Spring naar bijdragen

Ziekte van Lyme? Heb ik het of heb ik het niet?


elsinga

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Team Elsinga loopt nogal eens in de bossen en bijna iedereen is al meerdere keren door teken gebeten. Vreemd genoeg had ikzelf vrijwel nooit teken op mij zitten, de rest van de teamleden wel.

 

Nu heb ik de laatste tijd alleen last van pijn in gewrichten... eerst linker schouder, nu rechter schouder en op en af het laatste gewrichtskootje van mijn muisvinger. Allemaal ook te verklaren door andere dingen, maar toch...

 

Voordat ik van alles regel om naar de huisarts te kunnen (zou het niet makkelijk zijn als je ook gewoon na werktijd op spreekuur kon? Waarom alleen in de ochtend en dan nog niet eens een beetje vroeg?), hoop ik dat ervaringsdeskundigen op dit gebied me al dan niet gerust kunnen stellen. :lol1:

 

De pijn die ik heb doet zich niet de hele tijd voor, maar alleen bij bepaalde bewegingen. Ik heb niet het idee dat de gewrichten in kwestie echt opgezwollen zijn, wat je volgens de medische sites toch mag verwachten. Ook geen rode ringen gehad (althans, niet gezien), geen zichtproblemen, niet vermoeider dan ik zou mogen verwahten, etcetera. eigenlijk alleen last van die paar gewrichten. :beerchug:

 

Wie weet meer?

 

Wie liever niet hier reageert: robert (at) elsinga.org of 06-50 688 488 mag ook. Maar wellicht hebben meer mensen wat aan de antwoorden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

/me is 36 en nog steeds eigenwijs... :beerchug:

 

Het lastige is dat die dokters alleen maar spreekuur hebben als ik aan het werk ben. En laat ik de komende dagen nou net geen tijd hebben om daar omheen te plannen (1 project maandag afronden/overdragen, andere dinsdag opstarten...). Ik hoop dat ik woensdag even tijd kan vrijmaken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi elsinga,

 

Hier nog even een quote van mijn bijdrage van 5 augustus jl. met het advies van onze gezamenlijke SBB-kennis:

 

Gisteravond had ik in verband met mijn Deelen-cache even contact met de SBB-opzichter van dat gebied.

 

Het gesprek kwam ook even op de teken die je ook in de Deelen aantreft. Hij kende als natuurbeheerder natuurlijk de gevaren van tekenbeten, en ik vroeg hem of hij wel eens Deet gebruikt.

Hij vertelde me dat hij dat niet gebruikt, omdat hij niet erg gecharmeerd is van het gebruik van dat soort chemische produkten.

Wat hij vooral doet is regelmatig zijn lichaam controleren. Hij vond trouwens ook dat je het probleem niet al te groot moet maken. De kans op besmetting is toch nog steeds klein en mocht je besmet raken: de ziekte van Lyme is een goed te behandelen ziekte. Het belangrijkste volgens hem is dat je je bewust moet blijven van de mogelijke problemen die een beet kán opleveren en dat je vooral ook niet moet aarzelen om naar de dokter te gaan op het moment dat je merkt dat je iets onder de leden hebt, waarvoor je geen logische verklaring kunt vinden. Vergeet dan ook vooral niet de arts erop te wijzen dat je regelmatig in de natuur verkeert, en e.e.a. dus met een tekenbeet verband zou kunnen hebben.

 

Kortom, zéker even een afspraak bij de huisarts maken. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien even langsgaan in je pause? Ik heb ook eens een narigheidje gehad en gewoon langsgegaan en werd in een aparte kamer neergezet en 2 minuten later kwam de arts kijken...

Nadeel is dat ik niet in de buurt van de huisarts werk... minimaal een half uur reistijd verderop. Maar ik bel maandag wel even (de telefoon is een prima uitvinding!), om te vragen of ik dinsdagochtend vroeg nog even kan langskomen (als eerste patient). Dat is de makkelijkste oplossing...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Elsinga,

Op alle pagina's die je leest over Lyme vind je dat het redelijk goed is vast te stellen dmv bv. bloedonderzoek. Lijkt me handig om te vermelden (telefonisch) waar jij aan denkt als je een afspraak bij je huisarts maakt. Bovendien is het met antibiotica te behandelen, dus snel gaan.

Succes, sterkte en beterschap.

Marja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry hoor mischien ben ik heel erg makkelijk,maar mijn werkgever komt echt op de 10e plaats.

Ik zou als ik jou was echt schijt hebben aan hem(je werkgever),gewoon naar de arts toe.

Ik heb het in het verleden gezien er kreeg iemand reuma de werkgever dacht aan hem(om geen kerstpakket te geven dus)en voor de rest je bent gewoon een nummer dus gauw vergeten.

 

Dus gewoon naar de arts en laat je baas de SCHIJT krijgen.

 

Keske27 (kees)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ja, ja, ik ga *echt* wel naar de dokter! :beerchug:

 

Ik probeer het alleen een beetje handig in te plannen... maandagochtend eerst maar even bellen om te kijken wanneer ik terecht kan. Misschien kan ik telefonisch wel een verwijzing voor bloedonderzoek krijgen (doet de dokter niet zelf), dat scheelt al een bezoekje. :lol1:

 

Ikke heeft echt geen zin om aan het infuus te moeten liggen en/of permanente klachten eraan over te houden. Maar na zoveel tijd (laatste keer in tekengebied was alweer een hele tijd geleden) maakt een dagje extra ook niks meer uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De site van de vereniging van lymepatienten;

 

http://www.lymepatver.demon.nl/;

 

 

De gevolgen van een niet behandelde infectie kunnen zeer ernstig zijn: reeds vele mensen kwamen in de WAO terecht, anderen zagen hun leven vergald door chronische pijn- en vermoeidheidsklachten.

 

Wanneer besmetting heeft plaats gevonden zal een eerste stadium van Lyme-ziekte beginnen, vaak zichtbaar door een langzaam uitbreidende rode plek, waarbij vaak de verkleuring van de huid in het centrum van de plek weer verdwijnt, zodat een soort kring ontstaat.

 

Ook kunnen diverse griep-achtige klachten optreden, als koorts, hoofdpijn, spierpijn etc.

 

Ziektebeelden vervolg; http://www.cnh.nl/thema/ziektebeelden/005.htm

 

info cz over oorzaken, verspreiding en prefentie;

 

http://www.czmedicinfo.nl/%7Beea75506-73f5...b20c421%7D.xml/

 

De kansen op de ziekte van Lyme geldt voor iedere boswandelaar met de waarschuwing dat men er beslist niet lichtzinnig over moet denken en zodra er tekenen zijn die er op wijzen onmiddelijk naar de huisarts met deze wetenschap.

Een blik op deze sites vertelt waarom. Een keer voor niets naar de huisarts is dan geen overbodige luxe.

 

En laat je na je wandelingen goed nakijken door je partner.

Wij hebben de cache Novemberstorm gedaan met een score van gemidddeld 20 teeken per persoon en letterlijk overal zitten ze; liezen, oksel, knieholten, achter oren bedenk het maar. Kleine zwarte puntjes die lijken op een zwart korreltje zand.

Eigenlijk mag je zonder teekensetje niet meer naar een bos. De kans op de ziekte van Lyme is ernstig vergroot!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Robert,

Laat je vooral niet opjutten door de goed bedoelde raad van iedereen. De enige die jou kan adviseren is je arts. Lijkt me dus onnodig om je nu al zorgen te maken over wat je al dan niet onder de leden kunt hebben. Rustig van de week een afspraak maken lijkt me gewoon het beste, waarbij jij en je gezin voor het belang van je werkgever komen!

 

 

Iets over de ziekte van Lyme kun je ook hier vinden, met name het volgende:

Tot slot

Het is duidelijk dat Lyme-ziekte, zeker na het eerste stadium, geen alledaagse ziekte is. Dat wil echter niet zeggen dat u zich voortaan grote zorgen moet maken als u door een teek gebeten bent. Ten eerste is niet elke tekebeet besmettelijk. Ten tweede veroorzaakt een besmette teek niet altijd een infectie. Ten derde wil geïnfecteerd zijn niet zeggen dat er ook ziekteverschijnselen zullen optreden. Ten vierde kan de ziekte, nu men weet hoe dit wordt veroorzaakt, meestal goed worden behandeld.

 

Marja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk/hoop dat het allemaal wel los zal lopen.

 

Wij controleren ons altijd op teken na een boswandeling en vinden de teken dan meestal bij de kinderen of mijn vrouw. Bij mijzelf vinden we ze niet... maar in het bos voel ik soms wel wat in mijn haar lopen en mep dat dan weg. Lastige met teken daar is dat je die ring daar ook niet ziet...

 

Ik ga komende week eens bij de arts langs. Nu is geen optie, want ik woon in een dorp zonder HAP. en dan mag ik de weekenddienst bellen en die laten me echt niet langskomen voor zoiets, het kan namelijk wel tot maandag wachten. :beerchug:

 

maandagochtend bel ik even met de huisarts. :o

 

Overigens: dank voor alle medeleven en goed(bedoeld)e raad. :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordat ik van alles regel om naar de huisarts te kunnen (zou het niet makkelijk zijn als je ook gewoon na werktijd op spreekuur kon? Waarom alleen in de ochtend en dan nog niet eens een beetje vroeg?), hoop ik dat ervaringsdeskundigen op dit gebied me al dan niet gerust kunnen stellen. :wine:

Voor een dokters bezoek maak je gewoon tijd. B)

 

Gezien de klachten die je opnoemt kan het Lyme zijn, maar ook iets anders

Soms begint Lyme zonder rode ring.

De uitwerking van Lyme kan ernstig zijn: hartklachten, neurologische klachten, gewrichtsklachten en nog erger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...