Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

In verband met de berichten blokkade van DJ Bel door Kruimeldief is deze informatie tijdelijk tot nader order ook niet beschikbaar

Excuses voor het ongemak

bewerkt door dj bel
Geplaatst
Is er iemand die dit beschreven heeft of gebundeld specifiek gericht op voorbeelden en dergelijke die graag anderen verrijkt.

Een soort tips &  trucs.

Grappig, ik loop met hetzelfde idee rond en meldde dit net in een telefoongesprek met 8BG. Ook ik ben op zoek naar huis- tuin- en keukentips op het gebied van geocachen in de praktijk. Iedereen zal wel van die speciale handige trucs in huis hebben opgedaan tijdens het cachen en waar je anderen een groot plezier mee zou kunnen doen door het te vertellen.

Nu heb ik winterstop, maar deze zomer had ik b.v. in de kofferbak een gehele bar ingericht om in de hitte niet te verdorsten. Heb die veel moeten bijvullen, maar dat kon gewoon bij het boodschappen doen.

Ook lag in de kofferbak een compleet stel kleding met schoenen. Zeker in oktober heb ik die nodig gehad, omdat ik soms met natte voeten bij de auto terugkeerde.

Belangrijke tip: zet altijd de coords van je geparkeerde auto in je gps voordat je een bos ingaat.

Een kant en klaar gebundelde handboek-geocacher ken ik niet. Als cachers alhier hun geheimen prijsgeven, komen we misschien een eind in die richting.

Geplaatst

Geocachen : ik denk dat elk er zo zijn eigen methodes op nahoud,

ik doe het zo:

Vooreerst, ik ben geen impulsief catcher, elke catch word voorafgegaan door een zekere vorm van planning:

op stafkaart zal ik steeds eerst bekijken waar ik terecht kom

op voorhand stippel ik (al dan niet met behulp van een routeplanner) een reisweg uit , al reizende heb ik wel de GPSr (Magellan SporTrack Map) aan , steeds op kompasscherm met een GOTO naar de cache

of naar een op voorhand bepaalde "parking"

vanaf de parking (als ik met de wagen of motor ben) gaat het dan te voet naar de cache(nogal logisch), terug met de GPSr met een GOTO naar de cache.

Op ongeveer de plaats van de cache (afstand minder dan 50 meter) hou ik halt : ik heb ondervonden dat de GPSr (de mijne toch) eventjes tijd nodig heeft om te "stabiliseren" en je ziet werkelijk de afstand tot de cache veranderen , ook al sta je stil.

Als die afstand niet meer verandert ga ik rustig richting cache, de nog te gane afstand en richting projekteer ik in gedachten in het terein en dit in combinatie met een eventuele foto of beschrijving kan bijna niet anders als de cache prijsgeven.

Nog even meegeven dat ik er nog maar zo'n 3 maand mee bezig ben en van de 11 gezochte caches er 11 gevonden heb , en er zaten er moeilijke tussen.

Christiaan

Geplaatst (bewerkt)

In verband met de berichten blokkade van DJ Bel door Kruimeldief is deze informatie tijdelijk tot nader order ook niet beschikbaar

Excuses voor het ongemak

bewerkt door dj bel
Geplaatst

leuk idee, maar wat is proximities????

lijkt me trouwens ook wel wat voor het draadje over een online tijdschrift. :cry:

Geplaatst

Het lijkt me inderdaad een leuk idee om een plekje op het forum te hebben om dat soort ideeën uit te wisselen.

Misschien in een duidelijk apart forum "Cache-technieken"? :cry: Dan hoef je er niet bang voor te zijn dat je ongewenst allerlei clou's van caches onder ogen krijgt.

Geplaatst
1)  Als je bijvoorbeeld 3 punten neemt, dan is het mogelijk uit die 3 punten een distance en bearing te doen om je cache aan te geven.  een verwijzing naar project waypoint zou dan kunnen

Ozi heeft dat in de software en Mapsource niet.

Via een omweg in Mark is dat bijvoorbeeld wel te doen met project waypoint in een Vista.

Dan gaat het leven.

Sorry hoor DJ Bel (staat DJ soms voor DJingle?? :cry: ), maar hier snap ik weinig van. Zou je dit wat kunnen verduidelijken?

Vandaag sprak ik met Williii Carrotte hier stomtoevallig over. Na dit gesprek vroeg ik me het volgende af:

We weten dat geocachen veel gedaan wordt door scoutinggroepen. Maar welk voordeel hebben de scouts om een cache te vinden boven de 'gewone mens'?

Dan heb ik het niet over kaartlezen maar van problemen in het veld. Is een scoutgroep er in geslaagd om een wilde rivier over te steken zonder brug, of hebben ze juist een brug gemaakt? Ooit wilde dieren verjaagd (dus niet gejaagd)? Middels mosbegroeiing op de bomen de weg terug kunnen vinden nadat de GPS ermee ophield?

Kortom, ik zou die verhalen wel eens willen lezen.

Ikzelf heb eens een tocht gelopen waarbij de afstand naar de cache op een paar punten gegeven is. Omdat ik geen pen had om iets uit te tekenen, heb ik de situatie nagebootst met groepjes eikeltjes, waarbij elk groepje een punt was. Een voetstap was 100 meter en zo heb ik uiteindelijk een schaalmodel gemaakt en de cache kunnen vinden.

Wie heeft er meer voorbeelden?

Geplaatst

Ik neem mijn prikstok eigenlijk mee om een cache te vinden, maar ik heb er ook wel eens een hond mee op afstand gehouden.

Is dit ook een padvinders trukje?

Geplaatst (bewerkt)

Excuses voor het ongemak

bewerkt door dj bel
Geplaatst

OK, ik heb mijn vorige bijdrage aangepast aan wat je bedoelt:

Je neemt een bepaalt punt, bv. een toren als uitgangspunt.

Vervolgens geef je de volgende opgave:

Een vliegtuig (vliegtuig 1) nadert de toren, vliegt recht over de toren en vervolgt zijn weg met als koers 51 graden magnetisch.

Op het moment dat dit vliegtuig (vliegtuig 1) over de toren vliegt bevindt een ander vliegtuig (vliegtuig 2) zich op 8000 meter afstand, peiling 110 graden magnetisch. Ook dit vliegtuig (vliegtuig 2) nadert hetzelfde gebied, maar dus meer uit zuidoostelijke richting, koers 323 graden magnetisch en houdt deze koers aan.

De koersen van de vliegtuigen zijn zodanig, dat ze ergens elkaars banen zullen kruisen. En op die plek, waarboven de vliegtuigen elkaars baan kruisen, heb ik de cache verstopt.

De clou van het verhaal is, dat je deze cache op kunt lossen zonder te rekenen, de routes op een kaart uit te tekenen o.i.d. Je kunt de cache namelijk vinden door je gps een aantal keren achter elkaar via projectie nieuwe waypoints te laten berekenen.

Hoe:

1. Je bepaalt de positie van de toren. Daarmee bepaal je dus ook de positie van vliegtuig 1 op het moment dat het boven de toren vliegt.

2. Vanaf die plek bepaal je de plek waar vliegtuig 2 zich bevindt, d.m.v. projectie (8 km afstand van de toren, peiling 110 graden).

3. Vervolgens bepaal je de plekken waar de vliegtuigen zich zullen bevinden nadat ze 10 km verder zijn gevlogen. Ook weer door projectie. Je weet immers waar de vliegtuigen zich bevinden, en in welke richting ze vliegen.

Je hebt nu 4 posities bepaald, waarbij je 3 berekend hebt door projectie:

A. de startpositie van het eerste vliegtuig (=positie van de toren)

B. de positie van het eerste vliegtuig 10 km verder

C. de startpositie van het tweede vliegtuig (=8km vanaf de toren)

D. de positie van het tweede vliegtuig 10 km verder

Om de positie van het snijpunt te bepalen maak je een route aan, langs de punten A-B-D-C.

Klik je nu door naar je plotschermpje, dan zie je dat daar de route grafisch wordt weergegeven. Maar wat vooral opvalt, is dat het snijpunt van de twee lijnen getoond wordt. En je weet het: X marks the spot! :cry:

Geplaatst
:cry: Deze techniek ook een keer toegepast bij het zoeken naar een cache. En inderdaad op deze wijze kwamen we vlakbij de cache. Toen de hint gebruikt (is volgens mij wel nodig, als je zo'n puzzel gebruikt), en de cache gevonden. Niet alleen het vinden van de cache was leuk, maar ook de technieken die je met de GPS kunt gebruiken vond ik prachtig.
Geplaatst

Internationaal zijn er natuurlijk wel een aantal sites te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.keenpeople.com/geocaching.

Of stel je vraag in het Newbie forum op gc.com.

Inhoud van deze thread is volledig veranderd. Op dit moment (!) gaan ie geloof ik over scouting technieken of hoe een tocht uit te zetten. Of heb ik het fout?

Een leuke mogelijkheid voor een nachtcache (zijn die er al in Nederland?) is gebruik van FireTacks, een soort punaises die alleen 's nachts met een gerichte zaklamp te zien zijn.

Alleen wat duur om uit de states toe te laten sturen. En ik weet geen bos in NL waar je 's nachts gewoon in mag...

Geplaatst
***** Niet meer relevant, daarom door Peetee weggehaald.  *****

Dit is dus zo'n situatie waar de Prof het ooit over heeft gehad. Later de teksten aanpassen zodat anderen gedwongen zijn ofwel ook hun tekst aan te passen ofwel te verwijderen. Hoe dan ook, ik laat gewoon mijn voorgaande tekst staan, inclusief quote die nu niet meer te achterhalen is.

Natuurlijk heb ik nog wel andere methoden, maar die bewaar ik zelf om een verrassing te creeeren bij een volgende cache.

Geplaatst

Beste dj-bel

Als ik hier had op willen reageren had ik dat wel gedaan. Ik vind het niet nodig daar een spam bericht over te krijgen in me boxje. Krijg al genoeg berichten waar ik niet op zit te w88.

Vriendelijk verzoekje om mij die spam niet meer te sturen.

mvg

Heks

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...