Spring naar bijdragen

First Post Van Een Starter


Mopkes

Aanbevolen berichten

Ola forum, mijn first post.

Ik ben Richard en wil met mijn gezin starten met GC. Heb me inmiddels suf gelezen, maar krijg geen duidelijk antwoord op het volgende:

 

Als ik een traditonele cache wil doen, kun je thuis het eindpunt van de cache met je pc invoeren in je GPS.

Daarna rij je naar het of een willekeurig beginpunt en je begint.

 

Maar als ik een multi cache wil doen, dan gaat dat verhaal dus niet op. En dan dien ik dus tijdens het lopen een nieuw coordinaat in te voeren, toch?

Dus dat is vraag 1.

 

En dan, bij welke GPS-modellen kan ik een nieuw coordinaat tijdens het lopen, zonder de tussenkomst van een PC, een nieuw coordinaat invoeren?

Dat is vraag 2.

 

En dan de opmerking: de Garmin eTrex H wordt overal als ideaal startapparaat aangeprijst, maar mijns inziens kun je daar dus alleen traidionele caches doen. Of is dat niet waar? En zie ik iets over het hoofd.

Dat is vraag 3.

 

Mocht er iemand trouwens mij (evt. met familie) willen inwijden in GC en een GPS, in de omgeving Maastricht, dan hou ik me aanbevolen. Stuur me maar een PM.

 

Bedankt alvast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Uit je vragen maak ik op dat je er van uit gaat dat je de coördinaten alleen maar via je pc in je gps kunt zetten. Dat is niet geval; het kan ook handmatig. Sterker nog, dat is wat je meestal doet.

Dat doe je door eerst met de MARK-toets een willekeurig ander waypoint aan te maken (dit waypoint krijgt dan de coördinaten van de plek waar je op dat moment bent) en die vervolgens te wijzigen. Dit doe je in het waypoint edit scherm, ofwel het scherm waarin je de eigenschappen van het waypoint kunt aanpassen. Als je dat vervolgens opslaat, zul je zien dat de pijl van de gps naar het aangepaste waypoint wijst.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi. Welkom. Niet verslaafd raken hoor :-)

1: Multi's hebben inderdaad meer coordinaten. Soms zijn die al gegeven en soms moet je ze puzzelen. In alle gevallen moet je minimaal de laatste coordinaat zelf invoeren.

2: volgens mij kunnen alle gpsen dat, althans de outdoor types. Sommigen kunnen niet via een pc invoeren. Auto gpsen kunnen niet altijd met coordinaten werken.

3: zie de eerdere punten :-)

veel plezier.

 

edit peetee was sneller...

bewerkt door Wad-Seekers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als ik een multi cache wil doen, dan gaat dat verhaal dus niet op. En dan dien ik dus tijdens het lopen een nieuw coordinaat in te voeren, toch?

Dus dat is vraag 1.

Je moet dan van coördinaat naar coördinaat lopen, je ziet op elk coördinaat een cijfer. Dan op het eind rekenen je met al die cijfer het eind coördinaat uit en zet dat in je GPSr en je hebt hem gevonden!

En dan, bij welke GPS-modellen kan ik een nieuw coordinaat tijdens het lopen, zonder de tussenkomst van een PC, een nieuw coordinaat invoeren?

Dat is vraag 2.

Bij alle GPS-modellen. Ga naar het hoofd menu. Klik op markera. Klik dan op coördinaat en vul daar het nieuwe coördinaat in.

En dan de opmerking: de Garmin eTrex H wordt overal als ideaal startapparaat aangeprijst, maar mijns inziens kun je daar dus alleen traidionele caches doen. Of is dat niet waar? En zie ik iets over het hoofd.

Dat is vraag 3.

Dat is niet waar, met een etrex H kan je alle caches doen. Alleen sommige met meer moeite. Zie antwoord op vraag 2 hoe je ook multi's kunt doen. En daarnaast zijn mistery's, virtueels, enz. ook te doen.

 

Succes!

[EDIT] Ik h*** deze slome computer :yes:

bewerkt door Waldio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi. Welkom. Niet verslaafd raken hoor :-)

1: Multi's hebben inderdaad meer coordinaten. Soms zijn die al gegeven en soms moet je ze puzzelen. In alle gevallen moet je minimaal de laatste coordinaat zelf invoeren.

2: volgens mij kunnen alle gpsen dat, althans de outdoor types. Sommigen kunnen niet via een pc invoeren. Auto gpsen kunnen niet altijd met coordinaten werken.

3: zie de eerdere punten :-)

veel plezier.

 

edit peetee was sneller...

Hoi Peetee en Wad-Seekers,

dus een eTrex zou moeten voldoen? Ik had er geen gekocht, maar met de handleiding in de hand kwam ik er niet uit.

Vandaar dat ik zo concreet vraag naar instapmodellen die dat wel kunnen.

 

Bedankt voor jullie reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan heel goed heb ik gelezen. Zelf ben ik met tevredenheid gestart met een etrex vista.

Ik ben begonnen met een eTrex Venture HC, maar die heb ik dan weer niet gekocht voor geocaching.

Maar een eTrex H voldoet aan alle eisen om te kunnen cachen. (Hier zie je alle eisen en tips voor GPS en geocaching!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja hoor. Ik heb mijn eerste 250 caches met een Etrex gevonden. Geen enkel probleem. Enig nadeeltje is de seriele aansluiting van de Etrex H ipv de usb-aansluiting. Maar aangezien je dus de waypoints ook handmatig in kunt tikken is dat voor mij nooit een probleem geweest. Bij multi's moet je dat sowieso meestal, omdat je pas onderweg bepaalt wat het volgende coördinaat is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Wij hebben de eerste 350 caches met een geko 201 gevonden, maar hebben net een Etrex H gekocht, omdat deze betere bereik heeft onder bomen ed. Je hebt dan wel geen kaart, maar ik vind het wel wat hebben om gewoon achter een pijltje aan te lopen. Dus de etrex H voldoet uitstekend, alleen is de seriële kabel een nadeeltje. Wij vinden het een uitstekend apparaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de eTrex Vista HCx en daarmee kan ik prima alle type caches lopen en ook de coördinaten ter plekke aanpassen, dus de eTrex Vista HCx is een prima keuze!

Succes en wordt niet verslaafd zoals wij :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij kunnen alle coords met de pc erin zetten, maar hebben dat slechts 1x gedaan, gewoon lekker met de hand, veel makkelijker.

 

Enne met iemand meelopen lijkt me idd een goed idee, daar leer je veel van. Zo kwamen wij hulpeloos op ons eerste event en na een dag met Tuitje en Luilak optrekken, snapten wij het ook.

 

Er is een speciaal topic waar cachers, ingedeeld op regio, zich aanbieden om met beginners mee te lopen.

Zoek zoek.....

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben jaren gecached met een Etrex Venture en er 800+ caches mee gevonden van allerlei types. Wel herinner ik mij dat ik in het begin er ook niet helemaal uitkwam hoe je een waypoint invoert....

Als jouw Etrex ongeveer hetzelfde werkt, moet je op het clickstikje drukken, je ziet dan het coordinaat waar je op dat moment bent. Dat kan je via het zelfde stickje aanpassen (kijk even in de handleiding, da's gemakkelijker dan het hier uit te spellen) en voila je hebt er handmatig een WP ingezet.

 

Edit: Omgeving Maastricht, da's bij ons in de buurt. We kunnen wel eens een multi samen doen als je wilt.

bewerkt door De Oliva's
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag 1) Ja meestal nadat je een vraag hebt bedantwoordt op het waypoint, voer je het volgende coördinaat in. Ik heb zelf geen kabeltje voor mijn GPS, dus ik kan niet eens via de PC invoeren...

 

Vraag 2) zie bovenstaande antwoorden

 

Vraag 3) Ik heb inmiddels diverse caches gevonden dmv de Etrex H. Ik zweer erbij. Je kan alle caches daarmee doen.

 

Veel plezier met Geocachen!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou wel voor een GPS gaan met een USB aansluiting en met kaart, dus de Etrex Legend HCx of van dien aard

Probeer er eerst eens een te lenen, om te kijken wat het is

Je kan je ook bij een winkel laten informeren, maar laat je geen dure kaarten aansmeren in het begin, dit kan ook via open source (gratis)

Succes met deze nieuwe Versla.... nee Hobby

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...