Spring naar bijdragen

Geocaching.startpagina.nl


MatsRetep

Aanbevolen berichten

Op een ander forum waar ik lid van ben las ik het volgende

 

"Al jaren beheer ik geocaching.startpagina.nl, een pagina over het 'schatzoeken' met een gps-ontvanger. Nu is er afgelopen weekend een mail naar startpagina.nl gestuurd door een stichting die zegt het merkrecht voor het woord geocaching te hebben en daarmee ook de betreffende startpagina op te 'eisen'."

 

Ik moest er een beetje om lachen maar vindt het eigenlijk wel zielig ook

nog even en het wordt verboden het woord nog uit te spreken

en wat dachten jullie van al onze goodies waarop we uiting geven aan onze hobby

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Daar gaan we weer en dat alles voor "geocachend Nederland".

Wie het deze keer ook is....

Gun elkaar toch eens een eigen plekje.

Er is ruimte genoeg voor allemaal, zonder iets van een ander af te hoeven pakken.

Laat die ander zijn geocaching.startpagina.nl gewoon zelf beheren, het is zijn verdienste van jaren.

Span jezelf in voor wat je zinvol vindt en misschien ook werkelijk een aanvulling kan worden voor geocachers in Nederland.

bewerkt door Sivota
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou er niet zomaar mee akkoord gaan. Geocaching is verheven tot een werkwoord en is in het verband met geocaching.startpagina.nl ook als werkwoord gebruikt en niet als merknaam. Dat zou ik bij startpagina.nl ook duidelijk maken als ik beheerder was. Er zitten ook nog allemaal haken en ogen aan het merk verhaal op zich, zijn ook draadjes over terug te vinden op dit forum.

Maar het maakt weer mooi duidelijk welke goed bedoelde plannen de nieuwe eigenaars van de merknaam hebben, geld binnenhalen, en macht uitoefenen. Is dat in het beland van geocachend NL?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op een ander forum waar ik lid van ben las ik het volgende

 

"Al jaren beheer ik geocaching.startpagina.nl, een pagina over het 'schatzoeken' met een gps-ontvanger. Nu is er afgelopen weekend een mail naar startpagina.nl gestuurd door een stichting die zegt het merkrecht voor het woord geocaching te hebben en daarmee ook de betreffende startpagina op te 'eisen'."

 

Ik moest er een beetje om lachen maar vindt het eigenlijk wel zielig ook

nog even en het wordt verboden het woord nog uit te spreken

en wat dachten jullie van al onze goodies waarop we uiting geven aan onze hobby

 

Laat de persoon in kwestie, naar jou toe maar juridisch hard maken, dat hij een zaak heeft.

Dat gaat niet lukken.

 

Jouw startpagina gaat uit van het werkwoord/hobby/spelletje/sport geocachen en niet van een merk.

 

De merknaam geocaching is misschien wel door iemand ooit geregistreerd, in een vlaag van...ja wat eigenlijk? maar er is geen "product" met dat "merk" wat door die persoon in kwestie, wordt geproduceerd en dus recht zou kunnen claimen op "bescherming"

Het is sowieso al een niet bijster intelligente actie om een werkwoord als merknaam te registreren, aangezien het merkrecht daarop vrijwel nooit te claimen is.

Tenzij er een product bestaat, met die naam / dat merk en jij die naam / dat merk ook voor een produkt gebruikt.

 

Misschien moet de persoon in kwestie, bij de instantie waar de naam Geocaching is geregistreerd ( Benelux Merkenbureau, depot gedaan door Novagraaf Nederland BV, namens Stchtinggeocaching onder Depot nr. 1020970) eerst maar eens informeren, wat hij er eigenlijk nog mee kan (en vooral wat er allang niet meer mee kan)

Dan bleef die onzin ook wel achterwege.

 

Immers: Bij woordmerken geldt ook de volgende regel:

 

Als een woordmerk door de registrant, niet verder wordt beschermd, door de expliciete vermelding, dat het niet mag worden gebruikt, ofwel wordt beheerst in bijv. speciale vergunningen (het noemen van voorwaarden, waaronder het woordmerk wel mag worden gebruikt), belanden deze woorden in het "public domain" (in dit geval is het zelfs een werkwoord geworden) en verliest daarmee zijn beschermde status. Als dit het geval is (en dat is hier al jaren het geval), kan iedereen het woord zonder verdere restricties gebruiken.

 

Hoe dan ook: ik zou er niet wakker van liggen en betreffende "eisers" vriendelijk doch dringend de deur wijzen.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...