Spring naar bijdragen

Nieuwe cache plaatsen door newbee  

76 leden hebben gestemd

1. 1. Iemand die zelf een cache wil plaatsen...

• ...hoeft zelf nog nooit iets gevonden te hebben
      10
    • ...moet zelf minstens 10 caches gevonden hebben
      3
    • ...moet zelf minstens 25 caches gevonden hebben
      4
    • ...moet zelf minstens 50 caches gevonden hebben
      17
    • ...moet zelf minstens 100 caches gevonden hebben
      33
    • ...anders, namelijk ... (toelichten in reactie)
      9

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik zie de laatste tijd steeds meer dat 'newbees' (nieuwelingen die met het Geocaching-virus zijn besmet) zelf caches gaan plaatsen. En op zich is daar niks mis mee, maar persoonlijk denk ik niet, als iemand 10 caches zelf heeft gevonden, deze genoeg ervaring heeft om zelf een cache te plaatsen.

Wat is jullie mening daarover?

Geplaatst

Ik vind dat er geen minimum aantal hoeft te zijn.

Iemand die er nog maar een of twee gevonden heeft kan als hij zich er in verdiept best een goede cache leggen.

Sommige caches van nieuwelingen vind ik beter als die van sommige kilocachers.

Groeten

Scoutvinder

Geplaatst

Helemaal met scoutvinder eens.

Daarnaast is deze discussie al veel vaker op het forum gevoerd. Er zullen dus altijd meningsverschillen blijven. Net zoals nieuwkomers soms leueker/mooiere caches maken dan degene die al jaren bezig zijn/veel caches hebben gevonden. En andersom uiteraard. Daarnaast speelt ook smaak mee denk ik

Geplaatst

Wij hebben er net 1 gevonden, maar zijn wel aan het brainen voor een leuke Cache.

We moeten alleen nog een aantal ellementen weten wat wel en niet kan.

Maar goed zover is het nog niet.

We willen zelf eerst zelf de ervaring hebben om te vinden.

Zodra we wat meer verstand van het Geocaching hebben beginnen we met stap 2.

Maar als het idee kan wat we hebben, kan het wel leuke caches worden :-D

Geplaatst (bewerkt)

Hallo all,

Hier een klein voorbeeld van iemand die zijn best doet om een cache te plaatsen,

maar eigenlijk te weinig ervaring heeft:

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC281PT

Men heeft er 5 geocoins ingedaan en deze zijn ook gelijk verdwenen.

Dit gebeurd er dus als je een cache plaatst en te weinig ervaring hebt

met de verstoptechnieken en het vinden van een cache.

Dus mijn advies is: Vind eerst een 50 tal verschillende cache's voordat je

er zelf een plaatst.

Vriendelijke Groeten

Keske27

bewerkt door keske27
Gast JackHoe
Geplaatst

Misschien komt het door de naam van de coins; "Caching Fool" ;)

Geplaatst (bewerkt)

Zucht... ik denk dat het aantal finds niets hoeft te zeggen over iemand creatieve talent.

Maar iemand moet natuurlijk wel het spelletje doorhebben.

bewerkt door Bunbury Junior
Geplaatst (bewerkt)

Als ik mag kiezen tussen een paar caches van bijvoorbeeld Vinnie, Cpl_Uhl, PN of Purk* gedaan heef enbijvoorbeeld de scouting tochten uitzet, of iemand die 100 carpoolcaches gevonden heeft, dan weet ik het wel.

*Als je naam daar niet bijstaat hoeft het niet te betekenen dat je geen mooie caches legt, alleen dat ik of nog geen caches van je gedaan heb, of je naam me niet direct binnen schiet.

Edit: Juist voor dit onderwerp had ik er natuurlijk ook JaTi bij moeten zetten.

Tc

bewerkt door technetium
Geplaatst
Zucht... ik denk dat het aantal finds niets hoeft te zeggen over iemand creatieve talent.

Maar iemand moet natuurlijk wel het spelletje doorhebben.

Precies, en om het spelletje door te hebben heb je ervaring nodig. Alleen dan voorkom je de ergernissen zoals opgenoemd in een ander topic

En natuurlijk heb je uitzonderingen: door het goed doorlezen van logs en forumdraadjes kom je al een heel eind richting een goede cache, maar dan nog ga je sommige ergernissen pas snappen als je er in het veld zelf tegenaan loopt.

Geplaatst

er zijn leggers die er tientallen hebben liggen, zonder fantasie, fotorolletje uit de kast of een kistje in de grond. En er zijn er die zelf amper caches gelopen hebben en creatieve uitdagende routes weten te maken met een mooie stash.

Het zegt dus helemaal niets hoeveel caches je gevonden hebt. Het heeft alles te maken met je motivatie voor het leggen van een cache en het werk dat men er in wil stoppen.

Deze discussie komt een keer in de zoveel tijd op het forum voorbij. En vaak zien we dan weer dat er mensen zijn die denken dat je bij de elite hoort als je heeeel veeeeel caches hebt gevonden en daarom dus alleen dan kunt weten hoe je een cache kunt leggen.

Van mij mag iedereen die er een uitdaging in ziet een cache leggen. De ervaring zal leren of hij bezocht zal worden.

Geplaatst

Tuurlijk zijn er uitzonderingen:

- er bestaat best wel een cache die heel goed is en gelegd door iemand met weinig founds

- er bestaat best wel een cache die in- en inslecht is en gelegd door een cacher met heel veel founds.

Toch denk ik dat je zou kunnen zeggen dat een cacher met meer founds gemiddeld betere caches neer kan leggen dan een cacher met heel weining founds.

En dat iemand met maar een paar founds niet direct caches zou moeten gaan leggen. Eerst ervaring opdoen scheelt heel veel teleurstelling. Aanatllen noemen is altijd lastig, maar als ik heel snel een lijstje zou moeten noemen waarvan ik denk dat het handig is, dan zou ik komen tot:

Doe eerst ongeveer 100 caches om ideeën en inspiratie op te doen, waarvan

- 30 multi's

- 30 traditionals

- 30 mysteries

- 10 overig (letterbox, webcam, virtueel, wherigo enz, zodat je weet dat die ook bestaan)

Bepaal vervolgens welke soort je leuk vindt, maar kom dan met iets origineels (de zoveelste koker bij een lantaarnpaal of verkeersbord zit echt niemand op te wachten).

Just my 2 cents...

Geplaatst

Ja je moet wel degelijk eerst "ervaring" opdoen, daarbij is ook heel erg belangrijk dat je in zeker een straal van 5km van jouw beoogde cachelocatie alle caches doet, om er zeker van te zijn dat je een orginele route, puzzel maakt. Ikzelf ben pas begonnen met leggen toen ik mijn omgeving had schoongeveegd en voldoende ervaring had opgedaan.

Tevens moet je wel bewust zijn van de locaties en op verschillende tijdstippen daar gaan kijken, om een indruk te krijgen van het muggleverkeer ;)

Ook het goed opletten welke kaart er in je gps ingesteld staat (recent voorbeeld vlakbij mijn locatie), zodat er niet meerdere puntenjagers ;) op pad gaan voor niets, met alle ergernis van dien (is niet negatief bedoeld voor deze cachelegger, hij heeft hier enorm veel van geleerd :) )

100 is ook maar een richtlijn, maar het moeten wel net zoals malyenki schrijft verschillende types zijn. Liefst ook wat moelijkere caches, routes en omgevingen.

Tevens is de feedback van een ervarener cacher misschien ook handig, en open staan voor opbouwende kritiek (we willen allemaal ons spelletje spelen)

Voor een ieder die bezig is met of plannen heeft om een cache weg te leggen SUCCES, en op het forum staat vragen vrij (publiekelijk en via Prive Bericht)

Geplaatst

Je moet ervaring op doen:

- Hoe leg ik een cache neer?

- Wat zijn foute plaatsen?

- Wat moet ik in een cache doen?

- Hoe maak ik een leuke cache?

- Enz?

Daarom is het handig om zo'n 25 caches te zoeken. Daarnaast denk ik dat het ook ligt aan het type cacher. Ik probeer bijv. zoveel mogelijk cache beschrijvingen te lezen en puzzel te maken om ervaring en informatie te vinden. Maar een andere cacher komt misschien niet verder dan de cachepagina van zijn founds....

Het ligt dus -denk ik- ook aan het type cacher. Maar ik denk dat je gemiddeld wel na 35 caches gereed bent om er 1 te gaan leggen. In dit jaar komt er in elk geval eentje van mij!!!

Geplaatst

De eerste cachelegger ooit, zo'n 10 jaar geleden, had ook geen ervaring. Waarom moet een nieuweling van vandaag dat dan wel hebben?

Onzin, laat iemand een cache leggen als hij/zij dat wil. Deze cachelegger merkt naar aanleiding van de logjes vanzelf wel of zijn/haar cache in de smaak valt.

En, het is al veel te vaak gesteld, je hoeft niet elke cache tegaan zoeken. Laat gerust een cache ongevonden. Zoek gewoon de volgende die wel aan jouw criteria voldoet.

Geplaatst

Kom op mensen, hoe vaak is deze discussie al niet gevoerd.....

Mijn mening:

- Ervaring is goed, maar het gevaar bestaat dat je alleen op de platgetreden paden blijft- die ken je immers.

- Onwetendheid maakt creatief, maar het gevaar bestaat dat je dingen over het hoofd ziet.

Wordt ik nog filosofisch op m'n ouwe dag ook :)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...