gr2 Geplaatst 28 december 2003 Geplaatst 28 december 2003 Als GR zijn reddingsbrigade naar de Kerkweg en de Grote Hoefsloot had kunnen dirigeren (Oeps, spoiler ) waren ze waarschijnlijk exact bij de hulpbehoevende koe uitgekomen. Nee dus. De koe was daar niet. Zoals gemeld, de koe was midden in de polder. Dat is juist het punt. Als de koe netjes aan de openbare weg te water was geraakt, was er geen centje pijn geweest. We hebben het hier over onheil in de rimboe.
Jaap & Sem Geplaatst 28 december 2003 Geplaatst 28 december 2003 Lag je koe niet in de Grote Hoefsloot dan? Of in de Wetering? De Kerkweg is dat pad wat zo ongeveer langs de cache loopt. (midden door de polder) Maar ik snap wat je bedoelt. Dit werkt ook alleen maar voor een heel klein stukje rond de cache. Is 'rimboe' trouwens niet een erg groot woord voor ons over geciviliseerde landje?
gr2 Geplaatst 28 december 2003 Geplaatst 28 december 2003 Lag je koe niet in de Grote Hoefsloot dan? Of in de Wetering? .......... Is 'rimboe' trouwens niet een erg groot woord voor ons over geciviliseerde landje? Er stond geen bordje bij de desbetreffende waterpartij, anders had ik het opschrift wel doorgegeven. Het woord rimboe was hier van toepassing. Probeer de cache maar eens te benaderen rond middernacht in hondenweer, dan zul je het met me eens zijn. Oké, op iets van 600 m liep de snelweg, vandaar dat ik daar een hectometerbordje ben gaan aflezen. Anders hadden ze me nooit gevonden.
Lex Geplaatst 28 december 2003 Geplaatst 28 december 2003 Zelfs de dure tot zeer dure auto navigatie systemen hebben zelden de mogelijkheid om iets met coördinaten te doen. Is dat werkelijk zo? Ik heb een, inmiddels 5,5 jaar oud, navigatiesysteem (Carin) in de auto, en dat kent een pagina die 'noodpagina' wordt genoemd, met daarop de actuele coördinaten. Ik zal eens controleren of het datum WGS84 is, daarover wordt niets gezegd. Ik ben er altijd van uitgegaan dat dit een algemeen voorkomende voorziening was. Maar dat alarmcentrales er niet mee om kunnen gaan wijst inderdaad op het tegendeel. ++ Lex ++
Eagles Geplaatst 29 december 2003 Geplaatst 29 december 2003 Dus of die bewering waar is dat het 'geen enkel probleem is voor de meldkamer' waag ik te betwijfelen, totdat er echt diepe inside informatie is die onomstotelijk bewijst dat men het wel kan gebruiken. Ik heb net weer even een telefoontje gepleegd met een medewerkster van de meldkamer Friesland. Zij vertelde men mij nu, in tegenstelling tot een half jaar terug, dat nu brandweer en ambulancediensten wel zijn uitgerust met een systeem, genoemd City-GIS, waarbij men via de CPA (Centrale Post Ambulance) gebruik maakt van het RD. Ze noemde dat zelf het systeem RDx en RDy. De politie in Friesland is hiermee nog niet uitgerust. Maar dat schijnt binnenkort te komen. Kijk, dat is nog eens goede inside info! Mooi dat men dit zo aan het introduceren is en op sommige plekken al geïntroduceerd heeft, een absolute must lijkt me voor de hulpdiensten. Thanx PeeTee voor het navragen.
Gast Albert Geplaatst 29 december 2003 Geplaatst 29 december 2003 hoe heet een CPA trouwens bij de brandweer? Bij de brandweer heet dat RAC (Regionale Alarm Centrale) In de regio waar ik woon de kop van Noord Holland. zitten daar politie, brandweer en ambulance dienst bij elkaar in een ruimte. Als je om de brandweer vraagt krijg je wel een ander als wanneer je om de politie vraagt maar omdat ze bij elkaar zitten kunnen ze snel schakkelen en van elkaars kennis gebruik maken. Ik weet niet hoe het elders georganiseerd is. Albert
postman Geplaatst 29 december 2003 Geplaatst 29 december 2003 Jullie doen allemaal net alsof de mensen op een meldkamer iets snappen... Nu dan heb ik zeer slecht nieuws. 2e kerstdag een ongeluk gehad op de n333 tussen Steenwijk en Blokzijl. Auto waarschijnlijk total loss, maar wij gelukkig nog helemaal heel. Met de mobiel de politie gebeld, doorverbonden met de meldkamer van de politie ijsselland en de positie doorgegeven: N333 km 13,8 tussen Steenwijk en Blokzijl. Simpeler kan het niet zou ik zeggen. Nog even gevraagd of met iets had aan een coördienaat (watte... was het antwoord.) Dat heeft dus geen zin. effin na ca. 20min nog maar eens gebeld. Nee, ik moest niet ijsselland heben, want mijn ongeval had plaatsgevonden in de Noordoostpolder. Nu woon ik in Steenwijk, werk ik in dit gebied en ken letterlijk elk weggetje en slootje. De plek waar we waren was op 2 min. rijden van het politie bureau Steenwijk, maar geloof maar niet dat de vrouw aan de andere kant te overtuigen was... Toen heb ik me ten einde raad maar laten doorverbinden met de meldkamer in Flevoland en die man (die wel wilde luisteren) maar uitgelegd wat er aan de hand was... Na meer dan een uur arriveerde de politie (ijsselland) met het schaamrood op de kaken. Gelukkig waren er geen gewonden. Laten we maar hopen dat dit een incident was. En zelfs de politie heeft navigatieaparatuur in de auto, nu moeten ze er alleen nog maar mee leren werken. Ik heb ze een gratis cursus aangeboden... PeeTee, de moraal van dit verhaal: Als de hermandat je al niet eens kan vinden langs de weg... Dan ben je op de hei of in het bos volledig op jezelf aangewezen! Nog behoefte aan een survival cursus?
Peetee Geplaatst 29 december 2003 Auteur Geplaatst 29 december 2003 PeeTee, de moraal van dit verhaal: Als de hermandat je al niet eens kan vinden langs de weg... Dan ben je op de hei of in het bos volledig op jezelf aangewezen! Nog behoefte aan een survival cursus? Gelukkig dat jullie de hulpdiensten niet te hard nodig hadden.
Kruimeldief Geplaatst 30 december 2003 Geplaatst 30 december 2003 Gelukkig waren er geen gewonden. Laten we maar hopen dat dit een incident was. En zelfs de politie heeft navigatieaparatuur in de auto, nu moeten ze er alleen nog maar mee leren werken. Ik heb ze een gratis cursus aangeboden... Ik ben blij dat het verder goed is afgelopen Henk. Tjonge, kun je die gasten niet aanklagen? Als er ook maar iemand niet geschikt is voor zijn/haar functie dan is het "de vrouw aan de andere kant" wel. Men kan nu allemaal wel gemakkelijk gaan doen omdat het maar blikschade is. Dat is gewoon hun mazzel. Maar wat nu als er gewonden waren? Een uitbrander is voor zo iemand niet genoeg. Op staande voet op nonactief. Weg ermee. Grof schandaal. GRTZ Kruimeldief Zij aan de andere kant van de telefoon is zo dom, wanneer je haar water en zand geef dan kan ze daar niet eens modder van maken.
Peetee Geplaatst 30 december 2003 Auteur Geplaatst 30 december 2003 Vanmiddag heb ik dan maar eens de proef op de som genomen: Nadat ik afgelopen zaterdag met een centralist van de meldkamer Friesland af had gesproken eens een test te gaan doen, heb ik vanmiddag de meldkamer weer gebeld, nu vanuit het gebied de Zwettepoel bij Joure, in de hoop dat men aan de hand van mijn coördinaten kon bepalen waar ik precies zat. Nou, niet dus! Ik moest natuurlijk weer het hele verhaal doen, dat ik afgelopen zaterdag ook had gedaan. Nou had ik dat wel verwacht, want ik kon verwachten dat nu een andere ploeg de meldkamer zou bemannen. Maar de man die ik aan de lijn kreeg kwam niet verder dan dat hij wel eens van coördinaten had gehoord en hiervan helemaal geen verstand had. Ook geen van zijn collega's kon me verder helpen. Kortom, het werd een dik fiasco! Op de terugweg heb ik ook nog even de Wegenwacht gebeld met min of meer dezelfde vraag: Als ik hier pech heb, kunnen jullie dan op grond van mijn coördinaten bepalen waar ik sta. Nou nee, dus. Ze hebben beslist een postcode, adres of wegnummer + hectometerpaaltje nodig om de juiste pech-plaats te bepalen. Ik merkte op dat ik dat voor een wegenwacht-centrale toch wel wat vreemd vond, omdat het juist de ANWB is die een prachtige Topografische Atlas van Nederland heeft uitgebracht, compleet met RD. Maar de centralist verontschuldigde zich met de opmerking dat hij "ook maar een uitzendkracht" was die hier allemaal geen verstand van had. Kortom, niet een testje waar je vrolijk van wordt. En om nou heel eerlijk te zijn vind ik het eigenlijk een grof schandaal.
Kruimeldief Geplaatst 30 december 2003 Geplaatst 30 december 2003 Kortom, niet een testje waar je vrolijk van wordt. En om nou heel eerlijk te zijn vind ik het eigenlijk een grof schandaal. Een verschrikkelijk grof schandaal. En dan zoiets als ANWB die nota bene in hun winkel PDA's aanbiedt met GPS-ontvanger en een routenavigatie systeem dat als software ANWB-Engin heeft. Zover zijn ze dus wel bij. En dat voor iets wat voor mij bij de ANWB op de laatste plaats komt. Ik bedoel dus de winkel van hun Het is toch belachelijk dat in deze tijd men jou niet kan opsporen als je de juiste coördinaten kunt doorgeven. Men zou je zelfs dankbaar moeten zijn dat je over en GPS beschikt. Echt, je zult als cacher maar eens alleen op pad zijn en je verstappen en daarbij een enkelbandje scheurt. Heb je verdorie een mobieltje bij je, een GPS enz en de hulpverleners kunnen niet bij je komen omdat ze niet weten wat je bedoelt. Dan maken we ons druk of we wel of niet een doosje in de grond kunnen verstoppen. Misschien moeten we als Geocachers maar eens meer aan de bel gaan trekken in 2004 naar de hulpverleners toe om te zorgen dat iedereen te vinden is. Ze kunnen je wel tracen op een paar 100 meter als je mobieltje aan staat, dan moet het toch normaal zijn dat als jij je coördinaten doorgeeft men exact weet waar je bent. Wat een amateurs. Griezelig gewoon. Het is mij wel eens behoorlijk in de rug geschoten ergens midden op de heide. Ik heb daar altijd medicijnen voor bij me en ik ga eigenlijk nooit zonder mijn Feetje de bosjes in. Zij weet me dan met veel pijn en moeite wel weer bij de auto te krijgen. Maar het zal maar eens gebeuren dat ook dat niet wil. Je moet dan volledig vertrouwen op de telefoonnummers van collega-cachers en dat die bereid zijn je te helpen of wat dan ook. Moet je eens zien wat een tijd zoiets gaat kosten. Dat kan een mensenleven schelen. Is dit misschien iets voor een van de stichtingen om daar eens actie in te gaan ondernemen? GRTZ Kruimeldief Als dolfijnen intelligente beesten zijn, waarom plassen ze dan gewoon in het water?
Rovel Geplaatst 30 december 2003 Geplaatst 30 december 2003 Ik denk dat we even pas op de plaats moeten doen en ons moet realiseren dat de GPS voor de gewone man nog niet zo lang beschikbaar is en dat het begrip 'coördinaten' nog niet zo betekenisvol is als nu en in de toekomst. Daarbij komt dat het aantal mensen dat met een GPS rondloopt/rondrijdt en dus de positie kan doorgeven d.m.v. coördinaten bijzonder klein is. Niet zo verwonderlijk dus, dat hulpdiensten geen systemen (zowel technisch als procedureel) hebben ontwikkeld die met de begrippen de wij kennen overweg kunnen. Niet dat het verkeerd is om ze daarop te wijzen en proberen te komen tot een manier waardoor ze wel iets met coördinaten kunnen doen, maar ik vind wel dat ze daarvoor de tijd moeten hebben. Zelfs al zij een melding met coördinaten kunnen verwerken, dan nog zal dat door een bijzonder klein deel van de bevolking worden gedaan en dat zal misschien zelfs een reden kunnen zijn waarom ze er helemaal niet aan willen..
Kruimeldief Geplaatst 30 december 2003 Geplaatst 30 december 2003 Ik denk dat we even pas op de plaats moeten doen en ons moet realiseren dat de GPS voor de gewone man nog niet zo lang beschikbaar is en dat het begrip 'coördinaten' nog niet zo betekenisvol is als nu en in de toekomst. Daarbij komt dat het aantal mensen dat met een GPS rondloopt/rondrijdt en dus de positie kan doorgeven d.m.v. coördinaten bijzonder klein is. Pas op de plaat doe je toch als je eigenlijk aan het overdrijven bent? Ik vind niet dat PeeTee, Postman of ik overdrijven. Natuurlijk hebben er niet veel een GPS, hoewel ik denk dat het er meer zijn dan dat we denken. Natuurlijk hebben niet alleen Geocachers een GPS. Maar, desondanks dat niet heel Nederland aan de GPS is, vind ik wel dat juist die hulpverlenende instanties er al lang mee hadden moeten werken. Ik ben ook verbaasd hoor als ik de verhalen van PeeTee en Postman lees. De politie heb en had ik al lang geen hoge pet van op maar dat een instantie als de brandweer ook niet weet waar je het over hebt, is wel heel vreemd. Hoe doen ze dat dan als er een brand in een bos is en dit wordt gesignaleerd door zo'n vliegtuigje dat zomers speciaal daarvoor patrouilleert? Hoe geven zij dan door waar de blusboys moeten zijn? Dat hulpverlenende instanties wel of geen GPSen en coördinaten gebruiken kan toch niet afhankelijk zijn hoeveel nederlanders zo'n ding hebben? Voor hun is het toch buiten dat een geweldig systeem? Ik vind wel dat ze eens met de neus op dit soort "nieuwe" snufjes gewezen mag worden. GRTZ Kruimeldief Pas op de plaat?? Stress??
Rovel Geplaatst 30 december 2003 Geplaatst 30 december 2003 Voor hun is het toch buiten dat een geweldig systeem? Maar dat wil toch niet zeggen dat het systeem dat zij thans gebruiken slecht is. Ik weet ook niet hoe ze nu locaties doorgeven, maar ik kan me wel voorstellen dat ze bij de ontwikkeling van de huidige systemen niet meteen gedacht hebben aan de lat/lon coördinaten. Nogmaals, omdat ze niet hoefden te denken aan de burgers, want die hadden tot voor kort geen benul van lat/lon coördinaten.
barny Geplaatst 30 december 2003 Geplaatst 30 december 2003 als de brandweer ook niet weet waar je het over hebt, is wel heel vreemd. Hoe doen ze dat dan als er een brand in een bos is en dit wordt gesignaleerd door zo'n vliegtuigje dat zomers speciaal daarvoor patrouilleert? Hoe geven zij dan door waar de blusboys moeten zijn? Misschien gaan ze maar de rook kolom toe, dat trucje is al een paar duizend jaar oud EXODUS 13: Jahwe ging voor hen uit; overdag in een wolkkolom, ' s nachts in een vuurzuil om hun licht te zijn
Aanbevolen berichten