delta123 Geplaatst 20 januari 2004 Geplaatst 20 januari 2004 Al een poosje probeer ik mijn oude wiskunde lessen te herinneren. Hoeken en graden,Pythagoras. Hoe zat dat ook alweer. Als je sommige caches wilt vinden moet je wel eens achter je oor krabben. Hoe doe ik dit nou ook alweer? Ik noem maar een voorbeeld: Je hebt wat getallen en de beschrijving zegt dat je een conversie moet toepassen. Hoe pak je dat aan. Welke grammatica moet je erbij halen? Of is het logisch nadenken? Als ik dit snap heb ik nog wel meer vragen.
Lex Geplaatst 20 januari 2004 Geplaatst 20 januari 2004 Je hebt wat getallen en de beschrijving zegt dat je een conversie moet toepassen. Als hier wordt bedoeld een conversie naar een ander coördinatenstelsel moet je niet met wiskunde aan de slag gaan. Dat is vrijwel onmogelijk zelf te doen, veel te ingewikkeld. In dat geval moet je je GPS het werk laten doen, door voor het andere stelsel te kiezen, waarna alle coördinaten in dat andere stelsel worden gepresenteerd, ook die van al bestaande waypoints! En als je iets anders bedoelt, wil je dan je vraag verduidelijken? ++ Lex ++
franky639 Geplaatst 20 januari 2004 Geplaatst 20 januari 2004 Het gaat om de beschreven conversi in Ribbons. Delta123 woont in de buurt van Rotterdam en wil zich gaan wagen aan de Pyne en Williii's. (net als ik overigens) Maar weet niet echt waar te beginnen.
Wilxlii Carrotte Geplaatst 20 januari 2004 Geplaatst 20 januari 2004 Het gaat om de beschreven conversi in Ribbons. Delta123 woont in de buurt van Rotterdam en wil zich gaan wagen aan de Pyne en Williii's. (net als ik overigens) Maar weet niet echt waar te beginnen. Van harte welkom in het cache-paradijs: Delft NL
barny Geplaatst 20 januari 2004 Geplaatst 20 januari 2004 Van harte welkom in het cache-paradijs: Delft NL Zie ik hier weer een event aankomen ........................Delfts ontzet..................................
delta123 Geplaatst 20 januari 2004 Auteur Geplaatst 20 januari 2004 Het krijgen van hints voor een bepaalde cache of het organiseren van een event was niet de reden dat ik dit dit draadje starte. Ik wil graag de mogelijkheden van mijn GPS verder benutten dan het lopen naar een coordinaat. Daarom wil ik graag cache technieken als projectie en conversie begrijpen om de wat gevorderde caches te gaan doen. GEEN HINTS AUB!!! LEX: Wordt met conversie dus bedoelt het omzetten naar een ander coordinatenstelsel of kan het ook nog andere bedoelingen hebben?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 20 januari 2004 Geplaatst 20 januari 2004 Heb je hier iets aan: GO_GPS Wandelavonturen Of heel wat moeilijker: Benaderingsformules voor de transformatie
Lex Geplaatst 20 januari 2004 Geplaatst 20 januari 2004 LEX: Wordt met conversie dus bedoelt het omzetten naar een ander coordinatenstelsel of kan het ook nog andere bedoelingen hebben? Ik kan in dit verband geen andere conversie bedenken dan de genoemde coördinatenconversie. Maar conversie is natuurlijk wel een algemener begrip, dus in cacheopdrachten zouden ook andersoortige conversies kunnen voorkomen; conversie betekent omzetting, en je kunt van alles omzetten. Als je daar een vraag over hebt moet je het probleem beschrijven, wellicht is er dan iemand die je kan helpen. Bij vragen en antwoorden moet het m.i. wel om algemene oplossingen gaan, niet om de uitkomsten bij een bepaalde cache, want dat hoort niet in de openbaarheid thuis. ++ Lex ++
Pentagram Geplaatst 21 januari 2004 Geplaatst 21 januari 2004 Ik hoop dat ik hierbij niet buiten mijn boekje ga, maar als het om genoemde caches gaat, zou ik zeggen; bekijk ze dan allemaal eens goed. Misschien gaat er dan wel een lichtje branden. Vaag genoeg? NB. We zitten inderdaad met het idee, om as vrijdag Delft te gaan ontzetten!
Geopatra Geplaatst 21 januari 2004 Geplaatst 21 januari 2004 NB. We zitten inderdaad met het idee, om as vrijdag Delft te gaan ontzetten Als Pentagram compleet is kun je gerust van bezetten spreken. En Delft zal ontzet zijn! ! Met groeten vanuit " CACHEDORADO 'S-HERTOGENBOSCH E.O." Geopatra.
pyne Geplaatst 21 januari 2004 Geplaatst 21 januari 2004 De conversies bij Ribbons hebben niets met kaartdatum of -grid te maken. (De kleine hint die een dag hier heeft gestaan heb ik weer weggehaald)
dj bel Geplaatst 22 januari 2004 Geplaatst 22 januari 2004 Wiskunde vragen? Of Gps kennis Jarenlang heeft de Hema een "examengids Wiskunde" uitgegeven. Een zeer handzaam boekje over examenvragen wiskunde op alle nivo's van de middelbare school. Een andere optie: www.wisfaq.nl hier vind je faq; frequent asked questions over wiskunde.Ze zijn daar ook bereid vragen te beantwoorden. Ik betwijfel echter of dit de weg is naar coordinatenconversies; cachen met wiskunde is bijna niet te doen en vaak wordt het niet verlangd. Veel eer zit de oplossing in de kennis van het gps apparaat, de software en het coordinatenstelsel. Al die omrekenprogramma's op diverse site's heb je niet nodig naar mijn idee en er zijn meer mogelijkheden dicht bij huis. Je kunt ook een waypoint in de gps zetten en dan het "positie formaat" van het coordinaat wijzigen bij instellingen. Danwel eerst de instellingen veranderen naar het formaat zoals je het hebt en daarna het formaat wat je verlangt en de coordinaat opnieuw bekijken; Vista/Legend; hoofdmenu/ setup/units/ position format In mapsource; edit/preferences/position kolom grid en vergeet ok niet. In Ozi explorer; file/configuration/maps/ -- lat/long display-- save In je gps en of software zit dus al een heel betrouwbare wiskunde knobbeltje als het gaat om coordinatenconversie. Maar of je dit weer nodig hebt hangt weer af van de opdrachtconfiguratie en kans of de opdracht begrepen wordt? In zo'n geval las ik de logjes nog even door voor een hintje. Een kwestie van de benadering converteren.
Heirbaut Hunters Geplaatst 22 januari 2004 Geplaatst 22 januari 2004 Benaderingsformules voor de transformatie Wat een misleidende titel heeft dat document: EENVOUDIG RD-COÖRDINATEN BEREKEN UIT GPS Ofwel: "eenvoudig" is onderhevig aan perceptie... En over perceptie gesproken: of Delft/Den Bosch een paradijs is??! Wellicht voor de geocachende medemens die veel willen scoren in weinig tijd. Voor anderen is de Veluwe weer een paradijs; ook dat kan ik me niet voorstellen, er zijn alleen bomen en weinig caches.
Wilxlii Carrotte Geplaatst 22 januari 2004 Geplaatst 22 januari 2004 ...En over perceptie gesproken: of Delft/Den Bosch een paradijs is??! Wellicht voor de geocachende medemens die veel willen scoren in weinig tijd. Voor anderen is de Veluwe weer een paradijs; ook dat kan ik me niet voorstellen, er zijn alleen bomen en weinig caches. Laat ik het nog maar eens uitleggen: In Delft heb je caches in alle soorten moeilijkheidsgraden van bijna niet te doen tot zeer gemakkelijk. De gemakkelijke zijn bedoeld als troost voor die mensen die het niet lukt de moeilijke te vinden. Ik heb horen fluisteren dat er een bepaalde moeilijke cache 8x door iemand bezocht is voordat de betreffende persoon hem vond. Noem je dat snel scoren? Dacht het niet. Natuurlijk kan je niemand verbieden alleen de gemakkelijke te rapen. Ze hebben dan echter wel bijzondere plekjes in Delft en omgeving gezien en dat is ook wat waard. De Veluwe zou ook een geocache-paradijs kunnen zijn als er meer caches zouden worden neergelegd, b.v. door mensen die in Zwolle wonen.
Aanbevolen berichten