Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Is daar nog een tijd aan verbonden aan dat tot rust komen?

Hoe meer satellieten je ontvangt hoe sneller dit gaat, als je net op het randje zit van ontvangst/geen ontvangst kan dit wel enkele minuten duren (of komt het helemaal niet, maar dan zegt je Vista wel dat ie geen ontvangst heeft)

Ik had niet door dat de compasfunctie afgeschermd kan worden door ons lichaam.

Niet de compasfunctie natuurlijk (tenzij je een magneet of een hoop metaal op zak hebt), wel de satellietontvangst en als je in het bos zit kan je ieder satellietje dat komt piepen toch wel goed gebruiken :beerchug:

Geplaatst

@Joske:

Ik zal toch eens bij een volgende cache dit uitproberen. Het gebeurt wel eens dat de pijl als een gek rond gaat en dan bekijk ik wel eens de compas en wordt daar dan ook niet vrolijker van omdat deze weer een andere richting en afstand aangeeft. Dus schakel ik dan ook maar gelijk de het gompas weer uit.

En zoals ik al zei, dan heeft de KralenFee de cache al gevonden. Die schijnt er een neus voor te hebben. En laten we eerlijk zijn, dan wordt er gelogd en de GPS is dan ff opgeborgen....

thanx

Kruimeldief :beerchug:Een geheim vertellen in een kamer met kliklaminaat is nooit grappig.

Geplaatst
Jan, is dat een tip? Loop maximaal twee jaar met een Vista en schaf dan een 60CS aan ??! En zo, ja, geldt dat dan ook voor een Legend??

Hmmm, of dat ook geld voor de legend moet je zelf maar bekijken.

Ik vind het geheugen van de Vista, 24 mb wat aan de krappe kant, een legend met 8 mb is nog beperkter.

Die klickstick vind ik maar niets, ik wil een toetsenbord met normale toetsen.

Daar komt bij dat ik mij die 60CS wel kan permiteren.

Geplaatst
Het gebeurt wel eens dat de pijl als een gek rond gaat en dan bekijk ik wel eens de compas en wordt daar dan ook niet vrolijker van omdat deze weer een andere richting en afstand aangeeft. Dus schakel ik dan ook maar gelijk de het gompas weer uit.

Natuurlijk mag je niet vergeten om je compas te calibreren!

Geplaatst

Dat hoeft toch maar eenmalig? Of moet dat iedere keer als je het ding aanzet of batterijen wisselt?

GRTZ

Kruimeldief :beerchug:Wet van Ohm: Waar weerstand is, straalt warmte.

Geplaatst
Of moet dat iedere keer als je het ding aanzet of batterijen wisselt?

Volgens de handleiding hoef je dat alleen te doen na wisselen batterijen.

Geplaatst

Dat hoeft toch maar eenmalig? Of moet dat iedere keer als je het ding aanzet of batterijen wisselt?

Iedere keer dat je er andere batterijen inzet moet het kompas gecalibreerd worden!

Geplaatst
- altijd reservebatterijen meenemen (maar dat is zo voor alle gps'en...)

- zet je magnetisch compas pas aan als je de cache heel dicht genaderd bent, scheelt een stuk in het batterijgebruik en terwijl je beweegt heeft dit compas toch geen nut

- als je een cache dicht genaderd bent, maar je vind hem niet onmiddellijk, leg dan je Vista met compas ingeschakeld ergens op de grond en laat hem enkele minuten rusten.

Gewoon altijd je kompas en je bachlight aan dat kost toch niet zoveel stroom meer, want ik neem standaard voor een dag geocachen altijd 4 accu's extra mee (= 2 setjes)

Ik zorg dat de 4 accu's in mijn digitale kamera vol zijn, puur voor nood.

Over algemeen begin ik al met prikken als ik de cache op 8m genaderd ben.

De gps ergens rustig neerleggen is pas aan de beurt als ik de cache niet kan vinden, zelfs niet na het lezen van de hint.

Geplaatst
...zet je magnetisch compas pas aan als.....

...leg dan je Vista met compas ingeschakeld ergens op de grond...

1.

Het is niet mijn bedoeling betweterig te zijn, maar in de Vista zit een electronisch kompas dat de richting bepaalt aan de hand van die blikken gevallen in de lucht. Een magnetisch kompas is zo'n pijltje op een puntje, dat niet gekalibreerd hoeft te worden, het ook zonder batterijen doet, dat zich niets aantrekt van het lijf dat er voor staat.

(Waarom geven we in hemelsnaam zoveel geld uit voor een GPS met een kompas?)

2.

De laatste keer dat ik mijn GPS 'even ergens had neergelegd' (op het dak van m'n auto) ben ik 'm vergeten mee te nemen.

Dus mijn: Tip voor de Vista is.....vergeet je Vista niet mee te nemen als je 'm even ergens hebt neergelegd.

Geplaatst
Waarom geven we in hemelsnaam zoveel geld uit voor een GPS met een kompas?

Dat vraag ik me dus ook wel eens af. Ik heb (naast mijn Etrex Euro) altijd een €10-kompas bij me, dat altijd perfect doet waarvoor het gemaakt is. :beerchug:

Geplaatst
(Waarom geven we in hemelsnaam zoveel geld uit voor een GPS met een kompas?)

Ik weet het antwoord op mijn eigen vraag wel (komt niet zo vaak voor!):

zoals het altijd gaat met apparatuur, als je gaat voor iets anders dan krijg je een hoop extra's waar je eigenlijk niet op zit te wachten erbij. Als ik bijvoorbeeld mijn Vista had kunnen samenstellen, dan was ie hetzelfde als de Legend + 24MB geheugen. Dat het kompas en de hoogtemeter er meteen bij moeten is dat extra dat er nou eenmaal op zit.

Geplaatst
maar in de Vista zit een electronisch kompas dat de richting bepaalt aan de hand van die blikken gevallen in de lucht.

Dit durf ik te betwijfelen.

Een elektronisch kompas is wel degelijk een die op het magnetische veld van de aarde werkt.

In ieder geval mijn Suunto X-Lander wel.

En als er in de handleiding van de Vista staat dat je deze moet kalibreren na iedere batterijen wissel,

Neem ik aan dat deze de zelfde techniek in huis heeft als mijn Suunto.

Een elektronisch kompas in een Vista heeft meer toegevoegde waarde dan een losse kompas.

Het is nl zo dat je de kaart op je display kan laten draaien door het kompas.

Hier door draait de kaart op je scherm mee als je jezelf omdraait.

Geplaatst

Bij de meeste caches moet je de laatste paar honderd meter te voet afleggen. Persoonlijk kijk ik voor de route naar een parkeerplaats vaak slechts globaal hoe ik moet rijden/fietsen. Het vinden van de cache locatie is voor mij dus altijd een speurtocht "achter het pijltje aan". In de meeste gevallen staat het pijltje niet recht maar schuin vooruit. Dat komt omdat er meestal geen rechte weg direct naar de cache loopt.

Als gevolg hiervan is het zoeken van een cache een nogal stressvolle bezigheid. Je moet de hele tijd beslissingen nemen. Bij iedere zijweg/pad of splitsing is de vraag: Welke neem ik. Om het besluit met cijfers te onderbouwen gebruik ik een handigheidje van mijn Vista.

Onderaan het navigatie venster zijn 2 velden die je naar eigen inzicht kunt instellen. Om de keuze van de weg te vereenvoudigen heb ik in een van die velden "Draai" staan. Dat veld geeft de hoek aan waaronder in "de verkeerde richting" beweeg. Hoe kleiner die hoek, hoe efficiënter ik bij de cache kom.

(Voor de freaks: :beerchug: Je effectieve snelheid is de actuele snelheid vermenigvuldigd met de cosinus van de fouthoek aangegeven in het venster "Draai". :thumbup:)

De keuze van de juiste weg is dus eenvoudig. Kies steeds die weg waarbij "Draai" het dichts bij 0 zit. Voorbeeld. Je loopt op een weg die een draai geeft van 50 graden naar rechts. Kom je dan een weg naar rechts tegen die haaks op jou weg staat, dan is de draai op die weg 40 graden links. Dat is beter en dus ga je die in.

Vorig jaar heb ik deze methode ook een keer toegepast om van een cache terug te komen bij de vakantie bungalow. Je gaat in de auto zitten en rijden. Als er een weg is die "beter past" dan ga je die in. Daar ga je mee door totdat je bij je bungalow staat.

Uiteraard moet je ook rekening houden met het feit dat je ziet dat verderop de weg van richting veranderd, maar dat is logisch.

Misschien is het leuk op hierover tijdens de 2e GPS dag wat te vertellen.

Geplaatst
Dat vraag ik me dus ook wel eens af. Ik heb (naast mijn Etrex Euro) altijd een €10-kompas bij me, dat altijd perfect doet waarvoor het gemaakt is.

Ja, maar je gewoon compas + je etrex geven niet aan op welke afstand én in welke richting de cache zich bevindt.

Dat is net het leuke aan het compas in de GPS dat ie, zelfs zonder dat ie beweegt nog de juiste richting aangeeft in combinatie met de afstand...

Dat je moet calibreren is omdat de ene batterij niet gelijk is aan de andere en dus de ene meer metaal bevat dan de andere. Dit beïnvloedt het compas en door te calibreren wordt die invloed van de batterijen gecorrigeerd.

Ikzelf calibreer maar af en toe en dat is als ik zie dat de aanduiding van de gps-naald te veel verandert tussen de positie zonder compas en met compas.

Enne uiteraard is er sprake van een MAGNETISCH compas bij de Vista, dit compas heeft dus geen satellieten nodig.

Over algemeen begin ik al met prikken als ik de cache op 8m genaderd ben.

Als ik moet prikken vind ik het trouwens al niet meer zo'n geslaagde cache... heb niet zoveel zin in het omspitten van een half bos om een cache te vinden :beerchug:

Geplaatst

Nou, meneer Garmin schrijft in zijn handleiding (pagina 8) dat er een eletronisch kompas in zit. En ik geloof meneer Garmin toch wel eerder dan jullie.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...