Helene Geplaatst 8 juli 2010 Geplaatst 8 juli 2010 Misschien is dat voor MIJ ook nog wel een klein verschil. Een mooie cache die geript is (mooie route, mooie plek, uit alle logs blijkt dat het een verzorgde cache is) van een serieuze eigenaar. Dan zou ik het best wel jammer dat ik 'm niet KAN loggen. Een suf cacheje zonder "gevoel" en onderhoud WIL ik niet eens op mijn mooie, nog zeer bescheiden lijstje hebben staan Over die biesbosroute; Ik heb die ook zitten uitpluizen... vond het jammer te zien dat je daar bij voorbaat al niet mee moet/kan beginnen. Cachen is voor mij toch echt 80% (nieuwe) omgeving en 20% het kinderlijke gevoel van paaseieren zoeken in je pyamaatje in de tuin op paasochtend
flet Geplaatst 8 juli 2010 Geplaatst 8 juli 2010 Ik zie steeds meer hunters verdwenen (ripped) loggen. voorbeeld: http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC25YV6 Ik ben hier niet zo'n voorstander van. Ik heb zelf van een ouder echtpaar ook het verzoek gehad om te mogen loggen omdat ze de hele tocht gelopen hadden. Is dit iets nieuws? Het komt helaas steeds meer voor. Men heeft geen respect meer voor het spelletje en gaan alleen nog voor de punten. Wij vinden dit een zorgzame ontwikkeling. Je doet niet voor niets al dat werk. Wij hebben het onlangs ook weer gehad bij onze nieuwe multi Hieraigo. Cache was geript maar toch maar gelogd. Het is voor ons een reden om er mee te stoppen. We leggen geen nieuwe caches meer weg en binnenkort wordt er weer een gearchiveerd. Langzaam maar zeker bouwen we de boel af en publiceren op andere sites waar je geen puntjes kunt scoren. We hebben dan wellicht minder bezoekers maar wel echter geocachers. De opmerking 'laat ieder zijn spelletje op zijn eigen manier spelen, of ieder zijn ding doen', verfoei ik. Je sluit je aan bij een organisatie en dan doe je mee volgens de daar geldende regels. Wil je dat niet? Ga dan inderdaad je eigen ding doen. Probeer deze mentaliteit eens uit bij een grote sportvereniging. Kijk eens even hoe ver je dan komt. Rini
Ellino Geplaatst 8 juli 2010 Geplaatst 8 juli 2010 ................. Je sluit je aan bij een organisatie en dan doe je mee volgens de daar geldende regels. Wil je dat niet? Ga dan inderdaad je eigen ding doen.Probeer deze mentaliteit eens uit bij een grote sportvereniging. Kijk eens even hoe ver je dan komt...................... Rini Ik begrijp je gevoel volledig. Het is wel zo dat die "organisatie" de gelegenheid bied om het gedrag te vertonen.
flet Geplaatst 9 juli 2010 Geplaatst 9 juli 2010 ................. Je sluit je aan bij een organisatie en dan doe je mee volgens de daar geldende regels. Wil je dat niet? Ga dan inderdaad je eigen ding doen.Probeer deze mentaliteit eens uit bij een grote sportvereniging. Kijk eens even hoe ver je dan komt...................... Rini Ik begrijp je gevoel volledig. Het is wel zo dat die "organisatie" de gelegenheid bied om het gedrag te vertonen. Daar heb je een punt. Je zou het allemaal veel gemakkelijker kunnen maken maar .com zal daar nooit in meegaan. Sterker nog, ze hebben de virtuals afgeschaft. terwijl die juist heel moeilijk te rippen zijn.
Team Tabak Geplaatst 9 juli 2010 Geplaatst 9 juli 2010 De vraag is natuurlijk wel, of het loggen van geripte of niet gevonden caches op grote schaal gebeurt.... Er zullen niet al te veel cacheleggers zijn, die hun logboekje minutieus zitten te vergelijken met de logjes op geocaching.com. Maar als er mensen zijn, die dit wel doen, dan zou het toch wel leuk zijn om eens in een percentage uit te drukken om hoeveel logjes het gaat. Ooit heb ik eens op jouw site gelezen (van Flet dus) dat jij het gedaan heb bij je rondje Bernheze. Jij moet dus als geen ander in staat zijn ons eens te vertellen om hoeveel gevallen het nu eigenlijk gaat? Ik ben zeer benieuwd. Ik denk en hoop eigenlijk, dat het nog wel mee zal vallen.... Of toch niet?
Mr.Atari Geplaatst 9 juli 2010 Geplaatst 9 juli 2010 Ik controleer steekproefsgewijs de logrolletjes. Ik heb daarin geen cachers ontdekt die wel op internet gelogd hebben die niet op de rol stonden, wel andersom... 2 cachers stonden op de logrol en hadden niet op internet gelogd. Mailtje gestuurd en kreeg toen een bedankje terug; waren ze vergeten te loggen
Fire5 Geplaatst 9 juli 2010 Geplaatst 9 juli 2010 (bewerkt) Ik controleer steekproefsgewijs de logrolletjes. Ik heb daarin geen cachers ontdekt die wel op internet gelogd hebben die niet op de rol stonden, wel andersom... 2 cachers stonden op de logrol en hadden niet op internet gelogd. Mailtje gestuurd en kreeg toen een bedankje terug; waren ze vergeten te loggen Het kan ook nog anders. Ik ken minimaal twee teams die wel fysiek de cache loggen en bewust niet op internet. Hen interesseren de puntjes etc... niet. Fire5 9 juli 2010 bewerkt door Fire5
Laekense Geplaatst 9 juli 2010 Geplaatst 9 juli 2010 Het komt helaas steeds meer voor. Men heeft geen respect meer voor het spelletje en gaan alleen nog voor de punten. Wij vinden dit een zorgzame ontwikkeling. Je doet niet voor niets al dat werk. Wij hebben het onlangs ook weer gehad bij onze nieuwe multi Hieraigo. Cache was geript maar toch maar gelogd. Het is voor ons een reden om er mee te stoppen. Rini Jammer dat je er zo over denkt, want de meeste hunters gaan er wél goed mee om. Nu laat je een enkeling, misschien een paar cachers, het verknallen voor de meerderheid. Je hebt als legger toch de mogelijkheid om de log te verwijderen? Je kan het ook in een post of zelfs bij de cache zelf vermelden. http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...=y&decrypt= De legger heeft op 15 mei de bezem erdoor gehaald Waarschijnlijk worden wij door anderen ook gezien als 'puntjesjagers' domweg omdat we in relatief korte tijd veel caches (4 maanden, ruim 500 caches) hebben gevonden. Maar die hebben we ook allemaal* gelogd in het boekje; soms hebben we er een poos op gewacht, omdat die cache onderdeel van een serie is. (Slechts 1 uitzondering, maar dat is in goed overleg met de legger gegaan.) Als je net begint, enthousiast bent, tijd hebt en ook graag fietst, kan je in korte tijd veel caches zoeken en vinden. Dat heeft niets met "puntjesjagen" van doen, maar gewoon rondfietsen en-wandelen met een (of een heleboel) doel(en)! We hebben, geheel in de geest van het geocachen, tijdens onze vakantie prachtige wandelingen en fietstochten gemaakt. En de hond moet toch uitgelaten worden, dan kunnen we net zo goed een leuke multi gaan lopen..... groeten Laekense
Broosha Geplaatst 9 juli 2010 Geplaatst 9 juli 2010 Ik blijf maar doorgaan met mijn kruistocht tegen het telkens weer brave gedrag. Laat iemand lekker zelf bepalen of hij een log noteert of niet. Het gaat er toch om hoe je het geocachen zelf beleeft? Als je wil loggen omdat je van mening bent dat je daar recht op hebt, nou gewoon doen en niet lopen miepen. En al helemaal niet om of over een ander lopen miepen. Als iemand de behoefte heeft om mijn cache als found te loggen terwijl hij of zij er helemaal niet is geweest... doe maar ik zal er niet minder om slapen. Laat elkaar nou eens een keer in waarden zonder continu als een soort van politie boven op een ander te zitten. Los van het feit of iemand het eens is met de redenering van Ervani ben ik van mening dat ook andermans gedachtengoed beschaafd gerespecteerd kan worden. Een korte bloemlezing van antwoorden: Tjonge wat een dom gel*l weer. onbekommerde egoist Respectloos, zo noem ik dat. Dat is in mijn ogen hetzelfde als politie agent spelen, alleen noemt men dat terrorisme Als jij zo ook redeneert over verkeersregels e.d. hoop ik je nooit tegen te komen op de weg. Read my mind ??? ,Don't feed him! Het plaatje met de troll vergelijking is hier nog niet eens genoemd. Als we tijdens een open en eerlijke discussie uitsluitend de eigen mening willen horen kunnen we hier snel ophouden want dan jagen we andersdenkenden snel weg. Ben je het niet eens kom dan met argumenten maar laten we elkaar niet van het forum jagen met termen als terrorist, troll etc. Dus ja, ik neem het voor Ervani op, met mogelijk risico's van dien.
Twentse Mug Geplaatst 9 juli 2010 Geplaatst 9 juli 2010 Maar voetbal heeft scheidsrechters. Dat heeft geocaching niet en die doet een beroep op je eerlijkheid en geweten.
Team Tabak Geplaatst 9 juli 2010 Geplaatst 9 juli 2010 Maar voetbal heeft scheidsrechters. Dat heeft geocaching niet en die doet een beroep op je eerlijkheid en geweten. Vertel dat verhaal maar eens aan de Ierse voetballers, die niet naar het WK konden, omdat ene Thierry Henry in de laatste minuut van de kwalificatiewedstrijd tussen Frankrijk en Ierland de bal met de hand in het doel werkte en niet de sportiviteit had om op dat moment te zeggen, dat het doelpunt eigenlijk niet geteld mocht worden, ondanks dat de scheidsrechter dat wél deed.... Gelukkig maakte hij het later toch nog een klein beetje goed.... En God strafte de Fransen drie weken geleden vanzelf..... Maar ook tijdens sportwedstrijden dien je eerlijkheid en sportiviteit te betrachten.... Maar ach... wij arme geocachers.... niets menselijks is ons vreemd en dus, en dus, en dus..... aaaahhhhh... af en toe een geniepig puntje loggen..... so what???? Zolang we achteraf maar zeggen, dat we er spijt van hebben en dat we dit in het normale leven nooooiiiiittttt zouden doen, is toch alles goed????!!!!
flet Geplaatst 9 juli 2010 Geplaatst 9 juli 2010 De vraag is natuurlijk wel, of het loggen van geripte of niet gevonden caches op grote schaal gebeurt.... Er zullen niet al te veel cacheleggers zijn, die hun logboekje minutieus zitten te vergelijken met de logjes op geocaching.com. Maar als er mensen zijn, die dit wel doen, dan zou het toch wel leuk zijn om eens in een percentage uit te drukken om hoeveel logjes het gaat. Ooit heb ik eens op jouw site gelezen (van Flet dus) dat jij het gedaan heb bij je rondje Bernheze. Jij moet dus als geen ander in staat zijn ons eens te vertellen om hoeveel gevallen het nu eigenlijk gaat? Ik ben zeer benieuwd. Ik denk en hoop eigenlijk, dat het nog wel mee zal vallen.... Of toch niet? Ik moest even wachten tot vrouw Flet (Petra) thuis was van haar werk want die heeft een databestand bijgehouden en is beter op de hoogte van de ontwikkelingen. Op de vraag of het op grote schaal gebeurt moeten wij negatief antwoorden. Het ging bij Rondje Bernheze niet alleen om de logjes bij een geripte cache maar ook om vele andere dingen die het voor ons vervelend maakten. Vragen om onderhoud terwijl er niets aan de hand was (zinloze rit naar de cache), Nieuwe caches leggen op de locatie als men de echte cache niet snel genoeg vond, en zo kunnen we nog wat dingen opnoemen. Het loggen terwijl de cache er niet lag is misschien 25 - 50 keer voorgekomen. Dat is een schijntje als je bedenkt dat er ongeveer 60.000 logjes zijn gecontroleerd. Maar nogmaals, het heeft ook te maken met de andere dingen. Wij hadden Rondje Bernheze speciaal gelegd voor de puntjesjagers. Waarom niet? Dus dat we logjes kregen met alleen #34 tftc , oid erin vonden wij geen probleem. Voor de anderen hadden we er een puzzelelement ingebouwd. Waarom niet? Dus als we dan een leuke log kregen vonden we ook geen probleem, integendeel. Wat ook meespeelde is het feit dat er steeds meer op het forum wordt geschreven dat je jezelf niet druk moet maken en dat je je eigen ding moet kunnen doen. Dan denken wij: Ok, maar dan niet bij onze caches want dan kappen wij ermee en gaan naar andere sites. Wij hebben geen problemen met de regels van Groundspeak en willen die ook volledig respecteren en naleven. Wij hebben ook geen enkel probleem met gc.nl. Wij houden ons gewoon aan de regels en als we dat ooit een keer niet doen en we worden erop gewezen dan corrigeren we dat onmiddellijk. Weet je wat nou zo leuk is? Zelfs al volgen we de regels precies op, toch genieten we van het cachen. Dat is dus ook mogelijk. Toen wij 4 jaar geleden twee traditionals van Geopatra vonden bleek dat we geen pen bij hadden. We hadden ze echt gevonden maar konden niet loggen. Dat is dan jammer. Dan hadden we maar beter op moeten letten. We hebben ze dus niet gelogd. Wij controleren alle logjes en vergelijken die met de logjes in de boekjes. Wij twijfelen nu aan een van de logs bij Hieraigo. Gelukkig hebben hier een extra controle in de route zitten zodat met terugwerkende kracht loggen nadat een cache is geript geen nut meer heeft. Ik, Rini, vind Wherigo een goede ontwikkeling omdat je daar minder kans hebt dat tussenpunten worden geript. Wij werken bij onze caches veel met tussenpunten (waypoints) die waardevoller zijn dan de eindcache. Het zou jammer zijn als die ook verdwenen. Tot slot: Wij omarmen de cachers die onze multicaches doen en de moeite nemen om een log te schrijven. Zelfs al vindt je de cache slecht en je wilt dat vermelden dan is dat niet leuk maar verder geen probleem. Maar houdt je aub een beetje aan de regels van het spel. Dan blijft het ook voor de legger leuk. Toen tijdens onze vakantie de cache werd geript had een bevriend team er meteen weer een nieuwe neergelegd. Op slecht onderhoud zul je ons niet snel kunnen betrappen. Zeker niet als je blijft melden als er iets mis is. Drie teams die een lege ruimte vonden waar eigenlijk een cache had moeten liggen hebben meteen telefonisch met ons contact opgenomen. Zij mochten deze cache gewoon loggen omdat ze veel respect toonden voor de legger en niet uit eigen beweging "hun ding deden". Wij respecteren van iedereen de manier zoals ze willen cachen maar wijkt je manier heel erg af van de regel, doe het dan aub niet bij onze caches. Het gaat een beetje veel over onze caches maar hiermee geven het beste onze denkbeelden weer.
Team Tabak Geplaatst 9 juli 2010 Geplaatst 9 juli 2010 Een prima verhaal en een duidelijke uitleg. Gelukkig valt het percentage "valsloggers" dus nog wel mee, alhoewel iedere onterechte log er één te veel is. Nu is het natuurlijk wel zo, dat jullie met het Rondje Berheze destijds wel heel erg veel caches hadden geplaatst. Dan is de kans op veel werk en frustratie natuurlijk wel aanwezig. Helaas is dat bij jullie gebeurd. Jullie zijn dermate serieus bezig, dat je je de opmerkingen behoorlijk hebt aangetrokken. Anderen zouden wellicht eerder de schouders hebben opgehaald. Maar één ding is zeker. 98% van de cachers zal het als een verlies hebben ervaren, dat het Rondje Bernheze en andere door jullie geplaatste caches om deze reden zijn verdwenen. Gelukkig hebben mijn vrouw en ik vorig jaar nog een flink deel van de resterende caches via een fietstocht kunnen loggen. Wij denken er met groot plezier aan terug. Het werd een prachtige dag!!! Laat dat ook maar eens gezegd zijn!!!
Triskelle Geplaatst 10 juli 2010 Geplaatst 10 juli 2010 Vanochtend met stijgende verbazing de logjes van voor 27 juni bij Caching Texel 38 - Krimweg (GC25YV6) doorgelezen ...
Gast JackHoe Geplaatst 10 juli 2010 Geplaatst 10 juli 2010 Ben je het niet eens kom dan met argumenten maar laten we elkaar niet van het forum jagen met termen als terrorist, troll etc. misschien snap ik het wel niet maar ik dacht hier met argumenten mijn gedachten prijs te geven. Je mag dit best met argumenten weerleggen. Ik heb geenszins de bedoeling anderen van het forum te jagen. Als mijn gedachtes die indruk wekken; mijn excuus hiervoor. Maar wanneer iemand zegt een kruistocht te voeren denk ik terug aan de tijd waarin dit woord is ontstaan en krijg ik de rillingen.
Aanbevolen berichten