Spring naar bijdragen

Overstappen Van O.400t Naar O.550t Gerechtvaardigd?

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Beste Cachers,

Ik heb - op een paar dagen na - al bijna een jaar de Oregon 400t in mijn bezit. In principe ben ik heel erg tevreden met deze GPS maar 1 punt begint me steeds meer te irriteren. En dat is het kompas! Bijna continu verschijnt die rottige melding 'horizontaal houden'. De 'naald' gaat dan alle kanten uit en over het algemeen niet de goede. Een paar weekends geleden heeft me dit in Brussel nogal wat 'omlopen' gekost omdat ik helaas toch weer een verkeerde straat koos en in een eerdere vakantie in Frankrijk hebben we als een stel dronkaards door een niet al te dicht bos lopen zwalken door dit kompas.

Ik ben nu dus heel sterk aan het twijfelen of ik de Oregon 550t zal aanschaffen. Maar nu vraag ik me dus af of dat 'vernieuwde driepunts kompas' echt zoveel beter functioneert en dat de hoge uitgave voor deze nieuwe GPS dus gerechtvaardigd is.

Wie heeft inmiddels de overstap gemaakt en wil die ervaring met mij (ons) delen?

Met vriendelijke groet,

LeoCache.NL

bewerkt door LeoCache
Geplaatst

Heb je het kompas altijd wel gekalibreerd na het verwisselen van de batterijen? Zelf gebruik ik het kompas niet zo vaak, ik gebruik meestal alleen de topokaart. Dan let ik op de route, het rose lijntje. En het aantal meters dat ik verwijderd ben van het nulpunt.

Het kompas wiebert inderdaad nogal. Bij de 60CS(X) had ik het gevoel dat het wat stabieler is.

Geplaatst

Wij hebben een O300. Ik ga ervan uit dat het kompas hetzelfde werkt. Idd wel kalibreren (we hebben dat een keer niet gedaan en het statisch kompas week ruim 45º af). Ik vind het soms net wat te lang duren voordat het instrument over gaat op het statisch kompas (maar dan moet ik wat meer geduld hebben :lol1: . Verder eigenlijk geen klachten hierover. Loop ik zelf toch meestal op topo of als we naar een land gaan waar we geen kaarten van hebben op OSM (gratis te verkijgen, genoeg info in dit forum).

Geplaatst (bewerkt)

wij hebben een 550 en het kompas is echt een uitkomst, ook al houdt je de gps ondersteboven of in welke richting dan ook de pijl blijft altijd de goede kant op wijzen!

dat was voor ons ook de enige rede om een 550 te kopen. die t vonden we een beetje zonde van het geld aangezien we veel kaarten hebben en de kaarten die je bij de t krijgt bijna even goed(slecht) zijn als de kaarten die je gratis bij openstreetmaps kunt krijgen.

Daarnaast heb je nog enkle extra's

je kunt er 5000 caches inzetten ipv 2000

je kunt foto's maken met het coordinaat van de foto als bestandsnaam

bewerkt door BaJo
Geplaatst

Wij hebben ook een 400t en herkennen het "horizontaal houden probleem".

(regelmatig) Kaliberen is inderdaad de oplossing, maar wat ons op/tegenviel was dat tijdens een cachetocht we vaak meerdere keren moesten kalibreren.

Daarom enige tijd geleden wat zitten googlen op dit onderwerp en kwam ergens een melding tegen dat dit een "feature/bug" was.

Het kompas blijkt de kluts kwijt te raken nadat je je met meer dan 50km.uur hebt verplaatst.

En dit klopte ook wel met onze ervaringen. Want als we tussen twee caches door in de auto stapten om ons te verplaatsen, dan was de kans groot dat het kompas de kluts kwijt was. Bleven we de hele dag wandelen op één locatie dan gbleeft hij perfect werken.

De truuk die we nu toepassen is het omschakelen van profiel zodra we in (Automotive) en uit (Geocaching) de auto stappen.

Tot op heden werkt dat perfect.

Geplaatst

Ik heb een 300, maar ik heb nog nooit last gehad van dat probleem. Misschien omdat ik me bijna altijd op de fiets verplaats en dus 50 net niet haal. Ik zie wel vaak dat pop-upje met 'Horizontaal houden', maar ik heb bijna nooit dat het kompas raar doet.

Geplaatst

Wow.... WAT een boel reacties! Allen dank hiervoor! :rolleyes:

Het kalibreren van het kompas doe ik ook regelmatig, maar toch blijft het me storen dat die melding verschijnt (waarbij ik soms echt het idee heb dat dat ding maar wat l**t). Afgelopen zomervakantie in Oostenrijk in de bergen was het dus helemaal een feest. Zelf loop je schuin en heb je dus absoluut niet in de gaten wat nou 'horizontaal' is. Het maakt het zoeken van caches in de bergen trouwens wel lekker spannend! :lol:

De tip van automotiv zal ik 'ns proberen, maar ik geloof dat ik toch wel overstap gezien de reacties van de 550-gebruikers.

Het viel me op bij Garmin.nl dat er ook weer een nieuwe (kloon?) van de Oregon is? De Dakota. Lijkt ontzettend op de Oregon maar is dan aanzienlijk goedkoper. Weet iemand soms wat dan de verschillen zijn in die 2?

Groet, LeoCache.NL

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...