Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Na bijna een jaartje cachen, met tussenpozen, begin ik langzaam 'meer' te willen.

Bijvoorbeeld de caches te gebruiken op mijn vakanties. Dat vergt dus voorbereiding welke ik op mijn mogelijk onhandige manier, toch probeer te doen.

Na een weekje vakantie in Italie en daar wat caches te hebben gedaan vraag ik uiteindelijk toch af hoe de pro's, jullie dus, dit aanpakken.

Wat ik zelf heb gedaan:

Via google maps tik ik de naam in van de plaats waar ik verblijf, in mijn voorbeeld Bergamo in Italie

Op de dan getoonde kaart staan enkele caches waarvan ik er 1 kies.

Ik kan dan op de cache pagina kiezen voor: alle caches in de buurt. Zo krijg ik een overzichts pagina.

Ik selecteer daar gewoon alles en importeer de gegevens naar GSAK.

Dit herhaal ik voor een x aaantal pagina's in de hoop dan voldoende caches in mijn GPS te kunnen laden. Ik importeer ze dus in mijn Garmin.

Vervolgens exporteer ik de lijst ook naar een voor de TomTom begrijpbaar bestand en plaats deze handmatig op de SD kaart van de TomTom.

In dit geval wist ik dat ik internet ter beschikking had, dus uitdraaitjes maken van de cache beschrijving deed ik op de vakantie plek. Tevens zocht ik daar tussen al mijn geimporteerde caches de cache uit die ik werkelijk ging doen.

Is dit de manier waarop jullie dit ook doen of zijn er handigere, slimmere en veel betere manieren?

Ook viel mij nog dit op:

Als ik in mijn GPS (Garmin Colorado 300) na wil zien of de cache die ik wil doen werkelijk is geimporteerd dan loop ik min of meer vast. De Garmin toont namelijk alle caches gesorteerd op afstand en dus niet op naam / GC code. In een lijst met enkele honderden caches wordt scrollen ondoenlijk.

Tevens valt mij op dat als ik een cache heb geselecteerd er bovenin mijn schermpje van de Garmin wat aanvullende info staat. Ik denk dat dit bedoeld is voor paperles cachen. Echter, alle tekst is eender, ongeacht de werkelijk info over de cache. Alles heeft difficultie 1 ster en terrain 1 ster. Verder staat er niets extra's bij; geen tekst, geen foto's etc. etc.

Ik realiseer me dus dat ik enerzijds het allemaal wel voor elkaar krijg, maar voel toch ook dat het allemaal beter / handiger moet kunnen.

Mijn vraag is best uitgebreid en ben me volledig bewust dat de antwoorden waarschijnlijk groot zijn. Anderzijds denk ik dat er mogelijk meer cachers uiteindelijk mijn vragen zullen tegenkomen dus hoop ik dat jullie toch de moeite willen nemen een tip van de sluier op te ligten en mij (en anderen) uit te leggen hoe jullie van begin to eind je voorbereiden.

Bij voorbaat dank.

Geplaatst

Ik ben nog geen PM, dus query's maken is er voor mij niet bij. Ook GSAK gebruik ik nog niet (komt wel als ik PM ben geworden).

Ik zoek in mapsource (met city navigator) mijn vakantie adres op. Daar maak ik dan meestal een wp, maar dat hoeft niet. Ik ga daar op de kaart staan en met de rechter muisknop kies ik nabijgelegen caches zoeken op gc.com.

Ik krijg dan direct een overzichtslijst met afstanden tot mijn vakantie-adres.

Maar ook ik ben maar een beginner, dus er zullen vast nog wel andere handige manieren zijn.

Geplaatst

Wij doen het ook ongeveer zo.

We printen uit wat we (zeker) denken te gaan doen. De vorige vakantie beschikten we over internet, dat was wel prettig.

Verder oriënteren we ons natuurlijk van te voren ook op de omgeving. Dingen die je 'moet' doen, plaatsen die je niet mag missen enz en ook daar zoeken we wat caches uit.

(Tip (die ons zelf erg goed bevalt) maak ook als je gaat winkelen ofzo een waypoint aan van de parkeerplaats van de auto/station/afspreekpunt )

Geplaatst

Als je op die manier de gegevens van de caches binnenhaalt, haal je een .LOC bestand binnen. Daar staat veel minder info in dan in een .GPX Voor iemand zonder PM is dat weliswaar de makkelijkste manier om veel coordinaten binnen te halen, maar je mist dus wel heel veel info. Die kun je alleen rechtsstreeks en per stuk op je GPS zetten als je geen PM bent. Een PM doet het inderdaad via PQs en dat is echt heeeeeeeel makkelijk. Voor mij toch wel een van de redenen geweest om PM te worden.

Hoe je in je Colorado makkelijker caches op naam zoekt, weet ik niet. In m'n Etrex Vista hcx kan ik zowel zoeken op dichtstbijzijnde caches als op naam. Kijk even goed bij je instellingen of je optie-schermen is het enige wat ik met mijn kennis kan aanraden.

Geplaatst

Vaak verander ik mijn home coord. in dat van mijn vakantie adres en ga dan naar caches near home op mijn cache pagina.

Geplaatst

Ik gebruik GC tour om de cachetour planning te maken.

Alles wat ik zeker ga doen print ik thuis uit. En alle tradi's korte multi's worden in een print preview opgeslagen middels de firefox plugin ScrapBook. Waarmee je offline opgeslagen pagina's kunt bekijken. Zo kun je dus op de camping zonder Internet toch even de hint overschrijven en een aantal laatste logjes doorlezen.

(google weet de linkjes wel naar de plugins...)

Geplaatst

Bij ons is het nogal lastig omdat wij nooit een vaste eindbestemming hebben, wij trekken rond, elke dag staan we ergens anders met onze camper. Donderdag gaan we richting Denemarken voor 4 weken, maar kan makkelijk zijn dat we eerst nog even in Noord Duitsland blijven hangen of dat we snel door Denemarken heen zijn en oversteken naar Noorwegen en/of Zweden.

Voor Denemarken heb ik alle traditionals (ca 9500) in GSAK staan en voor Kopenhagen, waar we een paar dagen willen blijven, ook wat multi's. In de camper hebben we een laptop en een printertje, zodat we eventueel multi's ook uit kunnen draaien. Alle caches van Denemarken staan ook als POI in de Oregon.

Indien we ons reisplan wijzigen, dan gaan we naar een MacDonalds, waar we gratis internet hebben, en halen daar nieuwe PQ's binnen voor de nieuwe bestemming.

Het is wat lastiger, maar het blijft leuk :)

Geplaatst

Bedankt tot nu toe iedereen voor haar / zijn inbreng.

Het valt me op dat blijkbaar iedereen in meer of mindere mate dezelfde stappen onderneemt als ik. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Hoewel het allemaal werkt kwam het mij als omslachtig over, hoewel het eigenlijk ook wel weer leuk is voorafgaande aan je reis je in te leven door de caches op deze manier voor te bereiden.

Geeft het PM schap echte voordelen boven een normaal gebruiker (in de context van dit draadje)?

Geplaatst

Grootste voordeel van PM vind ik wel het gebruik van Pocket Query. Dat maakt het gebruik van GSAK ook een stuk eenvoudiger aangezien elke week de gehele database wordt bijgewerkt. Hoef dus niet eerst alle caches weer langs om ze te updaten of iets dergelijks. Hooguit vlak voor vertrek even een vlugge check of er geen gekke dingen zijn veranderd (zet ze daarvoor evt op je watchlist, dan blijf je vanzelf op de hoogte). Verder maak ik zelf ook nog wel gebruik van de bookmarks, waarmee je zelf handig je lijstjes kunt maken (en die evt weer in 1x inladen naar GSAK).

Geplaatst

cachepagina met firefox, druk ik op 'printen' en dan kies ik voor DoPDF, een programma van Internet gedownloaded.

Het pdf bestand sla ik op in de e-reader die mee gaat. Samen met gps-ontvanger, pda en gsm heb ik dan m'n elektronica voorelkaar.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...