Peetee Geplaatst 26 december 2003 Auteur Geplaatst 26 december 2003 Ik ben het trouwens helemaal met je eens wat betreft zo'n lijst van een geocacher. Misschien zou het wel een goed idee zijn om de cache-plaatsers te vragen om in alle gevallen een telefoonnummer in de cache-beschrijving op te nemen, zodat een evt. zoeker in voorkomende gevallen niet eerst een lijst hoeft door te spitten. Komt gemak en snelheid ten goede.
Kruimeldief Geplaatst 26 december 2003 Geplaatst 26 december 2003 *** Verwijderd door mezelf uit eigen initiatief, was bij nader inzien toch te privé *** GRTZ Kruimeldief Je kunt beter een snee in je voet hebben, dan een voet in je snee.
dolphinleap Geplaatst 27 december 2003 Geplaatst 27 december 2003 Ik lees hier tot mijn grote verwondering dat hulpdiensten niets met positiemeldingen in coördinaten kunnen? Dit komt op mij wel heel ongeloofwaardig over, mede omdat de meeste meldkamers tegenwoordig prachtige trackingsystemen hebben. Ik heb paar weken terug een melding gedaan aan 0900-8844 in regio Zeeland met een bijvermelding van lat/lon coördinaten in graden en minuten (tot duizendsten) in WGS 84. De telefoniste die opnam kon hier zelf niets mee maar verzekerde mij dat dit geen enkel probleem was voor de meldkamer. Overigens voor alle incidenten op ruim water ook altijd aan Kustwachtcentrum, verkeersposten en hulpverleners graag de positie in lat/lon graden en minuten (tot in duizendsten) volgens WGS 84. Trek op het werk nog wel het één en ander na en begin volgende week geef ik verder uitsluitsel mbt de mogelijkheden van verschillende meldkamers t.a.v. positieinformatie. Kees
Lex Geplaatst 27 december 2003 Geplaatst 27 december 2003 Uit een artikel in het AD van vandaag over de luxieuze Maybach auto: ,,Bovendien zit zowel voor- als achterin een noodknop. Wie het slachtoffer dreigt te worden van een ontvoering of achtervolging, drukt op de rode knop en de rest gaat vanzelf. De alarmcentrale van Mondial in Amsterdam ziet dankzij de GPS-satellietplaatsbepaling precies waar de auto zich bevindt en weet ook meteen wie de eigenaar is. Zo kan er onmiddellijk politie naar de auto worden gestuurd.'' Blijkbaar kan deze alarmcentrale wel goed overweg met onze coördinaten. Maar ik heb geen idee wie er gebruik van kan maken en hoe hij te benaderen is. ++ Lex ++ die met genoegen constateert dat deze journalist de GPS-plaatsbepaling volkomen correct opschrijft
Eagles Geplaatst 27 december 2003 Geplaatst 27 december 2003 De telefoniste die opnam kon hier zelf niets mee maar verzekerde mij dat dit geen enkel probleem was voor de meldkamer. Ik hoop dat dit inmiddels waar is geworden, maar het tegendeel is deze zomer bewezen toen Mumzle een anafylactische shock kreeg door superveel muggensteken. Toen ze hun positie middels coördinaten door wilden geven aan de meldkamer was de mededeling dat men daar niets mee kon beginnen. Dus of die bewering waar is dat het 'geen enkel probleem is voor de meldkamer' waag ik te betwijfelen, totdat er echt diepe inside informatie is die onomstotelijk bewijst dat men het wel kan gebruiken. Er bleek toen overigens wel een militaire noodlijn te bestaan waar men in WGS84, maar niet lat/lon (dus UTM?), coördinaten kon begrijpen.
Peetee Geplaatst 27 december 2003 Auteur Geplaatst 27 december 2003 Dus of die bewering waar is dat het 'geen enkel probleem is voor de meldkamer' waag ik te betwijfelen, totdat er echt diepe inside informatie is die onomstotelijk bewijst dat men het wel kan gebruiken. Ik heb net weer even een telefoontje gepleegd met een medewerkster van de meldkamer Friesland. Zij vertelde men mij nu, in tegenstelling tot een half jaar terug, dat nu brandweer en ambulancediensten wel zijn uitgerust met een systeem, genoemd City-GIS, waarbij men via de CPA (Centrale Post Ambulance) gebruik maakt van het RD. Ze noemde dat zelf het systeem RDx en RDy. De politie in Friesland is hiermee nog niet uitgerust. Maar dat schijnt binnenkort te komen. Bovendien stelde ze me/ons voor (ik heb haar verteld namens welke groep ik belde) om e.e.a. zo nu en dan eens te testen. Kortom, bel de meldkamer eens op op het moment dat je op een strooptocht bent en vertel dan waar je mee bezig bent en dat je wilt controleren of men de plaats kan bepalen waar je je op dat moment bevindt, aan de hand van door jou gegeven coördinaten. Zeg er natuurlijk wel nadrukkelijk bij dat je niet echt in de problemen zit, wie je bent en en zeg erbij dat het om een oefening/test gaat. Volgens deze medewerkster is er dan altijd wel een meldkamer-collega die wil meewerken aan het experiment. Let wel: het was een medewerkster van 1 meldkamer die dit voorstel deed. Grote kans dus dat je in voorkomende gevallen even een toelichting moet geven. Maar het lijkt me in ieder geval goed om eens te testen (met mate uiteraard!).
Kruimeldief Geplaatst 27 december 2003 Geplaatst 27 december 2003 Die man heeft ook overal zijn connecties. Goed gedaan PeeTee. Leuke manier om ff te controleren hoe goed ze zijn. Nu maar hopen dat je de coördinaten in geval van nood wel goed in je GPS hebt "ingeklopt" GRTZ Kruimeldief Waar een wil is, is een weg. Waar meerdere willen, is een file.
Lex Geplaatst 27 december 2003 Geplaatst 27 december 2003 Nu maar hopen dat je de coördinaten in geval van nood wel goed in je GPS hebt "ingeklopt" Je moet dan ook geen 'ingeklopte' coördinaten gebruiken. Markeer je huidige positie en laat de GPSr daarmee zelf de getallen bepalen. Je moet ze natuurlijk nog wel goed oplezen. ++ Lex ++
Kruimeldief Geplaatst 27 december 2003 Geplaatst 27 december 2003 Je moet dan ook geen 'ingeklopte' coördinaten gebruiken. Markeer je huidige positie en laat de GPSr daarmee zelf de getallen bepalen. Je moet ze natuurlijk nog wel goed oplezen. ++ Lex ++ Allicht Lex, het was ook meer een grapje omdat ik net in een log van PeeTee las dat hij de gegevens verkeerd had ingeklopt en zodoende aardig uit koers was tijdens een Kerstcache GRTZ Kruimeldief If you don't get caught, everything is legal.
gr2 Geplaatst 27 december 2003 Geplaatst 27 december 2003 http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...&log=y&decrypt= Kijk hier eens even naar de log van gr op 1 oktober. Het Cairnteam heeft geen hoge pet op van de bekendheid van alarmcentrales met geografische coords.
Peetee Geplaatst 27 december 2003 Auteur Geplaatst 27 december 2003 Kijk hier eens even naar de log van gr op 1 oktober ... Cairnteam heeft geen hoge pet op van de bekendheid van alarmcentrales met geografische coords Zo'n verhaal, daar word je inderdaad niet heel blij van. Toch maar leren mijn eigen been te spalken.
Gast Albert Geplaatst 28 december 2003 Geplaatst 28 december 2003 Deze zomer had ik al gelezen van de problemen die Mumzle ondervonden had. Naar aanleiding daarvan heb ik de directeur van de 112 meldkamer in de kop van Noord Holland gevraagd of ze in de meldkamer iets kunnen met meldingen met coordinaten. Hij vond het een interessante vraag en heeft een van zijn mensen er op gezet uit te zoeken hoe ze daar mee om kunnen gaan. Ik heb hem hierover later nog wel gesproken (ik ben brandweerman in deze regio en kom hem wel eens tegen), hij zei dat ze er mee aan het werk waren gegaan en nu ook wat met de vraag konden. Ik heb helaas echter geen schriftelijke reactie van hem terug gehad. Ontwikkelingen in meldkamers gaan snel en er is een zeer hoog automatiserings gehalte, dat wat ze vandaag niet kunnen of weten, kunnen en weten ze morgen misschien al wel. Als je in problemen komt bel dan in ieder geval 112, dat bespaart een hoop tijd. Zij kunnen dan vast iemand op pad sturen en onderweg meer informatie geven. Albert
gr2 Geplaatst 28 december 2003 Geplaatst 28 december 2003 Mij vielen op 1 oktober de volgende dingen op: - De meldkamer van de brandweer reageert geschokt als een beller geen adres of postcode kan noemen. - Het gebruik van topografische kaarten is onbekend. - Van Nederlands grid heeft men nooit gehoord. - De omgang met het kennelijk bij de brandweer in gebruik zijnde routeprogramma EasyTravel verloopt onwennig. - Het duizelt de betrokkenen als er in eenvoudige termen wordt gesproken over coördinatenstelsels. Dit kwam op mij erg onprofessioneel over. Een en ander moet in een cursus van hooguit één dagdeel zijn op te lossen. Dat kan geen groot managementvraagstuk zijn.
Jaap & Sem Geplaatst 28 december 2003 Geplaatst 28 december 2003 Zolang het probleem van het (correct) interpreteren van coördinaten bij de diverse CPA's nog niet is opgelost kunnen we het probleem natuurlijk ook omdraaien, althans voor een deel. Als GR zijn reddingsbrigade naar de Kerkweg en de Grote Hoefsloot had kunnen dirigeren (Oeps, spoiler ) waren ze waarschijnlijk exact bij de hulpbehoevende koe uitgekomen. Waarmee ik maar wil zeggen dat in dit land zelfs het meest onooglijke modderpad wel een (lokaal bekende) naam heeft. Als de cache beheerder, die waarschijnlijk plaatselijk goed bekend is, in z'n hint deze namen zou opnemen is er in geval van nood in ieder geval enige communicatie mogelijk. Dat wil zeggen, voor een klein gebiedje in de buurt van de cache plaats. Dat dit geen overbodige luxe is bewijzen de acute noodgevallen van Mumzle en GR. En ik vermoed dat dat niet de enigen waren. Wat blijft is dat het interpreteren van coördinaten een fundamenteel probleem is wat mijns inziens snel opgelost dient te worden. Als ik naar de specificaties van EasyTravel kijk zal de oplossing daar in ieder geval niet liggen. Zelfs de dure tot zeer dure auto navigatie systemen hebben zelden de mogelijkheid om iets met coördinaten te doen. Iets heel anders: Zelf ben ik onlangs benaderd door de crises dienst van het RIAGG om eens te kijken naar een navigatie/route-plannings systeem voor de oproep hulpverleners. De situatie is meestal zo dat een hulpverlener die oproepbaar is midden in de nacht door de politie benaderd wordt om te assisteren bij een probleem. Op het RIAGG staat voor deze mensen een noodkoffer klaar met medicijnen en andere zaken die van pas kunnen komen. Ze halen die koffer op en gaan met hun eigen auto naar het probleem / de patient. Hiervoor zoeken ze een mobiel navigatie systeem dat bij die koffer hoort en los in iedere auto mee te nemen is. Een adres (of een coördinaat!!!) intypen op kantoor (of onderweg) en rijden. Hebben jullie misschien ideeën over zo'n systeem? TomTom? Zal ik hier een nieuw draadje over beginnen? (hoe heet een CPA trouwens bij de brandweer?)
Rovel Geplaatst 28 december 2003 Geplaatst 28 december 2003 Zal ik hier een nieuw draadje over beginnen? Lijkt mij verstandig.
Aanbevolen berichten