een cache een rolstoelicoontje staat, en deze is niet met een rolstoel te doen, wordt deze ook op de lijst geplaatst.

Zo staat GCMDD3 ook op de lijst. Deze cache is echter niet met een rolstoel te doen, terwijl er wel een rolstoelicoontje bij staat.

Wij hebben het idee, dat het ook interessant is voor iemand met een beperking om te weten als een cache niet te doen is. Vandaar ook de naam Rolstoelcaches?? voor de bookmarklist.

Het is afhankelijk hoe gehandicapt je bent en hoeveel mogelijkheden je rolstoel / scootmobiel heeft.

Zo was ik helemaal verbaasd dat het Team GeoRatten met de scootmobiel de helling naar onze cache "wassermann" was opgeklommen. :eek:

Zie hier de log :thumbup:

Ik zou de cache eigenaar raadplegen over welke mogelijkheden er zijn :)

Ook wij hebben caches gedaan door het bos die niet aan te raden zijn met een rolstoel. Alles goed en wel, tot het moment we weer op de normale weg waren, en de rolstoel voorover kantelde. :blush:

bewerkt door ZaNaBoZa
Geplaatst

........... en toch meer dan 1 terreinsterretje hebben. ......een behoorlijk stuk moet afleggen .........

Hiermee suggereer je dat terreinwaardering (mede) afhankelijk is van de af te leggen afstand en dat is toch echt niet zo. Ondanks dat veel mensen dit denken. Volgens mij heeft de terrein-rating enkel met de begaanbaarheid en accidentatie te maken. Om de af te leggen afstand aan te geven zijn speciale attributes beschikbaar.

Er zijn wel meer attributes die op meerdere wijzen geïnterpreteerd worden. Vraag maar eens aan diverse cachers wat "24/7" juist wel of niet betekend.

Maargoed. Een cache van mij heb ik ooit moeten herwaarderen v.w.b. terrein-rating omdat ik middels een attribute aangaf dat de cache rolstoelvriendelijk was maat ik anderhalve ster voor terrein had staan. Dit moest ik van de reviewer terugbrengen naar 1 ster.

Geplaatst (bewerkt)

........... en toch meer dan 1 terreinsterretje hebben. ......een behoorlijk stuk moet afleggen .........

Hiermee suggereer je dat terreinwaardering (mede) afhankelijk is van de af te leggen afstand en dat is toch echt niet zo.

Dat suggereer ik inderdaad en dat is toch echt wel zo. Probeer zelf maar:

http://www.geocaching.com/hide/rate.aspx

Als je hier alles op 'minimaal' zet en alleen "What is the length of the hike?" beantwoordt met een hogere optie, neemt de aanbeveling van de terrain rating ontegenzeggelijk toe: bij "About 3 to 16 km" is de aanbevolen terrain rating al 3 sterren.

De toelichting is als volgt (zoals je ziet is de af te leggen afstand dus wel degelijk een factor):

* Handicapped accessible. (Terrain is likely to be paved, is relatively flat, and less than a 1/2 mile hike is required.)

** Suitable for small children. (Terrain is generally along marked trails, there are no steep elevation changes or heavy overgrowth. Less than a 2 mile hike required.)

*** Not suitable for small children. (The average adult or older child should be OK depending on physical condition. Terrain is likely off-trail. May have one or more of the following: some overgrowth, some steep elevation changes, or more than a 2 mile hike.)

**** Experienced outdoor enthusiasts only. (Terrain is probably off-trail. Will have one or more of the following: very heavy overgrowth, very steep elevation (requiring use of hands), or more than a 10 mile hike. May require an overnight stay.)

***** Requires specialized equipment and knowledge or experience, (boat, 4WD, rock climbing, SCUBA, etc) or is otherwise extremely difficult.

bewerkt door kdv
Geplaatst

Er zijn wel meer attributes die op meerdere wijzen geïnterpreteerd worden. Vraag maar eens aan diverse cachers wat "24/7" juist wel of niet betekend.

En toch lijkt me daar geen discussie over mogelijk, als je namelijk met je muis boven een icoontje gaat staan, zie je wat het icoontje betekend. In dit geval 24/7 available, oftewel 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar.

Zo'n icoontje zie je dus niet bij een terrein waar je niet mag komen na zonsondergang, als het goed is en meestal ook niet bij nachtcaches. ;)

Dus die attributes zijn dus niet op meerdere wijzen te interpreteren, vind ik.

groetjes GeoVlinder

Geplaatst

Ik denk dat het in sommige gevallen voor mensen zonder een beperking lastig kan zijn om in te schatten of de cache rolstoel vriendelijk is. Wat te doen met een fietspad, netjes asfalt maar met een stevig stijgingspercentage? etc. Ik heb slechts en cache geplaatst en daarbij is het gewoon ontzettend duidelijk, rolstoel onvriendelijk. Maar het logo van de rolstoel komt als je het heel simpel bekijkt overeen met een wandelwagen in de zin van dat daar waarschijnlijk dezelfde knelpunten voor gelden.

Misschien kan je de boel wat dat betreft beter omdraaien en er van uit gaan dat een cache niet rolstoel toegankelijk is mits apart vermeld. Wat mij betreft geldt het zelfde voor kind vriendelijke caches. Toen mijn dochter een jaartje of zes was heb ik een keer een cache in het Amsterdamsebos gelopen. Op papier leek het allemaal goed te doen. Totdat het uiteindelijk een ontzettende lange wandeling bleek te worden omdat de parkeerplaats heel ver van het eindpunt van de cache lag. Dus de omschrijving gaf aan x-aantal km's bleek dat je uiteindelijk vanaf de stash een heel eind terug moest lopen naar de auto.

Dus omdraaien lijkt mij beter.. expliciet vermelden als een cache juist gescikt is voor minder validen of zelfs specifiek een cache voor deze doelgroep maken.

Ik weet dat men hier bang is voor allerlei afscheidingsbewegingen maar ik kan mij ook voorstellen dat een aantal mensen een speciale geocache website voor deze doelgroep ontwikkelen. Net zoals dat je nu ziet dat er sites zijn voor adventure achtige caches etc.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...