Spring naar bijdragen

Topo Benelux Of Onroute Wandelkaart


corina

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een paar dagen een Dakota 20 en wil er nu een kaart voor kopen maar ik kan niet kiezen tussen de Garmin Topo Benelux of de onroute wandelkaart van Nederland.

Welke van de twee kan je het beste gebruiken om Caches mee te zoeken?

Alvast bedankt van een erg onervaren cacher

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik zou niet te snel tot conclusies komen.... Het is natuurlijk wel zo, dat je met de Benelux 2010 kaart de hele Benelux afdekt! Met de wandelkaart is dat slechts Nederland. Dat kan een groot voordeel zijn, indien je tenminste niet in Delfzijl woont....

 

Ik heb het genoegen gehad met beide kaarten te kunnen experimenteren. Ik heb niet kunnen vaststellen, dat de één completer is dan de ander. Op beide kaarten kun je puntjes van kritiek hebben. Gezien de weersomstandigheden heb ik nog niet al te veel bosjes kunnen bezoeken, maar in de bosjes, die ik wél heb bezocht heb ik geen belangrijke verschillen kunnen vinden.

 

Voor het vinden van caches maakt het niets uit. Als je een multi door een bos loopt, geven ze allebei voldoende informatie om tot de cache te komen. Het scherm van een Dakota is iets kleiner dan dat van een Oregon, maar op beide toestellen zien beide kaarten er gelikt uit.

 

Kortom je maakt op een gegeven moment een keuze. Persoonlijk ga ik voor het grotere dekkingsgebied. Wij cachen regelmatig in de grensstreken van Brabant en dan is het toch wel erg handig, dat je met één kaart "de grens over kunt". Ik ga dus één dezer dagen de Topo Benelux 2010 kaart aanschaffen!!! Daarmee kunnen we wel weer een tijdje voort!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is ook een discussie op het forum van Waypoint: linkje

 

Ik heb dit en andere draadjes vandaag ook doorgelezen en kom tot de conclusie dat de routeer- en inzoomsnelheid van de nieuwe Topo Benelux kaarten weliswaar sneller is dan de Onroute Wandelkaart Nederland en de Topo Belux kaart, maar dat de leesbaarheid van de Benelux kaart weer beduidend slechter is geworden.

 

topo1.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is ook een discussie op het forum van Waypoint: linkje

 

Ik heb dit en andere draadjes vandaag ook doorgelezen en kom tot de conclusie dat de routeer- en inzoomsnelheid van de nieuwe Topo Benelux kaarten weliswaar sneller is dan de Onroute Wandelkaart Nederland en de Topo Belux kaart, maar dat de leesbaarheid van de Benelux kaart weer beduidend slechter is geworden.

 

topo1.JPG

 

Inderdaad de leesbaarheid is minder. Ook moet je verder inzoomen om de bos/wandelpaden te zien.

Persoonlijk vind ik de snelheid van kaart opbouw op de pc langzamer dan van de wandelkaart of van Belux.

Maar voor een topo kaart van 1:50.000 is hij vrij gedetailleerd, maar had liever 1: 25:000 gehad zoals de oude topo Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar de leesbaarheid is zeer goed te verbeteren door het .typ bestand aan te passen. Heb ik ook gedaan en werkt weer als vanouds met alle paden goed zichtbaar.

 

mijn voorkeur gaat uit naar benelux 2010 ivm groter bereik.

 

Inderdaad, het grotere bereik is een niet te vergeten iets, veel meer kaart voor minder geld.

Maar aangezien ik de andere ook heb is het gemakkelijk omschakelen van kaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar aangezien ik de andere ook heb is het gemakkelijk omschakelen van kaart.

 

Bij Topo Europa hoef je helemaal niet meer over te schakelen. Die kaart is alleen weer 1:100.000.

 

Klopt die staat voor geprogrammeerd op de Oregon 400t, maar die vond ik niet gedetailleerd genoeg, ToPo Nederland had ik toen al. Daarna de rest ook maar aangeschaft en daar geen spijt van. Maar dat neemt niet weg dat een kaart van 1:25000 gedetailleerde is dan een kaart van 1:50000. Maar beide zijn bruikbaar voor geocaching. De kaart van 1:100000 is ook wel bruikbaar, maar daar staan niet alle gegevens op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kaart van 1:100000 is ook wel bruikbaar, maar daar staan niet alle gegevens op.

 

Ligt eraan wat er op de kaart ontbreekt natuurlijk. Zolang bospaden, watertjes en hoogtelijnen overeen komen met de deel Topo-kaarten dan is de complete kaart wat mij betreft goed genoeg. De benamingen van bijzondere plaatsen, heide, loofbos ed. zijn niet echt relevant ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kaart van 1:100000 is ook wel bruikbaar, maar daar staan niet alle gegevens op.

 

Ligt eraan wat er op de kaart ontbreekt natuurlijk. Zolang bospaden, watertjes en hoogtelijnen overeen komen met de deel Topo-kaarten dan is de complete kaart wat mij betreft goed genoeg. De benamingen van bijzondere plaatsen, heide, loofbos ed. zijn niet echt relevant ;)

 

Inderdaad, het is maar net wat je verwacht van een kaart. Ik heb vaker caches gedaan met alleen de kaart van 1:100000 maar miste dan toch relevante gegevens. Maar hij staat wel op de gps en ik laat hem er ook op staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik ga waarschijnlijk voor de onroute kaart. Is deze kaart nou ook routeerbaar als ik hem op sd kaartje neemt. Dit lijkt mij een stuk makkelijker.

Of heb ik echt Mapsource nodig? Die heb ik namelijk niet en ik heb ook geen idee hoe dit werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...