Spring naar bijdragen

Open Street Maps Via Mapsource Naar Garmin Overzetten


emiledk

Aanbevolen berichten

Ja, waarschijnlijk is er sprake van een verouderde versie van Cityselect. Heb hetzelfde probleem gehad. Kreeg in de gaten, dat de indexbestanden niet goed werden overgezet van Mapsource naar de Oregon. Vervolgens versie 2010.2 geinstalleerd. Wederom de kaarten overgebracht naar de Oregon. Zag dat de indexbestanden keurig mee over gingen. En voila, het probleem was opgelost. Probeer het maar!

 

Ik ben erg nieuw met OSM en begrijp niet helemaal wat ik precies moet updaten. Zal even in het kort uitleggen wat ik gedaan heb.

 

1 : kaarten geselecteerd: http://garmin.na1400.info/routable.php

 

2 : Daarna de volgende file gedownload: osm_routable_mapsource.exe

 

3 : osm_routable_mapsource.exe geinstalleerd.

 

4 : Mapsource geopend (v 6.15.3), met de OSM map

 

5 : OSM geselecteerd en geupload naar mijn Oregon (Firmware: 3.20)

 

Die versie 2010.2 kan ik dus niet helemaal plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Goeiendag,

 

Ik ben aan het stoeien met de OSM maps, heb ze nu op mijn oregon staan. Alleen 1 probleem, als ik een adres wil invoeren om naar toe te gaan. Dan vraagt mijn oregon als eerste naar de provincie. Welke letter of cijfer ik hier invoer maakt niet uit. Ik kom hier niet voorbij. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn ?.

Adres zoeken en indexeren met de opensource tools gaat helaas nog niet probleemloos. Het Garmin formaat is op dat vlak nog niet 100% bekend. Sommig types hebben bij het adres zoeken inderdaad last van het feit dat de provincie of staat ingevuld moet worden. In jou geval (maar ook bij Nuvi's) kun je de adres search dus nog niet gebruiken. Zoeken op straatnaam zou volgens mij wel moeten werken.

 

Ik verwacht dat dit in de toekomst steeds beter wordt, maar nu werkt de search nog niet foutloos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Afgelopen week heb ik zitten stoeien met OSM. Mijn belevenissen, mede op basis van de handleiding in dit draadje, heb ik bij elkaar gezet. Wellicht handig voor met name newbies. Mijn dank nogmaals voor de PDF handleiding.

 

Je kunt ze teruglezen via: http://docs.google.com/View?id=dcmvb8x6_106d7w87vch

 

Op/aanmerkingen hoor ik graag. Ik besef dat ik redelijk nieuw ben op dit gebied. Het voordeel is dat ik dan juist goed kan aansluiten bij mensen die voor het eerst gaan genieten van OSM. Ik hoop dat dat wordt gewaardeerd.

 

Goeiendag,

 

Ik ben aan het stoeien met de OSM maps, heb ze nu op mijn oregon staan. Alleen 1 probleem, als ik een adres wil invoeren om naar toe te gaan. Dan vraagt mijn oregon als eerste naar de provincie. Welke letter of cijfer ik hier invoer maakt niet uit. Ik kom hier niet voorbij. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn ?.

 

Ja, waarschijnlijk is er sprake van een verouderde versie van Cityselect. Heb hetzelfde probleem gehad. Kreeg in de gaten, dat de indexbestanden niet goed werden overgezet van Mapsource naar de Oregon. Vervolgens versie 2010.2 geinstalleerd. Wederom de kaarten overgebracht naar de Oregon. Zag dat de indexbestanden keurig mee over gingen. En voila, het probleem was opgelost. Probeer het maar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op/aanmerkingen hoor ik graag. Ik besef dat ik redelijk nieuw ben op dit gebied. Het voordeel is dat ik dan juist goed kan aansluiten bij mensen die voor het eerst gaan genieten van OSM. Ik hoop dat dat wordt gewaardeerd.

 

Goede handleiding!

OpenStreetMap kent in het begin inderdaad een leercurve. Als gebruiker zou het allemaal redelijk intuïtief moeten zijn. Maar als je zelf wilt bijdragen dan moet je toch eerst bekend worden met de concepten die gehanteerd worden (kartografie is namelijk ook een beroep...).

 

Zelf gebruik ik enkel OSM kaarten op mijn GPSr en probeer zoveel mogelijk bij te dragen. Hiervoor gebruik ik onder andere de volgende tools: JOSM om de kaart te bewerken, hiermee kun je ook je GPX en foto's inladen. Onderweg gemaakte foto's worden dmv het timestamp van de foto op de juiste plek op de kaart weergegeven. Verder gebruik ik de laatste tijd Walking papers hiermee kun je een printje maken van de kaart om alle aantekeningen op te noteren. Weer thuis kun je deze print inscannen en als achtergrond gebruiken in JOSM (potlatch kan ook).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Goeiendag,

 

Ik ben aan het stoeien met de OSM maps, heb ze nu op mijn oregon staan. Alleen 1 probleem, als ik een adres wil invoeren om naar toe te gaan. Dan vraagt mijn oregon als eerste naar de provincie. Welke letter of cijfer ik hier invoer maakt niet uit. Ik kom hier niet voorbij. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn ?.

 

Ja, waarschijnlijk is er sprake van een verouderde versie van Cityselect. Heb hetzelfde probleem gehad. Kreeg in de gaten, dat de indexbestanden niet goed werden overgezet van Mapsource naar de Oregon. Vervolgens versie 2010.2 geinstalleerd. Wederom de kaarten overgebracht naar de Oregon. Zag dat de indexbestanden keurig mee over gingen. En voila, het probleem was opgelost. Probeer het maar!

 

De link naar osm_routable_mapsource.exe werkt niet meer..... :-(

 

Heeft iemand een werkende link of het programma voor mij beschikbaar ??? LAAT MAAR !! ben een keer over ijverig geweest en in een hoekje van mijn harddisk gevonden...

 

Ga nu eens proberen. Prettige jaarwisseling

 

 

Alvast bedankt !!!!

 

Frank

bewerkt door freijn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

PROBLEEMPJE!!!!!!

 

Bij het downloaden en installeren van een tweede kaartenpakket heb ik nu in mapsource ineens een gedeelte waar geen kaarten meer zichtbaar zijn. En laat dit nu juist de zone zijn waar ik de meeste routes heb uitgezet.

 

kan iemand min uitleggen hoe dat komt en wat ik hieraan moet doen

 

info in het tweede kaartenpakket zaten verschillende kaarten die ook in het eerste pakket aanwezig waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PROBLEEMPJE!!!!!!

 

Bij het downloaden en installeren van een tweede kaartenpakket heb ik nu in mapsource ineens een gedeelte waar geen kaarten meer zichtbaar zijn. En laat dit nu juist de zone zijn waar ik de meeste routes heb uitgezet.

 

kan iemand min uitleggen hoe dat komt en wat ik hieraan moet doen

 

info in het tweede kaartenpakket zaten verschillende kaarten die ook in het eerste pakket aanwezig waren.

 

Zou het eens moeten proberen, maar had al gezien dat ie een img aanmaakt en op je gps plettert...

Kijk eens via de usb op je gps en kijk welke kaarten ie geinstalleerd heeft...

Gebruik je een extra geheugen kaartje ?

 

Neem aan dat je bij mapsource toch ALLE kaarten geselecteerd hebt die je wilt hebben ? of alleen de laatste ???

 

gr. Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij het downloaden en installeren van een tweede kaartenpakket heb ik nu in mapsource ineens een gedeelte waar geen kaarten meer zichtbaar zijn. En laat dit nu juist de zone zijn waar ik de meeste routes heb uitgezet.

 

kan iemand min uitleggen hoe dat komt en wat ik hieraan moet doen

 

info in het tweede kaartenpakket zaten verschillende kaarten die ook in het eerste pakket aanwezig waren.

 

Als je de OSM kaarten van deze: http://garmin.na1400.info/routable.php site hebt. Dan kan ik je zeggen dat het niet mogelijk is om twee kaarten sets naast elkaar te draaien. Bij iedere reinstall wordt het windows registery zo aangepast dat enkel de laatst geïnstalleerde kaart zichtbaar zal zijn.

 

Het beste kun je nu de uninstall van de Garmin OSM kaart draaien en de directory waar je deze kaart in geïnstalleerd had met de hand leeg maken.

 

Vervolgens maak je een nieuwe kaart set op de eerder genoemde site en installeer je die.

 

Op je GPSr vind ik het makkelijker om met de .img files werken voor de oregon, Colorado en dakota schijn je verschillende .img files op de sd kaart te kunnen hebben en kun je selecteren welke map weergegeven moet worden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op je GPSr vind ik het makkelijker om met de .img files werken voor de oregon, Colorado en dakota schijn je verschillende .img files op de sd kaart te kunnen hebben en kun je selecteren welke map weergegeven moet worden

 

Inderdaad, in onze Dakota heb ik een extra sdkaartje zitten. Hierop heb ik meerdere delen van OSM in één directory gezet. Deze worden nu ook als één kaart weergegeven op de Dakota.

Kortom, ik heb nu de keuze uit de standaard kaart en de OSM kaart.

bewerkt door TsiisSkaaf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de OSM kaarten van deze: http://garmin.na1400.info/routable.php site hebt. Dan kan ik je zeggen dat het niet mogelijk is om twee kaarten sets naast elkaar te draaien. Bij iedere reinstall wordt het windows registery zo aangepast dat enkel de laatst geïnstalleerde kaart zichtbaar zal zijn.
Hele kleine correctie, het zijn niet de instellingen in het register die overschreven worden maar het overzichtskaartje en bijbehorende .tdb bestand.

 

In principe zou je meerdere kaarten van die website in dezelfde directory kunnen kopieren om daarna met MapSetToolkit de kaartdelen te combineren tot 1 nieuwe overzicht kaart en .tdb die je in MapSource zou kunnen gebruiken.

 

Het beste kun je nu de uninstall van de Garmin OSM kaart draaien en de directory waar je deze kaart in geïnstalleerd had met de hand leeg maken.
Dat is niet persé nodig, tenzij je veel nieuwe versies of verschillende landen geinstalleerd hebt waardoor er steeds meer overbodige bestanden in de installatie directory blijven staan.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

In verband met de aanstaande vakantie in Frankrijk en Spanje lijken mij de OSM-kaarten perfect, zeker in combinatie met de handleiding door Emiledk. Nu heb ik echter een vraag: toen ik mijn gps kocht (een Garmin Dakota 20) heb ik daarbij ook de OnRoute Wandelkaart en Fietskaart gekocht. Eerst heb ik de wandelkaart op de Dakota geladen en na enige tijd, toen ik wilde gaan fietsen met de gps, ook de fietskaart. Toen ik daarnaa weer eens van de wandelkaart gebruik wilde maken, bleek deze niet meer aanwezig op de gps :thumbup: Ik heb daarna de wandelkaart weer geladen. Op de gps staan nu bij Stel in - Kaart - Kaartinformatie, Selecteer kaart: de wandelkaart en de WW Basemap, beide ingeschakeld. Nu is de fietskaart dus weer "weg" :D . Nu vind ik het op zich niet zo'n probleem om de kaarten steeds te laden, maar ik lees wel eens dat je de kaarten maar maximaal drie keer op een gps mag zetten. Als ik nu de OSM-kaarten aanvraag en laad, ben ik dan mijn wandel- en fietskaart "kwijt" en kom ik dan in de problemen als ik ze er weer op wil zetten? Kunnen jullie mij - enigszins in Jip & Janneke taal - adviseren? Alvast veel dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stuur ze eens beide in één keer naar de dakota,dus in mapsource beide kaarten helemaal selecteren en versturen naar je gps.

bewerkt door Mr.Atari
quote verwijderd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha, dank julliewel, dat ga ik zo meteen proberen, na het grasmaaien ;) . Maar als ik dan de OSM-kaarten van Frankrijk en Spanje wil laden, moet ik dan ook weer de wandelkaart en de fietskaart erbij laden? Of kan dat wel weer als ik weer in Nederland ben en weer wil cachen? Hoe zit het met de maximaal drie keer naar je gps sturen van de kaarten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...