Spring naar bijdragen
  • 0

Magnetische Variatie

Vraag

Geplaatst (bewerkt)

Een jaartje geleden ook al met deze vraag gekomen maar toe niet beantwoord

en op een mailtje naar Garmin kreeg ik geen antwoord.

Vraag:

Het magnetische noorden verplaatst zich langzaam. Dit wordt de jaarlijkse verandering genoemd.

Deze verandering, vindt die ook plaats in MapSource?? :dribble:

Groeten PAULUS

bewerkt door paulus

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ik kan het artikel niet 1.2.3. terug vinden maar ik kan je wel vertellen dat deze afwijking door de gps wordt gecorrigeerd. Dit zal dan dus ook voor mapsource zo zijn denk ik. We hoeven dus niet bang te zijn dat caches en locaties gaan lopen LOL.

Als ik het artikel nog boven water weet te krijgen dan post ik de link nog wel even.

ps. wel een draadje gevonden in een forum, wel Engelstalig. Daarin staat ook te lezen dat je in mapsource de afwijking zichtbaar kunt maken, dus zal mapsource vast de wijziging bijhouden.

Voor het draadje klik HIER

• 0
Geplaatst

Uhm, MapSource is software waarmee je kaarten van Garmin kunt bekijken en o.a. overzenden naar gps.

In Mapsource zal niks aangepast worden vanwege die verandering.

Wat betreft het antwoord van Cernunnos.

Caches en plaatsen op de wereldbol worden gedefinieerd mbv geografische coordinaten.

Het zijn niet de coordinaten die veranderen als de magnetische pool zich langzaam verplaatst.

Dus daar zal voor de geocacher niks veranderen.

Het is juist de magnetische pool zelf waarvan de coordinaten veranderen.

En gezien moving caches niet meer toegestaan zijn, zal ook dat voor de geocacher geen problemen opleveren. :dribble:

De enige gps gebruikers die daadwerkelijk iets zouden kunnen merken van het verschuiven van de magnetische noordpool (de laatste jaren enkele tientallen kilometers per jaar) zijn diegenen die zich (relatief) in de buurt van die pool bevinden en navigeren middels de kompasfunctie.

Overigens, als we het hebben over het bewegen van de magnetische noordpool hebben we het meestal over een gemiddelde beweging op jaarbasis. Dat zegt echter weinig want ook op dagelijkse basis verplaatst de pool zich over kleinere onregelmatige afstanden is uit onderzoek gebleken.

Een en ander wordt veroorzaakt door onvoorspelbare bewegingen in de ijzerkern van de aarde en kunnen altijd slechts achteraf door metingen vastgesteld worden.

Zoals gezegd, daar gps-coordinaten geografische coordinaten zijn die niets met het aardmagnetiscme van doen hebben, zal daar dus ook niks aan gecorrigeerd hoeven worden.

Greetz Bloodwoosj.

• 0
Geplaatst

Even ter verduidelijking nav het berichtje hierboven. Het klopt dat als je gps coördinaten gebruikt je met het magnetisch noorden niets te maken hebt. De co's liggen immers vast en worden bepaald met de gps en niet met het magnetisch noorden. Echter zit er op je gps, maar ook in mapsource de functie om het werkelijke noorden in je compas te gebruiken. Deze maakt in je gpsr en in mapsource wel gebruik van de aanpassing.

• 0
Geplaatst

Tsja, dan nog maar eens ook van mijn kant een verduidelijking.

Dat die functie in een gps zit (true vs magnetisch noorden) is mij bekend.

Vandaar ook mijn opmerking dat je dat als gebruiker merkt als je op kompas navigeert als je nabij de magnetische polen bent.

En als je in de buurt van de magnetische polen daar last van hebt dan kun je dat zelf deels (en zeker niet met Mapsource) compenseren door de gps te calibreren.

In Mapsource zit dan ook geen functie zoals hierboven beweerd wordt om het magnetische noorden in je kompas te gebruiken. Die functie zit uitsluitend in je gps zelf, iets waar het gelinkte engelstalige forumartikel ook over gaat. Dat handelt over de declinatie, de (variabele) hoek tussen het magnetische noorden en de geografische noordpool en wat daarvan zichtbaar is op het kompas zelf, NIET over wat daarvan zichtbaar is in Mapsource of de kaarten van Garmin.

Een van de forumdeelnemers merkt dan ook op dat deze declinatie die je zelf overigens kunt opzoeken voor je huidige positie in je GPS (en dus verouderd moet zijn!) waarschijnlijk uit in de firmware aanwezige tabellen (waarschijnlijk gewoon een wisk. formule) gehaald wordt.

De opmerking in de eerste reactie "ik kan je wel vertellen dat deze afwijking door de gps wordt gecorrigeerd" is dan ook onjuist in relatie tot het door topicstarter genoemde verplaatsen van de magnetische polen.

De gps kan slechts verschillen weergeven/toepassen in koersen t.o.v. waar/magnetisch noorden middels de instelbare kompasfunctie. Hij kan niet corrigeren voor het verplaatsen van de magnetische pool simpelweg omdat ie geen gegevens krijgt op basis waarvan ie dat zou kunnen doen.

Het zou logisch lijken dat Garmin de instellingen voor declinatie a.g.v. verplaatsende magnetische polen (nadat onderzoeksgegevens die hebben vastgesteld) achertaf kan aanpassen middels de firmware, maar daar zal Garmin toch echt zelf uitsluitsel over moeten geven of ze dat doen.

Daarnaast als dat zou kunnen blijf je altijd last houden van verouderde gegevens, immers een exacte voorspelling voor de toekomst is er niet bij, hooguit een ruwe voorspelling op basis van het proces in de afgelopen jaren.

Mocht Garmin de vraag echter gesteld krijgen zoals die in de openingstopic genoemd wordt, dan kan ik me voorstellen dat ze gezien de vraagstelling de moeite niet nemen hier antwoord op te geven.

Zoals de vraag er nu staat is het antwoord gewoonweg nee. Alhoewel de indruk gewekt wordt door de vraagstelling dat er iets anders bedoeld wordt dan dat er staat.

Greetz Bloodwoosj.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Bedankt voor de reactie's en interessante link

Overigens kun je in MapSource magnetische koersen instellen onder:

bewerken/voorkeuren/eenheden/Koers:

"Automatische magnetische variatie" of "Grid" of "Waar".............enz

En daar wordt ook het verschiltussen "Waar" en "Automatische magnetische variatie" aangegeven.

In het verleden heb ik door het jaar in de PC terug te zetten geprobeerd of dit iets uitmaakt maar

dat gaf geen verschil.

Zal nog een mailtje naar Garmin proberen.

Groeten PAULUS :dribble:

(er is dus een plaats op aarde waar je kompas naar het zuiden wijst)

bewerkt door paulus
  • 0
Geplaatst

Volgens mij kan de gps de declinatie 'gewoon' berekenen, mits de gps beschikt over een magnetisch(elektronisch) kompas. Bij gps-en zonder deze functionaliteit gaat dat uiteraard niet en zal de declinatie inderdaad gebaseerd zijn op een steeds ouder wordende tabel (denk ik), tenzij er een firmware upgrade voor die gps is waarin dat wordt meegenomen.

Berekenen kan dan lijkt op basis van de afwijking tussen het ware Noorden (bepaald door de gps coordinaten) en het magnetische noorden.

• 0
Geplaatst
Volgens mij kan de gps de declinatie 'gewoon' berekenen, mits de gps beschikt over een magnetisch(elektronisch) kompas. Bij gps-en zonder deze functionaliteit gaat dat uiteraard niet en zal de declinatie inderdaad gebaseerd zijn op een steeds ouder wordende tabel (denk ik), tenzij er een firmware upgrade voor die gps is waarin dat wordt meegenomen.

Berekenen kan dan lijkt op basis van de afwijking tussen het ware Noorden (bepaald door de gps coordinaten) en het magnetische noorden.

Lijkt me vrij onnauwkeurig, want het gaat ervan uit dat je de GPSr precies in de bewegingsrichting houdt. Houd je hem ook maar een beetje scheef, dan wordt de declinatie al verkeerd berekend.

• 0
Geplaatst

De magnetische declinatie is vooral van belang voor schepen . Op havenkaarten en zo staat de declinatie vermeld zodat men op het kompas kan varen. Men moet wel recente kaarten gebruiken.

Er is een site waar je de declinatie kan vinden. Maar ook die doet het tamelijk grof; in de buurt van ijzererts en zo op land kan je plaatselijk heel grote afwijkingen hebben!

Find the magnetic declination at your location

• 0
Geplaatst

Voor de zeevaart is het variable noorden van belang. Met de Declinatie -af te lezen uit tabellen- en een ingewikkelde wiskundige berekening kan hij met de juiste tijd en zonnestand (sextant) een positieberekening maken. Voor ons Geocachers is het totaal niet van belang. :huh:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...