deBruineBeren Geplaatst 29 december 2003 Geplaatst 29 december 2003 Nou, meneer Garmin schrijft in zijn handleiding (pagina 8) dat er een eletronisch kompas in zit. En ik geloof meneer Garmin toch wel eerder dan jullie. Electronisch zegt in dit geval alleen maar dat het e.e.a. door electronica geregeld wordt, dus niet annaloog. Maar als ik jouw redenering moet volgen dan heeft zelfs de eTREX Euro een electronisch kompas. En de Camo en de Marine en de Venture en de Legend. Da´s mooi
joske Geplaatst 29 december 2003 Geplaatst 29 december 2003 Nou, meneer Garmin schrijft in zijn handleiding (pagina 8) dat er een eletronisch kompas in zit. En ik geloof meneer Garmin toch wel eerder dan jullie. Terwijl je aan het lezen was had je ook dit moeten lezen op bladzijde 16: The Compass Ring works as an Electronic Compass (which can be turned On or Off) functions as a magnetic compass when you are stationary. en ook dit op bladzijde 19: The Electronic Compass must be calibrated outdoors when you first use the eTrex Vista and after new batteries have been installed. The accuracy of the Electronic Compass is adversely affected if the unit is not held level or by nearby items that generate magnetic fields, such as cars and buildings, etc. Inderdaad een electronisch compas, maar dit blijft toch werken met MAGNETISME, dus in plaats van een naaldje dat in een vloeistofje drijft en het noorden aanwijst is dit een chipje dat electronisch aangeeft in welke richting het noorden ligt. Enne hiervoor heeft ie geen satellieten nodig.
JandeBeHanger Geplaatst 29 december 2003 Geplaatst 29 december 2003 Hebben jullie dan nooit op jullie vista's gezien, terwijl je enkele tientallen meters van de cache af bent, "Houd vlak" op het display?
Rovel Geplaatst 29 december 2003 Geplaatst 29 december 2003 Tsjonge, gaan we nou allemaal opeens de handleiding lezen? Ik was nog niet bij pagina 16 en helemaal niet bij pagina 19. En ik heb de nederlandse handleiding en daar staat op pagina 16 niets over dit alles. Dus ik moet nog even verder bladeren. Toch zou ik dan wel willen weten hoe volgens jullie het 'magnetisch' kompas werkt. En ga me nou niet vertellen dat binnenin een stukje metaal balanceert dat zijn positie via een draadje doorgeeft aan een pijltje van pixeltjes in het scherm. Of wel?
deBruineBeren Geplaatst 29 december 2003 Geplaatst 29 december 2003 Je zou bv 2 van deze onder een hoek van 90º naast elkaar kunnen plaatsen. Door het vershil tussen de gemeten waarde van de twee sensoren te berekenen weet je waar het Noorden is.
joske Geplaatst 30 december 2003 Geplaatst 30 december 2003 En ik heb de nederlandse handleiding en daar staat op pagina 16 niets over dit alles. Dus ik moet nog even verder bladeren. De verwijzingen die ik in mijn vorig postje schreef zijn wel van de engelstalige handleiding die in PDF van de site van Garmin te downloaden is. De handleiding die bij mijn Vista stak toen ik hem kocht is al wat verouderd, intussen is de soft al een keer of 10 aangepast.
Kruimeldief Geplaatst 30 december 2003 Geplaatst 30 december 2003 Dat betekent dus dat ik iedere keer dat ik ga cachen het compas in mijn GPS moet calibreren. Dan zal ik de handleiding van mijn 76S er ook weer even bij zoeken, ik zou zo niet direct kunnen bedenken hoe dat calibreren ook al weer ging. Thanx Kruimeldief De natuur is nergens zo mooi als buiten.
Eagles Geplaatst 30 december 2003 Geplaatst 30 december 2003 Tsjonge, wat een gebuitel over elektronisch/magnetisch/analoog, maar er klopt van allemaal wel wat hoor. Er zijn zoals Bruine Beren als link aangeeft inderdaad gewoon componentjes die on-chip magnetisch gevoelig materiaal hebben en dat omzetten in een spanninkje waar de rest van de GPS wat mee kan om het noorden te bepalen. Dus zo'n kompas is èn elektronisch... èn magnetisch... èn analoog (maar zou ook net zo goed een digitale uitgang kunnen hebben als er ook nog een AD-converter aan boord is).
joske Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 Dat betekent dus dat ik iedere keer dat ik ga cachen het compas in mijn GPS moet calibreren. Dan zal ik de handleiding van mijn 76S er ook weer even bij zoeken, ik zou zo niet direct kunnen bedenken hoe dat calibreren ook al weer ging. Met de Vista moet je dan 2 keer langzaam om je as draaien... als je dat op een drukbevolkte parking doet, dan kijken de mensen je al vlug aan als Mr. Spock met zijn tricorder (of hoe heette dat ding ook alweer)
JandeBeHanger Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 (bewerkt) Met de Vista moet je dan 2 keer langzaam om je as draaien... als je dat op een drukbevolkte parking doet, dan kijken de mensen je al vlug aan als Mr. Spock met zijn tricorder Je kunt ook voordat je weg gaat thuis op de keukentafel op een blad papier met vers geladen de vista rustig 2x ronddraaien. Bij mij draait het meestal erop uit dat ik weg ga met accu's in de vista die ik de vorige dag gebruik heb om de geocache waypoints in te laden. Halvewege de reis zijn de accu's leeg, ik verwissel ze dan rijdend in de auto en dan als ik lopen moet naar de cache ontdek ik dat het kompas niet zo werkt als ik zou moeten verwachten. 'T is ook al eens voor gekomen dat ik in juni 's morgens om 06.00 als 60 km van huis weg ben, dat ik ontdek dat ik en geen vers geladen accu's en geen geld en papieren bij mij heb, maar wel de cache beschrijvingen. Gelukkig heb ik in mijn digitaal fototoestel 4 penlites die ook bruikbaar zijn! Dankzij de Bim tankpas en de snellader in de auto overleef ik dit soort rampen ook weer iedere keer! 12 februari 2005 bewerkt door JandeBeHanger
Biertjuh Geplaatst 31 december 2003 Geplaatst 31 december 2003 Dat betekent dus dat ik iedere keer dat ik ga cachen het compas in mijn GPS moet calibreren. Dan zal ik de handleiding van mijn 76S er ook weer even bij zoeken, ik zou zo niet direct kunnen bedenken hoe dat calibreren ook al weer ging. Buiten op je hand leggen, proberen een beetje vlak te houden en hem dan twee rondjes draaien met je andere hand werkt prima. Zo doe ik het tenminste altijd Dat de fee dan ondertussen al met de cache loopt te sjouwen, is een ander verhaal. Waarschijnlijk is ze gewoon wat sneller Succes Ruud
Anco Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 BJ BEL Bij deze nog bedank voor de handleiding. Niet dat al m`n vragen zijn beantwoord, maar ik ben wel weer een stukje verder.
SN@G Geplaatst 12 februari 2005 Geplaatst 12 februari 2005 ben een leek met het gebruik van de vista,wie heeft er voor mij tips met uitleg over de vista alles is welkom. b.v.d. twinlife <{POST_SNAPBACK}> Ik wil je wel wat uitleg geven.
Twinlife Geplaatst 12 februari 2005 Auteur Geplaatst 12 februari 2005 (bewerkt) ben een leek met het gebruik van de vista,wie heeft er voor mij tips met uitleg over de vista alles is welkom. b.v.d. twinlife <{POST_SNAPBACK}> Ik wil je wel wat uitleg geven. <{POST_SNAPBACK}> Je weet mij te wonen dus kom maar langs, maar kijk eens naar de datum. Ik weet zeker dat jij die tips hard nodig hebt voor je Vista. Dus wie heeft er nog tips voor Sn@g en natuurlijk alle andere Vista bezitters. Gr Twinlife 12 februari 2005 bewerkt door twinlife
SN@G Geplaatst 12 februari 2005 Geplaatst 12 februari 2005 (bewerkt) In principe iedereen die een GPS ontvanger heeft die ook WAAS ondersteund. Sinds April 2003 is WAAS ook in Nederland in test werking gesteld. Waarschijnlijk vanaf eind 2004 is het definitief operationeel. Dit staat op de site van Notter Tevens lees ik dan vele berichten hier over, maar er is nog steeds geen eenduidig antwoord. Wat nu? Aanzetten en proberen.....of.... 12 februari 2005 bewerkt door SN@G
Aanbevolen berichten