Spring naar bijdragen

Vervanging Oude Pda


Jip en Janneke

Aanbevolen berichten

Onze pda geeft problemen. Nu zoeken we een nieuwe (geen tweedehands), maar wat is nu een goeie? Of is er iets anders dat eventueel makelijker / beter werkt. We willen er ook graag een navigatie systeem op hebben met alle cache’s er op. Wie kan ons hierbij adviseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb de indruk dat de pda an sich wat achterhaald is, tegenwoordig zijn er smartphones zoals de iphone, nokia 3250, lg etc.

Mio is mij altijd prima bevallen, alleen de tijd dat het ding op accu kon is altijd kort geweest. De service van Mio is beide keren uitstekend geweest toen ik 't apparaat op moest sturen: ik heb twee keer gehad dat het apparaat niet meer aan ging maar dat is al lang geleden, sinds dien heeft de handcomputer mij niet meer in de steek gelaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet niet of je ook telefoneert met een gsm en of je behoefte hebt aan dataverkeer onderweg? Ik zou anders voor een smartphone gaan.

Als je weinig belt, of data gebruikt gewoon een los toestel kopen met wm6.5 er op of android. Ingebouwde gps. Mogelijkheid tot tomtom etc navigatie maar ook veel geocaching tools etc. Neem een goedkoop prepay kaartje met data mogelijkheid en je hebt een leuk apparaat tot je beschikking.

Wat je precies zoekt.. hangt er vanaf wat je er verder allemaal mee wilt.

Bel en sms je veel en heb je veel data gebruik overweeg dan een abonnement, krijg je er vaak al gratis een smartphone bij.

 

Ik zou zelf geen losse pda meer kopen, maar gaan voor een smartphone.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb even gekeken en via de pdashop zijn nog maar 6 hp pda's leverbaar. En dit voor prijzen waar je ook een goede smartphone voor koopt.

Ik denk ook dat gezien de ontwikkelingen de pda's in rap tempo zullen verdwijnen en hun plaats zal worden ingenomen door de smartphone's.

Ik zelf heb een 2e hands htc tytn2 aangeschaft. Kan er mee bellen, cachen en internetten/loggen in het veld. Verder draai ik er igo 8 op. Tevens is het mijn agenda. Heb nu één apparaat en vroeger moest ik er twee mee sleuren, de pda en een gsm. Heb er een prepaid simkaart inzitten met een voordelig bel, sms en data tarief. Als ik een dag ga cachen kan ik er ook voor kiezen om voor 1€ die dag onbeperkt data verkeer te gebruiken.

De kosten van de 2e hands htc heb ik er al lang uit en voor bellen en data verkeer betaal ik alleen maar wat ik gebruik. Bevalt mij prima. Als je meer wilt weten over de provider etc even via pb contact opnemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je ziet dat smartphones, pda's en ook gps ontvangers één geheel begint te worden. Zelfs Garmin beweegt zich al in de markt voor smartphones!.

 

Het belangrijkste wordt je af te vragen welke features je precies wilt. Heb je weinig eisen, dan kun je met een simpele Iphone toe. Heb je veel eisen zoals een snelle processor, veel geheugen (om gpx files op te slaan), een goede camera met flits, multi-tasking, het kunnen vervangen van batterijen onderweg, internet met flash (zodat je bijvoorbeeld internet radio kunt luisteren of de website van nos nieuws kunt bekijken), uitgebreide navigatiemogelijkheden zoals gesproken navigatie, het kunnen opnemen van filmpclipjes met de camera, het kunnen versturen van MMS berichten, uitgebreide mogelijkheden met bluetooth en een goede GPS antenne, dan moet je naar mijn mening naar de high end markt en kom je terecht bij systemen op basis van Android (HTC, Google), Symbian (Nokia, LG, Samsung) of Windows Mobile.

De dingen die ik heb genoemd kan een iphone niet.

 

Ik ben trouwens nieuwsgierig naar ervaringen met de HTC Desire.

bewerkt door Twentse Mug
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn evaringen met htc smartphones is dat ze niet erg schokbestendig zijn.

Zo is mijn htc touch vorig jaar gesneuveld :):thumbup:

Nu heb ik een nokia 5230.

Deze is in cominatie met geocaching live en google maps ideaal.

Ik kan onderweg 50 caches downloaden en ik kan pocketqueries importeren.

Ook zijn nokia's naar mijn mening robuster als htc's.

Wij hebben 3 pda's waarvan er 1 kapot is gegaan 1 er helemaal vastgelopen is.

De nieuwste een mio digiwalker geeft wel duidelijkere instrukties met navigatie en is gebruiksvriendelijker.

Wel loopt deze vaak vast als je er een nieuw programma op zet b.v. gatecacher.

Als het puur om navigatie gaat zou ik een gewone simpele tomtom nemen,

en voor je agenda een mobiel.

 

Groeten

 

scoutvinder :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hadden een pda voor de tomtom en voor de gpx fils. Daar willen we nu ook weer een apparaat voor.

Het moet dus een apparaat zijn die dingen snel kan open maken maar ook tomtom kan afspelen. Nu heb ik een hele lijst met telefoons voor NAVIGATOR 7 voor Windows-smartphones - Kaarten en software op micro-SD. Maar hoe zit het met de gpx fils die we er dan ook op willen zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Nokia N97 heeft gratis gesproken navigatie. Daarnaast kan er ook een TomTom als losse applicatie op geïnstalleerd worden. TomTom vind ik overigens erg duur. Dat heb ik zelf niet gedaan en ik kan geen ervaringen delen. Reviews op internet suggereren dat GPS beter/sneller werkt op de HTC Desire en dus ook de TomTom. Ik kan me dat wel voorstellen, ik vind zelf dat de GPS op mijn Nokia niet altijd soepel loopt.

Verder hangt veel af van de gebruikte software en niet zozeer van het platform. Bijvoorbeeld Geocaching Live werkt niet (goed) op Symbian versie 5 en dus niet op mijn Nokia. Mijn favoriet is Geocache Navigator en ook SmartGPX. Op een Android zoals HTC heb je andere geocache programma's die ik dus niet ken. Op mijn Nokia kun je trouwens losse SD kaartjes uitwisselen. Maar dat kun je ook op andere high end smartphones ook (en niet op de iphone).

Wat mijn eigen toestel betreft: Ik vind hem traag vanwege een te langzame processor (484 Mhz), te weinig intern geheugen en te weinig c-schijf. Op je c-schijf staat standaard allerlei ongewenste trial spam waar je niks aan hebt en je kunt het er niet eens afgooien. Ik heb ongeveer 20 Mb werkbare ruimte wat gewoon belachelijk weinig is, ik vind dat een blunder van Nokia. Ik heb gezien dat HTC binnenkort de "Mondrian" gaat lanceren met een 1.4 Ghz processor en dat klinkt fantastisch snel! :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een jaartje geleden heb ik mezelf een Sony Ericsson Experia X1 aangeschaft, bij T-Mobile met abo weliswaar. Er draait WM 6.5 op en er zit een GPS in. Speciale actie destijds was dat je er een 8Gb micro SD kaartje bij kreeg. Het toestel functioneert redelijk maar dan ook niet meer dan dat. Het is een eerste (en volgens mij ook gelijk laatste) poging van Sony Ericsson om een Windows Phone uit te brengen. Draait er gewoon niet lekker op. Overigens schijnt het toestel door HTC ontwikkeld te zijn. De ontvangst is niet om over naar huis te schrijven; er zijn firmware upgrades uitgebracht maar die zijn niet door T-Mobile overgenomen, daar wordt nog met de eerste versie gewerkt. Ontvangstproblemen kunnen natuurlijk ook aan het netwerk liggen (zeker nu ze zo in het nieuws zijn omtrent de grote hoeveelheden dataverkeer die smartphones en iPhones produceren).

 

Omdat bij het gebruik van een geocache programma (ik gebruik zelf GateCacher: handig voor al je caches, info, hints, logs, foto's enz.) het display en de GPS continue aan staat vreet dat batterijen, met een uurtje of 3 vanaf een volle accu heb je het wel gehad. Bovendien blijft er iets draaien op de achtergrond als ik klaar ben, de accu blijft met volle kracht leeglopen, totdat ik een soft reset gedaan heb.

Ik ga niet afgeven op Microsoft omdat ik software ontwikkelaar ben op basis van Microsoft technologiëen, een aantal dingen hebben ze echt wel goed voor elkaar, maar Windows Mobile 6.5 is er daar niet echt één van. Mijn hoop is gevestigd op Windows Phone 7, en dan een mooi toestel erbij, zal denk ik een HTC worden.

 

Om van het batterijprobleem af te komen heb ik een losse GPS module besteld die ik hopelijk morgen binnenkrijg... Eens zien of dat een beetje verschil maakt. Je bent dan ook minder afhankelijk van hoe je je telefoontje houdt (kompasrichting), de GPS zit gewoon in je broekzak een draait met je mee, wel handig als je je schermpje aan je medecachers wilt laten zien die achter je lopen...

Voor de rest heb ik nog niet zo veel ervaring met cachen, de combinatie van de techniek en het rondstruinen in de natuur op plekjes waar je normaal nooit komt vind ik reuze interessant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...