Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik las op geocaching.com e.e.a. over Benchmark Hunting. Aangezien ik al van het bestaan van RD Meetpunten af wist leek het mij leuk om ook daarmee iets te gaan doen met mijn GPS.

Na wat graafwerk kwam ik op een aantal wazige sites met doodlopende links over RD Meetpunten-jagen in Nederland.

Nu vraag ik mij af of er in Nederland ueberhaupt iets aan "Benchmark Hunting" wordt gedaan en of er inmiddels een site zoals geocaching.nl en geocaching.com bestaat waar je locaties van RD Meetpunten kan vinden en je vondsten kan loggen?

Met vriendelijke groeten,

Maarten (Team Ouwehandjes)

Geplaatst (bewerkt)

Mmm...waarschijnlijk is dit een van de sites die de topicstarter noemt (met allerlei doodlopende links enzo)

Want deze sub van GC.NL werd destijds ergens gehost onder de naam geogames oid, en de bewuste host is niet meer.

De host die e.e.e overgenomen had/heeft heeft dat niet bepaald vlekkeloos gedaan, waarodoor onze meetpunten-site nu tamelijk incompleet is.

(volgens mij zijn alle kaarten en de hele database zoekgeraakt)

Prtobeer zelf maar eens ....de belangrijkste links om er iets mee te kunnen....lopen dood.

je kunt er evt. dit topic op naslaan: TOPIC

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

:blush: thx voor het rechtzetten Twin Peaks:blush: Vond de pagina op onze site en dacht mooi!! Helaas heb je gelijk, de links lopen dood :(

Ik heb nog even lopen zoeken via google en kom dan her en der nog wel wat files met punten tegen, maar die zijn al wat ouder...

Erg jammer voor de liefhebbers dat de meeste informatie verdwenen is :(

Geplaatst (bewerkt)

Ja..ik baal daar zelf ook van, want ik heb hier nog foto's van 3 meetpunten, die nog niet waren gevonden, maar die kan ik dus niet meer kwijt.

Er zat heel veel historie en ook mooi fotomateriaal op die site en dat is nu allemaal foetsie.

Erg jammer voor de liefhebbers en heel teleurstellend voor al die mensen die er reelijk fanatiek mee bezig waren (geweest)

GC.NL heeft er destijds nog wel z'n best voor gedaan, maar de hosts schijnen e.e.a te hebben verprutst.

Ik geloof niet dat Prof. Y. Lupardi (want die site was zijn geesteskind) nog de energie heeft om e.e.a. weer helemaal opnieuw op te starten.

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

Ja, na de ramp waarbij het hele archief verdween, heb ik niet meer de zin en de energie kunnen opbrengen om het opnieuw van de grond af aan op te zetten.

Ook het Kadaster vindt het betreurenswaardig dat de site er niet meer is en ze hebben mij dit jaar nog eens gepolst of er een nieuw begin mogelijk was. Maar neen, het zit er bij mij niet meer in.

Zij houden wel de publieke lijst Kernnetpunten op meters nauwkeurig bij.

Geplaatst

Ja, het Kadaster was vast wel blij met die site.

Was voor hen toch ook een middel om hun gegevens een beetje actueel te houden.

Wij namen ze waarschijnlijk een hoeveelheid werk uit handen. ;)

Geplaatst (bewerkt)

Het hele RD verhaal is inderdaad erg jammer. Zelf ben ik daar als oud landmeter erg actief mee geweest.

Waar de inhoud van de databases is gebleven weet ik ook niet. In ieder geval waren er honderden foto's van bijna alle nog geldende meetpunten.

Het Kadaster gebruikte onze bevindingen zelfs om een bepaald punt zelf te gaan bezoeken en te vernieuwen cq. te laten vervallen.

Je zou het hele verhaal opnieuw kunnen beginnen op www.waymarking.com

Alleen ik ga niet opnieuw al die punten af, dat mag een andere fanaat doen.

bewerkt door Team Professor X
Geplaatst

Tja, het is inderdaad jammer dat de informatie die door de hunters en prof Lupardi is verzameld verloren is gegaan.

Zoals ik al in het andere draadje heb aangegeven heb ik nog wel alle originele foto's die ik destijds gemaakt heb bewaard,

maar hiermee is er natuurlijk geen actuele situatie van een meetpunt zichtbaar.

Om je een idee te geven hoe het er ongeveer uitzag onderstaand plaatje:

5f210ad1-70e9-4d02-be6f-0ba0c86676f4.jpg

Ik mis de commentaren van de prof, was altijd leuk om te merken dat het niet voor niets was.

Groeten Jan-Willem

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb al vaker over benchmark hunting gelezen, en er ook coins van gezien. Maar ik snap toch niet echt wat de bedoeling is. Laatst zag ik ook iets over waypointmarking(?),is dat hetzelfde ? Ik was op de site van waypointmarking, en zag een aantal bekende plaatsten waar ook caches liggen. je kunt alles zo loggen want er is geen logboek. Wat is dan de meerwaarde ?

Groetjes wendy

Edit : ik zie net dat het geen waypointmarking is maar waymarking.

bewerkt door GoudHaartje
Geplaatst (bewerkt)

Wat is dan de meerwaarde:

Destijds was er sprake van informatieuitwisseling tussen het kadaster en de groep geocachers die actief meededen met het "jagen" op RD meetpunten.

Deze RD meetpunten vormen de referentiepunten voor het uitvoeren van metingen "op het zicht" met de daarvoor bestemde apparatuur.

Aangezien er tegenwoordig steeds minder gebruik wordt gemaakt van de kijkers, maar meer met de GPS ontvangers en een referentiezender op een

kernnetpunt, zal het aantal punten wat onderhouden wordt gaan minderen.

Wat we destijds deden was het fotograferen en inventariseren van een lijst van punten welke afkomstig was van het kadaster.

Hierbij kwam het voor dat er gebouwen vervallen of zelfs compleet verdwenen waren met als gevolg dat een RD punt niet meer bruikbaar was.

Het kadaster kon met de meldingen die er binnenkwamen via de website van de meetpunten hun lijsten bijwerken en zo beslissen of er actie genomen moest worden.

De lol die ik er zelf van had was het komen op plekken waar je anders niet zo gauw iets zou zoeken en het geven van uitleg aan de bewoners van

een pand waar een dergelijk punt in de muur was verankerd.

Dit verliep niet altijd even soepel aangezien men ook wel eens negatieve ervaringen had met gebruikers van de meetpunten.

Al met al was het een leuke wisselwerking tussen de geocachers en het kadaster en de hoeveelheid foto's en informatie die verzameld was in de database

was een mooie collectie geworden. Maar zoals je waarschijnlijk al begrepen had is dat dus verloren gegaan.

Groeten Jan-Willem

bewerkt door pa3fus
Geplaatst (bewerkt)

Kijk eens op onze eigen site: link

Compleet met lijst en uitleg. Succes er mee!!!

Zoals Twin Peaks het terecht opmerkte, bedoelde ik inderdaad deze site in het bijzonder! ;)

Gezien de reacties zijn er volgens mij nog genoeg liefhebbers om iets met RD meetpunten te doen.

Ik wilde voorstellen om eventueel zelf een site op te zetten, maar het ontbreekt mij aan de kennis om een site zoals geocaching.com in elkaar te draaien. Ik lees in de reactie van Team Professor X over het bestaan van Waymarking.com. Op deze site bestaat inderdaad nog geen lijst van RD Meetpunten.

Met de lijst met Kernnetpunten op meters nauwkeurig en een een lijst met RD punten uit 2007 die ik ergens op internet tegen kwam, wil ik best een begin maken.

Met foto's van o.a. Jan-Willem (pa3fus) kan het geheel gecompleteerd worden.

Ik vroeg mij alleen af hoe je de punten uniek moet benoemen. Als ik de foto's van JW zo bekijk, zal dat wel [blad-punt] zijn.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Groeten, Maarten

PS Ik ben op Waymarking.com er achter gekomen dat ik eerst een Premium Membership moet hebben alvorens ik zelf iets kan opzetten (en er was ook nog een verhaal over een group met officers), dus zal ik eerst even bekijken hoe ik dat kan bewerkstelligen. Ik heb namelijk geen Credit Card en aan Paypal doe ik ook niet. Wordt vervolgt...

bewerkt door Ouwehandjes
Geplaatst

Ben ook al de dode links tegen gekomen gister, want ik had toevallig een NAP meetpunt gezien tijdens een wandeling.

Helaas kan ik daar dus ook niks mee omdat de boel verdwenen is. Lijkt me wel interessant als er weer wat mee gedaan wordt.

Ben geen expert met het maken van websites e.d. maar als ik op andere manieren nog een steentje bij kan dragen: stuur een PM en we kijken wel even :yes:

Geplaatst (bewerkt)

Kijk eens op onze eigen site: link

Compleet met lijst en uitleg. Succes er mee!!!

Zoals Twin Peaks het terecht opmerkte, bedoelde ik inderdaad deze site in het bijzonder! ;)

Gezien de reacties zijn er volgens mij nog genoeg liefhebbers om iets met RD meetpunten te doen.

Ik wilde voorstellen om eventueel zelf een site op te zetten, maar het ontbreekt mij aan de kennis om een site zoals geocaching.com in elkaar te draaien. Ik lees in de reactie van Team Professor X over het bestaan van Waymarking.com. Op deze site bestaat inderdaad nog geen lijst van RD Meetpunten.

Met de lijst met Kernnetpunten op meters nauwkeurig en een een lijst met RD punten uit 2007 die ik ergens op internet tegen kwam, wil ik best een begin maken.

Met foto's van o.a. Jan-Willem (pa3fus) kan het geheel gecompleteerd worden.

Ik vroeg mij alleen af hoe je de punten uniek moet benoemen. Als ik de foto's van JW zo bekijk, zal dat wel [blad-punt] zijn.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Groeten, Maarten

PS Ik ben op Waymarking.com er achter gekomen dat ik eerst een Premium Membership moet hebben alvorens ik zelf iets kan opzetten (en er was ook nog een verhaal over een group met officers), dus zal ik eerst even bekijken hoe ik dat kan bewerkstelligen. Ik heb namelijk geen Credit Card en aan Paypal doe ik ook niet. Wordt vervolgt...

Als je een officer nodig hebt mag je mij ook wel uitnodigen, heb indertijd ook de nodige punten opgevoerd, zie Meetpunten Tornado Bram

bewerkt door Tornado Bram
Geplaatst

Wij hadden er in het verleden tussen de 20 á of 25 aangedragen.

Zou ze in het voorbijgaan el weer opnieuw willen doen.

Je komt er veel vaker langs dan dat je in de gaten hebt dus zoveel moeite is het niet.

Zal dit draadje volgen en mijn 2 cents dan toevoegen

:thumbup:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...