Goedweerloper Geplaatst 28 september 2009 Geplaatst 28 september 2009 Mag ik (nog) een mysterie maken gebaseerd op het loggen van minimaal 1 fysiek geplaatste geocache in elk van de cachehokken* van Nederland? Het gaat dan om traditionals, en het coordinaat bovenaan de pagina van andere fysiek geplaatste caches (multi, mystery, letterbox, wherigo). De cache kan dus fysiek buiten het hok liggen, ik heb voor het coordinaat bovenaan de pagina gekozen omdat ik dat kan zien en dus controleren. Het idee is dat cachers eerst zorgen dat ze een cache hebben gelogd voor elk cachehok, daarna de GC-codes naar mij doorsturen en dat ik na controle de coordinaten van de mysterie cache ga opsturen. Mag dit zo? Of gaat dat tegen de regels in? Of is dit idee op een andere manier uitvoerbaar waardoor het wel mag? De "ouderwetse" manier (cachers een mystery laten loggen en dan checken of aan de voorwaarde is voldaan, en logjes verwijderen als dat niet zo is) mag helaas niet meer omdat het hele logvoorwaarde gebeuren is afgeschaft. Wie het weet mag het zeggen... geen discussie of dit een goed of slecht idee is aub. Ik nodig de moderator uit om dit soort berichten te verwijderen. Als het idee niet duidelijk is, stuur dan een mailtje (liefst via geocaching profiel, dan komt het op de gmail en die lees ik vaker) * Een cachehok is een hok van een halve bij een halve graad waarvan minimaal een deel in Nederland ligt, land is, en minimaal 1 fysiek geplaatste geocache heeft met coordinaten bovenaan de pagina die in dat hok liggen.
team nessa Geplaatst 28 september 2009 Geplaatst 28 september 2009 Als ik het goed heb moet de cache zelf een vaste locatie hebben en de coordinaten kun je op meerdere manieren vergaren. Zebrano bijvoorbeeld bestaat uit meerdere tb's die elk een deel van het coordinaat bij zich hebben.
topzoekertje Geplaatst 28 september 2009 Geplaatst 28 september 2009 Lijkt me geen probleem: Challenge caches incorporate special logging requirements and are listed as Mystery/Puzzle caches. Typically they require the seeker to have previously met a reasonable geocaching-related qualification (Waymarking and Wherigo qualify too, of course) such as first finding a cache in every county in your state. If you are thinking of creating such a cache, please include a note to the reviewer demonstrating either that you have met the challenge yourself, or that a substantial number of other geocachers would be able to do so. Je hoeft dus alleen aan te tonen dat de opdracht redelijkerwijs uitvoerbaar is door een behoorlijk aantal cachers.
Goedweerloper Geplaatst 28 september 2009 Auteur Geplaatst 28 september 2009 (bewerkt) Dus ... als ik het bericht van team nessa goed lees dan is het toegestaan om cachers te vragen gegevens door te mailen (in dit geval GC codes) en dat ik dan een coordinaat terugstuur als het goed is. Dan ga ik het zo proberen. En als ik het bericht van topzoekertje goed begrijp dan is het alternatief nog steeds mogelijk? Dus ik mag nog een voorwaarde stellen als ik hard kan maken dat de voorwaarde voor een groot deel van de geocachers te doen is. Mooi, maar het zou zomaar kunnen dat dit er zo niet door komt. Want ik denk niet dat er veel cachers zijn die alle cachehokken van Nederland hebben bezocht. Sterker nog, het zou mij niet eens verbazen als nog geen enkele geocacher dit heeft gedaan (dus inclusief de 3 lastige hokken: kleine strook in zuidoost Limburg, westpuntje van Zeeland, oosten van twente). Maar dan zal ik Wilxlii Carrotte wel onderschatten. Dus... 1 cacher in Nederland van de 10000? Het is natuurlijk mogelijk voor meer cachers, ik zou het ook wel kunnen. Maar of het er genoeg zijn? 28 september 2009 bewerkt door Goedweerloper
topzoekertje Geplaatst 28 september 2009 Geplaatst 28 september 2009 Dus ... als ik het bericht van team nessa goed lees dan is het toegestaan om cachers te vragen gegevens door te mailen (in dit geval GC codes) en dat ik dan een coordinaat terugstuur als het goed is. Dan ga ik het zo proberen. En als ik het bericht van topzoekertje goed begrijp dan is het alternatief nog steeds mogelijk? Dus ik mag nog een voorwaarde stellen als ik hard kan maken dat de voorwaarde voor een groot deel van de geocachers te doen is. Mooi, maar het zou zomaar kunnen dat dit er zo niet door komt. Want ik denk niet dat er veel cachers zijn die alle cachehokken van Nederland hebben bezocht. Sterker nog, het zou mij niet eens verbazen als nog geen enkele geocacher dit heeft gedaan (dus inclusief de 3 lastige hokken: kleine strook in zuidoost Limburg, westpuntje van Zeeland, oosten van twente). Als nog geen enkele cacher het gedaan heeft, dan kun je volgens mij niet hard maken dat het een opdracht is die door een behoorlijke groep cachers uitgevoerd/uitvoerbaar is. Ik zou hierover vooraf contact opnemen met Kruimeldief.
Goedweerloper Geplaatst 28 september 2009 Auteur Geplaatst 28 september 2009 (bewerkt) Dus ... als ik het bericht van team nessa goed lees dan is het toegestaan om cachers te vragen gegevens door te mailen (in dit geval GC codes) en dat ik dan een coordinaat terugstuur als het goed is. Dan ga ik het zo proberen. En als ik het bericht van topzoekertje goed begrijp dan is het alternatief nog steeds mogelijk? Dus ik mag nog een voorwaarde stellen als ik hard kan maken dat de voorwaarde voor een groot deel van de geocachers te doen is. Mooi, maar het zou zomaar kunnen dat dit er zo niet door komt. Want ik denk niet dat er veel cachers zijn die alle cachehokken van Nederland hebben bezocht. Sterker nog, het zou mij niet eens verbazen als nog geen enkele geocacher dit heeft gedaan (dus inclusief de 3 lastige hokken: kleine strook in zuidoost Limburg, westpuntje van Zeeland, oosten van twente). Als nog geen enkele cacher het gedaan heeft, dan kun je volgens mij niet hard maken dat het een opdracht is die door een behoorlijke groep cachers uitgevoerd/uitvoerbaar is. Ik zou hierover vooraf contact opnemen met Kruimeldief. Hmm, misschien kan ik beter een foundje in alle 12 provincies als voorwaarde stellen. Is wel minder leuk, omdat je dan bijv. door een cache niet ver onder Nijmegen te loggen al Limburg hebt weggewerkt (de "Ruud4d truc"). Maar ik zal inderdaad een berichtje naar Kruimeldief sturen met de vraag, welke variant dan uitvoerbaar genoeg zou zijn. Misschien eerst Kruimeldief de kans geven om dit draadje te lezen. ... Of het gewoon zelf doen Zal wel volgend jaar worden om alles te halen, het westen van Zeeland kan nog wel dit jaar. 28 september 2009 bewerkt door Goedweerloper
Bloodwoosj Geplaatst 28 september 2009 Geplaatst 28 september 2009 "The information needed to solve the puzzle must be available to the general caching community and the puzzle should be solvable from the information provided on the cache page. For example, a puzzle that requires research on public websites in order to determine the coordinates may be acceptable, while a puzzle that requires sending an email to the cache owner with the solution in order to obtain the coordinates may not be." Hier staat volgens mij letterlijk dat emailen om de coordinaten te krijgen niet is toegestaan. Dus ook niet als de oplossing van de "puzzel" een challenge is die bestaat uit het eerst loggen van andere caches. Wil je dit idee toch uitvoeren vermoed ik dat je dat gedeelte met het emailen in ieder geval alvast anders zou moeten opzetten. De rest van mijn opmerkingen komt per PB.
Beukenootje Geplaatst 28 september 2009 Geplaatst 28 september 2009 Hier staat volgens mij letterlijk dat emailen om de coordinaten te krijgen niet is toegestaan. Toch zijn er vrij veel mysteries die op deze manier werken!
Bloodwoosj Geplaatst 28 september 2009 Geplaatst 28 september 2009 Hier staat volgens mij letterlijk dat emailen om de coordinaten te krijgen niet is toegestaan. Toch zijn er vrij veel mysteries die op deze manier werken! Als allereerste op dezelfde pagina waar mijn quote vandaan komt staat ook te lezen: "First and foremost please be advised there is no precedent for placing caches. This means that the past listing of a similar cache in and of itself is not a valid justification for the listing of a new cache." Dat betekent dus dat het bestaan van een soortgelijke cache die niet aan de huidige regels voldoet op zichzelf niet inhoudt dat een nieuwe cache daarom ook goedgekeurd wordt. Kortom, omdat het er al is, betekent niet dat het in de toekomst daarom ook mag. Greetz Bloodwoosj.
Beukenootje Geplaatst 28 september 2009 Geplaatst 28 september 2009 Dat betekent dus dat het bestaan van een soortgelijke cache die niet aan de huidige regels voldoet op zichzelf niet inhoudt dat een nieuwe cache daarom ook goedgekeurd wordt.Kortom, omdat het er al is, betekent niet dat het in de toekomst daarom ook mag. Greetz Bloodwoosj. Mee eens, maar het feit dat onder deze bestaande regels wel soortgelijke caches zijn gepubliceerd, betekent dus ook niet dat het helemaal geen kans maakt. Kortom, maak er een goed verhaal van en overleg met Kruimeldief!
Goedweerloper Geplaatst 28 september 2009 Auteur Geplaatst 28 september 2009 Dat betekent dus dat het bestaan van een soortgelijke cache die niet aan de huidige regels voldoet op zichzelf niet inhoudt dat een nieuwe cache daarom ook goedgekeurd wordt.Kortom, omdat het er al is, betekent niet dat het in de toekomst daarom ook mag. Greetz Bloodwoosj. Mee eens, maar het feit dat onder deze bestaande regels wel soortgelijke caches zijn gepubliceerd, betekent dus ook niet dat het helemaal geen kans maakt. Kortom, maak er een goed verhaal van en overleg met Kruimeldief! Goedkeuring op basis van een bestaande cache kan niet, maar het feit dat mysterie caches waarbij een mailtje nodig is ook recent nog zijn gepubliceerd betekent wel dat het niet in principe verboden is. Dus het proberen waard. Zoals gezegd ga ik even wachten of Kruimeldief dit ziet, anders ga ik proberen te mailen. Een reviewernote op de cache pagina lijkt mij geen goed idee, want dan moet ik de cache eerst helemaal af hebben met alle voorwaarden die daar bij horen en dan vragen of het mag? Niet handig.
barny Geplaatst 28 september 2009 Geplaatst 28 september 2009 Zoals gezegd ga ik even wachten of Kruimeldief dit ziet, anders ga ik proberen te mailen. het is voor jou alleen jammer dat onze waarde Kruimel het forum niet meer bezoekt (hoeft hij zich ook niet te ergeren.........) en zijn overvolle meelboks is de laaste drie maanden ook nog ongelezen gebleven.(als hij alle meels moet beandwoorden komt hij niet meer aan revieuwen toe, en ook dat veroorzaakt een nog grotere stortvloed aan meels...............) Twitteren is de snelste optie Barny
Jersepe Geplaatst 28 september 2009 Geplaatst 28 september 2009 Ik denk dat het niet mag. Het vooraf mailen en bewijzen dat je elk cachehok hebt gehad is net zoiets als een logvoorwaarde. En zoals ik het nu heb begrepen is het vinden van de fysieke cache de voorwaarde om te mogen loggen, ongeacht of je aan bepaalde voorwaarden hebt voldaan of niet. Er is natuurlijk wel een mogelijkheid om het af te dwingen: Maak een onmogelijke (of waardeloze )puzzel. Komt iemand met de juiste voorwaarden om een hint vragen, geef dan de oplossing. Maar ook dan kunnen er nog cachers zijn die de cache zullen vinden en niet aan de voorwaarden voldoen. Dat er caches online komen waar je voor moet mailen voor de eindcoördinaten mag best wezen, maar als je die cache toch kunt vinden, mag je ook loggen. Is een beetje hetzelfde wanneer je met iemand mee gaat cachen die een mystery heeft opgelost, en waar je zelf ook je krabbel op de logrol zet. De vraag of een cache aan redelijke voorwaarden voldoet is altijd erg lastig. Voor de een is een cache in iedere provincie loggen iets wat hij/zij nooit kan bereiken (om wat voor reden dan ook). Voor de ander is het zo gepiept. Maar dat begint al als een waardeoordeel te klinken.
Goedweerloper Geplaatst 28 september 2009 Auteur Geplaatst 28 september 2009 Ik denk dat het niet mag. Het vooraf mailen en bewijzen dat je elk cachehok hebt gehad is net zoiets als een logvoorwaarde. En zoals ik het nu heb begrepen is het vinden van de fysieke cache de voorwaarde om te mogen loggen, ongeacht of je aan bepaalde voorwaarden hebt voldaan of niet. Er is natuurlijk wel een mogelijkheid om het af te dwingen: Maak een onmogelijke (of waardeloze )puzzel. Komt iemand met de juiste voorwaarden om een hint vragen, geef dan de oplossing. Maar ook dan kunnen er nog cachers zijn die de cache zullen vinden en niet aan de voorwaarden voldoen. Dat er caches online komen waar je voor moet mailen voor de eindcoördinaten mag best wezen, maar als je die cache toch kunt vinden, mag je ook loggen. Is een beetje hetzelfde wanneer je met iemand mee gaat cachen die een mystery heeft opgelost, en waar je zelf ook je krabbel op de logrol zet. De vraag of een cache aan redelijke voorwaarden voldoet is altijd erg lastig. Voor de een is een cache in iedere provincie loggen iets wat hij/zij nooit kan bereiken (om wat voor reden dan ook). Voor de ander is het zo gepiept. Maar dat begint al als een waardeoordeel te klinken. Zelf zag ik zoiets nog als vergelijking met een ander soort mystery caches: een plaatje inkleuren en dan de coordinaten krijgen. Maar het 'ruikt' inderdaad wel naar een soort voorwaarde. Er zit natuurlijk geen logvoorwaarde aan vast (want dat mag niet meer), als de cache gevonden is mag die gewoon worden gelogd. Dus ook door meelopers. Je krijgt gewoon de coordinaten niet als je de uitdaging niet hebt gehaald. Dus net als wanneer je een puzzel niet hebt opgelost waarbij je het resultaat moet insturen.
handleiding Geplaatst 28 september 2009 Geplaatst 28 september 2009 "The information needed to solve the puzzle must be available to the general caching community and the puzzle should be solvable from the information provided on the cache page. For example, a puzzle that requires research on public websites in order to determine the coordinates may be acceptable, while a puzzle that requires sending an email to the cache owner with the solution in order to obtain the coordinates may not be." Hier staat volgens mij letterlijk dat emailen om de coordinaten te krijgen niet is toegestaan. Dus ook niet als de oplossing van de "puzzel" een challenge is die bestaat uit het eerst loggen van andere caches. Wil je dit idee toch uitvoeren vermoed ik dat je dat gedeelte met het emailen in ieder geval alvast anders zou moeten opzetten. De rest van mijn opmerkingen komt per PB. en deze dan ?? GC1GD1M http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...e0-c375f06148bb hier moet je het antwoord onderbouwen en dan krijg je het coordinaat
Aanbevolen berichten