Spring naar bijdragen

X En Y


Sykje

Aanbevolen berichten

Hallo Mede-cachers,

 

Wij cachen sinds een paar maand (nog maar 27 caches gevonden).

Gisteren wilden we deze cache gaan doen: GC1TMQT

Bij WP1 vonden we een x en y getal, onze vraag is wat we hier mee moeten doen.

Werkt het ongeveer als peilen?

 

Sykje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Met alle respect, maar zou je niet wat makkelijkere caches eerst doen? Deze cache (die ook nog op mijn to-do-lijstje staat) heeft een moeilijkheidsgraad 3,5.... Lijkt mij wat hoog gegrepen voor een beginner. Begrijp me niet verkeerd, ik gun je een find hoor.

bewerkt door Hiker_R
Link naar opmerking
Deel via andere websites

heel erg bedankt!

nog 1 klein vraagje: is het bovenste getal x en onderste y want er staat geen x of y voor

 

@Hiker_R, Ja deze cache is inderdaad wel moeilijk maar we wilden hem in ieder geval proberen en als je niet totaan de stash komt dan heb je toch een mooi stukje gewandeld en als je hem wel vind is dat mooi meegenomen!

 

Sykje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben deze cache niet zelf gedaan, maar x en y staan niet altijd voor rd hoor.

Een rd cijfer x heeft meestal 5 cijfers en een rd cijfer y meestal 6

Maar dat is geheel afhankelijk waar je je in Nederland bevindt.

Een ding is zeker, een RD coordinaat heeft altijd meer dan 5 waarden voor zowel x en y

 

Er zijn ook makers van caches die zeggen bijvoorbeeld 51.52.X en 004.21.Y is het volgende coördinaat.

In een dergelijk geval hoef je geen ingewikkelde RD berekening te doen, maar gewoon de getallen invullen op de laatste 3 cijfers van het N en O coordinaat.

Misschien dat hier ook moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij en GCTool zou een RD coordinaat een x kunnen hebben tussen 012000 en 276000 en een y tussen 306000 en 615000

waarbij x van west naar oost loopt en y van zuid naar noord

 

het RD coordinaat 0,0 ligt dus niet in nederland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn ook makers van caches die zeggen bijvoorbeeld 51.52.X en 004.21.Y is het volgende coördinaat.

In een dergelijk geval hoef je geen ingewikkelde RD berekening te doen, maar gewoon de getallen invullen op de laatste 3 cijfers van het N en O coordinaat.

Misschien dat hier ook moet.

 

Dit is niet het geval omdat er echt stond: x (een getal) y (een getal) het was ongeveer: x 148200 y 48800

Ik denk dat we het niet goed hebben overgeschreven want het paste niet in de GPS (er bleef bij y een getal over, dus dat wij 1 cijfer bij y te weinig hebben overgenomen)

 

Ik heb het wel ingevoerd in de GPS (hier thuis) en het komt wel daar in de buurt uit als ik een RD coordinaat gebruik

 

Sykje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat lijkt inderdaad verdacht veel op een RD coordinaat waarbij je een cijfertje mist.

Ik zou zeggen ga terug en en begin opnieuw.

Je weet nu in ieder geval wel wat je er mee moet doen.

bewerkt door de emmers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, we weten nu wat we moeten doen.

Morgen (of Zondag) maar weer de wandelschoenen aan en nog een poging wagen.

 

Sykje

 

EDIT: topic kan dicht :thumbup:

bewerkt door Sykje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

het RD coordinaat 0,0 ligt dus niet in nederland

 

Inderdaad, het ligt in Frankrijk. Dit is wat ik van de historie heb begrepen. Vroeger lag 0,0 in Amersfoort en had je dus stukken Nederland liggen in alle vier de kwadranten. Dus je had posities met negatieve X en/of Y. Als je dan een min vergat zat je helemaal verkeerd. Daarom is 0,0 verschoven zodat Nederland helemaal in het 1e kwadrant ligt (X>0, Y>0).

Om nu ook nog het probleem op te lossen wat X is en wat Y is, is 0,0 zover naar het zuiden geschoven dat overal in Nederland Y > X.

Verder blijft het gewoon een eenvoudig wiskundig carthesisch stelsel, X+1 betekent 1 meter naar het oosten (rechts) en Y+1 betekent 1 meter naar het noorden (omhoog).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EDIT: topic kan dicht :thumbup:

Waarom alle opgeloste topic gesloten moet worden is mij een raadsel?

Want als er later weer een beginner komt die dit moet weten en dit niet snap kan hij om meer informatie vragen. En zodra hij daarvoor een nieuw topic opent worden deze draadjes toch weer samengevoegd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...