Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Maar die zullen dan ook denk ik niet heel erg veel cachen. Want dat is bijna ondoenlijk. En zoals al terecht werd opgemerkt, ook als je de PM caches niet kan zien, dan is er nog meer dan genoeg te cachen.

Trouwens, er is ook nog de functie "give a gift membership" ;)

Ik denk dat je vergist, mbt je eerste opmerking. Ik ken bijvoorbeeld een echte dye hard zonder auto die al heel veel caches heeft gevonden, altijd fietst, wandelt of meerijdt!

Geplaatst (bewerkt)

Dit is volgens mij weer een typisch Nederlandse discussie. Volgens goed Nederlands gebruik gaan we ergens niet voor betalen als we het ook gratis kunnen krijgen. En owee als iemand er wel iets voor vraagt dan is Nederland in rep en roer. Als iets gratis is dan menen we dat we er recht op te hebben dat de rest ook gratis is.

Caches kunnen nu eenmaal drempels hebben. Dat kan door de complexiteit zijn (onoplosbare puzzle's), de lokatie (bv op de Mont Blanc) of een financiele drempel(Premier Membership). Bij bv de Mont Blanc ga ik ook niet klagen dat ik de cache niet kan doen. Dat is nl de vrijheid van de cachelegger. GC.com (Groundspeak) biedt hem of haar die mogelijkheid. Ben je er niet mee eens klaag dan daar.

Als de legger een drempel wil creeren om zijn inzet aan tijd, energie en geld te beschermen dan is dat zijn goed recht. En ja, ik weet dat een financieele drempel niet altijd werkt. Horken heb je in iedere prijsklasse. Dat kunnen we elke dag op de weg constateren aan de zwarte exemplaren van de duurdere Duitse automerken.

Maar aangezien het weer eens over geld gaat heb ik eens geturfd wie er donateur is van diegene die online waren. 22 stuks donateur, 5 of 6 andere kleuren dan leden op een totaal van 285. Amper 10 procent is dus donateur van GC.nl. Het percentage van de 285 dat PM is GC.com zal wel wat hoger liggen vermoed ik, maar ook niet gigantisch. Nou geloof ik niet dat 70% of meer van de Nederlandse GC'rs onder de armoedegrens zit. En ik geloof ook niet dat als morgen iedere PM'er zijn caches member only maakt dat er dan niets meer te cachen valt. Volgens blijft er nog meer dan voldoende over om te doen.

Als ik de kosten vertaal dan hebben we het over 2 kratjes pils of 15 liter benzine op jaarbasis. Als iemand werkelijk (financieel) omhoog zit dan is er altijd wel een mouw aan te passen.

Kortom, wees blij dat GC er is, ga lekker GC'en en geniet er van. Er zijn er meer dan voldoende. Een member only cache meer of minder maakt echt niet veel uit.

PM: Dit is overigens een thema dat al vaker in het verleden is aangesneden.

bewerkt door De Wolvjes
Geplaatst

Caches kunnen nu eenmaal drempels hebben. Dat kan door de complexiteit zijn (onoplosbare puzzle's), de lokatie (bv op de Mont Blanc) of een financiele drempel(Premier Membership). Bij bv de Mont Blanc ga ik ook niet klagen dat ik de cache niet kan doen. Dat is nl de vrijheid van de cachelegger. GC.com (Groundspeak) biedt hem of haar die mogelijkheid. Ben je er niet mee eens klaag dan daar.

Prima vergelijking, kan ik mij helemaal in vinden.

Geplaatst

Doe lekker wat jezelf denkt en vind. Ik ben geen premium member heb echter niet het gevoel dat ik ook maar iets mis dus ook niet de caches die vanwege de reden die jij omschrijft voor mij niet zichtbaar zijn. Ik snap niet dat je een topic opent met deze vraag, ik blijf bezig met mijn kruistocht tegen dit soort moralistische vragen waarin telkens weer steun wordt gezocht voor en persoonlijk standpunt. Nogmaals doe lekker wat je zelfs vind en zoek niet altijd steun bij metgezellen.

Mijn doel was niet een discussie te starten over wel of geen PMO caches. IK was benieuwd naar ervaringen van cachers die hun caches hebben omgezet naar PMO.

Ik ben ook niet zo naïef om te denken dat PMs nettere mensen zijn, maar ik denk wel dat de "toevalscacher", dus iemand die een geocache-applicatie op zijn of haar gadget tegenkomt, zich minder verdiept in het spel dan iemand die bereid is om 30 dollar te betalen voor de hobby. Ook de potentiële rippers zullen geen geld willen uitgeven om bewust caches te gaan vernielen.

Kortom: graag ervaringen van mensen die een niet PM-cache hebben omgezet in PMO. De discussie over €20,- is voor de één veel geld, of het moet toch voor iedereen toegankelijk zijn, is voor mij niet van belang.

Ik wil eigenlijk graag dat mijn caches door iedereen worden gedaan, maar ik verwacht wel van iemand die gaat cachen dat hij/zij weet wat de do's en dont's zijn. En mijn idee is dat een PM dat eerder weet dan een niet PM.

Geplaatst

Beetje nadeel van PM caches vind ik wel dat WIJ met zijn allen caches neerleggen voor Groundspeak, die dan vervolgens daar geld voor vangt als het een PM cache wordt. Ik zou eigenlijk een gratis lidmaatschap moeten krijgen juist omdat ik caches neerleg voor anderen. En dan wil ik graag een controle in het veld op kwaliteit en originaliteit door een veldreviewer.

Wedden dat het spelletje dan weer leuker wordt en dat je niet teleurgesteld het zoveelste microotje of jampotje vol water mag loggen!

Hier heb je inderdaad wel een goed punt, naar mijn mening.

Alleen denk ik dat een veldreviewer moeilijk realiseerbaar is, vanwege het aantal nieuw komende caches per dag.

Het lijken wel paddestoelen :lol1:

Geplaatst

Naast die PMO krijg je als PM nog meer functionaliteiten, dit lijkt voor het gemak maar even vergeten te worden.

Die 30 dollar betaal je niet alleen maar voor die PMO caches.

Daarnaast mag je blij zijn dat groundspeak de hele hobby nog gratis aanbied, waar kun je tegenwoordig nog kostenloos een hobby uitoefenen?

Zoals al eerder gezegd; typisch weer Nederlanders die alleen maar klagen dat het een beetje geld kost en de rest eromheen niet wensen te zien.

Ontopic: Wij overwegen ook nog om enkele van onze caches PMO te maken, maar zijn er nog niet helemaal uit omdat het bestaande caches zijn.

Bij nieuwe caches zal die keus makkelijker worden.

Geplaatst

Ik vind dit toch wel een hele interessante topic.

Vele hebben al wat er over gezegd (on topic of off topic) beide zijn interessant om te lezen.

Ik herken veel problemen die hier aan worden gegeven vandaar de interesse.

Ik vraag me alleen af of de topic starter Jersepe al een beslissing heeft genomen en zo ja welk argument gaf dan de doorslag?

Gewoon even menselijke nieuwsgierigheid :)

Geplaatst

...

Daarnaast mag je blij zijn dat groundspeak de hele hobby nog gratis aanbied, waar kun je tegenwoordig nog kostenloos een hobby uitoefenen?

Zoals al eerder gezegd; typisch weer Nederlanders die alleen maar klagen dat het een beetje geld kost en de rest eromheen niet wensen te zien.

...

Het is dat groundspeak nu de grootste is. Anders was er echt wel aan andere site geweest waar we gratis hadden kunnen geocachen.

Vergelijk gc.com maar eens met hyves/facebook e.d. wat krijg je daar allemaal gratis en is het allemaal veel functioneler/gelikter/handiger.

Waar het feitelijk op neer komt is dat GS ons intellectueel eigendom in gijzeling houdt (via een nare TOU waar ik ook mee in heb moeten stemmen). Er zoveel mogelijk geld uit probeert te persen (PM/TB's/reclame) en zelf zo min mogelijk inspanningen wil verrichten om het de geocacher echt makkelijk te maken.

Magoed als er 1 iemand geen PM wordt daar ligt GS niet echt wakker van...

Persoonlijk weiger ik om geld uit te geven voor zo'n web 1.0 site.

Queries en dat soort dingen heb ik geen zin in om uit te zoeken ik gebruik 'gc tour' (zoek maar op google).

De PMO caches die dan overblijven: ik regel een cachelisting via een PM en log via de eerder beschreven backdoor (want logvoorwaardes mogen niet van GS).

Geplaatst (bewerkt)

Natuurlijk heb je dan ook geen dure smartphone of gpsr en zoek je caches met een kompas omdat je ook daar geen geld aan uitgeeft. Ena lle caches doe je op de fiets omdat je ook geen geld aan brandstof uitgeeft. Dan de PMO caches loggen via de achterdeur, mooi geregeld toch.

Je hebt het over een web 1.0 site en daar geen geld aan uit te geven met bovenstaande opmerkingen kan ik geen andere coclusie trekken dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.

Daar hebben we er meer van gezien en gehoord! :)

let wel je hoeft geen PM te nemen en je kan dan even goed geocachien met alles wat je nodig hebt

Oja facebook vergelijken met gc.com is wel heel kort door de bocht maar goed dat laat ik aan jou.

Ik zou zeggen verbeter de werled en begin bij jezelf...

bewerkt door Cernunnos
overbodige quote verwijderd, tekst staat gewoon boven dit bericht dus is quoten niet nodig.
Geplaatst
(via een nare TOU waar ik ook mee in heb moeten stemmen)

Moet van wie?

Je hebt de vrije keuze om niet in te stemmen en naar een ander te gaan, GS is niet de enige die caches legt.

Geplaatst

Ik vind eerlijk gezegd dat je de cachers met de kleine portemonnee benadeeld door een cache alleen zichtbaar te maken voor premium members.

ik zeg dus :no:

Uit welke portemonnee betalen ze dan die GPS ontvanger?; ze kunnen trouwens gewoon blijven cachen alleen maar met minder caches in beeld.

Geplaatst

Prachtig idee; instap caches die niet PM zijn. Kun je als PM een startende cacher meenemen om hem te introduceren in deze geweldige hobby en zijn spelregels.Ik voetbal niet, maar volgens mij, en ik weet het zeker, is Dirk Kuijt ook niet in het 1ste begonnen maar gewoon bij de F-jes.

Zelf heb ik 'per ongeluk' 2 of 3 caches gedaan zonder PM te zijn en uit schaamte meteen PM geworden.

Het in de lucht houden van .com en .nl is ook niet gratis (naast de vele uren werk van de vrijwilligers)

Tot slot, diegenen die echt geen $30 kunnen missen kunnen misschien wel 'VRIJWILLIGER' worden voor .nl of .com en daamee hun lidmaatschap verrekenen.

MAAK PM die hele boel!!

Geplaatst (bewerkt)

Ik ben nog geen PM maar ik ben er nog wel aan het nadenken of ik dat doe. Ik denk van wel :D. ik wist niet dat je een maand gratis kon krijgen bij een garmin GPS. Je kan toch gewoon betalen met paypal??

bewerkt door Cernunnos
overbodige quote verwijderd, tekst staat gewoon boven dit bericht dus is quoten niet nodig.
Geplaatst

Ik vind het een goed idee, ik heb dit eerder zelf ook overwogen.

Maar toch niet gedaan. Ik vind het namelijk leuk als mijn caches veel gelopen worden. Mijn 2 multi's met verhaal worden gemiddeld 1x per week gelopen. Ik ben bang dat ze als premium only nog maar sporadisch gelopen worden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen die hun cache hebben omgezet.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...