Eric&Colette Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 (bewerkt) Hoi, Weet iemand hoe ik op een Garmin GpSmap 62st de volgende opdracht kan invoeren: een punt ligt x meter zuid en vervolgens y meter [edit] oost [/edit] van de huidige lokatie. Je kunt natuurlijk eerst naar punt x en vanaf daar punt y instellen, maar dat lukt natuurlijk niet als punt x midden in het water ligt. Al vast bedankt voor het opweg helpen Gr. Eric [edit] bedankt voor jullie antwoorden, de GD oplossing lijkt mij het meest praktische, echter alleen voor O,Z,W en N oplossingen. Indien de opgave eerst 30 graden, 140 meter en vervolgens 120 graden 210 meter is, wordt het wat lastiger. Is het niet mogelijk om in dat geval een waypoint 1 te maken voor het eerste gedeelte, en dan door te reken met behulp van dit waypoint 1 zonder er daadwerkelijk te zijn?? [\edit] 13 september 2010 bewerkt door Ericz
dutchgoldwing Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 Hoi, Weet iemand hoe ik op een Garmin GpSmap 62st de volgende opdracht kan invoeren: een punt ligt x meter zuid en vervolgens y meter noord van de huidige lokatie. Je kunt natuurlijk eerst naar punt x en vanaf daar punt y instellen, maar dat lukt natuurlijk niet als punt x midden in het water ligt. Al vast bedankt voor het opweg helpen Gr. Eric erik je kan toch een peiling maken met ...meter 360 of 0 graden en daarvanuit ...meter 180 graden !
topzoekertje Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 Je kunt de GPS omzetten naar RD en vervolgens van de Y positie resp. x optellen en y aftrekken de X is de Oost-waarde en de Y is de Noordwaarde, net omgekeerd als in LAT/LON).
Malyenki Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 Of met wat goniometrie en de stelling van Pythagoras de afstand en hoek naar het nieuwe punt bepalen en vervolgens die projectie uitvoeren
topzoekertje Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 Of met wat goniometrie en de stelling van Pythagoras de afstand en hoek naar het nieuwe punt bepalen en vervolgens die projectie uitvoeren Dat hoeft niet, want er is alleen sprake van een verplaatsing naar Noord en Zuid, niet naar Oost of West.
Malyenki Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 Of met wat goniometrie en de stelling van Pythagoras de afstand en hoek naar het nieuwe punt bepalen en vervolgens die projectie uitvoeren Dat hoeft niet, want er is alleen sprake van een verplaatsing naar Noord en Zuid, niet naar Oost of West. Ach, helemaal niet goed gelezen. Wel raar, dat je eerst naar zuid moet, en dan naar Noord. Dan is het een kwestie van het verschil nemen tussen genoemde afstanden en naar daan Noord of Zuid verplaatsen.
De Oliva's Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 Precies. Zoveel meter noord en dan zoveel meter zuid kan je rechtstreeks van elkaar aftrekken. Je houdt dan 1 getal over naar Noord of Zuid- afhankelijk welke de grootste is- en kan daar in een rechte lijn naartoe lopen.
solletjes Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 Ik neem aan dat er een typo in de originele vraag zit? Eerst noord en dan zuid vanaf huidige locatie is natuurlijk onzin. Doe even x-y of y-x, en je bent in 1 stap ter plaatse. Ik neem dus aan dat het x meter oost moet zijn? Hoe dan ook, de RD truc is de simpelste (als je liever je GPS laat rekenen dan dat je zelf rekent). Anders mag je natuurlijk aan de gonio, zoals Malyenki voorstelt.
Malyenki Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 'k Zie dat de topicstarten de vraag inmiddels heeft aangepast. Dan kom toch Pythagoras om de hoek kijken en een beetje goniometrie. Voorbeeld: Je moet vanuit een punt 120 meter naar zuid, en vervolgens 50 meter naar oost. De rechtstreekse afstand (RA) is dan: RA^2 = 120^2+50^2 = 16900 RA = wortel(16900)=130. De hoek naar dat punt is: arctan (50/120) = 22,6 graden. Hoek om te projecteren: 180-22,6 = 157,4 graden Zoiets... Je kunt natuurlijk ook 2 keer een wp projecteren, is misschien veel sneller: projecteer eerst 120 meter 180 gr. Projecteer vervolgens 50 meter 90 gr.
De Oliva's Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 (bewerkt) Of als je liever loopt dan rekent eerst 120 m naar het zuiden lopen (als dat punt begaanbaar is) en dan weer 50 meter naar het oosten Andersom kan ook. 13 september 2010 bewerkt door De Oliva's
Beukenootje Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 Je kunt natuurlijk ook 2 keer een wp projecteren, is misschien veel sneller: projecteer eerst 120 meter 180 gr. Projecteer vervolgens 50 meter 90 gr. Dat lijkt mij inderdaad ook! Je hoeft niet fysiek op een punt te staan om vanaf dat punt een projectie uit te voeren.
meelhopper Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 (bewerkt) Je kunt de GPS omzetten naar RD en vervolgens van de Y positie resp. x optellen en y aftrekken de X is de Oost-waarde en de Y is de Noordwaarde, net omgekeerd als in LAT/LON). Hoi, nog even een vraagje over dat optellen en aftrekken bij een RD coord. bv RD 245180 543530 dat is eigenlijk X245180 en Y543530. Als ik zuid 130 meter moet en west 180, wordt het dan: X245180 -180 = X245000 en Y543530 -130 = Y543400 Is het zo simpel?? 13 september 2010 bewerkt door meelhopper
Ruud4d Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 Hoi, Weet iemand hoe ik op een Garmin GpSmap 62st de volgende opdracht kan invoeren: een punt ligt x meter zuid en vervolgens y meter [edit] oost [/edit] van de huidige lokatie. Je kunt natuurlijk eerst naar punt x en vanaf daar punt y instellen, maar dat lukt natuurlijk niet als punt x midden in het water ligt. Al vast bedankt voor het opweg helpen Gr. Eric [edit] bedankt voor jullie antwoorden, de GD oplossing lijkt mij het meest praktische, echter alleen voor O,Z,W en N oplossingen. Indien de opgave eerst 30 graden, 140 meter en vervolgens 120 graden 210 meter is, wordt het wat lastiger. Is het niet mogelijk om in dat geval een waypoint 1 te maken voor het eerste gedeelte, en dan door te reken met behulp van dit waypoint 1 zonder er daadwerkelijk te zijn?? [\edit] Het begint een beetje onduidelijk te worden met al die edit-haken. Maar zover ik begrijp, kies je voor de RD-methode. Wat je kunt doen is het volgende: Projectie vanuit huidige positie naar volgende >> Garmin vraagt of je het punt wilt opslaan: JA >> Volgende projectie vanuit opgeslagen punt (weer opslaan) >> daarheen. Succes en veel plezier.
topzoekertje Geplaatst 13 september 2010 Geplaatst 13 september 2010 Je kunt de GPS omzetten naar RD en vervolgens van de Y positie resp. x optellen en y aftrekken de X is de Oost-waarde en de Y is de Noordwaarde, net omgekeerd als in LAT/LON). Hoi, nog even een vraagje over dat optellen en aftrekken bij een RD coord. bv RD 245180 543530 dat is eigenlijk X245180 en Y543530. Als ik zuid 130 meter moet en west 180, wordt het dan: X245180 -180 = X245000 en Y543530 -130 = Y543400 Is het zo simpel?? Op korte afstanden is het inderdaad zo simpel. Op langere afstanden ga je wel iets afwijking krijgen, omdat de X en Y as in RD niet helemaal parallel lopen aan de meridianen en breedtecirkels. Op de genoemde afstand praat je over afwijking van 0,001'
Aanbevolen berichten